Pareizticība ir iznesusi cauri gadsimtiem
to Jēzus no Nācaretes sprediķa izpratni, ko deva pirmās, pārsvarā Tuvo Austrumu
kristiešu paaudzes. Protams, šī sākotnējā pieredze gan tika bagātināta, gan
papildināta, kaut kas tajā ar laiku bālēja, bet kaut kas iedegās spilgtāk - bet
šī nepārtrauktība ir saglabāta. Manā skatījumā, šī Evaņģēlija
lasīšanas tradīcija ir gan vēsturiski, gan, garīgi dziļāka un ticamāka, nekā
rekonstrukcijas mēģinājumi, ko veic amerikāņu misionāri “Jēzus festivāla”
stadionos un televizoru ekrānos. Tas ir viņu Evaņģēlija
redzējums. Bet vai tas ir patiesi apustulisks? Jebkurš nopietns kultūrologs
piekritīs Konstantīna Androņikova domām: “Reformas kliedziens: sola Scriptum
pēc savas būtības nav nekas vairāk kā polemisks arguments”43.
Piemēram, Džimmijs Svagerts nolēma
pārstāstīt televīzijas raidījumā evaņģēlisko līdzību par neprātīgo bagātnieku
(Lk.12,13-20). Kulminācijas brīdis viņa interpretācijā izskatījās šādi: “ Tad
Kungs uzsita viņam pa plecu un teica: “muļķi, šonakt tu mirsi!”44. Kaut ko tādu dzirdot, negribot aizdomāsies: vai
amerikāniskie protestanti dzīvo un māca “stingri pēc Evaņģēlija”
vai Evanģēliju viņi lasa stingri amerikāņu stilā”.
Pareizticīga teoloģija godīgi apstiprina: mēs Evaņģēliju
interpretējam. Mēs nevaram saprast Evaņģēliju, to neizskaidrojot. Skaidrojums ir neizbēgams,
nekāda tieša un absolūti patiesa “atainojuma” nevar būt; Kristus kārdināšana
tuksnesī parāda, cik pašnepietiekami ir Raksti: velns taču kārdina Viņu tieši
ar citātiem no Rakstiem. “Velns arī tagad, tāpat kā kārdinot Kristu, izmanto
Rakstus, lai pierādītu iespēju kristietībai atdalīties no Baznīcas“45.
Dieva Vārds tiek dots ļaudīm un to
nevajag aizsargāt no viņiem. Tā kā šis Vārds skan cilvēku
valodā, tā kā to dzird, fiksē, nodod tālāk, saprot un sagroza ļaudis, cilvēciskais
faktors nav izslēdzams no Atklāsmes reliģijas. Patvaļība Bībeles
skaidrošanā ir neizbēgama. Bet tādēļ jau teoloģija eksistē, lai to ierobežotu,
saturētu un kontrolētu. Patvaļība Bībeles skaidrošanā ir grēks. Bet ar grēku
var cīnīties tikai tad, ja to vispirms ievēro, tad apzinās kā grēku un nolikt
mērķi cīnīties ar kaiti, agrāk neredzamu un neievērotu, tagad atpazītu kā
ienaidnieku. Tieši tāpat cīņa ar patvaļību sākas ar to, ka tā iesākumā tiek
ievērota un atzīta.
Protestanti, kuri pārliecina visus pretimnācējus par to, ka viņi “māca stingri
pēc Rakstiem”, ka viņi atšķirībā no pareizticīgajiem neko “cilvēcisku”
nepieliek bibliskajai mācībai, izskatās diezgan muļķīgi. Jebkurš cilvēks (tai
skaitā arī protestants), lasot jebkādu tekstu (tai skaitā arī Bībeli), uztver
tikai daļu no tā jēgas. Jebkurš cilvēks (tai skaitā arī protestants), lasot
jebkādu tekstu (tai skaitā arī Bībeli), projicē tajā kādas savas gaidas,
simpātijas un antipātijas. Katra grāmatas izlasīšana ir autoriska. Jebkurš
cilvēks saprot Bībeli savas konģenialitātes mērā.
Ja cilvēks neievēros savu neizbēgamo subjektivitāti savā darbā ar Bībeli- tad
Bībele viņa priekšā būs neaizsargāta. Diemžēl eņģeļi nav “savdabīgi” teologi un
viņus nebrīdina: tu nepareizi saprati Dieva Vārdu... Un tad cilvēks,
pārliecināts par Rakstu izlasīšanas nekļūdīgumu, kļūst līdzīgs tiem dieva
sludinošiem “skitiem”, par kuriem III gadsimta beigās rakstīja Olimpa Metodijs:
“ Es nevaru paciest dažus tukši runājošos un nekaunīgos Rakstu izvarotājus,
kuri ar alegorijām mētājas šurp un turp, uz augšu un uz leju... Origēns
izkropļoja Rakstu sakarību kā skits, kurš nežēlīgi griež kaut kāda ienaidnieka
locekļus viņa iznīcināšanai”(Св. Мефодий Олимпийский. О воскресении, против
Оригена.// Св. Мефодий, епископ и мученик, отец Церкви III-го века. Полное
собрание его сочинений. - СПб., 1877, lpp. 190 un 212).
Ne tikai Bībele kļūst neaizsargāta sevi neapzinošas teoloģiskās kaislības
priekšā. Cilvēks pats kļūst neaizsargāts savu kaislību priekšā. Ja viņš neredz
savu paša kaislīgumu (neobjektīvismu)- tad nevar to pārvarēt vai vismaz
pavājināt, nevar izstrādāt procedūras savu rakstu skaidrojumu korektuma
pārbaudei. Teoloģija piedāvā prāta askēzi. Protestantismā askēze vispār ir
samazināta, tai skaitā arī teoloģiskā. Askēze un disciplīna ir sinonīmi.
Nedisciplinēts prāts, prāts, kas nezin savus ierastos grēkus, savā šķietamajā
nevainīgumā ir bīstams.
Ļoti svarīgi ir pieradināt cilvēku uzmanīgi rīkoties ar Bībeli. Šai uzmanībai
vispirms jāizpaužas tajā, lai pašpārliecinātā un nepārdomātā “Bībele māca...”
vietā nāktu vairāk apdomīgais un izsvērtais: “Manā izpratnē (mūsu izpratnē;
mūsu tradīcijas garīgo audzinātāju izpratnē...) dotajā Rakstu vietā slēpjas
sekojoša jēga...”.
Nav grūti uzminēt, ka trešā gadsimta grieķis, ebrejs vai ēģiptietis Evanģēlijā
dzirdēja kaut ko citu, kā divdesmitā gadsimta amerikānis. Un, ja šī atšķirība
ir neizbēgama, tad kā lai izvēlas interpretāciju, kas gan vēsturiski, gan
garīgi būtu visvairāk adekvāta pirmo kristīgo kopienu ticībai?
Tātad jādomā par to, pa kādiem ceļiem un ar „kādiem apaviem” var ieiet tajā “svētajā zemē” (skat. 2.Moz.3,5), kur Kungs Pats ar Savu darbību atklās cilvēka sirdī to pēdējo jēgu, par kuru Viņš rakstīja Evaņģēlijā... “Izglītojoši iemantojušam sevī Dievu... vairs nebūs vajadzības lasīt grāmatas. Kāpēc tā? Tāpēc ka, "tam, kuram sarunu biedrs ir Tas, kurš iedvesmoja tos, kuri uzrakstīja Svētos Rakstus, pats citiem kļūs par Dieva iedvestu grāmatu”,- rakstīja X gadsimtā sirdsskaidrais Simeons Jaunais Teologs46. Svētā teksta adekvātai skaidrošanai nepieciešama kāda garīga prakse, kas attiecas uz to pašu Avotu, uz kuru attiecas Bībeles autoru pieredze. Ļaudis, kuriem šādas pieredzes ir tādā pilnībā, kādu tikai var saņemt cilvēks, Baznīcā sauc par svētajiem.
Pēc tēva Sergija Bulgakova izteiciena, svētie- “reliģiozitātes ģēniji”. Ar to
viņš pasvītro, ka spriest par to, ko cilvēkam var dot garīgās pieredzes
iemantošana, nevajag pēc neveiksminiekiem un ne pēc kritieniem, bet pēc
virsotnēm. Kā par mūzikas jēgu mēs spriežam ne pēc restorānu šlāgeriem, bet pēc
Mocarta un Baha, kā par glezniecību mēs savu priekšstatu veidojam ne tikai
pamatojoties uz komiksiem- tā arī par garīgo varoņdarbu vajag spriest ne tikai
pēc pazīstamas draudzes locekles.
Salīdzinot tos ļaudis, kuru viedoklis tiek uzskatīts par svarīgāko Evanģēlija
skaidrojumos Pareizticībā un protestantismā, nevar neievērot tās atšķirības, uz
kurām norādīja S.N. Bulgakovs: “Teoloģijas profesori protestantismā ir vienīgā
baznīcas autoritāte: viņi ir ticības mācītāji un baznīcas vēstījuma glabātāji.
Šajā nozīmē protestantisms ir profesoru reliģija; saku to bez jebkādas ironijas
vai uzslavas, tikai konstatējot vēsturisku faktu”47. Ja pievērsīsim uzmanību to izvēlei, kuru skaidrojumi
tiek uzskatīti par autoritatīvākiem, tad nav grūti ievērot, ka Pareizticība un
protestantisms attiecas viena pret otru kā mūku reliģija un profesoru reliģija.
Tomēr, šeit jāprecizē: Bulgakova teiktais neattiecas uz
baptistu- adventistu-vasarsvētku draudzēm. Par šīm denominācijām nevar teikt,
ka viņām ir dziļa un izstrādāta teoloģiskā
tradīcija. Baptisms vispār ir vismazāk teoloģisks
no visām protestantu tradīcijām. Var būt, tieši tādēļ ne luterāņu, ne
anglikāņu- teoloģiski un kulturāli visvairāk attīstīto protestantu pasaules
konfesiju- pārstāvji brauca apgaismot Krieviju, bet gan pašu primitīvāko
amerikāņu sektu sūtņi. Ja kāds domā, ka protestanti, kuri šodien brauc uz
Krieviju, paņem sev līdzi Karlu Bartu vai Bultmanu, Tillihu vai Molmani- viņi
kļūdās. Billijs Grehems- tie ir griesti. Šis- “cilvēks, kurš atbild uz visiem
jautājumiem”. Un kas šim baptistam par daļu gar protestantu Bultmanu, kurš
teica, ka Jēzus mūs mācīja dzīvot nepārtrauktā trauksmē un rūpēs... Tomēr es
esmu gatavs ņemt atpakaļ savus vārdus par amerikānisko sektu nekulturālību- bet
tikai tajā gadījumā, ja man atgādinās par kaut kādu lielu mākslinieku-
baptistu, par dziļu filozofu-vasarsvētnieku, izcilu domātāju-adventistu vai
smalku dzejnieku no sektas ar skaļu nosaukumu “Dzīvības vārds”.
Patiesībā protestanti nesludina Evanģēliju, bet savu Evanģēlija izpratni.
Ja tas būtu savādāk, nebūtu simtiem sektu, kas uzstāj par sava “evanģēlisma”
tīrību un apgalvo gluži pretējas lietas. Adventisti noliedz dvēseles
nemirstību, (baptisti, atsaucoties uz to pašu Bībeli, to atzīst).
Vasarsvētnieki neatzīst par kristiešiem visus tos, kuri kopā ar viņiem nenonāk
ekstāzes stāvoklī. Vienas protestantiskās kopienas saka, ka Kristus ir ar
nabagiem un cietējiem. Citas- ka Viņš tieši ir ar bagātajiem (“labklājības
teoloģija”48). Pēc protestantu vēsturnieka aprēķina,
šodien “pasaulē ir apmēram 22 000 dažādas protestantu konfesiju, ticību, sektu
utt.”49.
Visās pasaules reliģiskajās tradīcijās teksta
vienotību nosaka vienīgi tā skaidrojuma tradīcijas vienotība. Tādēļ jau senatnē
svētais Piktavas Hilārijs teica, ka “Raksti nav vārdos, bet izpratnē”
(scripturae enim non in legendo sunt, sed in intelligendo” - Константину
Августу. 2, 9). Tātad, kad protestants saka: “Tāds pareizticīgo viedoklis ir
pretrunā Bībelei”, patiesībā viņš domā, ka tāds pareizticīgo viedoklis ir
pretrunā viņa Bībeles izpratnei. Un, pirms triumfējoši iesaukties: “Tā
saka Bībele!”, viņam (kā jebkuram cilvēkam) ir vērts kaut uz minūti
aizdomāties: vai tiešām tā saka Bībele - varbūt tā saku tikai un vienīgi es
pats un vēl tas mācītājs, kura lekcijas es klausījos pagājušajā mēnesī?
Ceru,
ka šī apstākļa izpratne palīdzēs daudziem pareizticīgajiem diskutēt ar
protestantiem. Ļoti grūti ir mēģināt diskutēt ar Bībeli. Bet uz disputu ar cilvēku var iet viegli. Polemika ar
protestantiem- tā nav pareizticīgo polemika ar Bībeli. Tas ir disputs ar
ļaudīm. Ar ļaudīm, kuri, tāpat kā mēs, var kļūdīties.
Mums ir izvēle: vai nu lasīt Bībeli seno svēto acīm. Vai skatīties uz to ar
jauno sektu dibinātāju acīm. Protams, jebkurā gadsimtā cilvēks var satikties ar
Patiesību. Bet, ja viņa meklējumu rezultātā rodas kustība, kas tieši šo cilvēku
uzskata par savu tēvu-dibinātāju, tad ir vērts pievērst uzmanību viņa dzīves
detaļām un tiem apstākļiem, kuros šis dibinātājs saņēma savas jaunās garīgās
zināšanas.
Bet tagad- bez komentāriem. Luterāņi paši stāsta par to, kur piedzima
protestantisms:
“Ir atrasta luterāņiem pati svarīgākā tualete. Vācu arheologi apstiprina, ka atraduši
tualeti, kurā Martins Luters sastādīja savas slavenās 95 tēzes, kas noveda pie
protestantiskās Reformācijas, ziņo "Благовест-инфо" ar atsauci
uz "Ecclesia" un "Daily Telegraph". Luters
bieži deva mājienu, ka cieš no hroniskiem vēdera aizcietējumiem, un šī iemesla
dēļ daudz laika pavada tualetes istabā. Eksperti paziņoja, ka viņi jau vairākus
gadus ir pārliecināti, ka 95 luteriskās tēzes bija uzrakstītas klozetā., bet
nezināja, kur šis objekts atrodas, kamēr neatrada akmens konstrukciju Lutera
mājas flīģeļa paliekās Vittenbergā. “Tas ir liels atklājums- paziņoja Memoriālā
Lutera fonda direktors Stefans Reins. Pa daļai tādēļ, ka runa iet par cilvēku,
uz kura tekstiem mēs esam koncentrējušies, tai pašā laikā, kad pasaulīgajam,
kas stāv aiz tiem, tiek pievērsta maza uzmanība”. Tā ir vieta, kur piedzima
Reformācija, -tālāk atzīmēja Reins. - Luters pats teica, ka savus atklājumus
izdarīja kloākā. Mums nebija sapratnes, kur šī kloāka atrodas. Tagad ir
skaidrs, ko domāja reformātors”. 450-gadīgā ateja, kas savam laikam bija ļoti
pilnīga, ir taisīta no akmens blokiem un tai ir sēdeklis ar caurumu. Apakšā
atrodas izsmeļamā bedre, kas ir savienota ar primitīvu kanalizāciju. Profesors
Reins teica, ka Lutera fonds neatļaus viņa mājas apmeklētājiem, kuru gadā šeit mēdz
būt ap 80 tūkstošiem, sēdēt šajā tualetē. “ Pats es nekad neuzdrošinātos to
darīt”,- saka profesors”50.
43. Andronikof C. Tradition et devenir de la
vie chretienne. // La Tradition. La pensee orthodoxe. № XVII/5. Paris, 1992, p.
13; sola Scriptura (lat.) - “tikai Raksti”, protestantu lozungs, kas noraida
baznīcas tradīciju.
44.,Raidījums
”Dziedinošais vārds” telekanālā “Sankt-Pēterburga”. 12.06. 1995.
45.
архиеп. Иларион (Троицкий). Христианства нет без Церкви. - Монреаль, 1986, lpp.
64.
46.
Citāts no: архиеп. Василий (Кривошеин). Преподобный Симеон Новый Богослов. -
Н.Новгород. 1996, lpp. 194.
47.
Булгаков С. Н. Современное арианство. // Булгаков С. Н. Тихие думы. - М., 1918,
lpp. 146.
48.”Mēs
ticam uz garīgu, dvēselisku, fizisku, finansiālu dziedināšanu caur Jēzus
Kristus asinīm” (Baznīcas “Patiesības saule” ticības apliecība// Солнце правды.
Калининград. 23 sept. 2001).
49. Монтгомери Дж. Рассвет. 7
миллионов церквей в 2000 г. - М., 1993, lpp. 58.
50.Время новостей 29. окт. 2004; http://portal-credo.ru/site/?act=news&id=28122&type=view