Diakons Andrejs Kurajevs
PROTESTANTIEM PAR PAREIZTICĪBU
Kristus mantojums
PROTESTANTIEM PAR PAREIZTICĪBU
Kristus mantojums
1. Interpretāciju konflikts
(turpinājums)
Kādai
jābūt mūsu attieksmei pret tiem Vecās Derības priekšrakstiem, kurus
Jaunās Derības teksti tieši neapstiprina, bet arī nenoliedz?
Es ieteiktu vērst savu uzmanību uz
to, vai jūsu sarunu biedrs savas pozīcijas apstiprināšanai lieto tikai Vecās
Derības citātus, vai viņš vispirms balstās uz Jauno Derību. Piemēram,
adventisti un Jehovas liecinieki, uzstājot uz to, ka cilvēka dvēsele
mirst līdz ar ķermeņa nāvi, piesauc atbilstošos Bībeles citātus. Bet visi tie
ir no Vecās Derības, tas ir no pirms evaņģēlija laikmeta. Šeit ir jāvaicā: vai
tiešām nekas nav izmainījies cilvēku pēcnāves likteņos ar Glābēja atnākšanu[14]?
Un kāpēc šie nāves sludinātāji nepievērš uzmanību tam, ko redz noslēpumu
redzētājs Jānis, kad noņēma „piekto zīmogu”? „Es redzēju zem
altāra to dvēseles, kuri nokauti Dieva vārda un liecības dēļ, kas bija viņiem.
Tad viņi brēca stiprā balsī, sacīdami: "Cik ilgi, svētais, patiesīgais
Valdītāj, Tu netiesāsi un neatriebsi mūsu asinis pie tiem, kas dzīvo virs
zemes?" Un viņiem katram tika dotas baltas drēbes un sacīts, lai
atdusas vēl īsu laiku, kamēr pilns būs darba biedru un viņu brāļu skaits, kas
vēl tiks nokauti kā viņi paši’’ (Atkl. 6,9-11). Tās nebūt nebija
augšāmcēlušos ļaužu dvēseļu saruna pēc vispārējās mirušo augšāmcelšanās (jo pēc
vispārējās Augšāmcelšanās vairs nebūs kristiešu vajāšanu, bet šeit tiek runāts
par mocekļiem, kurus vēl nogalinās). Tas nepārprotami vēl ir starpbrīdī starp
Kunga divām atnākšanām, tas ir mūsu vēstures laikā, “mūsu ērā”. Mēs
redzam, ka ļaužu dvēseles: a) ir dzīvas; b) viņas apzinās pašas
sevi; c) viņas atceras, kas ar viņām notika virs zemes; d) viņas redz, kas
tagad notiek virs zemes – redz, ka viņu bendes dzīvo labi; e) šis redzējums
izsauc viņām pašu dzīvāko reakciju, neatstāj viņas vienaldzīgas; f) viņām ir
tiesības griezties pie Dieva, un beidzot g) Dievs dzird viņu lūgumus (kaut arī
šajā gadījumā neizpilda, jo viņos tomēr bija ne visai tikumiski labdabīga
vēlēšanās atriebties). Tātad pareizticīgo tradīcija griezties pie mirušajiem
svētajiem kā pie dzīvajiem un kā spējīgiem lūgt par mums, palikušajiem uz
zemes, pie Debesu Troņa, bibliski ir attaisnota[15].
Ja kāds autors vai sludinātājs savas
koncepcijas pamatošanai min tikai Vecās Derības citātus, tas jau ir
aicinājums uzmanīties. Kāpēc tāda sakoncentrēšanās uz “veco”? Par šo tēmu
nav tekstu Jaunajā Derībā? Bet varbūt, paša Evanģēlija klusēšana par šo
priekšmetu ir daudz svarīgāka par visiem vecās derības vārdiem par to?
Tā, piemēram, sirdssk. Volockas
Josifs pierāda iespējamību un pat nepieciešamību sodīt ar nāvi maldu mācītājus
ar atsauksmēm uz Veco Derību (Иосиф Волоцкий „Просветитель”, 13). Bet Evanģēlijā taču nav
aicinājuma sodīt ar nāvi savus oponentus. Jaunajā Derībā ir garīgās cīņas
apraksti - kad pēc apustuļu lūgšanām Kungs, dzīvības un nāves Pavēlnieks, aizstāvēja
dzimstošo Baznīcu un pieskārās ar nāvi tās ienaidniekiem. Apustuļi taču nevienu
nesadedzināja un nenonāvēja ar zobenu… Sirdsskaidrais Josifs nesaredz šo
atšķirību, sajauc kopā vienuviet senā Izraēla fiziskās slepkavības un apustuļu
garīgo cīņu, no tā izsecinot inkvizīcijas pieļaujamību. Aizvolgas stareci
visai taisnīgi iebilst uz stingrības piemēriem, kurus piesauc Josifs no Vecās
Derības vēstures: ‘’Tas bija vecajā likumā, mums taču jaunajā svētībā Valdnieks
ir devis kristīgu mīlestību, nenosodīt brālim brāli: netiesājiet un paši netiksiet
tiesāti… Ja tu pavēli, ak Josif, brālim sagrēkojušo brāli nogalināt, tad tas drīzāk
būs „sabatisms” un vecā derība, ko Dievs neieredz’’ (Хрущов И. Исследование о
сочинениях Иосифа Санина преподобного игумена Волоцкого М., 1868, lpp.
188-189.). Apustuļu lūgšanu piemēri, kas izglāba Baznīcu no maldu mācībām, ko piemin
Josifs, liek stareciem ļoti trāpīgi iebilst: nu ko, tad pats tā arī palūdzies!
Kāpēc gan aicināt bendi?[16] Ja mēs atsauksimies uz Veco Derību, lai attaisnotu
inkvizīciju, labāk tad jau dosim katram garīdzniekam pa lācenei. Lai tā
nogalinātu visus maldu mācītājus, kuri būtu viņas ceļā - kā tas bija ar Elīsu…
Bez darba ar citātiem vēl ir
Evanģēlija Gara jušana. Un to visprecīzāk tomēr ir pateicis Vladimirs
Solovjovs: “Kura no divām reliģiskām biedrībām vairāk atbilst Kristus garam un
evanģēlija baušļiem: vajātāju vai vajātā? Ja šāda jautājuma nostādne ir
kļūdaina, tad tikai pa pusei, bet tā kārdinājums paliek spēkā. Kaut arī visi
vajātie necieš par taisnību, bet visi vajātāji viennozīmīgi liek ciest
augstākajai taisnībai pašiem sevī. Pareizticīgais kristietis nevar noliegt faktu,
ka Kristus Evanģēlijā daudzreiz ir teicis saviem mācekļiem “jūs vajās Mana
vārda dēļ”, bet ne reizi neteica: “jūs vajāsiet citus Mana vārda dēļ” (Соловьев
В. С. Письмо Императору Николаю Второму // Логос. Религиозно-общественный
экуменический журнал. №. 50. Диалог Восток-Запад. - Брюссель-Мюнхен-Москва,
1995. lpp. 342.). Ja arī kādam Solovjovs liekas maldu mācītājs, šo pašu domu
var apstiprināt ar Homjakova vārdiem: „Dievs neprasa ne asinis, ne vajāšanas
par ticību, patiesību nepierāda ar zobenu. Dievs vārdu pakļauj vārdam.”
(Хомяков А. С. Несколько слов о философическом письме // Сочинения. т. 2. М.,
1994, lpp. 455.). Šeit var pieminēt arī Bībeles citātu: „kas zobenu ņem, no
zobena aizies bojā” ( Mat. 26,52). Šai Kristus frāzei nav izņēmumu. Nav teikts:
„Visi, izņemot Volockas Josifu un viņam sekojošos pareizticīgos
inkvizitorus...”. Tādēļ mums nav morālu tiesību sašust par čekistu vajāšanām.
Viņi tikai izrāva zobenu no mūsu rokām. Un kamēr pareizticīgo teologu,
publicistu un pat mūku ( no "Жизнь Вечная" un
"Земщина") rokas stiepsies pēc zobena - būs attaisnoti sitieni
pa šīm rokām, un jaunas vajāšanas pret mums...
Tātad, tiem, kuriem liekas, ka
kristietis var iztikt bez domas piepūles, tikai pārņemot citātus no Rakstiem,
ir vēlams atcerēties, ka no pienākuma domāt viņi nekādi nevarēs tikt atbrīvoti,
kaut vai tāda apstākļa dēļ, ka visi mūsu Raksti ir dažādas dabas un dažādas
vērtības.
Vēl viens neizbēgamu interpretāciju
veids - tas ir akcentu izvēle: ko biežāk citē, ko retāk. Katram sludinātājam ir
iemīļotie citāti. Bībelē nav pasvītrojumu, nav skaidru norādījumu: „šis pants
ir svarīgāks par iepriekšējiem”. Tādēļ tās vai citas vietas atzīšana par vairāk
svarīgu, pastāvīgi atgādināmu, atkal ir tās pašas interpretācijas lieta.
Pat ja sludinātājs runās vienīgi ar
Bībeles citātiem – vienalga tas būs sprediķis, viņa patvaļīgu skaidrojumu
auglis. No cilvēka taču ir atkarīgs - kādu Bībeles izteicienu viņš ir
izvēlējies šodienas situācijā, ar kādu citu Bībeles vietu savienojis.
Klaiva Steipla Lūisa Skrūvšņore, rekomendējot, kā atturēt cilvēku
no patiesas iekļaušanās baznīcā, iesaka nosūtīt viņu uz draudzi pie mācītāja,
kura kalpošanas metodi viņš atzīst par aizraujošu: „Lai atbrīvotu laicīgos
ļaudis no grūtībām, viņš daudz ko ir izsvītrojis un tagad,
pats to nejūtot, griežas un griežas pa mazo savu mīļo piecpadsmit dziesmu un
divdesmit lasījumu apli, un mēs varam nebaidīties, ka kaut kāda patiesība, līdz
šim viņa un draudzes neievērota, nonāks līdz viņiem caur Rakstiem. Bet,
iespējams, ka tavs pacients ir nepietiekoši muļķis šai baznīcai vai tikai
pagaidām vēl nepietiekami muļķis’’[17].
Māksla teksta jēgas pārgrozīšanā
caur tendenciozu tekstu izvēli un izvietošanu zināma jau sen. Vēlās antīkās
pasaules laikmetā parādījās pat atsevišķs žanrs „homēracentiķi”: tie kas
vēlējās, izrāva no Homēra poēmām atsevišķas rindas un ar to palīdzību
sastādīja pilnīgi nehomēriskus sižetus. No Vergīlija kāds Osidijs Heta(Hosidius
Geta) uzmeistaroja savu traģēdiju „Medeja”. Saveidot ārēji efektīgu
pašdarinājumu no Bībeles neprasa īpašu darbu. Jau sv. Irenejs salīdzina maldu
mācītājus ar „homeracentiķu” izveidotājiem vai ar ļaudīm, kuri sastāda suņa vai
lapsas tēlu no mozaīkas gabaliņiem, kas attēlo caru (Pret herēzēm, 1-9-4 un
1-8-1).
Tātad arī citātu izvēle (un atbilstoši
arī virkne noklusētu Bībeles tekstu, ko sludinātājs uzskatīja par tādiem, kas
neattiecas uz viņu interesējošo tēmu) arī ir interpretācija.
Interpretācija būs arī atbildē uz
jautājumu - kādu konkrētu dzīves un baznīcas situāciju atrisināšanai vajag
atcerēties to vai citu Rakstu vietu? Vai man vajag atcerēties Kristus
vārdus „Esiet kā putni debesīs”, ķeroties pie pusdienām? Debesu putni, kā
zināms, nelieto nazi un dakšiņu. Vai kristietim jāknābā savas pusdienas? Vai
varbūt man jāatrod šo vārdu garīgā, simboliskā jēga?
Tas arī ir bibliskās teoloģijas
pamatjautājums: kādai konkrētai, mūsdienu dzīves situācijai vajag piemērot
to vai citu Bībeles tekstu, kurā Bībeles citātā cilvēks atpazīst sevi, kādus
konkrētus Bībeles vārdus viņš uzskata par izaicinājumu, kas vērsts pret viņu
šodien.
Nekas Rakstos nav pateikts par pašu
svarīgāko tēmu priekš manis - kas jādara man, Ivanam Ivanovičam Ivanovam,
šodien, kādā divi tūkstoši mūsu gada otrdienā.
Atzīstos, ka Evanģēlijā ir bauslis,
kuru es pārkāpju pastāvīgi. Pat regulāri. Tas ir bauslis „netiesājiet”. Tam pat
ir sezonas saasinājumi: janvārī un jūnijā. Kad tikai pienāk sesijas laiks MVU -
tā uzreiz es nevaru noturēties. Studenti mēģina mani pārliecināt, apturēt. Un,
kad es kādam ielieku divinieku, tad viņi atmasko mani: „tēv Andrej, tas nav
kristīgi. Ir taču teikts „netiesājiet, piedodiet”. Nu kaut vai četrinieku
ielieciet”[18]. Zinu, jau zinu, es šo tekstu. Bet zinu, ka Jaunajā Derībā ir
teikts arī kas cits: „priekšnieks... ne velti nes zobenu” (Rom. 13,4).
Mans zobens - tās ir tiesības aizpildīt studentu ieskaišu grāmatiņas.
Analoģisku jautājumu priekšā atrodas
jebkurš priekšnieks vai tiesnesis. Pēc kā jāvadās tiesnesim - kristietim savā
darbā? Vai viņam jāatceras apustuļa Pāvila svētība par „priekšnieka” zobenu,
vai savā darba sfērā viņam burtiski jāvadās no Kristus aicinājuma piedot
septiņas reiz septiņdesmit reizes (Mat. 18,22), un tādēļ spriedumu izpildīt tikai
superrecidīvistiem, bet tiem, kuri nogalināja vai izvaroja pirmo vai simto
reizi, tikai nosūtīt uzaicinājumu uz svētdienas sapulci?
Personiski par mums Rakstos nekas
nav teikts. Bet tomēr tie rakstīti arī mums. Saskaroties ar izplatītiem meliem
- vai man jāklusē, kā Kristus pie Pilāta? Vai man arī šeit jāliecina par Kristu
un Viņa taisnību - kā Pāvilam pie romiešu prokonsula (Ap.d. 13,6-12)?
No cilvēka izvēles, no viņa garīgās
redzes smalkuma, no garīgās gaumes un pieredzes ir atkarīgs – kādā
konkrētā Bībeles lappusē viņš sevi atpazīs (ar to „saprotot”, tas ir piepildot
to ar savu personiski pārdzīvotā jēgu).
Bībeles izlasīšana ir atkarīga no
cilvēka sevis saprašanas - un otrādi: cilvēka uzvedība var mainīties no Bībeles
izlasīšanas. Šīs savstarpējās atkarības (un to sociālās sekas) labi redzamas no
Amerikas vēstures.
Protestanti sajuta sevi Amerikā
kā „jauno Izraēli”. Protestantu reflekss: jebkuru savas dzīves situāciju
pakļauj tai bibliskai kolīzijai, kura tev liekas analoģiska, piemērota tieši
šim gadījumam. Bet Bībele stāsta par Izraēļa ieiešanu apsolītajā zemē. Lūk arī
mēs esam uz jaunās zemes sliekšņa... Viss ir tik līdzīgs, viss tā sakrīt.
Pagāniskā Ēģipte - tā ir par pagānisku kļuvusī katoliskā Eiropa. Faraons - tas
ir pāvests. Mozus - tas ir Luters. Jaunais Izraēls - tie ir protestanti. Kā ebrejus
apspieda Ēģiptē, tā arī mēs izjutām pret sevi katoliskās Eiropas naidu. Došanās
pāri Atlantijas okeānam - jaunā Iziešana. Amerika, protams, ir jaunā apsolītā
zeme...
Protestanti ieraudzīja Amerikā jaunu
Palestīnu, jaunu Kanaānu. Senā Kanaāna bija pagānu apdzīvota. Amerika tāpat ir
pilna ar indiāņiem - pagāniem. Tātad, Vecās Derības vēsturiskās hronikas
pravietiski pasludināja mūsu, protestantu, likteni. Tas nozīmē, ka visi
rīkojumi, ko Dievs deva ebrejiem, attiecas arī uz mums. Kāds bija filistiešu, kanaāniešu
un citu Baāla pielūdzēju liktenis, kuri atteicās savu zemi nodot atnācējiem? Ko
Dievs pavēlēja Mozum un Jozuam darīt ar tiem pagāniem, uz kuru zemi Viņš atveda
Izraēli? „Un Jozua tanī laikā atgriezās atpakaļ un ieņēma Hacoru, un
tās ķēniņu viņš nokāva ar zobena asmeni...un tie nokāva visus
iedzīvotājus, kas tur bija, viņus pilnīgi iznīcinādami; un tur nepalika pāri
neviena dvēsele, un Hacoru viņš sadedzināja ugunī.Un Jozua ieņēma visas šo
ķēniņu pilsētas, sagūstīja visus viņu ķēniņus un nokāva tos ar zobena asmeni,
viņus pilnīgi iznīcinādams, kā Mozus, Tā Kunga kalps, bija pavēlējis... Bet
visu šais pilsētās gūto laupījumu un visus lopus Israēla bērni paturēja paši
sev, cilvēkus turpretī visus nogalināja ar zobena asmeni, tos pilnīgi
iznīcinādami; tie neatstāja pāri nevienas dzīvas dvēseles. Kā Tas Kungs Savam
kalpam Mozum bija pavēlējis, tā Mozus pavēlēja Jozuam, un tā arī Jozua
darīja... tā Jozua ieņēma visu šo kalnu zemi...
un klajumu un Israēla kalnus” (Joz. 11,10-16).
un klajumu un Israēla kalnus” (Joz. 11,10-16).
Protestantu lozungs „tikai Raksti”
noveda pie tādas Bībeles izpratnes, pie kuras Vecā Derība nepārveidojās
Jaunajā, bet mehāniski savienojās ar to. Atbilstoši, karš ar indiāņiem
amerikāņu protestantiem saņēma reliģisku sankciju. Tā protestantiskais
burtiskums attiecībā uz Bībeli deva reliģisku pamatu Amerikas pamatiedzīvotāju
genocīdam[19]. Kur ir garantija, ka protestanti, tagad no Amerikas pārbraucot
uz Krieviju, taktiski attieksies pret iezemiešu - pareizticīgo kultūru?
Nepareizi izprasta, pat Bībele var kļūt bīstama pašam cilvēkam un viņa
apkārtējiem...
Šāda rakstura kļūdas iespējamība ir
tajā apstāklī, ka cilvēks un Bībele nav vienas būtības. Katrs no mums saprot
Bībeli atbilstoši savas samaitātības vai konģenialitātes mēram.
Bībeles interpretācijas jautājums ir
arī jautājums cilvēkam par savas personiskās dzīves izpratni. Piemēram, cilvēks
ir piedzīvojis kādu garīgās gaismas redzējumu. Viņš cenšas nointerpretēt savu
pieredzi caur Bībeles prizmu. Bet tajā tiek runāts par diviem, pilnīgi
pretējiem garīgās gaismas avotiem: ir Apskaidrošanās gaisma, Tabora gaisma -
bet ir pavedināšanas gaisma, ko mēs saprotam kā sātana, kurš ir pieņēmis
gaismas eņģeļa veidolu, mirdzēšanu (2. Kor. 11,14). Tad kurš no šiem abiem
fenomeniem ir ienācis manā dzīvē?
Ļoti gribas atpazīt sevi pašos
augstākajos un brīnišķīgākajos bibliskajos notikumos. Kas var būt pārsteidzošāks
par Vasarsvētku dāvanu apustuļiem? Līdz ar to nav jābrīnās, ka daudzas sektiņas
ir sevi pasludinājušas par Vasarsvētku līdzdalībniecēm un to dāvanu īpašniecēm.
Vai tiešām viņu neprātīgā murmulēšana ir tā pati velte, ko deva
apustuļiem? Vai tā nav tuvāka neprātīgo pagānu viltus praviešiem? Par harizmātiskajām
vararsvētku kustībām nākas teikt, ka tā ir biedējoša kristīgā
„evanģēlisma” teorijas savienošana ar pilnīgi okultu praksi. Beigu
beigās apustuļiem runāšana citās valodās tika dota sludināšanai. Tā bija
velte saprašanai no sirds uz sirdi, iespēja runāt jebkura cilvēka valodā bez
tulka starpniecības. Bet vasarsvētnieku un harizmātiskie līderi, kuri brauc uz
Krieviju no ārzemēm, nezin kāpēc nesludina savus sprediķus un lūgšanas krievu
valodā. Enģeļiem viņi kaut ko sludina „enģeļu valodā”, bet pie krievu
cilvēkiem viņi var griezties tikai ar tulku starpniecību... Tas
nozīmē, ka viņu velte nav apustuliska, bet spiritiska. Reiz man atbildot uz šo
jautājumu paskaidroja, ka, redz, precīzi ir konstatēts; vietējo jaunvasarsvētku
draudzes līderis glosolālijas lēkmē dažas frāzes pateicis skaidrā ķīniešu
valodā. Ja viņš šos vārdus būtu pateicis Šanhajā - tas būtu brīnums. Bet,
izteikti krievu pilsētiņā, tie paliek tikai dīvains fokuss (jo kam gan šeit
sludināt ķīniski?). Labi gan būtu apustuļi, ja Etiopijā viņi sludinātu krievu
valodā, bet Dņepras krastos- ķīniešu valodā!
14 Šai tēmai veltīta
nodaļa „Nāve senās Izraēlas reliģijā” manas grāmatas „Agrīnā kristietība un
dvēseļu pārcelšanās” otrajā izdevumā ( M.,1998).
15 Piemērs, kad Kungs sadzirdēja un izpildīja gara, kam nebija miesas,
lūgumu mēs atrodam, ja kas, Vecajā Derībā: „Kunga eņģelis teica: Kungs
Cebaot, cik ilgi Tu negribēsi apžēloties par Jeruzālemi? Un Tas Kungs
atbildēja eņģelim un teica viņam laipnus un mierinājuma pilnus vārdus.” (Cah.
1,12-13). Tas, ka pareizticīgā svēto godināšana nenovieto tos vienā līnijā ar
Dievu, redzams no sirdssk. Jāņa Pakāpnieka vārdiem: „Kā kļuvušie par ķēniņa draugiem var pat viņa ienaidniekus stādīt priekšā pie viņa - tā atceries par
svētajiem” ( преп. Иоанн Лествичник. Лествица. Сергиев Посад, 1908, lpp. 269).
Vislabāk par šo pareizticīgās dievticības šķautni pateica svt. Maskavas
Filarets: „Ja mēs būtu redzējuši, ka apustulis Pēteris lūdzās un augšāmcēla
Tabitu - vai mums, jūtot vajadzību pēc garīgas palīdzības, nerastos vēlēšanās
pateikt viņam: lūdz arī par mums?.. Mums ir novēlēts mīlēt lūgšanu vienam par
otru un lūgties vienam par otru. Kur gan debesu svētajiem ir teikts:
nemīliet zemes brāļus un nevēliet viņiem labu no Dieva?.. Nelieciet par
nosodījumu Pareizticīgajai Baznīcai to, ka viņas lūgšanu mīlestība ir
plaša un neaprobežojas ar zemi, bet plešas no zemes līdz debesīm un no
debesīm apņem zemi’’ (свят. Филарет, митроп. Московский. Мнения, отзывы и
письма. М., 1998, lpp. 316-318).
16 Tāds pat pārmērīgs akcents uz vecās derības tekstiem raksturīgs Mārtiņa
Lutera pārdomām par šo tēmu. Ja konflikts ir reliģijas dēļ, raksta Luters tais
pašos gados, kad krievu bibliogrāfs Josifs, “tādā karā – kristiešu lieta,
mīlestības lieta – bezbailīgi graut, laupīt, dedzināt ienaidnieku, darīt visu,
kas viņam kaitē” (Лютер М. О светской власти. В какой мере ей следует
повиноваться // Лютер М. Время молчания прошло. Избранные произведения
1520-1526 гг. Харьков, 1992, lpp. 146). Jāsaka, ka kaut gan Luters nespēja savu
izveidoto protestantismu pasargāt no inkvizīcijas atdzimšanas tajā, viņš tomēr
uzstājās pret ugunskuriem: „Maldu mācības vajag pārvarēt ar Rakstiem, kā to
senatnē darīja Tēvi, bet ne ar uguni. Ja maldu mācītāju pievarēšana attiektos
uz mākslām, tad bendes būtu skolotākie doktori uz zemes; tad mēs varētu vairāk
nemācīties, bet dzīvot pēc noteikuma: kurš ir spēcīgāks par otru, tas to var
sadedzināt” (Лютер М. К христианскому дворянству немецкой нации об исправлении
христианства // tur pat, lpp. 65).
17 Льюис К. С. Письма Баламута. // Льюис К. С. Любовь,
Страдание, Надежда. — М., 1992, lpp. 39. Tiem, kuri vēl nav pazīstami ar šo
brīnišķīgo grāmatu, paskaidroju, ka tajā attēloti kristīgās askēzes pamati, bet
it kā no Aizspogulijas: tas ir skats uz kristietību dēmona acīm. Divu
kārdinātāju sarakstē atspoguļojas viņu kārdinātā cilvēka garīgā izaugsme...
Dzīves beigās Luiss (protestants- anglikānis) ar dziļu interesi skatījās uz
Pareizticību un pat devās svētceļojumā uz Atona kalnu.
18 Pēterburgas Garīgās Akadēmijas pasniedzējs virspriesteris Georgijs
Mitrofānovs ar līdzīgu garīgu šantāžu satikās pie sevā Akadēmijā. Divinieku
saņēmušais students sāka diedelēt: „Tēvs Georgij, Kristus dēļ kaut vai
četrinieciņu ielieciet!”. Uzprasījās uz vēl vienu mācību: „mans mīļais, kad
prasa Kristus dēļ, par summu nevienojas!”.
19 Bez Vecās Derības Ziemeļamerikas sludinātāji droši vien atcerējās
Lutera aicinājumus: „Vai ne pats Dievs ar mūsu rokām pakar, sadala četrās
daļās, sadedzina buntavniekus un nocērt viņiem galvas?” (citāts no: Мережковский
Д. С. Реформаторы. Лютер, Кальвин, Паскаль. — Брюссель, 1990, 1, d.
lpp. 109; 2, d. lpp. 10). Patiess ir Lutera mācekļa Melanhtona kliedziens:
“О, Ja tikai Luters mācētu klusēt!” (turpat 1,d. lpp. 99). Pareizi ir
Merežkovska vārdi, kas teikti par citu protestantisma novirziena dibinātāju –
iedvesmotu inkvizitoru Ž. Kalvinu: „Loģika, kas kalpo kaislībai, ir tikpat
bīstama, kā nazis jukušā rokās” (turpat 2.d. lpp. 12).