Vllgs. pēc Kristus Tēbu tuksnesī Ēģiptē
bija apmetušies daudzi cilvēki, kas bēga tās kņadas, trokšņa, greznības un
izvirtības, kas valdīja Aleksandrijā - šajā ostā un tirdzniecības centrā, varas
un naudas kārajā pilsētā.
Starp tiem bija sirmgalvis Jānis, kura pamācības gribēja
dzirdēt pārējie brāļi. Un viņš rakstīja tiem vēstījumu, ko nosauca - "DEBESU KĀPNES"Tā viņš ieguva Jāņa Pakāpnieka vārdu.
Tēva /avvas/ Jāņa - Svētā Sinajas kalna igumena, saukta par
sholastiķi, īss dzīves apraksts
Igumens - klostera
priekšnieks, atbildīgs par savu brāļu garīgo un materiālo dzīvi.
Par sholastiķiem senatnē
sauca ritorus, likuma zinātājus, vai mācītus ļaudis.
Kādā ievērības cienīgā
pilsētā dzimis un audzis šis izcilais vīrs, līdz devies uz varoņdarbu kaujas laukā,
nevar pilnīgi precīzi pateikt. Kādā pilsētā viņš tagad atdusas un kura
netrūdošo barību dod šim dīvajam cilvēkam, tas man ir zināms. Viņš tagad atrodas
tai pilsētā, par kuru runā apustulis Pāvils, izsaucoties: "Mūsu dzīvošana ir
debesīs." (Filip.3,20.)
Pārdabiskā izjūtā viņš smeļas
labo, ar kuru pilnībā nevar piepildīties, un veldzējas neredzamajā labestībā, gūst
garīgu mierinājumu garīgajā, saņemdams balvas, kas varoņdarbu cienīgas, un
godalgu par darbiem - tās valstības mantojumu, un uz mūžīgiem laikiem
savienojies ar tiem, kuru "kāja stāv uz taisna ceļa" (Ps. 26,12.).Bet
kā šis miesīgais sasniedzis pārdabiskus spēkus un savienojies ar viņiem, te es
iespēju robežās pacentīšos izskaidrot.
16 gadu vecumā, prāta pilnības
ziņā būdams tūkstošgadīgs, šis svētīgais ziedoja pats sevi kā kādu tīru un
labprātīgu upuri Dižajam Virspriesterim, un miesā uzkāpa Sinajas,bet dvēselē -
debesu kalnā, domājams, tai nolūkā, lai no šīs redzamās vietas gūtu labumu un
labāko pamācību neredzamā sasniegšanai. Tātad, vientuļnieka ceļā atbrīvojies no
negodīgās pārdrošības, šo mūsu domu augļu - kaislību -īpašnieces, turpretim
uzņemdams sevī labvēlīgo pazemības gudrību, viņš, tikko uzsācis varoņdarbu,
visai saprātīgi aizdzina lišķīgo iztapību sev un pašpārliecinātību, nolieca
savu galvu, uzticēja sevi vispieredzējušākajam skolotājam, lai viņa uzticamajā
vadībā spētu bezgrēcīgi pārpeldēt vētraino kaislību jūru. Nonāvējis savu ego, viņš
guva sevī dvēseli it kā bez prāta un bez gribas, pilnīgi brīvu arī no dabiskās
esības. Bet jo apbrīnojamāk ir tas, ka saglabājot pasaules gudrību, viņš
mācījās debesu vienkāršību. Brīnumaini! Jo filosofijas dižošanās nav
savienojama ar pazemību. Pēc 12 gadiem, kad viņa skolotājs kā lūdzējs un
aizstāvis aiziet pie Debesu Ķēniņa, arī viņš pats uzsāk klusuciešanas ceļu,
nesot stiprus ieročus - sava dižā tēva lūgšanas, un izvēlējies vientulības
varoņdarbam piemērotu vietu 5 stadijās no dievnama (šī vieta saucas Fola), viņš
tur pavadīja 40 gadus nepārtrauktos varoņdarbos, vienmēr kvēlojot dedzībā un
dievišķīgā ugunī. Bet, kas var vārdos izteikt viņa darbus? Un kā skaidri
attēlot ikvienu viņa veikumu, kas uzdīga slepenībā? Tomēr, kaut ar dažiem
galvenajiem tikumiem pavēstīsim par šī svētīgā vīra garīgo bagātību.
Viņš lietoja visus barības
veidus, kas atļauti mūkam, taču ēda visai maz, arī tādējādi satriecot dižošanās
smaili. Tātad, maz ēdot, viņš apspieda šo kundzi - miesu, kas daudz ko kārīgi
vēlas, ar badu, viņai uzsaucot: "Ak, klusē, izbeidz", tāpat, ēdot no
visa pa druskai, viņš paverdzināja slavas mokošo tieksmi. Bet ar tuksnesīgu
dzīvi un nošķiršanos no ļaudīm viņš apdzēsa šīs (ķermeniskās) krāsns liesmas
tā, ka pavisam izplēnēja un apdzisa. Ar žēlsirdību un pieticību visās
vajadzībās šis vīrišķīgais cīnītājs izvairījās no elkudievības, proti, naudas
kāres (Kolos. 3.5.), ik brīdi izvairīdamies no dvēseles nāves, grūtsirdības un
vājuma, un atjaunināja dvēseli, nesot sevī nāves piemiņu. Bet kaislīgas pieķeršanās
un visādu juteklisku iedomu pinumu atšķetināja ar svēto skumju palīdzību.
Mokošās dusmas viņš jau agrāk
bija sevī nonāvējis ar paklausības zobenu; ar bezizejas vientulību un pastāvīgu
klusēšanu viņš nonāvēja tīmekļainās godkārības dēli. Ko gan teikšu par to lielo
uzvaru, kuru šis cīnītājs slepenībā guva pār lepnumu! Ko teikšu par galēju
attīrīšanos, kuru Debesu Jeruzālemes Valdnieks atnācis paveica ar savu
klātbūtni, jo bez tā sātans ar sev līdzīgo pulkiem nevar tikt uzvarēts! Kur
novietošu, pinot šo vainagu, viņa asaru avotu (dāvanu, ko rod nedaudzi), kura
slepenībā paveiktais paliek ari līdz šim laikam, - tā ir neliela ala, kas
atrodas kāda kalna pakājē. Tā atradās tik tālu no viņa celles un no jebkura
cilvēka mitekļa, cik bija nepieciešams, lai dzirdi
pasargātu no godkāres. Bet Debesīm tā bija tuva ar raudām un izsaucieniem,
kādus parasti izkliedz zobena sadurtie un nokaitētas dzelzs dedzinātie, vai
tādi, kuriem atņemta redze. Aizmidzis viņš gulēja tikai tik ilgi, lai
uzturēšanās nomodā nekaitētu saprātam, bet pirms miega daudz lūdzās un rakstīja
grāmatas. Šī nodarbība kalpoja viņam ka vienīgais līdzeklis pret grūtsirdību.
Kaut gan viss viņa dzīves tecējums bija nepārtraukta lūgšana un kvēla mīlestība
uz Dievu, viņš nespēja tapt piepildīts.
Kāds no mūkiem vārdā Mozus,
gribēdams līdzināties Jānim, neatlaidīgi lūdzās, lai viņš pieņemtu to par savu
skolnieku un apmācītu Dieva mīlestībā. Ar starcu* palīdzību Mozus pārliecināja
dižo vīru sevi pieņemt. Kādu reizi avva (tēvs) pavēlēja šim Mozum pārnest no vienas
vietas uz otru zemi, kurai bija nepieciešams mēslojums; sasniedzis norādīto
vietu, Mozus neslinkodams izpildīja pavēli, taču pusdienā kļuva ārkārtīgi
karsti (bija pēdējais vasaras mēnesis), tāpēc viņš nolikās liela akmens paēnā,
apgūlās un aizmiga. Taču Kungs, kas ne ar ko nevēlas apbēdināt savus kalpus, kā
paradis, brīdina par draudošajām briesmām. Jo dižais starecs sēdēdams cellē un
domādams par sevi un par Dievu, ieslīga trauslā miegā un "redzēja ar
svētību apveltīto vīru, kas uzmodināja viņu un, pasmējies par viņa miegu,
teica: "Jāni, kā tu bezrūpīgi guli, kamēr Mozus ir briesmās?" Tūlīt
uztrūcies no miega, Jānis ņēma talkā lūgšanas ieročus un, lai palīdzētu
skolniekam, sāka par viņu lūgt. Kad pēdējais vakarā atgriezās, vaicāja, vai ar
viņu nav notikusi kāda nelaime vai nejaušība. Skolnieks atbildēja:
"Milzīgs akmens bezmaz vai nospieda mani, kad es pusdienā zem tā gulēju,
bet man likās, it kā tu mani sauktu, un es izlēcu no tās vietas." Tēvs
tomēr, būdams īsteni gudrs pazemībā, nekā no redzējuma neatklāja skolniekam,
bet slepeniem izsaucieniem un mīlestības nopūtām slavēja vislabo Dievu.
Šis sirdsskaidrais tāpat bija
tikumu paraugs un ārsts, kas dziedināja slēptas kaites. Kāds, vārdā Isākijs, ko
visai spēcīgi nomāca kārības dēmons un kas tādēļ jau bija garā izsīcis,
steidzās pie dižā vīra un asarām acīs pavēstīja savu cīņu. Dīvais vīrs,
izbrīnījies par Isākija ticību, sacīja: "Celies, draugs, abi
lūgsimies!" Kad abu lūgšana beidzās, un, cietējam vēl guļot ar seju pret
zemi, Dievs izpildīja sava kalpa gribu. Un čūska, ko mocīja īstenās lūgšanas
sitieni, aizbēga, bet izvārgušais redzēdams, ka no kaites atbrīvojies, ar lielu
izbrīnu izteica pateicību Tam, kas cēlis slavā un tam, kas slavā celts.
Citi, turpretī, skaudības
kūdīti, dēvēja viņu (sirdsskaidro Jāni) par pārlieku runīgu un tukšvārdīgu. Bet
tieši ar darbiem viņš tos apskaidroja un parādīja visiem, ka "visu spēj
tajā, kas dara spēcīgu, proti, Kristū".
Svētais veselu gadu klusēja, tā, ka viņa
nievātāji kļuva lūdzēji un teica: "Mēs aizsprostojām labuma avotu,
kaitējot visu mūsu pestīšanai." Jānis, kam ķildas bija svešas, paklausīja
un no jauna ievēroja agrāko dzīvesveidu!
Vēlāk visi, kurus izbrīnīja
viņa panākumi tikumu piepildīšanā, iecēla svēto brālības igumena kārtā, un
tādējādi paaugstinājuši šo gaismas avotu, nesagrēkoja, jo Jānis tuvojās
noslēpumainajam kalnam. Iegājis tumsā, kurā neiekļūst neiesvētītie, pa
garīgajiem pakāpieniem augšup vadīts, viņš pieņēma Dieva nozīmēto likumu
kārtību un redzējumu.
Svētais Gars runāja ar viņa
lūpām. To var apliecināt daudzi no tiem, kas glābušies un vēl joprojām glābjas
caur viņu. Šīs glābiņu visiem sniedzošās gudrības liecinieks bija jaunais
"Dāvids"*. Tās liecinieks bija arī labestīgais Jānis, mūsu
sirdsskaidrais gans (Raifas igumens). Viņš tad arī lūdza brālības labā nokāpt
savos nodomos svēto Jāni no
Sinaja kalna un mums parādīt savus Dieva rakstus.
Šai vēstījumā esmu mēģinājis īsos vārdos iekļaut lielu saturu, jo vārda īsumam
un kodolīgumam arī daiļrunības mākslā piemīt skaistums.
* Starecs - latviešu valodā nav tik identiska vārda, kurš ietvertu sevī šī
termina pilnību. Varētu teikt vecajais, vecais mūks, skolotājs, taču tie
neatspoguļo visu jēgu. Ar šo vārdu varētu raksturot kristīgu cilvēku, kurš
Dieva atziņā Ir sasniedzis tādu
stāvokli, ka spēj pareizi mācīt citus, pie kura griežas pēc padoma, kurš garīgā
dzīvē ir pieredzes bagāts.
* uzskata, ka par jauno Dāvidu še dēvēts augšminētais Izākijs.
Sinajas mūka, kas arī kā Raifas Daniels, bija sirdsskaidrā Jāņa laikabiedra vēstījums
Savulaik avva Martīrijs ar
avvu Jāni atnāca pie dižā Anastasija, un šis, uzlūkojot viņus, saka avvam
Martīrijam: "Teic, avva Martīrij, no kurienes šis pusaudzis, un kas viņu
iesvētījis mūka kārtā?" - "Viņš ir tavs kalps, tēv, un es viņu
iesvētīju," Anastasijs saka: "Ak, avva Martīrij, kas būtu domājis, ka
tu iesvētīji Sinajas igumenu?" Un svētais vīrs nesagrēkoja - pēc 40 gadiem
Jānis kļuva mūsu igumens.
Citā laikā avva Martīrijs,
arī, ņemdams sev līdz Jāni, devās pie dižā Jāņa Savaīta, kas tolaik bija
apmeties Gudas tuksnesī. Viņu ieraudzījis, starecs piecēlās, ielēja ūdeni,
nomazgāja avvas Jāņa kājas un noskūpstīja viņa roku; avvam Martīrijam turpretī
kājas nemazgāja, un, kad viņa skolnieks Stefans pavaicāja, kāpēc viņš tā
rīkojies, atbildēja: "Tici man, bērns, es nezinu, kas ir šis pusaudzis,
bet es uzņēmu Sinajas igumenu un mazgāju kājas igumenam."
Avvas Jāņa iesvētīšanas dienā
(bet viņš tika iesvētīts mūža divdesmitajā gadā) avva Stratīgijs paredzēja, ka
viņš kādreiz būs diža zvaigzne.
Tai pašā dienā, kad Jāni
iecēla par mūsu igumenu un kad pie mums sanāca ap sešsimts apmeklētāji un visi
viņi sēdēja, ieturot azaidu, Jānis redzēja vīru īsiem matiem,
tērptu pēc Jūdu parašas. Viņš staigāja visur kā
kāds izrīkotājs un, šo un to pavēlēja pavāriem, ekonomiem un citiem kalpotājiem.
Kad šie ļaudis izklīda un kalpotāji apsēdās pie kopgalda, visur sāka meklēt šo
izkārtotāju un pavēlētāju, bet nekur neatrada. Tad Sirdsskaidrais Jānis mums
saka: "Lieciet viņu mierā; Mozus kungs nav paveicis neko savādu, savā
laikā pakalpojot."
Savulaik Palestīnas valstīs
nelija lietus. Avva Jānis, turienes, iedzīvotāju aicināts, lūdza Dievu, un
nolija bagātīgs lietus. Un te nav nekā neticama, jo "to cilvēku gribu, kas
viņu bīstas, Dievs piepilda un viņu lūgšanu uzklausīs" (Ps. l45,19.).
Nāktos zināt, ka Jānim
Pakāpniekam bija miesīgs brālis, brīnumainais avva Gregorijs, kuru viņš vēl
dzīvs būdams, iecēla Sinajas igumena kārtā, jo pašam patika bezvārdu klusums,
kuram arī sākotnēji, šis sevišķi gudrais, nodevās. Kad nu mūsu sirdsskaidrais
igumens Jānis devās pie Kunga, tad avva Gregorijs, viņa brālis, stāvēja viņa
priekšā un ar asarām runāja: "Tātad tu nu atstāj mani un aizej; es tiku
lūdzies, lai tu pavadi mani, jo es bez tevis nespēšu, mans kungs, vadīt šo
kopienu, bet tagad man tevi jāpavada pēdējā gaitā." Avva Jānis viņam uz to
teica: "Nesēro un nerūpējies, ja man būs iedrosme pie Dieva, tad neatstāšu
tevi pat gadu šeit nodzīvot pēc manis." Kas arī notika, jo pēc tam
desmitajā mēnesī arī brālis devās pie Kunga.
Tropārs :
Kā tuksneša iemītnieks un
eņģelis miesā, kā brīnumdaris esi atklājies, mūsu Dieva nesējs, tēvs Jāni, ar
gavēni, nomodu, lūgšanām debesu dāvanas saņēmis, vārgos un dvēseles, kas ticībā
paļāvās, izārstēji. Gods tavam spēka devējam, gods tavam kronētajam, gods
dziedināšanai, kas tavos darbos notikusi.
Kondaks:
Mūsu tēvs, mācītājs, Jāni!
Tas kungs tevi ir licis uz īstenas sātības augstuma, kā bezviltīgu zvaigzni,
kas pasaules galus apgaismo.
Debesu kāpnes
Nekas tā neielīksmo ļauno, kā lepnumā saslējies
cilvēks, un ne no kā viņš tā nebēg, kā no ceļos nometušās pazemības.
Ja jums uzkrīt nikna
kārdināšana vai bēdas, ielieniet klusā kaktā un nokrītiet ceļos; ienaidnieks
bīstas satriektas sirdis, bet Dievs to paceļ Savās rokās.
Nekad nikns suns neatkāpsies,
ja to nekaunināsi, skaļi saucot vārdā. Nekad nenoliksi grēku, ja to neizsūdzēsi
balsī, par to kaunēdamies; šī ir tā grūtākā pazemība, un tādēļ ienaidnieks grib
to novērst. Un cilvēks tad izdomā visdažādākos attaisnojumus un iebildumus.
Senie tēvi teica: dziedi
psalmus, ja gribi kādu tiesāt, raudi, ja redzi, ka kāds apgānās, un uzklausi,
ja kāds tevi nievā, jo Slava Dievam ir ļaunuma gals, asaras ir grēku pirts, un
pazemība ir vairogs, ko Dievs mums tura gatavu glābiņam.
Ja mēs tik pārāk nemīlētu
sevi, cik rūgtuma, sāpju, apvainojuma un pazemojuma paietu mums garām,
nesaistot pat mūsu uzmanību, kur nu vēl sirdi!
Tu nezini, mans garīgais bērns, cik stipras
bruņas ir tava garīgā tēva un dvēseles skolotāja aizlūgums un cik daudzas
klupšanas novērš tā roka, kam tu labprāt kalpo.
Paklausīgā pašaizliedzībā palīdzēt vecam un
slimam, un garīgi nenobriedušam - ir aicinājums eņģelim, kas nāk un dara līdzi
grūto ar debessgaismu vaigā un Dieva mīlestības atspīdumu visā tavā dzīvē.
Kas domā, ka viņš pats vien,
nekalpojot citiem un pazemībā nevēloties citu lūgšanu, var sasniegt Dieva
valstību, ir kā jūras braucējs, kas atņem stūri stūrmanim, kā slimnieks, kas
uzticas nevis ārstam, bet slimībai, kā ceļotājs, kas pamet ceļu un šķērso
dūkstis, kā skolnieks, kas grib mācīt skolotāju.
Nav lielākas netiklības, kā
paļāt tā cilvēka dzīvi, kas grib tevi stiprināt ticībā. Nav neviena bezgrēcīga,
izņemot Dievu, bet neviens ļaunuma kalps neies cīnīties par Visuvaldītaja Dieva
valstību.
Ja tavs brālis tevi māca:
"Neesi tāds, kas aizdod uz lieliem augļiem", tad nesaki tam:
"Bet tu esi kūtrs un nederīgs".
Neatmaksājiet labu mācību ar
paļām par mirstīgu miesu, kādi visi esam!
Laimīgs tas, kas var satvert,
kāda roku, meklējot ceļu uz Dievu. Kungs pats vienmēr kā trešais ceļo diviem
līdzi uz Emausu.
Nevar auglis aizmesties bez
zieda, un nevar pazemība ienākt cilvēkā bez pasaules - goda, varas,
paštaisnības, bagātības un laicīgās pieķērības - atmešanas.
Ja vārdi un darbi ir
redzamais ienaidnieks, tad domas -neredzamais, kas daudz bīstamāks.
Kāds klostera tēvs izsūtīja uz
citu vietu katru brāli, kurš domāja ļaunu par otru brāli: " lai mūsu
laicīgo mājokli neapgāna neredzamais ļaunums ".
Reiz klosterī iegriezās
laupītājs un teica: ja svētums man patiks labāk par grēku, palikšu te dzīvot!
Klostera tēvs to 7 dienas
atstāja neuzrunājot, svētdienā lika ievilkt baznīcā maisā ģērbtu un pelniem
apkaisītu, lika katram brālim (kaut tie iekšēji raudāja un klanījās grēciniekam
līdz zemei) sist tam vaigā un nosaukt vienu no izdarītiem grēkiem, kas visi še
nav atkārtojami.
Laupītājs darīja visu, ko tam
lika, un pēc Evaņģēlija lasīšanas priesteris tam uzsauca: "Ej ārā tu,
necienīgais, te tev nav vietas!" Laupītājs gāja uz durvīm, bet klostera
tēvs to saņēma aiz rokas, ieveda brāļu vidū un, apcirpis, nosauca par savu
bērnu.
Vēlāk jautāja klostera priekšniekam: "Kādēļ,
tēvs, darīji visu redzēto?" Viņš atbildēja: "Tik liela bija vara
ļaunumam, nešķīstībai un asins vainām viņā, ka tikai šāda paklausība un
nepretošanās pazemojumam varēja tos nokaut; bez tā viņš še nedzīvotu".
Redzēju šajā klosteri brāļus
tik ļoti raudam par saviem grēkiem, ka citu nosodīšanai tiem neatlika laika.
Tie visi liecināja: Kādu
mirušu brāli apglabājam, bet ik rītu tā zārks bija pacēlies virs zemes. Kad
ceturtajā dienā to atvērām, mirušais pamodās un teica: "Tur nonācis,
redzēju visu nenožēloto, un tas mani dedzināja kā dzīva uguns. Jūsu lūgšanas
mani atsauca izpirkt nokavēto." Pēc grēksūdzes un Sv. Vakarēdiena mirušais
aizmiga un dusēja mierā.
Ja cilvēks ir pilns dedzīgas
mīlestības uz Dievu, bet vēl nav kļuvis pazemīgs pret cilvēkiem, tad viņš krīt
aizā, ko ļaunais izcērt starp viņu un Radītāju: viņš sāk visu nosodīt ap sevi -
un domājas esam izredzētais.
Tikai tad, kad tu par nāvi spēsi katru dienu
domāt tikpat labprātīgā mierā kā par miegu vai patiesībā kā par dzīvību, tu
būsi sapratis dzīves uzdevumu.
Patiesi - kurš noskumdina
otru cilvēku ar savu spriedumu, ir kā Kains, kas Dieva priekšā vēlas Ābela
nāvi.
Dvēseli no grēka iekšēji
attura Dieva tuvuma apziņa, bet ārēji - pastāvīgā doma, ka grēks būs jāizsūdz;
kas to vēl nedara, tas grēko kā pa tumsu un nebīdamies.
Tie ir maldi, ka ceļā uz Dievu
mums neviens nevar palīdzēt. Kas ir padevīgs garīgajam skolotājam, tas par
veiksmi ceļā pateiksies otram un ne savai augstprātībai.
Arī mūsu ienaidnieki un šķēršļi Dieva meklējumos
ir svētība - tie māca mums piedot, mīlēt, pārspēt, paciesties un nemitīgi
pūlēties.
Ja jau mūsu dienišķo maizi būs ar sviedriem vaigā
ēst, vai tad Mūžīgo valstību gan varēs paņemt kā vīģi no koka -bez rūgtas
cīnīšanās, pūlēm un sevis iztērēšanas?
Kad tu, cilvēks, kļūsti
padevīgs Dieva prātam, pilns lēnības un mīlestības pret visiem, dedzīgs
labdarībā un pašaizliedzībā, saņemot par algu bezkaislību un mieru, tad nāk
pēdējie divi laupītāji un slepkavas: IEDOMA, ka tu esi labāks par citiem, un
PĀRLIECĪBA, ka Kristus tevi izpircis ar savām asinīm. Tie tevi nokauj mērķa
priekšā. Cilvēks atbild par savu staigāšanu, bet tikai Dievs var to svērt un
vērtēt.
Pat lūgšanā stāvot, mēs
grēkojam. Mūsu domas klejo, mūsu prāts lūdz aplamo. Vienīgi aizgrābtības asaras
mīlestībā uz Dievu un neizrunājamās nopūtas, ar ko mūs aizstāv Gars, paceļas
līdz Dievam no mūsu savtības, neziņas, netīrības un liekulības mēsliena.
Par katru grēku, ko tev ļaudis
piedēvēs bez vainas un ko tu klusējot pacietīsi, tev tiks piedoti divi grēki,
kurus nevienam neesi rādījis.
Vienaldzīgos ļaunais neievēro.
Bet tiem, kas cīnās nonākt pie Dieva, gan sirds nocietināšanas, gan tuvāka
nosodīšanas, gan paštaisnības, gan baiļu, noskumšanas un nemiera dēmons cenšas
izjaukt staigāšanu mierā. Nevar ļaunais ciest, ka arī bēdās, zaudējumos,
pasaules labuma atņemšanā, slimībās un pazemojumos cilvēks prot redzēt tikai
Dieva žēlastību un uzmudinājumu un mīlestībā Viņam pateicas.
Kas brīžiem paļaujas uz Dievu
un brīžiem krīt izmisumā, ir kā aklais, kas reizēm acij uzliek dziedinātājas
zāles un reizēm kaļķus.
Nekaunoties par saviem grēkiem nevar nomazgāt
viņu apkaunojumu. Viņu noslēpšana un sevis noliegšana tur, kur viņi patiesībā
cilvēku ieņēmuši, ir vienīgais kas tos neiznīcina un bez kā Dievs pats tos
nevar piedot.
Ja tu esi iekritis grēka
dubļos, tad nometies ceļos un, ar pieri tos aizskāris, nosauc savu grēku vārdā
- tas bīstas sava vārda.
Kas stāv lūgšanās citu
apskatīšanai, kalpo ļaunajam. Bet, ja tu smējēju vidū izejot, paturi
apliecinājumu Radītājam, neturot sevi pārāku par tiem, Viņa labā roka tevi tura
un Viņa gādība ir pār tevi.
Labāk ir cīnīties ar grēkiem nekā likties sev
svētīgam un paštaisnam, kas ir riebīgākais Dieva priekšā.
Ja viens ārsts nepalīdz miesai, tiek meklēts otrs
un trešais. Bet dvēsele - tu domā - pati var nokratīt vainas, un būt tīra? Tik
ātri un viegli grēks neatlaižas kā pat vissmagākā miesas kaite.
Miers mūsos nāk no pazemības
un samierināšanās, samierināšanās no padevības, padevība no kalpošanas,
kalpošana no dziņas neuzkundzēties un nespīdēt. Pie pazemības loka atpakaļ
nonākuši, atrodam mīlestību, kurā turas visa bauslība un pravieši.
Vai! tam, kas ar paklausību,
pazemību un ticību -lepojas citu priekšā! Bērni, bērni, neko nedariet
izrādīdamies - tas izdzēš visu labo, kas jūsos uzdīdzis, un priecē ļauno
ienaidnieku kā īsta kalpošana viņam.
Nebēdz no tām rokām, kas tevi pievedušas Dievam,
-neviens mūžā nav tev darījis vairāk laba kā tās.
Sodu pelnījis tas, kas sajutis
ārsta palīdzību, pamet to un meklē citu, pirms kļuvis vesels. Tas zaudēs pirmo
un arī otro, un trešais tam nepalīdzēs.
Ja kareivis pamestu savu pulku un viens izskrietu
pret ienaidnieku, - kas gan ticēs, ka viņš atgriezīsies dzīvs un uzvarējis? Ne
katrs ir ķēniņš Dāvids. Bet, ja cilvēks pamet Draudzi un mūks savus brāļus -
aiz naida vai savā lepnumā, -kā gan viņš cer uzvarēt pasaules ienaidnieku?
Ja cilvēks sāk nosodīt sevi un ne citus, tad tā
ir pirmā pazīme, ka viņš varētu sākt staigāt glābšanas ceļu pie Dieva.
Ne Mozus 10 baušļi mums jātura, ko mēs neviens
neizpildām, bet mūsu Pestītāja Kalna sprediķa baušļi, līdz kuriem izaugot,
cilvēks uzdrīkstēsies sevi saukt par Dieva kalpu (un ne bērnu), cerot uz
piedošanu.
Vai aklais vieglāk aizies mājās, pametis vedēju,
vai slimais ātrāk tiks kājās, atstūmis kopēju un ārstu? Vai kuģis pareizāk
nonāks savā ostā bez kapteiņa, vai dvēsele drīzāk uzvarēs grēku garus, kas to
grib pazudināt, ja tā atstums savu mācītāju?
Bez kauna nevar no kauna atpestīties.
Nenicini cilvēkus, kas dara
tev pāri, - varbūt tie izpilda Dieva nolikto pazemības, pateicības un
mīlestības pārbaudi tevī.
Ne ar kādu nožēlu dvēsele nevar izdzēst agrāk
nodarītos grēkus, ja to nedara Dievs, pie kura jākrīt ceļos ar nožēlu un
vaimanām.
Esiet modri un nesakiet -
korban - mana lūgšana ir kalpošanas vietā! Nekādas lūgšanas neatvieto uzliktos
kalpošanas darbus, un nekādu kalpošanu nedrīkst uzsākt bez lūgšanas un Tēva
svētības.
Nesaki - es visu darīju, bet
mani neatzina. Savu darbu vērtību tu redzēsi, Dvēselei izejot, - un tie būs tik
nepilnīgi un nepagūti, un neizprasti, ka drebot, būs jāstāv Tiesneša priekšā.
Nemēģini paturēt virsroku
strīdā ar cilvēkiem, ja tev ir taisnība, to aizstāvēs Dievs, ja nē - to
nepanāks nekāda cīnīšanās.
Necenties piedēvēt sev labumu
darbos, ko neesi darījis. Lai tavus labos darbus redz Mūžīgais siržu
izmānītājs, kura priekšā mēs visi esam trūdu pītes ar maldos apgānītu un
noskumdinātu dvēseli.
Panesiet rājienus no saviem
vecākiem un skolotājiem. Tie aiztaupīs jums pasaules kāju spērienus un
ienaidnieka nievas.
Kas pacietībā un pazemībā
panes sarūgtinājumus, nevienu neapsūdzot par tiem, tas izpērk savus, citiem
nezināmus grēkus.
Ir teikts: Блази два паче
единого - labāk divi nekā viens; kā cīņā pret ļauno, tā darbā tīrumā tēvs ar
dēlu padarīs vairāk, nekā dēls viens.
Nenoliec nevienu cilvēku
nevienā grēkā zemāk par sevi, arī tādā, ko tu nebūtu darījis.
Un, ja tev ir izdevies dzīvot
še uz zemes kā Dieva vaiga priekšā, tad, lai tava augstprātība šo spožumu
neiznīcina. Tikai tādēļ eņģeļi ir Dieva priekšā, ka augsprātība nav nogrūdusi
tos bezdibenī.
Un tie pasaulīgie bērni būs
gudrāki šīs zemes darīšanās nekā tie vientiesīgie cilvēku priekšā un tie
varenie Dieva garā.
Lai neviens neredz tavu
izrādīšanu, ka esi ticībā stingrāks par citiem. Tava lēnprātība, darbi un
iekšējā pazemība Visaugstākā priekšā , lai liecina, kas esi.
Padomā - vai no cilvēkiem saņemts negods un
pazemojums nav vairāk šķīstījis un licis tavu dvēseli Dieva priekšā uz ceļiem
kā viņu godinājumi?! Esiet spēcīgi ciešanās! Tās ir kāpnes, kas ved jūsu
pazemību Dieva augstumos.
Augstu garu Dievs devis tam,
kas labprāt panes zemes pazemojumus un cilvēku priekšā izliekas mazāks nekā ir.
Maz ir to, kas šajā paraugā seko mūsu Pestītājam. Un daudz ir to, kas šos
nedaudzos sekotājus apsmej.
Klosteris ir Dieva valstības atspīduma
radīšana zemes virsū, tādēļ cīnieties dzīvot tur kā eņģeļi - bez zemes naida,
iekārošanām un augstprātības, kuru tiem debesu izredzētajiem nav.
Nemitīgi cīnieties ar savām
domām! Neļaujiet tām klejot - tās uzdursies pasaules nejēdzībām, tās sastaps
netaisnību, tās dzenās citu grēkus, tās medīs tavus tuvākā trūkumus, tās sekos
ārišķīgai vieglprātībai, tās iekāros to, ko Dievs tev žēlastībā liedz, tās
trakos pēc pazudināšanas un kritīs tev līdzi bezdibenī!
Savāciet tās ar varu, - vienmēr savā sirdī. Un ar
savu sirdi cieši tverieties Dievā.
Kas klusībā solījis cīnīties
savā dvēselē pēc Dieva valstības, tas lai neatkāpjas no šķēršļiem, kas to
ielenks no visām pusēm. Pacietība ir vienīgā, kas tos pārkāps.
Neizjaucama sevī iegremdēšanās
un Dieva skatīšana iespējama tikai eņģelim. Jo pasaulīgāks un tukšāks garā
cilvēks, jo vairāk tas meklē trokšņa un izmētāšanās. Savākšanās sevī ir
spogulis Dievatziņai.
Cik daudzus cilvēkus pasaulē
izšķir ļaunas valodas, kuri citādi dzīvotu mīlestībā! - Klusē par ļaunumu, ja
gribi to mazināt, un runā labu, ja gribi vairot Dieva mīlestību. Bet klusēšana
ir visa labuma iesākums.
Neklejo no vietas uz vietu,
meklējot labumu, - varbūt tavs ļaunums staigā tev līdzi; iznīcini to tur, kur
esi.
Garā kūtrais bēg darba, sakot: lūgšana ir labāka!
Neviena lūgšana neatvietos mīlestības un pašaizliedzības darbu, ko Radītājs tev
uzlicis.
Un neviens tavs darbs neaizvietos lūgšanas
pazemību un zemē mešanos Dieva vaiga priekšā.
Ja tu esi devis palikšanas
solījumu (klosterī), vai arī nevari aiziet no savas vietas, bet tev uzmācas
kārdināšana, tad tev tieši tur ir jāpārspēj ienaidnieks. Stāvi uz ceļiem un
neļauj ļaunumam nokaut tavu pacietību - tā ir visstiprākais ierocis pret
ienaidnieku.
Kad prāts atkāpjas no katras laicīgas cerības un
gribas, tad grēka sakne sāk nokalst.
Kārdināšanā un bēdās nelūdz,
lai tās tiktu atņemtas. Saki: "Kungs, Tavs spēks ir vienīgais, kas cīnās
par mani. Neesi tālu no manis, Tava roka, lai mani nepamet!" Tad tev tiks
slepeni teikts sirdī, kāda šai kārdināšanai misija tevī un pasaulē, tu to
pārspēsi un zināsi - "viss, ko Dievs sūta ir žēlastība".
Mūsu vēlēšanās, kas Dievam pretīgas, dara mūs
kurlus pret Viņa balsi.
Neuzskati sevi par ticīgu, par Dieva bērnu, par
brīvu, kamēr tevi var kaut kas sakaitināt vai kamēr tu vari sadusmot
Ik dienas, pirms lūdz,
pārskati sevi - un, atzinis savas vainas, mazgājies no tām, iekams mini Tā
Kunga vārdu.
Neļauj savai miesai neko, kas nav dzīvības
nepieciešamība. Nedod tai kāruma, greznuma, slinkuma. Nekad neēd, ja neesi izsalcis,
un neko nepieņem, kas nav tev nepieciešams.
Kādam sirmgalvim teica, ka
dažiem mūkiem lemts redzēt eņģeļus. Viņš atbildēja: svētīgi tie, kas arvien
saredz savus grēkus.
Var nolikt visu un atstumt
katru - var "norakt doto podu", kaut arī var ar ticību un godīgumu
atdot to atpakaļ neaudzētu? Mums dota zemes dzīve, lai meklētu Dieva mieru.
Taču par nelietīgu tiks nosaukts tas kalps, kurš neupurēs savu mieru, labumu un
visu nenoliks citu labā. Ja viens še uz zemes grib pamest visu laicīgo un
klusēt Dievā, bet otrs pūlās un cīnās citu labā neko sev neiekārojot, tad tāds
ir lielāks par vientuļnieku, kas visu atstumj savas glābšanas un sava miera
dēļ.
Viss, ko kārojam sev, ir
siena starp mums un Dievu, jo viņš ir Viss un mīl visus.
Cilvēks nevar daudz rūpēties par dvēseli, ja
viņam daudz jārūpējas par miesu, un, nonākot "tur", viņš nožēlo, ka
tik daudz darījis nevajadzīga.
Dzenies pēc apziņas, ka Dievs redz katru tavu
darbu. Pat visslepenākā sirds kaktā nedomā par to, ko nevari teikt un
Neviens nav brīvs, kas kaut ko
vēlas no pasaules, kas kaut ko vēlas sev.
Parūpējies par savu miesu kā
par Dieva namu. Tai būs jāceļas augšā, un tev būs jādod par to atbilde. Šķīstī
šo trauku, pirms tanī jāielej augšāmcelšanās gars.
Ja cilvēks tic pēdējai
tiesai, tad lai nesoda otru - ikviens mēs atbildēsim par sevi.
Neviens grauds neuzdīgs bez
saules un lietus. Nekad Dieva vārds nebūs tevī dzīvs, ja nebūs tevī mīlestības
pret visiem un kalpošanas darbos.
Ja klausītājs jūt tuvojamies
kārdinājumu, jāiznīcina šī kārdinājuma sakne - viss parādās savā patiesā vaigā
un vērtībā, ja to noliekam mūsu Kunga Jēzus Kristus vaiga un dzīves priekšā.
Nekas neienāks, lieks mūsu
sirdī, dzīvoklī, apģērbā, iekārtā, ja iedomāsimies stāvam Viņu savā priekšā un
noraugāmies mūsu sirdī, darbos un mājoklī, kā Viņš to arī dara līdz pasaules
galam.
Kas tic nemirstībai, lai
šķīstī savu miesu no grēkiem -cik grūti būs dvēselei stāvēt Soģa krēsla priekšā
un kaunēties par savu apgānīto apģērbu.
Liels uzvarētājs ir tas, kas
pārspējis savu godkāri. Godkāre liek melot, pievilt, samīt tuvāko un pieņemt
viltotu zeltu dzīvības maizes vietā.
Neradi savus labos darbus
lielīdamies, lai tava mele neatņem to, ko ieguvusi sirds.
Kas mīl cilvēku slavu, tam nav
iespējams izvairīties no neslavas, jo skaudība un sāncensība ir suns, kas dzen
slavas pēdās.
Nav skaita kārdinājumiem. Kas
pārspējis miesu, to vēl kārdina dvēsele ar savām bailēm, šaubām un divkosību.
Tad nav jādomā, bet jādara Dieva darbs, sakot: Esmu mirstīga roka, Viņš -
nemirstīgs spēks, kas ceļ mani savam darbam.
Nekad neļaujiet sev domāt, ka
Dieva žēlastība jūs pametusi. Sakiet: Tavs prāts lai notiek! Un kļūstiet
redzīgi -samanīsiet savu pārbaudījumu jēgu.
Nemīli sevi tik ļoti, ka tev jāiežēlojas par
savas dvēseles un miesas kaitēm. Taujā sevī Dieva prātu un esi uzcītīgs
pūliņos, neienīsti nevienu, un tevī ienāks miers, kas visu spēj un dziedē.
Skumjas ir mūsu savtības un nepilnības pazīme.
Kas grib iegūt ko sev un nevar,
Kas grib, lai to mīl vairāk, nekā viņš mīl citus,
Kas grib sev godu un varu,
Kas nepakļaujas Tēvam, un iekāro nevajadzīgo, -
to pārmāc ļaunais noskumšanas gars.
Nelga smejas par velna muļķību un varu. Gudrais
zina tā spēku un cīņā glābjas zem nesavtības un tīrības bruņām.
Ja nezini ceļu vai atbildes,
paliec viens un mierā, sakot: "Tēvs, ne es zinu, bet Tu zini, ne es gribu
darīt, bet Tu manī darīsi!" Tev dos atbildi un palīdzēs!
Arvien mēģini nemitīgi domāt,
ka Jēzus Kristus redz tavu mājokli, drēbes, darbus, barību, draugus un
vēlēšanās. Viss netīrais un nevajadzīgais atkāpsies zem Viņa skata, un tu iesi
savu ceļu brīvs un priecīgs.
Prasi sev, kādēļ esi
noskumis. Un, ja atrodi, ka savu vēlēšanos dēļ, saki: "Tēvs izšķir manu
lietu; ja tā ir taisna Tavās acīs, lai tā ir mana, ja nē - atņem man to".
Tavas skumjas mitēsies tajā pašā brīdī.
Jo tālāk tu domās atvairīsi
nāvi, jo briesmīgāka tā liksies, un tukšāk paies tava dzīve. Saki sev: tā var
atprasīt mani pēc brīža. Un šis brīdis tevī izsijās tikai to, ko vērts paturēt.
Ja lūgšanās kļūstiet izklaidīgi, sakiet: Kungs,
ņem manī lieko un liec manī savu prātu!
Ja esat nokļuvuši lielās grūtībās, mēģiniet trīs
lietas: Lūdziet piedošanu tam, kas sen tura pret jums naidu,
Paklausiet tam, kas dara jums pāri,
Svētījiet to, kas šķiet vainīgs
pie jūsu nelaimes. Svētījiet, piedodiet, noliecieties ar visu sirdi. Jums
nokritīs kā važas, un spēks atradīs taisnu ceļu uz jums.
Ja lūgsi Dieva palīgu un tikai
pa pusei pildīsi Dieva prātu un baušļus, tava lūgšana būs cilpa, kas satvers
tavu
Sakiet ar visu sirdi:
"Kungs, Tēvs, viss esmu Tavā priekšā! Tavs Gars lai izrunā manu lūgšanu,
Tava roka lai izšķir manu lietu!" Sakiet to vēl un vēl, līdz nolīksiet
mierā savu cilvēcīgo padomu, un tas, kas ar jums notiks, būs vienīgi žēlastība.
Ja esi bēdās un briesmās,
atceries tos, ko esi sarūgtinājis, ko esi apbēdinājis, pret ko esi bijis nikns
vai netaisns. Pielīdzinies viņiem, svētī viņus savās lūgšanās, novēlēdams tiem
Dieva labumu un mieru, un tas nāks arī pār tevi.
Ja jums uzmācas grēks,
pārmainiet stāvokli: ja gulējāt, piecelieties, ja gājāt, nometieties ceļos. Ja
kārdinātājs uzmācas lūgšanā, turpiniet lūgšanu, uzsākot smagu darbu vai garu
gājienu. Bēdziet no sātana ne tikai ar dvēseli, bet arī ar kājām.
Kas bīstas miesas vārguma un
sāpju, kas bīstas ļaužu apsmiekla un nievu, kas bīstas zaudēt stāvokli un
mantu, tam grūti ieiet Dieva mierā un skaidrībā. Tam jālūdz Dieva iecietība šīm
savām vājībām, nav jālepojas ar savu veselību, godu, bagātību un varu.
Cilvēku padara nemierīgu tas,
kā ir vairāk par nepieciešamo; bailīgu - tas, kas ir pazaudējams un nevērtīgs;
nežēlīgu - tas, ko grib iegūt tikai sev; vāju - tas, no kā nevar atteikties
citu labā.
Kas nojautis patieso Dieva
mīlestību, tas ir ugunī likts trauks, kurā izdeg sārņi. Nav miesas un gara grēku,
ko nespētu dziedēt mīlestība.
Mīlestībā nav lepnības, baiļu,
nepacietības, savtības, greizsirdības, netīrības un kūtrības. Lieciet šīs visas
īpašības pret savu mīlestību un jūs kā spogulī redzēsiet, cik daudz vai maz tā
līdzinās to sejai.
Cilvēka patiesā būtība ir
dievišķīgais un skaidrais. Bez tā viņš nav laimīgs. Grēks ir greizs spogulis,
kurš visu rāda ačgārnu - arī cilvēka tieksmes un vēlēšanās, bet kurš nespēj
parādīt vienu vārdu, kas ir spēcīgs debesīs un uz zemes: Kristus.
Pacietība un neiedegšanās
paštaisnībā ir stiprākas par ķēniņu cietokšņiem un ienaidnieka roku.
Kas nespēj raudāt, lūdzot
Dievu, tas vēl nav sasniedzis pirmo lūgšanas pakāpi. Nākošā ir - nelūgt, bet
ļaut aizstāvēt sevi Garam. Un vēl augstākā - būt aizgrābtam mīlestībā pret Dievu
un vēlēties atmest visu, kas no viņa šķir.
Kad dvēsele atstāj miesu,
kaislības, kam tā dzīvē padevusies, tura to un nodod dēmonu rokās. Vienīgi
labie darbi un ilgas pēc Dieva, ko tā ir pazinusi, apspīd tai ceļu uz gaismu
cauri briesmām.
Ja mēs labā dēļ darām visu, ko
spējam, tad mūsu niecīgajam spēkam Dievs pieliek 9/10 sava žēlastības spēka, un
mēs spējam brīnumus.
Nepaļaujies uz sevi. Viss
labais tevī ir Dieva darīts pēc tavas lūgšanas, viss ļaunais - paša novārtā un
ļaunā kārdinājuma postījums.
Nesāc augstus prātojumus par
Dieva nodomiem vai tev nesaprotamo Viņa vārdu. Neskaidrībā un skumjās izdari
vienu labu darbu, kas ir vienkāršs un saprotams, un pār tevi nāks atskārsme.
Nemitīgi turi savas domas un
dzīvi Dieva tuvumā. Aizejot no zemes, nepaņemsi līdz itin nekā no šīs zemes
spēka, gaismas, skaistuma vai varas, bet - cik būsi uztvēris Dieva gaismas, tik
spīdēsi tajā.
Nepieķeries pasaulīgām valodām
- tās ir nezāles, kas pārmāc Dieva druvu un puķes.
Lūgšana ir vienīgais īstais dvēseles stāvoklis, tāpat
kā gaisma acīm.
Esi līdzjūtīgs nabagam, viņa
pateicība būs laipa pāri taviem grēkiem aizkāpa ceļos.
Nepadodies rijības garam, lai Amaliks - iekāres
spēks
- neaizšķērso tavas durvis uz miera valsti.
Ik rītu piecēlies, zini - tavu
šīs dienas gājumu ierakstīs grāmatā un prasīs par to atbildi.
Arvien iedomā, ka tev būs jāstāv Dieva krēsla
priekšā,
- visiem būs redzams tavs gājums kā uz delnas, un
visa radība un aizlaicīgais dzirdēs tavus darbus, tavu sevis pazudināšanu vai
tiekšanos pēc patiesības.
Nedzer vīnu līdz reibumam -
ļaunajam tās ir atvērtas durvis uz tavu garu.
Nekas tā neizposta Dieva bijību, ka slinkums.
Lūdz no Dieva gaismu redzēt
katru savu grēku un izlabo to nožēlā, lai soda dienā netiktu pārsteigts.
Vai mēs būtu doti dzīvei, ja
tā būtu bez nozīmes? Tās laiks ir īss, bet mums jāpanāk tajā visa mūžība.
Nekrīti izmisumā par grēcīgām domām - tās to vien
grib, kā gāzt tevi tumsā. Atstum tās ar lūgšanu, darbu, nomodu un pieticību.
Neviens kārdinātājs neturēsies nožēlas, gavēņa, paļāvības, labdarības un
ticības tuvumā.
Tuvākā netiesāšana un
nepaļāšana ir stiprākā siena pret ļauno. Kas nosoda otru, nojauc savu patvērumu
un iet bojā vētrās.
Atturība laicīgā pārtikā,
drēbēs un ērtībās ir miesas un gara veselības sakne.
Kas sakās ticam Dievam un
nesāk darīt labus darbus, ir tukša vārpa vējā.
Nenododieties skumjām, tās ir
savtības sekas. Lūdziet, jūsu prieks un miers liecinās par Dieva tuvumu.
Neprātīga ir citu nosodīšana.
Nekas tik drīz nepazudina pašu kā tā!
Gavējiet ne tikai miesā, bet
arī garā, nezūdieties par lieku laicīgo labumu - tas vienmēr paliek pāri pēc
nāves, jo to dod līdz ar dzīvību.
Labestība pret otru ir skaidrības avots.
Nepadodieties ilgam miegam.
Tas dara smagu miesu un gurdenu garu.
Raudas izdzen visus miesas grēkus un dvēseles
augstprātību.
Iekšējā lūgšana (Jēzus
Kristu, Dzīvā Dieva Dēls, esi man, grēciniekam žēlīgs!) attura dvēseli no
neceļa; pasaulīgas runas to satrauc un aptumšo.
Nedzel otra sirdsapziņai un panāksi mieru sevī.
No cilvēcīgās slavas aug varmācība, meli un
netaisnība.
Kas mīl visā laicīgajā
pārpilnību bez trūkuma, tā gars zaudē skaidrību.
Nekad nelieto barību ārpus laika un tikai
kārumam.
Slinkums nomāc mīlestību pret Dievu.
Satikšanās un runas ar
pasaules ļaudīm sajauc sirdi un, aizvilinot no dieva ceļiem, mulsina pat
lūgšanās.
Domas klusējot vēršas pie
Dieva. Runas traucē un rada īgnumu.
Kas savu gribu savalda un
iegrožo otra gribas dēļ, panāk vairāk nekā cīnoties. Vai! tam, kas izpilda savu
iegribu,
otru apbēdinādams!
Kā rūsa saēd dzelzi, tā godkāre
- cilvēku. Tas, ko godkāre liek viņam sasniegt, ir viltots zelts un akmeņi
maizes vietā.
Dzīšanās pēc mantas sajauc
sirdi un prātu, notrulina sirdsapziņu un atņem mīlestību uz cilvēkiem.
Kas alkst pasaules slavas un
cildināšanas, tas mācās noklusēt savus trūkumus, nezināšanu un grēkus; tas
kļūst augstprātīgs arī tur, kur vajadzētu par sevi raudāt un kaunēties.
Sargieties no cilvēkiem, kam
ir slava, vara vai bagātība. Jūs tās garīgi pazudinās vairāk nekā tos, kam tās
pieder.
Vītenis ir vājāks par koku,
bet apvijies to iznīcina; grēks ir vājāks par dvēseles iekšējo spēku, bet
pārņēmis to, liek tai nokalst.
Mūsu grēku iesākums ir sīks -
rijība, bet tas audzē un baro visus citus grēkus.
Visu grēku virsotne ir - attaisnot savus grēkus.
Nejaucies ar pasaules lietām
tur, kur nevari palīdzēt, vai kur bez tevis celtos ļaunums, trūkums vai nāve.
Sargi acis un sirdi, lai tās
neuzlūkotu ļaunumu. Ko iekāro ar prātu, to esi jau saņēmis sevī ar apgrēcību.
Nepaļaujies uz savu spēku, un
Dieva rokas no tevis neatrausies.
Sargies dzirdēt ļaunu, auss ir vārti grēkam.
Vienmēr strādā savu roku darbu
un peļņu dali arī citiem, jo bezdarbība ir dvēseles krišana un nāve, bet
krāšana ir sevis aprakšana.
Nekad nav jāatliek lūgšana,
ja to var uzsākt - darbā, aizmiegot, ceļā vai slimībā; nekad tā nav jāpārtrauc,
ja vien mēs nedarām to, kas ir netīkams Dievam.
Kas vienmēr turēs prātā savu
galu, izvairīsies daudzu grēku. Ilgas dzīves cerība mūs iepin pasaulīgajā.
Neko neatbildi tam, kas tevi kārdina, skumdina,
apvaino vai noliedz, - ej garām, cieši turēdamies lūgšanā, un Dievs tevi izraus
no netaisnības tīkla.
Turiet noteiktu lūgšanas
laiku, noteiktu gavēni miesai un noteiktu sarunu ar savu sirdsapziņu; kārtība
ir nepanesama ļaunajam, un tas paņem to, kas no viņas atkāpjas.
Cik iesakņojusies tevī ir Dieva valstība, jūti
pēc tā, cik tev varas pār visu laicīgo, ļauno, savtīgo; tai nav vietas kopā ar
grēku.
Ja tevi kārdina kāda miesa,
iedomā, ka rīt tā var būt trūdi. Lūdz par to, kas tevi kārdina, un kārdinātājs
gars atkāpsies no jums abiem.
Neviens cilvēks, kas ēd un
dzer bez sāta un pieķeras katram pasaulīgam, nesasniegs augstu garīgu
skaidrību, viņa cerība uz pasaules pārvarēšanu un savu garīgo spēku būs
Mīlestība padara dvēseli
neievainojamu un mūžam jaunu, bet šīs mīlestības sakne ir šāda: klusēšana, kas
rada lūgšanu; lūgšana, kas rāda tavas vainas; vainas, kas dod nožēlu; nožēla un
patiesa Dieva meklēšana, kas liek raudāt; asaras, kas dara redzīgu par šo un nākamo
dzīvi; šī redzība, kas ļauj visā skatīt neiznīcīgu Dieva mīlestības spēku.
Kas grib sasniegt Dieva mīlestību, tam:
1) jāatsakās no aizrautīgas
pieķeršanās vienam cilvēkam šajā dzīvē;
2) jābūt palīdzīgam un labam pret
visu, kas ir Dieva roku darbs;
3) jābūt gatavam mirt ik brīdi;
4) pirms lūgšanas jāsamana, kas un
kur ir nolikts starp tevi un Dievu, un
5) šie šķēršļi jāatmet.
Tad lūgšana būs ieiešana mūžīgajā.
Ja tev gribas par kādu
cilvēku teikt ko ļaunu, tad sāc steidzīgi lūgt par viņu Dievu.
Tam, ko pārņēmusi lepnība, nav
nožēlas un savas vainas apziņas, tas ir nāves iesākums.
Brīdinu katru, kas grib nākt
pie Dieva ar nožēlu un kļūt jauns cilvēks savā garā, nelietot daudz vīna; vīns
atver dvēselē ieeju kaislībām un izspiež ilgas pēc gara.
Kā bagātais jauneklis mēs
prasām, ko darīt, un kad mums atbild - atdod visu un nāc man pakaļ, tad mēs
novēršamies un noskumstam, jo esam bagāti savā laicīgā gribā un iznīcīgā
mīlestībā.
Ja kāds patiesi meklē Dievu,
tam nekad neliksies, ka viņš jau ir labs un patiesi dievbijīgs. Tieši tavas
bailes par tavu nevarību un apgrēcību pievilks tev Dieva palīdzību.
Neļaujies bezrūpībai, kamēr
dzīvo miesā, arī tad ne, ja pasaule tevi nevaldzina un tevī ir miers;
kārdinātājs atkāpjas, lai tu turētu sevi par labu, svētu un Dievā paceltu, bet
tad uzklūp tavai dvēselei kā putnu ķērājs ar tīklu un ēsmu, un tu krīti dziļāk,
nekā esi bijis sava ceļa sākumā.
Kārtība, darbs un savas
sirdsapziņas izjautāšana lai ir pie tevis neatkāpīgi. Celies, strādā un ēd savā
laikā un, lai nemaldinātu pats sevi, saki: "Kristus eņģeli, mans svētais
sargs un aizstāvētāj, mūsu Kunga Pestītāja ciešanu un nopelnu dēļ runā ar mani
brīdinot, sargājot un mācot!" Neviens ļauns gars neuzdrošināsies atbildēt,
lūgts Krustā Sistā vārdā!
Dievišķā mīlestība atbrīvo
cilvēku no visiem pārejošās dzīves ieguvumiem.
Nekārdini Dievu ar bagātu,
ērtu un bezrūpīgu dzīvi posta vietā.
Visi raksti liecina, ka Dievs
neuzklausa cilvēku, kas lūdz, taupīdams miesu, klausīdams iekārei, bez
sagrauztas un pazemīgas sirds, bez padevības tuvākajam, bez mīlestības pret
visiem, neatmaksādams ļaunu ar labu, neatmesdams citu tiesāšanu, domādams, ka
staigā pestīšanas ceļu.
Šī dzīve ir ceļš, ne mājas.
Ceļā nemitīgi uzglūn laupītāji - mūsu grēki un kārdināšanas.
Kas neizmēž savus grēkus,
nevar kļūt par Miera namu, bet tādu Dievs ir cilvēku cēlis - svētumam un ne
grēkam, mūžīgam priekam un ne iznīcības bezgalībai.
Ienaidnieks ir nomodā ap mūsu
dvēselēm, tādēļ nedrīkstam snaust mierā. Ik brīdi jālūdz mūsu Kunga
aizstāvēšana un gaisma, lai varam cīnīties nepagurstot.
Lācara uzmodināšana ir
līdzība ar katru no mums. Satrūdēšanas nīcībā, saistīti laicīgu vēlēšanos
saitēm, mēs iznākam no kapa, Mūsu Kunga atmodināti, un viņš liek mums dot ēst
mūžīgās dzīvības maizi.
Nedusmojiet par sava tuvākā
ļaunajiem vārdiem, to uzdevums ir audzināt mūsu lēnprātību un, ja tā sasniegta,
tad svētīts ir tas, kas neatbild ar ļaunumu tam, un tas, kas to mācījis.
Ikvienam grēkam tiek atņemts dzelonis un tas panāk tikai labu, ja mēs tam
atbildam tā, kā mūsu Kungs to ir mācījis.
Nestrīdieties ar ļaudīm par
taisnību, bet turiet to. Sargieties strīdu un runas kaislību; tie, ar
patiesības seju nonākot, atnes tikai nemieru un ķildas, nepatiesību un
sajukumu. Runa iznīcina patiesību, rada augstprātību un atņem mieru. Runīgā
cilvēkā dzīvo tas viss, ko Dievs neieredz.
Kamēr mums šķiet, ka mēs esam
cienīgi stāvēt Dieva priekšā, mēs neesam vēl ne tuvu Viņam; tikai tas, kas
nojauš Viņa tuvošanos, metas zemē uz sava vaiga, jo šīs mīlestības gaisma ir
par spožu, ir neuzlūkojama mirstīgai miesai.
Sargieties strīdu un pārrunu -
tās ir neauglīgas. To cēloņi ir: godkāre, slavas kāre, valdonība, divkosība,
ietiepība, vēlme būt apbrīnotam un panākt savu. Visas šīs īpašības ir dvēseles
augoņi un ēdes. (Uzmanieties iegrimt mierā un saldumā, uz zemes tas nav mūsu
mērķis. Tā ir mums iedotā poda ierakšana zemē).
Par sirdsskaidrību liecina lūgšanas neizklaidība
un dziļums. Jo izklaidīgāks esi lūgšanā, jo vairāk tevī nodevīgu sārņu. Šķīsti
savu sirdi un tad lūdz!
Neviena sirds, kas mīl Dievu, nespēj atriebties.
Ja kāds tevi uzteic un tevī
ir saldums par šo uzslavu, tad patiesa dievbijība nav vēl ienākusi tevī tavas
patmīlības dēļ.
Ne domās, ne vārdos nenosodi
otru, pirms neesi raudzījis atrast līdzvērtīgu grēku sevī. Tu to atradīsi. Pat
vairākus. Un, nenotiesājis otru, izbēgsi sodībai.
Seko Dieva derības šķirstam;
iekams tas nav apstājies, Dievs nav ņēmis mājas vietu. Seko tam, un kad tu būsi
tā cienīgs, miers un gaišums apstāsies tevī, tad zini - ceļš ir beidzies.
Klusēšana - tā ir
neaizmaldīšanās ne domu, ne vārdu, ne darbu grēkos. Klusēšana ir nepārtraukta
vēlēšanās būt nešķirtam Dievā.
Dariet savu darbu pelnot dienišķo maizi sev un
citiem, bet nekrītiet ar liekām iekārēm pasaules troksnī.
Jūsu tuvumu Dievam nosaka tas, cik spējat piedot.
Mūsu labas īpašības nav mūsu
nopelns - tās ir Dieva īpašības mūsos.
Mūkam nav ļaunuma pret nevienu cilvēku.
Kas bēdās pateicas Dievam, tas
jau ir saņēmis uzvaru pār pasaules varām.
Kas pateicas Dievam bēdās, to
šajā pasaulē nekas vairs nespēj biedēt.
Ja tev vēl atliek laika
redzēt otra grēkus, tavējie valda pār tevi neredzēti.
Ja jūs negribat pazaudēt ceļu uz Dievu,
vairieties slavenu cilvēku.
Ja jūs negribat velti
aizkavēties ceļmalā, nolieciet bagātību.
Ja jūs negribat aizmirst, kurp
ejat, neiekārojiet cilvēku ievērību.
Šīs trīs gudrības ir sprediķis,
gaisma un zvaigznes ceļā, bez tiem aiziesiet sāņus.
Lūkojieties spogulī: ja tevi
rāj un noliek, bet tas tevi skumdina, tad tu vēl vāji saskati savas vainas, -
tās ir pārmērīgas, un vēl visas nav pieminētas.
Ja tevi apbēdina nepatiess
apvainojums, tad tevī vēl nav patiesas pazemības. Neviens nevar mūs atklāti
apvainot tik smagi, cik savos neredzamajos grēkos esam to pelnījuši.
Visas šīs pazīmes rada, ka
ceļa meklētājs vel nav patiesi tiecies sevī pēc līdzības Dievam.
Ja tu vēl noskumsti par kādu pazaudētu
šīs zemes lietu, tu vēl neesi ieguvis nojautu par mūžīgā un neiznīcīgā vērtību.
Ja sarunās ar brāļiem gribi, lai tavs vārds
patura virsroku, tad tu neesi vēl nonācis pie patiesības.
Ja tavus vārdus neievēro un
tas tevi apvaino, tu nezini vēl patiesi runājamo vai klusējamo.
Neļauj savai sirdij
priecāties, ka esi uzvarējis grēku, vislielākais grēks ir turēt sevi bezgrēcīgu
- kamēr cilvēks ir pasaulē, viņš tāds nav nekad.
Pat vienkāršs zemkopis saprot,
ka tukša vārpa ir nederīga. Cik daudzi tura savu galvu augsti tikai tādēļ, ka
tiem pat savi grēki neliek to noliekt zemē; tie šķiet sev labi, neko
nedarījuši!
Svētīgs, kas nepaļaujas uz
savu darbu, varu un zināšanām. Cik daudz aplamību dara mūsu varenība, un cik
liels mūsu vārgumā reizēm ir Dieva spēks un žēlastība!
Visaugstākā lūgšana ir: "Tavs prāts, Dievs,
lai notiek! Šķīstī mani nemitīgi un turi mani ar Savu gribu neatkāpīgi!"
Ja tu apciemo šīs pasaules ievērojamos un
slavenos, tiekdamies kļūt to draugs, tevī nav īstenas tiekšanās pēc Dieva.
Mūsu dvēsele savā nevarībā
reizēm ilgojas Svētā Gara, un tad mēs jau uzskatām sevi par ticīgiem. Kad Gars
cieši tura kopā mūsu dvēseli, miesu un garu un neviens no trim vairs
neatkāpjas, tad sākas mūsu ceļš uz Dievu.
Kas cīnās atplēst sevi no kauna staba laukumā,
tas nedzird vēl uzvaras dziesmu. Negodājiet sevi par Dieva bērniem un citus par
pagānim, kamēr jūsu kājas un rokas vēl saista visiem zināmi un visiem piemītoši
viszemākie grēki, no kuriem zemākais ir citu nosodīšana.
Jūs, kas lūdzat Dievu, lai
Viņš jums parādās un apliecina sevi brīnumos, - lūdziet vispirms spēju saskatīt
savus grēkus.
Nevar prāts, nogrimis laicīgās
rūpēs, atrast ceļu uz pārpasaulīgo: jūs nevarat reizē kalpot Dievam un Mamonam
- laicīgai slavai, bagātībai, greznumam, pasaulīgai gudrībai un miesai. Kā
pirmais, tā otrais galu galā prasa cilvēku visu -gan miesu, gan dvēseli.
Nav sīku un piedodamu grēku, katrs grēks ir smags
Dieva priekšā, jo tas ir daudzu turpmāko grēku sakne.
Nepievilieties, nometuši
Kristus krustu un staigājot mierā un labklājībā! Ceļš uz Dievu ir grūts - ne
turot naidu ar citiem, bet ar savām vājībām.
Dievs saka Izraēlim: ja tu
gribi karot pret savu ienaidnieku, tad izsargājies ļauna vārda un ļauna darba.
Nekaro Dieva vārdā ar ļauniem ieročiem, ar netaisnību un divkosību. Dievs tevi
pašu satrieks.
Neesiet nevērīgi pret maziem
grēkiem un nesakiet - es neatkāpjos no lielajiem baušļiem! Ko līdz sardzei
neatkāpīgi un nekustīgi sargāt lielos noslēgtos vārtus, ja ienaidnieks ir
atradis mūrī spraugas, pa kurām iezagties aizmugurē.
Ieraugot čūsku vai skorpionu
cilvēks metas bēgt, jo zina, ka tie nes nāvi; bet, ieraudzījis grēku, cilvēks
mierīgi brien tam pāri vai iekšā, lai gan tas ir mūžīgā nāve.
Mūka dzīve ir ceļš;
nenovirzāms ceļš uz Dievu; kaut arī tas ir vietām stāvs, vietām pārplūdis un
bez tilta, un vietām zvēru, laupītāju un negaisa apdraudēts, tas tomēr ved pāri
bēdām mierā, garām laicīgai godkārei mūžīgā gaismā, cauri laicīgam naidam
Kristus mīlestībā, apkārt cilvēcīgām klupšanām, piedošanai un maldiem uz vienīgo
mērķi - mūžīgo patiesību.
Kas ir kalpošana Dievam? Tas
ir: izmest no prāta visu citu, kad teicam Dievu; lai nav mūsos nekādas šīs
zemes patikas, kad lūdzam Viņu; nekāda ļaunuma, kad Viņu piesaucam; nekāda
naida pret tuvāko, kad Viņam lūdzam piedošanu; nav divkosīgu vēlēšanos, kad
atvēlam sevi Viņam, ne arī nešķīstības miesā, kad dvēsele Viņu piemin. Visas
šīs atmetamās lietas nostājas ceļā lūgšanai un liedz tai pacelties līdz Dievam.
Ne veltīgi Kungs teicis, ka
nevar būt viņa māceklis tas, kas nepamet visu un neseko viņam. Kamēr mūsu zemes
rūpes, tajās uzdīgušās kaislības un šīs pasaules vēlēšanās tura dvēseli gūstā,
tā nevar sekot nesavtīgai mīlestībai, nerietošai gaismai, nesamulsināmai
gudrībai un skaidrībai bez viena traipa un ēnas, nenogurdināmai un neaizkaitināmai
pacietībai līdz sevis nolikšanai un krusta nāvei, nenopērkamai patiesībai - kas
ir Mūsu Kungs.
Ne no muitniekiem un
grēciniekiem ir novērsies mūsu Kungs, bet no tiem, kas nepiedod tuvākiem.
"Viltīgais kalps! Es tev visu parādu esmu atlaidis, kad tu to lūdzi. Un tu
no viņa visu piedzen! Un viņš nodeva to mocītājam".
Nevar Kristus dzīvot cilvēkā
kopā ar grēku. Cilvēku paņem viens no viņiem - pēc cilvēka paša tiekšanās.
Ja mēs nenodosimies kūtrībai,
skumjām, neaizrausimies ar miesas skaistumu, neiekārosim mantu, varu, slavu,
nepārvērtīsim rūgtumā mums teikto apvainojumu un nespriedīsim ne par vienu
"tas ir labs, tas slikts, viņš taisns, bet tas nešķīsts", tad
pasaules ļaunums mūs nenomāks. Vārdos - "Viņš mani paslēps Savas telts ēnā
ļaunajā dienā un manu dvēseli glābs no maniem ienaidniekiem"- mums ir dots
patvērums mūsu Kunga spēkā un miesā.
Kad dvēsele padodas prātam,
bet prāts ir ietvēries Dieva gribā, un dvēsele iededzina sirdi lūgšanā, tie
trīs kļūst viens. Un nekas cilvēku nevar novērst no vienības ar Mūžīgo, kas nāk
un ņem mūsos mājas vietu! ("Dieva valstība nav ārēji nomanāma - še vai
tur, Dieva valstība ir jūsos pašos." Lūk. 17, 21.).
Dvēsele, aizejot no sava
pirmatnējā dievišķā stāvokļa, nīkst un mirst; sasniedzot kristīgo pilnību, tā
kļūst vesela un dzīva.
Arvien visās domās, vārdos un
darbos stāvēsim mūsu Kunga priekšā, zinot, ka Viņš noraugās mūsu dvēseles
dziļumos, un Viņa roka būs starp mums un ļaunumu, kamēr vien no viņa
nenovērsīsimies.
Ja dzelzi atstāj mierā, tā
sarūsē. Ugunī ielikta, tā izdeg tīra. Tāpat ir ar mūsu dvēseli. Kamēr tā kvēlo
Dievam, to nesaēd rūsa un nekas tai nevar pieskarties. Dievā palikt un turēties
palīdz Kristus lūgšana, un šī patveršanās Dievā ir dvēseles pirmatnējais
stāvoklis, kurā Dievs to radījis, un tās galējais mērķis, kurš jāsasniedz
dvēselei, kas atdzimšanā šķīstījusies un ieguvusi šo ieiešanu Dievā.
Ja dvēseli pēc kristības
pārspēj ļaunais, tas noliec viņu arvien zemāk, min arvien dziļāk dubļos, vārtot
visos nāves grēkos un peldinot arvien dziļākos noziegumos. Tas izravē Valdnieka
līdzību no dvēseles un ieliek savu līdzību un likumus. Bet ir neizmērojams
spēks, kas mirklī satriec ļaunumu, - tā ir patiesa nožēla un ilgas pēc Dieva
vaiga. Tveroties pie šīs nožēlas un neatgrūžot to, cilvēks arvien augstāk kāpj
atpakaļ sava Radītāja žēlastībā, spēkā, dziedināšanā un līdzībā. Ir tikai
jāgrib atvērt rokas un jāsaka: "Kungs, neesmu cienīgs, ka manī mājas vietu
ņem, bet nevienam citam tur nebūs ieiet, kā vien Tev!" Un, kaut mēs būtu
bijuši muitnieki, farizeji, laulības pārkāpēji vai spitālīgie, mūsu Dievs un
mūsu Pestītājs teiks: "Topi šķīsts! Es gribu mājas vietu sev darīt tevī un
tur ieiet un palikt mūžīgi !"
Neviens nevar ieiet Dieva
Dēla mierā, ja nenes sevī Viņa vaigu un atveidu. Neviens tirgotājs neņem naudu,
ja uz tās nav valdnieka sejas vai valsts ģerboņa; neviena dvēsele nekļūs Dievam
tuva, ja tajā nebūs Valdnieka līdzības, pazīšanas un vērtības zīmes.
Šīs pazīšanas un vērtības
zīmes, šis Dieva ģērbonis ir:
1) mīlestība - "Pēc tā,
cik jūsos mīlestības, jūs atzīs par Maniem mācekļiem".
2) skaidrība - "Svētīgi tie
sirdsšķīstie, jo tie Dievu redzēs." Neviena netīra, savtīga, skaudīga,
nešķīsta acs nespēs Viņu uzlūkot.
3) pajaušanās miers un apklušana Viņā
- tiecieties Dieva valstības, un viss pārējais jums tiks piemests klāt bez
zūdīšanās, bailēm un nemitīgas iekārošanas un cīņas.
Sargieties mazo grēku - viena
beigta muša dārgā eļļas traukā padara to izlejamu.
Tikai tas, kas prot apklust
Dievā, jūt, cik pasaule ir veltīgi trokšņaina, postīga un nepatiesa.
Stāvot lūgšanā, nelūdziet:
Kungs, dod man to un to, un to! Sakiet: Kungs, atver manu sirdi un lasi pats!
Izsvītro visu, kas nav Tavas rokas rakstīts un ko Tavs prāts negrib. Zems esmu
un nezinātājs, ļauns un viegls uz alošanos. Dari manī visu pēc Tava prāta un
žēlastības.
Ne tas ļaunums var tevi
pazudināt, ko tev citi dara, bet tas, ko tu jūti savā sirdī pret citiem.
Kristu kārdina tie, kas ar
visu savu sirdi taujā Viņa baušļus, bet ne ar vienu roku tos netura. Tas ir
"odžu dzimums", kam ir jautāts: kas jums ir mācījis izrunāt manu
vārdu ?
Nekad šīs pasaules lietas
nevar šķirt mūs no Dieva mīlestības, ja mēs Viņu turam pāri visam, bet šīs
pasaules lietas ir šādas: kāre pēc mantas, goda un labklājības, naids pret
cilvēkiem un sava prāta piepildīšana visos ceļos.
Taisna cilvēka ticība pārvērš
zvērus avīs, jo savu spēku tas rod Visspēcīgajā.
Dievs ir visspēcīgs, bet
neizmērojamais ļaunuma spēks un viltus grib cilvēkam likt to aizmirst; tas
neguļ nekad! Nekļūstiet kūtri savā paļāvībā !
Neprasiet, kur ir Dievs.
Turiet īsu brīdi nost no sevis grēku un jūs jutīsiet Viņa roku, kas jūs satver,
- jo "Viņš nav tālu ne no viena no mums".
Noskumšana mūs pārņem tad, kad
mēs tiecamies nevis Dieva nolemtās zemes, bet tā, kas nav vajadzīgs un ir
neiegūstāms vai atmetams.
Nav citas kristības un atdzimšanas apziņā un garā kā vien
grēku nožēlošana, nevis sevis turēšana par izredzētu Dieva bērnu!
Tas sagrauj savu pestīšanu,
kas nicina grēcinieku un tiesā netaisno - pat Dieva Dēls nav to darījis.
Ļaužu slava un gods ir kārdināšana.
Mēģiniet neredzēt citu grēkus.
Un, ja redzat, neticiet, neticiet, neskatieties un nerunājiet par tiem savas
glābšanas
Ir vara, kas iznīcina katru mūsu labo darbu, - tā
ir ļauna valoda par mūsu tuvāko.
Ir vara, kas aptur dvēseles augšanu,
- tā ir patika dzirdēt par sevi slavas vārdus.
Grūti ir peldēt dzīves
vētrainā jūrā smagi apģērbtam bagātībā, godā, savās iegribās un naidā pret
citiem.
Daudzi mīl prātot par Dieva
valstību un runāt par citu grēkiem, tie paliks ārpusē.
Daudzi strādā un darbojas, un
visu nopelnu piedēvē sev, nemeklējot žēlastību, - tie nekad nav redzējuši
vārtus.
Ieies tie, kas meklē Dieva
valstību sevī un visos, dara vaiga sviedros, sevi aizliegdami, un saka - ne es,
bet Viņa spēks lai ieceļ mani Viņa žēlastībā.
Liels ir pazemībai augstums un
dziļš ir augstprātības bezdibenis. Neiekrīti no pirmā otrajā - tā ir nāve!
Niknums ir spēks, kas noārda
un izjauc, šķietami uzvarēdams.
Mantkārībai ir dziļas saknes.
Kas to neizravē sākumā, tas padots tai līdz galam, līdz tā izsūc viņu pašu.
Ja tu gavē, tad lai neviens to
neredz! Labāk ēst gaļu, nekā rādīt savu tikumu tam, kam tā nav!
Tēvs Īzaks Tēbu tuksnesī reiz
izdzina kādu brāli no brālības par tā grēkiem. Kad Īzaks gribēja ieiet savā
cellē,eņģelis ar šķēpu aizšķērsoja tam ceļu: "Paliec ārpusē! Kur tu liki
mājot brālim, ko izdzini?" Īzaks kļuva pazemīgs un, piedevis izdzītajam,
uzņēma to atpakaļ.
Neatņemiet Visaugstākajam
tiesu, pacietieties un ļaujiet darīt Viņam, citādi arī jūs varat piedzīvot
bardzību.
Ja jūti, ka tevī aug niknums, pamet visu un bēdz
!
1) Turiet klusu savu sirdi un nerunājiet
nevajadzīgo;
2) Piedodiet labprāt un mīlestībā
tam, kas jūs apbēdina;
3) Slavējiet savu Radītāju par visām
savām ciešanām, jo Viņš tās dod tikai savas lielās žēlastības dēļ un jūsu
glābšanai;
- šie trīs vārti ved glābšanā.
Dievs ir klāt ikviena cilvēka garā, bet ne
ikviens cilvēks ir sevī, - tam vispirms ir jāienāk savā dvēselē no pasaules
tirgus, no klaida, kur ir troksnis, ļaunums, mantkārība, savtība, rijība,
lepnums un ļaužu čalas, kur 3/5 ir ļaunuma un 1/5 tukšuma, lai klusumā varētu
sadzirdēt Dieva aicinājumu, redzēt Viņa gaismu un sniegties pretī Viņa
mīlestībai, kas vienīgā ir tīra un nekad nepieviļ.
* * *
Latvijas
ekoinvestīciju fonds "LATEKOINVEST"
RĪGA
1992
Grāmatu
sastādījis priesteris Jānis Kalniņš.
Dzīves
aprakstu tulkojis Uģis Vilciņš.
Sv.
Jāņa Pakāpnieka padomus tulkojusi Ņina Ozoliņa.
Rediģējusi
Laimdota Zlemeta.