Apustuļu sprediķis nav brīvs, vairumā gadījumu
tas ir piespiedu. Kā jebkurš sprediķis, jebkurš misijas darbs, tas nevis
vienkārši runā no sirds pilnības un sava
paša personīgās pieredzes, bet tam vēl arī jāiekļauj sevi formās, vārdos,
salīdzinājumos un argumentos, kas būtu saprotami citiem cilvēkiem. Šajā ziņā
misionārs kļūst par savu klausītāju ķīlnieku. Viņš ne tikai ieskatās savā
sirdī, viņš skatās arī savu klausītāju sejās, lai saprastu, ko ir izdevies
nodot no sirds uz sirdi, bet kam viņš vēl pagaidām nav spējis atrast īstos
vārdus. Viņš iet kā pa mīnu lauku, lai nejauši neaizskartu kaut ko tādu, kas
pašam nav ar reliģisku vai morālu nozīmi, bet kas ir ļoti nozīmīgs un dārgs
klausītājiem. Skaidrs, ka misionārs nedrīkst pārkāpt tos tabu, kas ir
izveidojušies tajā ciltī, pie kuras viņš ir atnācis.
Ja šajā ciltī nav pieņemts ēst cūkas
gaļu, tad arī misionāram jāpieņem šāds atturības solījums. Ja šajā ciltī nav
pieņemts balsot par komunistiem, misionāram jāatturas no vārdiem, kas varētu
dot iemeslu baumot par viņu kā par “VDK aģentu”.
Lūk, ko apustulis Pāvils saka par šo
nebrīvi, ko viņš pats brīvprātīgi izvēlējās citu cilvēku glābšanas dēļ: “Jo,
būdams brīvs no visiem, es brīvprātīgi paliku visiem par kalpu, lai pēc
iespējas daudzus mantotu. Jūdiem esmu tapis kā jūds, lai mantotu jūdus; tiem,
kas zem bauslības, esmu tapis kā tāds, kas stāv zem bauslības, pats nebūdams
zem bauslības, lai mantotu tos, kas stāv zem bauslības. Tiem, kas bez
bauslības, esmu tapis kā tāds, kas bez bauslības, kaut patiesībā nebūdams bez
Dieva bauslības, bet stāvēdams Kristus bauslībā, lai mantotu tos, kas bez
bauslības. Vājajiem esmu tapis kā vājš, lai mantotu vājos; visiem esmu tapis
viss, lai katrā gadījumā izglābtu vismaz dažus. Bet to visu es daru Evaņģēlija
dēļ, lai man būtu daļa pie tā” (1.Kor.9,19-23).
Lūk, neizbēgams jautājums: kur
apustuļi uzvedās “kā nevarīgi”? Un vai šīs viņu sprediķu šķautnes var uztvērt
kā visas Baznīcas dzīves normu? Mēs atceramies, ka apustulis Pāvils aizliedza
veikt jūdu tradicionālo apgraizīšanu pagāniem, kuri pievērsās Kristum. Bet savu
mācekli Timoteju viņš apgraizīja, lai saskarsmē ar viņu nejustu riebumu
“vārgie” jūdu izcelsmes kristieši. Lai misionārs varētu pietuvoties
“neaptvertajiem”, viņam dažreiz jāieiet viņu teritorijā. Un te rodas jautājums,
kas nekad nevarēs tikt atrisināts visās savās detaļās: ko var un ko nevar darīt
sludinātājs tuvojoties tiem, kurus viņš vēlas pievērst kristietībai?
Lūk, pareizticībai pievērstais, bet
vēl nevisai ticībā stiprais japāņu valdnieks Stefans Dade jautā Japānas bīskapam
Nikolajam- “vai viņš drīkst piedalīties dievkalpojumos tuvējā katoļu baznīcā,
jo pareizticīgo katedrāle atrodas ļoti tālu”. Un dzird atbildi: “Neejiet uz
turieni; jums tas ir bīstami, novedīs no īstā ceļa” (св. Николай Японский.
Запись в дневнике 25.11.1902 // Праведное житие и апостольские труды святителя
Николая, архиепископа Японского по его своеручным записям. ч. 2. - Спб., 1996,
lpp. 139.) Taču sv. Nikolajs nekaunējās iet pat pagānu dievnamos (“Dārgais
iegāja vienā no bramaņu dievnamiem”) (св. Николай Японский. Запись в дневнике
20.10.1880 // Праведное житие и апостольские труды святителя Николая,
архиепископа Японского по его своеручным записям. ч. 1. - Спб., 1996, lpp. 349).
Apustulis Pāvils dod gudru padomu:
jāseko tam, lai “nedotu iemeslu tiem, kuri to meklē” (2. Kor.11,12). Pašā
kristiešu vēstī ir daudz kā tāda, kas izsauc sašutumu un neizpratni pagāniem un
neticīgajiem. Tas ir neizbēgami. Un mēs saprotam, ka sludinām “kārdinājumu” un
“neprātu” (1. Kor. 1,23). Bet kā atšķirt vai cilvēks krīt kārdinājumā
Evanģēlija vai manis dēļ. Kristus mācība vai mana uzvedība, vai mans dzīves
veids un mans sludināšanas veids viņu atgrūž? Ja viņu atgrūšanās ir vērsta uz
pašu Evanģēliju, nu ko, “Patiesi Es jums saku: Sodomas un Gomoras zemei būs
vieglāk soda dienā nekā tādai pilsētai” (Mat. 10,15). Bet ja tā ir reakcija uz
manu šķībo runu, uz manu neīstumu, uz manu ierobežoto prātu? Ja pie visas
manas teoloģiskās izglītības man pietrūkst mācītāja takta, zināšanu, gudrības,
intuīcijas?
Apustuļiem šī takts bija. Sludinātajam
jāmācās no viņiem- par to der atcerēties, lasot viņu vēstules. Jo tajās ir
tādas rindiņas, kas diktētas tieši no draudžu ganu apsvērumiem.
Izrādās, ka Kristus mums devis tādu brīvību,
ka no tās dažreiz vajag atteikties. “Tāpēc lai neviens jūs
netiesā ēdienu un dzērienu dēļ vai sakarā ar svētkiem, jauno mēnesi vai
sabatu...ja nu jūs esat ar Kristu nomiruši pasaules pirmspēkiem, ko tad jūs, it
kā vēl dzīvodami pasaulē, uzņematies priekšrakstu jūgu: “neaizskar”, “nebaudi”,
‘nepieskarties” pēc cilvēku mācībām un baušļiem” (Kol.2,16-22).
Bet tur jau ir tā lieta, ka tomēr tiesājam. Tiesājam tieši par brīvību, ar kuru
kristieši izturējās pret ārējiem, cilvēciskiem ieradumiem un priekšrakstiem. Un
tad, tādēļ, lai dvēsele nekristu kārdinājumā, neatietu no Kristus, kristiešiem
nācās atkal atgriezties pie šo priekšstatu jūga, kas valdīja nekristiešu
reliģiskās aprindās. Bet atgriezties ne vairs reliģisku iemeslu dēļ, bet tīri
priesteriski-pedagoģisku motīvu dēļ.
Piemēram- vai var ēst elku upurus?
No
jūdu redzes viedokļa- kategoriski tas nav iespējams. Citāds redzējums ir
kristiešiem: pagānisms ir kalpošana pasaules (“kosmiskām”) “stihijām”, bet mēs
“ar Kristu nomirām stihijām”, un tādēļ “elks pasaulē (en kosmw) nav nekas”
(1.Kor.8,4). Tās ir zināšanas no Dieva
(8,3).
Taču precīzāks un dziļāks ir slāvu
tulkojums ”ja kāds mīl Dievu, tas no Viņa ir pazīts”. Ne zināšanas par elku
niecīgumu Dievs mums izstāstīja. Kuru Dievs iepazina, kuru Viņš iemīlēja- to
Viņš savienoja ar sevi un atbrīvoja no kosmisko stihiju varas un nemiera. Kunga
vēsts ir taisno ceļš... Kurš mīl Dievu, kurš ir Dieva iepazīts, atrodas īpašā
Dieva gādībā kā savējais Viņam. Dievu mīlošais ir Dievā un Dievs viņā” (св. Феофан
Затворник. Творения. Толкования посланий апостола Павла. Первое послание к
коринфянам. М., 1998, lpp. 298). Jautājums nav tajā, ka mēs zinām par Dievu un
par elkiem, bet tajā, ka Dievs dzīvo mūsos un sargā. Tieši tādēļ kristietī nav
baiļu no elkiem: “Ēdiens mūs netuvina Dievam; ne mēs esam sliktāki neēzdami,
nedz labāki ēzdami” (1.korint. 8,8). Dievs ir viens, un tikai Viņš visu audzē un iesvēta.
Pagānu dievi ir izdomājums, nav vērts atļaut viņu fantomiem ietekmēt mūsu
dzīvi. “Bet ne visos ir atziņa. Bet daži līdz šim vēl pieraduši pie elkiem,
uzskata to, ko viņi ēd par elku upuri, un tas apgāna viņu jau tā vājo
sirdsapziņu” (1. korint. 8,7). Ja cilvēks, kurš vēl neapzinās pagānu tautu baiļu un cerību
tukšumu, ieraudzīs tevi, kristieti, ēdot ēdienu, kas iepriekš ir veltīts kādai
pagānu dievībai, viņš var samulst. Ja viņš ir jūds- tad var sašust par
kristietību vispār. Ja viņš pats nesen bija pagāns, tad var uztvert redzēto kā
atļauju viņam būt “nedaudz kristietim un nedaudz pagānam”. Tādēļ jābūt
uzmanīgam: “Jo, ja kas redzēs tevi, kam ir atziņa, elku namā pie galda
sēžam, vai tad sirdsapziņa nepamudinās to, kas ir vājš, piedalīties elku upuru mielastā?
Tavas atziņas dēļ pazudīs ticībā vājais brālis… Tādēļ, ja ēdiens ir manam
brālim par apgrēcību, tad es nemūžam gaļu neēdīšu, lai savu brāli neapgrēcinātu”
(1.korint. 8,10-13). Brīvība nepievērst uzmanību elkiem un elku upuriem nedrīkst pāraugt
elku kalpībā.
Mēs no šī privātā jautājuma
vērsīsimies pie kopējā, vēlreiz atceroties, kā tieši apustulis pabeidz savu
spriešanu par attieksmi pret elkiem: “Dzenieties man pakaļ tā, kā es Kristum “
(1.Korint.11,1). Ja mēs nonāksim līdzīgā situācijā, tad mums būs jāatdarina (red. piezīme: baznīcslāvu tulkojumā
sekošana Kristum izteikta kā –atdarināšana, Kristus) Pāvils un Kristus.
Mums būs jāaizdomājas: kā Kristus un Viņa apustulis rīkotos šādā situācijā? Vai
Kristus izdzītu no dievnama sievieti, kura būtu ienākusi tur, ģērbusies biksēs?
Vai Viņš drīzāk izdzītu no turienes tās “godājamās draudzes locekles”, kuras
būtu sākušas šo nelaimīgo mocīt ar pārmetumiem.
Tagad ir pienācis laiks pastāstīt
par kādu mācību, kuru es saņēmu uzsākot studijas seminārā. Toreizējais Maskavas
garīgo skolu rektors arhibīskaps Aleksandrs (Timofejevs) sacīja man: “Mums
biežāk sev jāuzdod jautājums; kā šajā gadījumā rīkotos apustulis Pāvils?” Tas
ir ļoti precīzs formulējums. Patiesi, iedomāties, kā būtu rīkojies tajā vai
citā gadījumā Kristus- tomēr ir apgrūtinoši. Nav vērts pastāvīgi sevi iztēloties
Dievcilvēka vietā. Bet no Kristus mācekļiem mums visvairāk ir pazīstams
apustulis Pāvils, gan kā cilvēks, gan kā misionārs, gan kā draudzes gans. Mums
svarīgākais ir tas, ka ap. Pāvils mācēja pārsteidzoši atšķirt galveno no
otršķirīgā, viņš mācēja ne tikai atvirzīt otršķirīgo, bet arī atkal atgriezties
pie galvenā un izcelt to, ja tas bija nepieciešams. Viņš mācēja aizvirzīt
otršķirīgo, ja tas traucēja iegūt galveno. Ne mazāk svarīga kā mācītājam bija
prasme redzēt, ka otršķirīgais nebūt vienmēr nozīmē ”nevajadzīgais” un
“liekais”.
Šīs otrās mākas bieži pietrūkst
liberāli filozofējošiem kristiešiem. Bet, galvenais taču “Lai Kristus būtu
sirdī! Kam te rituāli?” Pareizi, galvenais ievest Kristu savā sirdī. Bet tas
nekādi nav iemesls tam, lai devalvētu un atmestu visu to, kas ir piesātināts ar
atmiņām par Kristu un kas ved dvēseli pie Viņa. Bieži ļaudis domā, ja reiz “man
to nevajag, man tas ne ko neizsaka”- tātad, to nevajag arī pārējiem. Apustulis
Pāvils mācēja cienīt to, kam nebija nozīmes viņam pašam, bet kas bija nozīmīgs
citiem.
Bet tieši tas, iepazīstoties ar viņa
tekstiem, dara neizbēgamu turēt atmiņā jautājumu: ko tieši Apustulis saka
būtiski kristīgu, bet ko- citu vajadzību dēļ. Apustulis iesaka kaut ko darīt
(bet no kaut kā atsacīties), lai nebūtu kārdināšanas kristiešu un viņu mācības
sakarā ļaudīm, kuri skatās uz baznīcas kopienu no malas. Bet, ja tie šķībie
skatieni jau sen aizgājuši vēstures kapā, ja vairs nav to, kuri varētu
iekārdināties no kristiešu atkāpšanās no toreizējās dievbijības normām, vai
Baznīcai jāsaglabā šīs normas par savām, iekšējām, pastāvīgām normām?
Piemēra pēc: “Vai pati daba nerāda jums,
ka gari mati ir vīram par negodu. Bet, ja sievai gari mati, tad tas viņai par
godu” (1.Kor. 11,14-15). Svarīgi atzīmēt, ka šis teksts ir tiešs
Apustuļa pārdomu par attieksmi pret elkupuru ēdienu turpinājums. Pēc viena
izšķirošas mācītāja attieksmes pret radušos problēmu piemēra, Apustulis tūlīt
pat dod otru- par attieksmi pret frizūrām. Vīrietim jāgriež mati. Sievietei-
nē. Visiem ir zināms, ka vismaz attiecībā pret vīriešiem pareizticīgā tradīcija
šiem Apustuļa vārdiem nepiedeva praktiski nekādu nozīmi. Ne tikai mūki un
garīdznieki, bet arī daudzi laicīgie nēsā garus matus.
Ne visas teksta nianses ir pilnīgi
skaidras. Izskatās, ka apustulis Pāvils šeit (11,10) piemin kaut kādu apokrifistisku
Vecās Derības nostāstu, kas saista lakatu nēsāšanu sievietēm un kaut kādu ne pārāk
tīru eņģeļu attieksmi pret viņām. Bet visumā apustuļa pozīcija kļūst pilnīgi
skaidra, ja atceramies dažas tās grieķu kultūras sadzīves īpatnības, kurā viņš
sludināja.
Tas pats “dabiskums”, ko mūsdienu
okultisti tā mīl apdziedāt pagānismā, Grieķijā un Romā pārvērtās par pašu
dīvaināko pretdabiskumu. Mīlestības norma un pat tās ideāls kļuva homoseksuāla
mīlestība. Diogēns Kiniks vispārējo aizraušanos ar zēniem nepiekopa, tā kļuva
par vienu no viņa dīvainībām (Диоген Лаэртский.
О жизни знаменитых философов, 6,53-54; 6,59). Pie šādas modes ko gan atlika
darīt hetērām? Viņām atlika tikai iegūt sev iespējamo līdzību ar zēniem. Pats
vienkāršākais līdzeklis tam- īsa “zēngalviņa”. Turpretī jaunekļi- prostitūtas
centās būt līdzīgi sievietēm, un pats vienkāršākais līdzeklis bija garu matu
audzēšana. Cauri gadsimtiem tautā iesakņojies viedoklis, ka vīrietis ar gariem
matiem ir homoseksuāls.
Pirmajās kristiešu kopienās daudz
kas virmoja. No kādiem likumiem mūs atbrīvoja Evanģēlijs? Ko mēs varam sev
atļauties mūsu “bez- likuma” stāvoklī? Kristieši visur priecīgi vēstīja par
savu brīvību no likuma. Bet pagāni sacerēja savos prātos tukšas šo vēstījumu
atskaņas un tenkas šajā sakarā: “Kristieši? Dīvaini ļaudis... Viņi paziņo, ka
viņiem likums nav rakstīts. Viņi ir kaut kādi tur ateisti: dievus nepielūdz.
Vēl viņi paziņo, ka viņu vienīgais dievs ir mīlestība. Un šo savu dieviņu viņi
slēpj, nerāda nevienam viņa attēlus. Viņi sanāk kopā naktīs. Visus savējos sauc
par “brāļiem un māsām”. Svešus savās sanāksmēs neielaiž... Bet mēs esam mācīti
ļaudis: mēs zinām, ar ko viņi tur nodarbojas savos nakts saietos! Skaidra
lieta: viņiem tur ir nepārtraukts vispārējs grēks pie tam pašās izlaidīgākajās
formās!” Šie baumotāji vienkārši tikai meklēja iemeslu, lai apstiprinātu savus
pieņēmumus.
Šeit apustulim Pāvilam vajadzēja
pateikt: kristiešiem jāseko savam ārējam izskatam. Jā, Dieva Valstība ir mūsos.
Bet mūsu izskatam nav jāļauj zaimot Evanģēlijs. Lai ko arī nemācītu filozofi
(taču nevajag aizmirst, ka ne visi Apustuļa laika biedri bija “filozofi” un
sodomīti), bet “daba mūs māca, ja vīrs audzē matus”, tas ir cenšas izskatīties
kā sieviete, tas pēc būtības izliek sevi pārdošanā - “ tas ir negods”.
Ja mēs šodien aizdomātos par to, ka mēs
nedrīkstam mulsināt ārpus baznīcas esošos ļaudis, tad, sekojot apustuļa Pāvila
piemēram, mēs varētu svītrot kristiešus no kaut kā cita. Var būt, šodien būtu
derīgi autoritatīvi pavēstīt: “Vai pati daba mūs nemāca, ja nabadzīgā valstī
garīdznieks brauc ar “mersedesu”, tad tas ir negods viņam!”?38 Bet
arī šo normu nevajadzētu darīt par mūžīgu. Ja kādreiz ļaudis sāks dzīvot
bagātāk, tad arī šo kanonisko priesteru normu varēs atcelt39.
Un tā, ja runājam pareizticīgās
teoloģijas vārdiem, pašos Rakstos jāatšķir: kur ir norma, un kur personisks
padoms. Kur akrīvija, kur ikonomija. Kur nepieciešama, skaidra
norma un tās piemērošana, kur draudzes gana pamatota atkāpšanās no tās
mīkstinot vai pastiprinot. Ja ņem vērā, ka runājam par apustuļu rīcību, tad
kļūs skaidrs, ka ir vērts viņus atdarināt pat tur, kur viņi atkāpjas no
noteikumiem (atcerēsimies gadījumu, kad Pāvils apgraizīja Timoteju). Tas ir,
vajag atdarināt viņu Dieva iedvesto dvēseļu ganu gudrību. Katru reizi,
neatkārtojot burtiski visu apustuļu rīcību un padomus, vajag ielaist sevī to
jēgu, kuras dēļ apustuļi tā rīkojās.
Ir kāds ļoti svarīgs jautājums: kā būt ar
to, par ko Bībele klusē. Ja aprobežotos tikai ar bibliskajiem vārdiem, tad kā
var dzīvot Krievijā- valstī, par kuras eksistenci Bībele neko nezin?
Bībeles klusēšana var būt dažāda.
Tā
var būt barga (kad runa ir par to, par ko “kauns pat runāt”-Ef. 5,12)40.
Tā var būt vienaldzīga (Bībele neko nestāsta par Olimpisko spēļu rezultātiem).
Tā var būt piepildīta ar nozīmi un noslēpumu: klusē par to, ko neuztic papīram
(“Man
būtu tev daudz ko rakstīt, bet es negribu tev rakstīt ar tinti un spalvu”
(3. Jņ. 1,13); “Kaut gan man jums ir daudz ko rakstīt, es negribēju to
darīt uz papīra un ar tinti, bet es ceru nākt pie jums un runāt no mutes uz
muti, lai mūsu prieks būtu pilnīgs” (2. Jņ.1,12)). Bībele var
klusēt par to, kas acīmredzami ir ar viņu nesavienojams (piemēram, tā nestrīdas
ar dvēseļu pārdzimšanas ideju).
Bībele klusē arī par to, kas ir augstāk
par cilvēka saprātu, par to, ko nevar ietilpināt sevī mūsu vārdi (“Bet ir vēl
daudz citu lietu, ko Jēzus ir darījis. Ja visas tās pēc kārtas aprakstītu, tad,
man šķiet, visa pasaule nevarētu uzņemt sarakstītās grāmatas”- Jņ. 21,25).
Bībele klusē (gandrīz klusē, jo tikai garāmejot piemin) arī par to, kas ir ne
teorētiskā, vārdiskā, bet praktiskā kristieša dzīves puse. To, ko “paveica
Jēzus”- pateikt vārdos nevar. Bet var kļūt par Viņa darbu līdzdalībnieku (darbu
līdzdalībnieku, ne vārdu!): ”kas Man tic, tas arī tos darbus darīs, ko Es daru, un vēl
lielākus par tiem darīs, jo es noeju pie Tēva” (Jņ. 14,12). Bībele
klusē par sakramentu- par neizsakāmu un priecīgu pārveidojošu Kristus darbību
kristietī, jo tas, ar ko Glābējs ienāk dvēselē- ir negaidīts un nepasakāms (“ko acs
nav redzējusi un auss nav dzirdējusi un kas neviena cilvēka sirdī nav nācis, to
Dievs ir sagatavojis tiem, kas Viņu mīl” -1. Kor 2,9). Bībele
klusē arī par to, kas kļuva par Kristus varoņdarba vēlāku augli - jau pēc
apustuļu laikmeta. Jo “Baznīca neliecina par patiesību ar atmiņām vai svešiem
vārdiem, bet ar savu paša dzīvu un nepārtrauktu pieredzi… Patiesība mums
atklājas ne tikai vēsturiski. Kristus mums parādījās un parādās ne tikai
Rakstos” (прот. Георгий Флоровский. Соборность Церкви// Духовный мир. Вып.2.
Сергиев Посад, 1996, lpp. 92.).
Beidzot, Bībele var klusēt par
to, kas zināms katram Dieva tautas loceklim un tādēļ nav nepieciešamības pēc
speciāliem priekšrakstiem un skaidrojumiem. Tā, piemēram, netiek minēti Kristus
pateicības lūgšanas vārdi Pēdējās Vakariņās -“Jēzus paņēma maizi un, svētījis,
pārlauza” (Mat. 26,26). Svētības vārdi, ko teica pashas maltītēs, bija pazīstami
katram jūdam. 10 baušļi runā par nepieciešamību mīlēt vecākus, bet neietver
sevī bausli mīlēt bērnus. Vai tas nozīmē, ka bērnus mīlēt nevajag? Tas, kas ir
acīm redzams, netiek noteikts ar īpašām pavēlēm.
Tieši tā jāsaprot tas, kāpēc
Jaunajā Derībā nav noteikta bērnu kristīšana. Rakstos nav aizlieguma kristīt
zīdaiņus. Taču nav arī speciāla rīkojuma. Ja nevienā no apustuļu vēstulēm (bet
visas tās ir diezgan polemiskas) nav pārdomu par šo tēmu, tad tā bija
nediskutējama apustuļu baznīcai. Tātad, jautājums par bērnu kristīšanu likās
acīmredzams, tāds, kas neizsauc jautājumus un neprasa paskaidrojumus. Kas bija
acīmredzams agrīnajai Baznīcai- neiespējamība iekļaut savā sastāvā bērnus, vai
, tieši pretēji, šādas prakses dabiskums? Ja mēs atcerēsimies, ka apustuļi bija
ebreji, ka apustuļu kopienas vispirms bija jūdu- kristiešu, tad atbilde uz šo
jautājumu kļūs skaidra. Jūdu rituālu prakse paredzēja, ka bērns var būt Dieva
tautas loceklis, “garīdznieku tautas” loceklis, Baznīcas loceklis. Iestāšanās
Baznīcā Vecās Derības praksē notika ar astoņas dienu veca zīdaiņa apgraizīšanu.
Tā kā Kristus neatnāca tādēļ, lai apgrūtinātu bērnu ceļu pie Dieva, bet tādēļ,
lai šo ceļu atvieglotu gan bērniem, gan visiem ļaudīm, tika uzskatīts par
pašsaprotamu, ka var kristīt veselas ģimenes (“namus”).
Tādēļ vajag uzmanīgāk izturēties
pret protestantu lozungu “Tikai pēc Rakstiem”- Solo Scriptura41. Ne
visu to, par ko nav pateikts Rakstos tieši, Raksti nosoda. Lai gan Bībelē nav
pateikts “Lidojiet ar Aeroflotes lidmašīnām”, mums tomēr ir tiesības to darīt.
Nekas Bībelē nav teikts par Krieviju, bet mums ir tiesības tur dzīvot un
sludināt.
Dažreiz Bībele ir acīmredzami
nepietiekoša. Piemēram, vai es varu uzskatīt par pietiekamu mūsu dienās
reliģisko melu atšķiršanai no evaņģēliskās patiesības apustuļa Jāņa piedāvāto
kritēriju: “katrs gars, kas nesludina Jēzu Kristu, Kurš atnācis miesā, nav no
Dieva”? Aum Sinrikes sekta, piemēram, atzina (atšķirībā no tiem senajiem maldu
mācītājiem- dokētiem, ar kuriem polemizēja apustulis Jānis), ka Kristum bija
cilvēka miesa, ka Viņš ne tikai vienkārši likās kā cilvēks, bet patiesi tāds
bija. Vai tas ir pietiekami, lai atzītu par īsteni kristīgu Aum Sinrikes
kustību?
Raksti
paši apstiprina savu nepietiekamību: “nevienu pravietojumu Rakstos nedrīkst
atrisināt pašu ar sevi” (2. Pēt.1,20). Ja Raksti būtu pašsaprotami, tad Pāvilam
nebūtu bijis tos visai smalki jāizskaidro. Vai, bez viņa palīdzības, būtu
skaidrs, ko nozīmē stāsts par Ābrama divām sievām (Gal. 4,21-31)? Ar burtu ir
par maz nepieciešams Gars.
Protestantiem “Raksti - tas ir
dokuments, kas veido pamatu, sastāda apslēpto baznīcas dzīvi” (Барт К. Очерк
догматики. Lekcijas, kas nolasītas Bonnas Universitātē 1946. gada vasaras
semestrī. Спб., 1997, lpp. 17). Pareizticīgajā praksē “slēpto baznīcas dzīvi”
sastāda ne tas Vārds, Kurš iemiesojās Rakstu vārdos, bet tas Vārds, Kurš kļuva
miesa un turpina mājot euharistijas miesā42. Rakstu un Liturģijas
Kristus, protams, ir viens. Bet ir svarīgi atcerēties, ka ne tikai ar grāmatu
starpniecību Glābējs vēlējās ieiet cilvēku dzīvē. Vai var Kristus vārdus “Es
esmu ar jums visās dienās” saprast tik šauri, lai tajos redzētu apmēram šādu
apsolījumu “grāmatas par mani būs ar jums visās dienās un tās jums atgādinās
par Mani”? Pēc apustuļa Pāvila vārdiem, “Jo citu pamatu neviens
nevar likt kā to, kas jau ir likts, proti, Jēzus Kristus” (1.
Kor.3,11). Baznīcas un kristīgās dzīves pamats ir Kristus, nevis Bībele. Taču
baptistu dogmatikas mācību grāmatā: “Svētie Raksti ir pietiekami cilvēka garīgās
dzīves pilnībai” (Догматика. Заочные библейские кур-сы ВСЕХБ. М., 1970. lpp.
10). Vai tad vārds, kas nebalstas uz dzīvu sirds praksi, bet uz citātiem, nav
miris vārds?
Raksti ir tikai viens no
mantojumiem, ko mums nodevis Kristus. Bībele- tas ir priekšraksts, Dieva domas
kanons. Noteikumus nedrīkst pārkāpt. Bet nedrīkst visu dzīvi veltīt tikai noteikumu
atkārtošanai. Nebūtu Buņina un Jeseņina, ja viņi visu savu dzīvi būtu tikai
atkārtojuši ortogrāfijas likumu: “ži” un “šī” raksti ar “i”. Jebkurš
speciālists zina aksiomu (kanonu) komplektu savā jomā. Taču viņš tieši strādā
ar šīm aksiomām, tās pielieto, ar to palīdzību iegūst jaunas zināšanas vai rada
ar to palīdzību jaunu praksi, bet nevis vienkārši ar kompjūtera monotonismu
atkārto vienu un to pašu priekšrakstu.
Bībelei nevar runāt pretī. Bet var
runāt pretī atsevišķiem tās pantiem. Bībele ir veselums. Savā Dieva iedvesmas
viengabalainumā tā nes mums vēsti par Dievu, par cilvēku, par mūsu aicinājumu
un glābšanu. Bet pavisam viegli var izplēst no tās vienu pantu un, atraujot no
evaņģēliskā gara, padarīt to par karogu cīņai ar “nepareizajiem”. Var viegli
piespiest atsevišķam pantam piekrist man. Nesalīdzināmi grūtāk piespiest
piekrist manām patvaļīgām vēlmēm būtu visai Bībelei.
Pie tam piekrišana Rakstiem nebūt
nenozīmē ticīgā nolemtību uz klusēšanu. Jā, cilvēkam ir jāklusē, lai sadzirdētu
Dieva Vārdu. Bet pēc tam šis Vārds jāpielieto savā dzīvē, dzīves situācijās,
kuras nemēdz būt līdzīgas tām, kas bija senajā Palestīnā. Gadījumi, kad
evaņģēliskā jēga un gars palīdzēja cilvēkam pareizi piemērot evaņģēliskos
baušļus tā laika dzīves situācijai, glabājas baznīcas
mantojuma atmiņā. Kristieši taču bija ne
tikai apustuļi. Kristiešus varēja sastapt arī citās valstīs un citos gadsimtos.
Viņu liecības ne ar ko nevar papildināt to, ko par Kristu pateica apustuļi
(“acu liecinieki”). Bet viņi var daudz ko pateikt paši par sevi- par to, kas
notiek tā cilvēka dvēseles dziļumos, kas meklē, zaudē un atkal atrod Glābēju.
Teoloģijas pasaule neaprobežojas ar
Dieva Vārda studēšanu. Svarīgākais Rakstu aizsardzības līdzeklis pret manu
aizspriedumaino subjektīvismu ir vēršanās pie citu ļaužu prakses. Tās Dieva
Vārda šķautnes, kas bija aizklātas man, pārdzīvoja citi cilvēki, daudz augstākas
dzīves ļaudis. “ Viens prāts ir labi, bet divi- labāk”. Viena neievēroto var
atpazīt citi.
Taču šīs, mani palabojošās, balsis
var un vajag meklēt ne tikai mūsdienās. Vēl svarīgāk un izglītojošāk, un
interesantāk ieklausīties iepriekšējo laikmetu balsīs. Katram no mums ir
uzliktas tās kultūras un tā laika, kurā mēs dzīvojam, brilles. Tās noņemt es
nevaru. Bet es varu, pirmkārt, ievērot, ka man uz deguna šīs brilles ir.
Otrkārt, es varu mēģināt skatīties uz pasauli tām garām. Tādēļ man jāiemācās -
kā tieši uz pasauli un Bībeli skatījās tie ļaudis, kuri arī nebija brīvi no
brillēm, bet tās bija citas brilles, ne manējās. Viņi dzīvoja citā laikmetā,
citā kultūrā, viņu intelektuālie un arī sadzīves apstākļi bija pārsteidzoši
atšķirīgi no maniem. Nu ko- vēl interesantāks ir tas, ko šie, tik ļoti no manis
atšķirīgie ļaudis, izlasīja tai Grāmatā, kas pašreiz guļ manā priekšā. Tādēļ
Bībeles studēšana nevar neiekļaut sevī kā savu nepieciešamu sastāvdaļu Baznīcas
vēstures studēšanu. Baznīcas vēsture ir Bībeles klausīšanās vēsture. Kā ļaudis
klausījās Vārdu, ko viņi tajā dzirdēja, un kā viņi uz to atsaucās. Tā arī ir
Baznīcas vēsture.
38. Divas reizes misionāru kongresos es novēroju ainu,
kas aizdzina jebkādu cerību uz to, ka misijas darbība mūsu baznīcā atjaunosies
tuvākajā nākotnē. Konferences dalībniekus veda autobusos no viesnīcas uz
konferences zāli cauri visai pilsētai milicijas mašīnu pavadībā ar ieslēgtām
sirēnām un gaismas signāliem. Kustība ielās apstājās. Mašīnas piespiedās pie
nomalēm, luksofori tika atslēgti. Autobusu virkne bez apstāšanās šķērsoja
pilsētu vairākas reizes dienā. Nav grūti nojaust, ar kādiem vārdiem aizturētie
pilsētnieki pavadīja šos autobusus un caur logiem redzamās popu cepures. Ja
misionāru kongress notiek tā, ka izsauc pilsoņu atstumšanos...
39. Atcerēsimies
balsi no labvēlīgāka laikmeta: “Metropolīts iesēdās sešu zirgu ratos. Cik
brīnišķīgs metropolīta garjūgs no sešiem zirgiem! Un kā tas piederas Maskavai!
Visi, kuri to satika, noņēma cepures. Uzreiz redzams, ka Metropolīts brauc. Ne
velti maskavieši to pieprasa, un, kad Makārijs sāka braukt ar četriem,
apvainojās” (св. Николай Японский. Запись в дневнике 8.5.1880 // Праведное
житие и апостольские труды святителя Николая, архиепископа Японского по его
своеручным записям. ч. 1. - Спб., 1996,
lpp. 278).
40. Šo Bībeles
noteikto klusēšanu pārkāpj neķītrās grāmateles, piemēram, “Zāles no grēka”
(Saratovas Svētā Alekseja sieviešu klosteris, 1996), kas satur grēku sarakstu,
kam ir vieta ja nu vienīgi uz seksopatologa lūpām... Daudzas lietas, kuras ir
pieminētas šajā grāmatiņā, vispār nav grēks. Piemēram: “Ēda zivi bez zvīņām”
(37.lpp). Viss! Nav vairs glābšanas mūsu mūkiem un arhierejiem, uz kuru galdiem
dažreiz tiek padota store...Par šo “tīro un netīro” ēdienu jau sen Zeltamute ir
teicis: “Ko tad? Vai tiešām arī cūkas gaļa ir ne tīra? Necik, ja ēd to ar
pateicību, ar krusta zīmi; līdzīgi arī viss pārējais nemēdz būt netīrs. Netīra
ir patvaļība, kas nepateicas Dievam” (св. Иоанн Златоуст. Беседы на Первое
послание к Тимофею, 12,1).
41.Protestantisma
dibinātājs Mārtinš Luters nekad nav aicinājis Dievu sludināt pēc principa
“Tikai Raksti”. Viņa sprediķos un grāmatās šī problēma nav atrodama (skat.
Gaboriau F. L'Ecriture seule? Paris, 1997, lpp. 71). Turpretī, viņa darbos
visai biežas ir atsauces uz senās baznīcas tēvu darbiem (skat., piemēram, Лютер
М. К христианскому дворянству немецкой нации об исправлении христианства//
Лютер М. Время молчания прошло. Избранные произведения 1520-1526 гг. Харьков,
1992, lpp. 5).
42. Baptisti
piemēro fantastisku Bībeles un Logosa identifikāciju. Baptistu sludinātājs,
kurš atbildēja uz šo manu grāmatu, sava vienkāršībā to arī izgāza: “ Kaut kādā
mērā var piekrist vēl vienam retoriskam A. Kurajeva izteikumam, ka “ Bībele arī
ir ikona”, bet tikai uz tā pamata, ja ņem vērā , ka “Vārds bija Dievs”...
Bībele- tas ir Dieva Vārds. Jānis sava evaņģēlija sākumā saka: “Vārds bija
Dievs? (Jāņ. 1,1). Bet, ja kādam Dieva Vārds nav autoritāte, patiesība nav
autoritāte un pat Dievs nav autoritāte, tad “kas Manu vārdu bīstas” (Jes. 66,2) ļoti grūti ar tādiem runāt” (Пушков Е. Н. Не смущайся! Interneta versija: http://glaznayamaz.org/html/ne_smushaysya.html).
Patiešām grūti
runāt ar tādiem, kuri neredz atšķirību starp to Vārdu, par kuru runā Jāņa
Evanģēlija prologs, un starp to vārdu, kas ir Bībele. Bībele nav Dieva Dēls!
Tas ir cilvēku (kaut arī Dieva iedvesmotu) gara produkts.