Kristus mantojums
Priekšvārds
Svētā Tihona pareizticīgajā
teoloģijas institūtā, kurā es pasniedzu, reiz notika smieklīgs un tomēr ļoti
raksturīgs atgadījums ar kādu studentu. Kā jau pie daudziem jauniem maskaviešiem,
arī pie viņa vairākkārtīgi bija vērsušies ielu sludinātāji. Parasti viņi uzsāk
sarunu ar uzaicinājumu: „Vai nevēlaties atnākt pie mums uz ballīti (sapulci,
studentu pulciņu, semināru utt.)?”. Viņš jau pa gabalu ir iemācījies atpazīt
savus pārmēra sabiedriskos vienaudžus no sektām, un tādēļ, kad metro stacijā
pie viņa devās kārtējais smaidošais pāris, viņš iekšēji sagatavojās dot
pretsparu, lai netērētu laiku debatēm.
Taču atbilde
bija sagatavota uz vienu jautājumu, bet uzdeva viņam citu. Rezultātā dialogs
sanāca šāds: “Sakiet, Jūs ticat Dievam?” – „Nē, es esmu pareizticīgais!”.
Protams, aiziet
no protestantu izaicinājumiem, no izskaidrošanās ar viņiem ir derīgi ne vienmēr
un ne visiem. Tāpēc, neskatoties uz to, ka šī grāmata ir nosaukta
“Protestantiem par pareizticību”, tā nav domāta tikai protestantiem. Grāmata ir
arī tiem pareizticīgajiem, kuri nav izlēmuši izvairīties no protestantu
sludinātāju uzaicinājumiem un izaicinājumiem, bet, diskutējot ar viņiem,
aizsargā savu Baznīcu. Turklāt, tā var būt noderīga arī tiem pareizticīgajiem
cilvēkiem, kuri vienkārši grib zināt savu garīgo tradīciju.
Padomju
laikmeta norietā Baznīcas ļaudīm likās, ka tad, kad beigsies ledus-ateisma
periods, cilvēku dvēseles sāks atsalt no materiālisma un neticības banalitātes,
un pakāpeniski tauta atgriezīsies pie savas garīgās vēstures, pie savām
tradīcijām, pie Pareizticības. Bez skaļām akcijām, bez propogandistiskas
uzmācības, pakāpeniskas siržu atsilšanas ceļā Krievijā sāks atdzimt arī akmens
katedrāles un cilvēku dvēseļu tempļi.
Vēsturē
nedzirdēto vajāšanu gados Krievu Baznīca zaudēja tikai nogalinātus
vairāk kā 200 000 svētkalpotāju. Vairāk kā pusmiljons svētkalpotāju tika
represēti. Krievijā nekad nav bijuši tāda skaita Baznīcas kalpotāju vienlaicīgi.
Šī skaitļa milzīgums nozīmē, ka bija izsistas vairākas garīdznieku paaudzes, -
ne „dabīgo” paaudžu, bet drīzāk kara „iesaukumu”, kad arestētā altāra kalpotāja
vietā stājās tūlīt pat cits.
Ar mani
seminārā mācījās jaunietis no ciema, kurā nekad padomju varas laikā netika
aiztaisīta baznīca. Taču 20-to gadu vidū pie baznīcas parādījās čekisti -
arestēja priesteri, diakonu, baznīcas vecāko, dziedātājus, ķesteri un sargu.
Taču baznīcu neaiztaisīja. Ļaudis apstaigāja apkārt, nopūtās un nolēma: kā tad
baznīca stāvēs bez darba, - vajag kalpot. Un sūtīja sūtņus pie bīskapa un lūdza
dot viņiem jaunu priesteri vai iesvētīt par priesteri un diakonu kādu no ciema
iedzīvotājiem. Jaunie garīdznieki kalpoja četrus gadus. Un atkal atbrauca
„melnā vārna”. Atkal arestēja visu garīdzniecību. Un atkal baznīcu
neaiztaisīja. Atkal radās ļaudis, kuri meta izaicinājumu varai un ņēma uz
sevi garīdzniecības krustu… Šis sižets atkārtojās reizes piecas. Katru
reizi atradās ļaudis, gatavi Kristus dēļ iet uz ešafotu. Viņus izsita.
Aleksandrs Solžeņicins to sauc par „mākslīgo atlasi”, kas tika veikta attiecībā
pret krievu tautu: labāko izsišana, sliktāko izdzīvošana…
Tad sakropļota
Baznīca griezās pie sakropļotās tautas. Klusi, tikko dzirdami, bez šova spīduma
un bez lozungu ārišķīgās retorikas… Pārāk klusi. Patērnieciskā kulta megafoni,
kurus atbalstīja ārzemju sektu dinamiķi, noslāpēja Krievijas Baznīcas balsi.
Baznīcas vājumu un ļaužu analfabētismu nolēma izmantot ārzemju sektas, kuru
vidū bija arī kristieši - protestanti. Viņi nepazīst Pareizticību, nemīl to,
tādēļ ir pilni apņēmības to piebeigt. To, ko nepaspēja izdarīt komunisti,
cenšas novest līdz galam amerikāņu misionāri. Tikai atsauču uz Marksu un Ļeņinu
vietā viņi savā Pareizticības kritikā atsaucas uz Veco Derību: ikonas, pretī
Mozum, rakstāt un sestdienu neievērojat…
Sekojot
komunistiem, amerikāņu-korejiešu protestanti stimulē krievu ļaudīs atgrūšanos
no tās garīgās tradīcijas, kas tūkstošgadēm iedvesmoja visu labāko, kas bija
krievu kultūrā un vēsturē. Protestanti māca krievu pareizticīgos, ka lūgties
par mūsu mirušo tēvu un priekšteču miera rašanu nevajag. Protestanti māca mūs,
ka nedrīkst kristīt bērnus. Krievijas iedzīvotājus viņi māca draudzīgi skandēt:
„Paldies tev, Amerika, ka tu esi”.
Pie tam viņu kritiķi ir spējīgi tikai neklātienē kritizēt pareizticību. Noslāpēt draudzes locekli, kurš nezin ne Bībeli, ne pareizticību, viņi vēl var. Bet attaisnot savus uzbrukumus pareizticībai attiecībā pret patiesi pareizticīgu teoloģiju - nē. Tātad, ļaudīm, kuriem pareizticība ir dārga, kuriem ir dārga Krievija, jāapgūst pareizticīgās domas dārgumi,- ne zināt tos no tālienes un pastarpināti par tiem priecāties, bet pašiem ieiet tajās.
Pie tam viņu kritiķi ir spējīgi tikai neklātienē kritizēt pareizticību. Noslāpēt draudzes locekli, kurš nezin ne Bībeli, ne pareizticību, viņi vēl var. Bet attaisnot savus uzbrukumus pareizticībai attiecībā pret patiesi pareizticīgu teoloģiju - nē. Tātad, ļaudīm, kuriem pareizticība ir dārga, kuriem ir dārga Krievija, jāapgūst pareizticīgās domas dārgumi,- ne zināt tos no tālienes un pastarpināti par tiem priecāties, bet pašiem ieiet tajās.
Problēma
„protestantisms un pareizticība” nav vienkārši attiecības starp divām
Krievijas pilsoņu grupām. Tās nav arī savstarpējās attiecības starp kristiešu
konfesijām. Pareizticība – tā ir krievu protestantisma iekšējā problēma. Tā ir
iekšējā sāpe (dažreiz apzināta, dažreiz tikai noslāpēta) praktiski katram
krievu protestantam. Dzīvojot Krievijā, viņš visu laiku ir spiests attaisnot
savu atteikšanos no pareizticības. Tādēļ viņam savā prātā nemitīgi jāatjauno
pareizticības tēls, pietiekami negatīvs, lai iedvestu viņam atgrūšanos no tā.
Taču dažreiz viņa redzeslokā nonāk kāds pareizticīgās pasaules gabaliņš, kas
neiekļaujas šajā imidžā: te kāda dziļa kāda svēta tēva vai pareizticīga teologa
doma, kurai pat protestants nevar nepiekrist, te liecība par kādu
mocekli, te kāda dzīva ticīga cilvēka acis, kurš lūdzas pie pareizticīgas
ikonas. Vai te pēkšņi iekšējo pasauli uzspridzina asa sajūta, ka pa savu
dzimto valsti tu ej kā svešinieks, un uz viņas gadsimtu svētumiem skaties ar
aukstu pat ne ārzemnieka skatu, bet – nedrauga… Un cilvēks sāk domāt. Šajā
domas darbā es arī gribētu palīdzēt saviem līdzpilsoņiem, piedāvājot dažas
ziņas par pareizticību, kuras nezin vai nestāsta ārzemju sludinātāji un
lektori.
Un tātad – vai
patiesi pareizticība ir sliktāka par protestantismu? Vai tiešām pareizticība
turas tikai pateicoties tradīciju inercei, un pati neapzinās savu dzīvi un savu
praksi? Vai patiešām pareizticīgie (kā saka protestanti) Evanģēliju tikai
skūpsta, bet nelasa? Lai cilvēks patiešām varētu izdarīt brīvu izvēli – viņam
jāzina ne tikai sektu pareizticības kritika (no tolstojiešiem un rērihiešiem
līdz vasarsvētniekiem), bet arī pareizticīgās pasaules uztveres un prakses
īpatnības, ko pamato pareizticīgā doma (jā, doma, doma, nevis vienkārši
„tradīcija”).
Ar
„protestantiem” šajā grāmatā tiek saprasti ne Reformācijas mantinieki, ne vācu
luterāņi, ne kalvinisti un ne anglikāņi. Runa ir par daudz vēlākiem (tātad,
atbilstoši neseniem) neoprotestantu veidojumiem, kuri, bez izņēmuma
radušies Amerikā un no turienes tagad steidzas pie mums uz Krieviju.
Atbilstoši vārds „protestants” šajā grāmatā nozīmē tos ļaudis, kurus zem šī
vārda visbiežāk sastop mūsdienu Krievijas iedzīvotāji: baptisti, adventisti,
vasarsvētnieki, dažādas harizmātiskās („neovasarsvētnieki”) grupas, „Kristus
baznīca”, un tāpat daudzveidīgie „vienkārši kristieši” (faktiski baptisti un
harizmāti, kuri slēpj savu konfesionālo piederību tādēļ, lai būtu vieglāk
piesaistīt sev ļaudis, kuri simpatizē pareizticībai). Tātad runa būs par
teoloģiski neattīstītiem protestantisma virzieniem, kuru sludinātāji bieži ar
dīvainu lepnumu paziņo, ka teoloģiju viņi nezin, ka tā arī nav interesanta un
vajadzīga, jo ir Bībele, un viņiem ar to pilnīgi pietiek.
turpinājums sekos...