Diakons Andrejs Kurajevs, "Protestantiem par Pareizticību"
trīspadsmitais turpinājums
trīspadsmitais turpinājums
Pareizticība un protestantisms: strīds par
matēriju un enerģiju
Pareizticīgā Liturģija nav roku darbs.
“Tavs no Tava Tev pienests”- šie tās vārdi ir ņemti no Zālamana lūgšanas
Dievnama iesvētīšanā. Zālamans dievnama pamatos lika neapstrādātus akmeņus (jo
Baznīca nevar stāvēt uz cilvēciska pamata). Arī Liturģijā “Veltes, kas ir mūsu
priekšā, nav cilvēku roku taisītas. Tas, Kurš tās izveidoja Pēdējās Vakariņās,
Pats tajās darbojas, Viens un tas pats ir svētošais un to pārveidotājs” (св.
Иоанн Златоуст. 82-я Беседа на Евангелие от Матфея,5).
Mums ir liturģija, bet ne antropourģija.
Kopēja kalpošana ar Dievu, bet ne vientuļa cilvēku kalpošana, kuri atceras
evaņģēliskās lappuses. Cilvēks no sevis pienes savas pateicīgās atmiņas un savu
vēlēšanos savienoties ar Kristu. No Savas puses Pestītājs šeit un tagad pienes
tās pašas veltes, ar kurām Viņš pirmo reizi pabaroja apustuļus. “Un tagad atkal
mēs pienesam to pašu upuri, kas bija pienests Golgātā , un kas nekad nebeigs
notikt” (svētais Jānis Zeltamute. 17-tā saruna par Vēstuli ebrejiem, 3). Bet
Golgātā Kristus Pats pienesa Sevi. Un, ja mūsu dievnamos ir tas pats upuris-
tas nozīmē, mēs ar savām rokam tikai pieturam to Kausu, kuru uz Dieva altāra
liek Pats Kristus.
Tā Valstība, kurā sevi veic Liturģija, -
tā ir “Tēva un Dēla, un Svētā Gara Valstība” (tieši ar šiem vārdiem sākas
pareizticīgā Liturģija ). Pie ieejas šajā Valstībā, pašā Liturģijas sākumā, kad
beidzās proskomidija, kad ir savāktas un sagatavotas tās zemes veltes, ko sev
līdz atnesa ļaudis, diakons klusi saka garīdzniekam: “Laiks darīt
Dievam”...Laiks, kad rada Dievs...Mēs ieejam roku nedarinātā Realitātē 245.
Baptisti, iedalot “maizes laušanai” reti
veicama simboliska rituāla vietu, kas pēc sava svarīguma bezgalīgi atpaliek no
sprediķa, nav pietuvojušies seno kristiešu dzīves veidam, bet attālinājušies no
tā. Senajā Baznīcā, kā zināms, tika uzskatīts par nepieciešamu katru dienu
saņemt Svētās Veltes. Tagadējā pareizticība arī ir tālu no pirmējās, bet tā
vismaz savā teoloģijā un Baznīcas dievkalpojumos nepārstāj sprediķī redzēt ne
vairāk kā aicinājumu uz Kunga Mielastu, bet piedalīties šai Mielastā piedāvā
pēc iespējas biežāk. Protestanti arī savā teoloģijā ir pazaudējuši eiharistisko
garīgās un baznīcas dzīves dimensiju.
Eiharistiskās pieredzes atšķirība
izpaužas arī tajā, ka protestantiem”maizes laušana”- ir īpaša kalpošana, tajā
ir daudz skumju: tās ir Pestītāja pēdējās vakariņas. Tur arī atbilstoši
dziedājumi un atbilstoša sprediķa tēma”(Тиссен Г. К. Лекции по систематическому
богословию. Спб., 1994, lpp. 189.). Pareizticīgajam kristiešu Liturģija- tas ir
prieka laiks, mazās Lieldienas. Ne nejauši mūsu Liturģijas dziesmās nav
nevienas grēku nožēlas vai bēdīgas dziesmas: tikai prieks. Mēs nepaliekam
sasaistīti ar atmiņām par Ciešanu nedēļas Piektdienas priekšvakaru, bet izjūtam
prieku savienoties ar Augšāmcēlušos Pestītāja miesu. Un katru reizi pēc Svētā
Vakarēdiena garīdznieks lasa lieldienu lūgšanas: “Augšāmcēlušos Kristu
redzējuši...”246.
Tāpat interesanti piezīmēt, ka Liturģija
ārkārtīgi noturīgi patristiskajās grāmatās tiek saukta par “nākamā laika
sakramentu”. Protestantu pieeja, kas “maizes laušanā” redz tikai “atmiņas”,
parastu pieminēšanu- ieslēdz mūsu ticību pagātnē. Pareizticīgais
tradicionālisms- ielaužas nākotnē. Pareizticīgajā Liturģijā garīdznieks atceras
ne tikai “krustu, zārku” un “trešās dienas augšāmcelšanos”, bet arī “otro un
izslavēto atkal atnākšanu”. Patiesi, tā ir “nākotnes atcerēšanās”. Tā ir
iespējama tikai tāpēc, ka Liturģija pievieno ārpuslaika Mūžībai. Liturģija-
mūsu cerība, bet ne tikai mūsu “līdzjušana”. Pareizticīgā Liturģija virza mūs
uz Kristus Otro Atnākšanu247, uz slavētajām Augšāmcelšanās svinībām.
Tāda “maizes laušana” dzīvo pagatnē un skumst par krustā sisto Kristu, it kā
nebūtu bijusi Augšāmcelšanās...
Bet, ja Svētais Vakarēdiens ir tikai
simbols- kā izskaidrot abilitīniešu mocekļu
uzvedību? Diokletiāna vajāšanu laikā Abilitīnā (pilsēta Āfrikā) tika
nomocīta grupa kristiešu. Tiesā viņi liecināja, ka zināja, ka viņiem seko
imperatora slepenpolicisti. Viņi zināja, ka, ja viņi sapulcēsies, viņus atradīs
un sodīs ar nāvi. Bet bīskapa ilgās prombūtnes dēļ viņi tik ļoti bija
noilgojušies pēc Eiharistijas, ka nolēma vairāk neslēpties, izsauca presbiteru,
kurš viņiem kalpoja Eiharistiju. Par to viņi samaksāja ar dzīvību (Успенский Н.
Анафора. // БТ. М., 1975. №13. lpp. 69.). Vai tiešām viņi tā samaksāja par
atceri? Vai tiešām viņi tā sailgojās pēc sprediķa?- Vai pēc Paša Kristus? Pēc
patiesa sakramenta?
Bet kā protestanti var izskaidrot Kartāgas
Kipriana uzvedību? Pierunājot savus mācekļus vīrišķīgi paciest vajāšanas un
neatteikties no Kristus, svētais Kiprians atgādina, kādēļ kristietim ir
nepieciešama vīrišķība: “lai, atceroties Eiharistiju, kurā tiek padota Kristus
miesa, labā roka Viņu apskautu, kad pēc tam saņems no Kunga Debesu vainaga dāvanu”
(sv. Kartāgas Kiprians. 48. vēstule. Tifaritiešiem ar
aicinajumu moceklībai (Отцы и учители Церкви III века. Антология. т. 2. - М.,
1996, lpp. 365.)). Ja Eiharistija ir tikai pieminēšana, kas tad sanāk: iet uz
nāvi vajag, “atceroties pieminēšanu”?
Un
kā izskaidrot apustuļa Pāvila pozīciju, kurš kā visu nelaimju avotu redzēja
necienīgu, “bez apdomības” Svētā Vakarēdiena saņemšanu? Slimības un pat
kristiešu nāvi apustulis pieskaitīja necienīgai Svētā Vakarēdiena baudīšanai
(1. Kor.11,28-30). Un, ja apustuļa izpratnē Eiharistija būtu tikai “simbols”,
tikai “pieminēšana”- vai tad viņš varētu tik radikāli novērtēt neapdomīgas
Svētā Vakarēdiena baudīšanas sekas?
Jautājums par Liturģiju ir jautājums par
Baznīcu un jautājums par Kristus klātbūtni pasaulē. Manā priekšā ir protestantu
teoloģijas dogmātikas mācību grāmata. Lasu nodaļu “Baznīcas misija”: “Kāda ir
Baznīcas misija? Kas jādara Baznīcai? A.
Slavēt Dievu. 1) Mēs slavējam Dievu, Viņam paklanoties. 2)Mēs slavējam Dievu ar
lūgšanu un slavēšanu. 3) Mēs slavējam Dievu, dzīvojot dievbijīgu dzīvi. B. Pašiem sevi pamācīt. Baznīcas
locekļu pamācīšana tad arī ir Kristus Miesas veidošana. Publiskie baznīcas
dievkalpojumi pretendē uz šo pašu mērķi. C.
Sevi attīrīt...Pirmā Baznīca mums piedāvā baznīcas disciplīnas īstenošanas
piemērus. Rakstos ir teikts, jāsoda ir par maldu mācībām, šķelšanos, netiklību
utt. D. Savu locekļu
audzināšana...Baznīcai jāīsteno īpaša programma savu locekļu pamācīšanai un
apmācībai, jaunu un padzīvojušu... E.
Evaņģelizēt pasauli... F. Darboties
kā ierobežo-jošam un izglītojošam spēkam pasaulē. Ticīgajiem jādara zināmas
Dieva taisnīgās prasības, kas tiek uzstādītas cilvēkam un jāsludina dzīvības
Vārds...G. Veicināt visu, kas ir
labs. Ticīgajam ir nepieciešams uzturēt visu, kas mēģina veicināt sabiedrības
sociālo, ekonomisko, politisko un izglītības labklājību” (Тиссе н Г. К. Лекции
по систематическому богословию. Спб., 1994, lpp. 359-362.).
Visu, kas šeit ir uzskaitīts kā Kristus
Baznīcas uzdevumi, pilnīgi par saviem uzdevumiem var nosaukt jebkuršs
filozofijas pulciņš. Platona pielūdzēju biedrība noteikti var sev noteikt
pilnīgi analoģiski noformulētus mērķus (tikai Kristus vārdu nomainot ar Platona
vārdu un Evaņģēliju nomainot ar Platona dialogiem). Visi šie mērķi ir pārāk
cilvēciski, pārāk acīmredzami un vienkārši, tos var sasniegt jebkura cita
cilvēku sabiedrība. Vēlīnā platonismā parādās arī maldu mācību nosodīšana248.
Kontroli pār savu mācekļu un līdzpilsoņu tikumību piedāvaja jau pats Platons...
Vai tiešām baznīcai nav citu funkciju, bez
informatīvās un progresīvās (atbalsts “vēsturiskā progresa” liberālajai
izpratnei)?
Tad ko Baznīca nedara un kas tai nav
jādara pēc protestantu teologu domām? Baznīcai nav jānodarbojas ar iesvētīšanu.
Tai ir jāstāsta par Kristu, bet nav jāiekļauj kosmoss Kristus Miesā. Tā ir atteikšanās
no Baznīcas kosmiskās sūtības. Tā ir noraidoša un auksta “Dieva dēlu” atbilde
cietējai radībai: mums nav ko tev dot. “Arī visa radība ilgodamās gaida to
dienu, kad Dieva bērni parādīsies savā godībā. Jo radība pakļauta iznīcībai
nevis aiz savas patikas, bet aiz Tā gribas, kas viņu tai pakļāvis; tomēr viņai
dota cerība. Jo arī pati radība reiz tiks atsvabināta no iznīcības verdzības un
iegūs Dieva bērnu apskaidrību un svabadību. Jo mums ir zināms, ka visa radība
vēl aizvien līdz ar mums klusībā nopūšas un cieš sāpes. Bet ne vien viņa, arī
mēs paši, kas jau esam apveltīti ar pirmo debess balvu - Garu, ar ilgu pilnām
nopūtām gaidām, kad saņemsim savu bērnu tiesu, savas miesas pilnīgo
atpestīšanu” (Rom. 8,19-23).
Lūk, tieši ķermenim, miesai, kosmosam,
pasaulei nekā nav protestantismā. Viss tikai saprātam: “uzziniet par Kristu”.
Kaut kāds hinduisms: lai jūsu atamans savienojas ar Brahmani. Bet ķermenis?-
Miesa lai paliek karmiskajā izgāztuvē. Iemiesošanās, Apskaidrošanās,
Augšāmcelšanās, Svētā Gara nonākšana pēc protestantu loģikas ir palikusi bez
jebkāda iespaida uz cilvēka pasauli. Tieši tā: cilvēks taču ir iemiesots gars,
bet ne tikai dvēsele. “Būtne, kas ir saņēmusi prātu un saprātu, ir cilvēks, bet
ne dvēsele pati par sevi”, jau III gadsimtā rakstīja agrīnās kristietības
teologs Atenagors (Cit. no: свящ. Г. Флоровский. О воскресении мертвых //
Переселение душ. Париж, 1936, lpp. 143.). “Par cilvēku pašā patiesākajā būtībā
attiecībā uz dabu netiek saukta dvēsele bez ķermeņa un ķermenis bez dvēseles, bet
tas, kas radās kādā jaukā tēlā no dvēseles un miesas savienošanās”,- to pašu
biblisko intuīciju pauda III gadsimta beigās svētais Olimpa Metodijs(Св.
Мефодий Олимпийский. О воскресении, против Оригена. // Св. Мефодий, епископ и
мученик, отец Церкви III-го века. Полное собрание его сочинений. - СПб., 1877,
lpp. 185.).
Tad, lūk, cilvēkam viņa veselumā
protestantismā nav Maizes. Dvēselei- Evaņģēlija pārstāsts. Miesai- nekas. Un
visam Visumam- arī nekas.
Dzimstošās Baznīcas pareizticīgā ikona
runā par ko citu. Vasarsvētku ikonā (Svētā Gara nonākšanas diena uz apustuļiem
(tā ir Baznīcas dzimšanas diena) zem apustuļiem, kuri sēž puslokā, tiek
attēlota tumša velve. Šajā cietumā ir ievietota stareca figūra ar kroni un
nimbu virs galvas. Rokās viņš tur lakatu. Uzraksts vēsta: o kosmos. Tas ir rets
alegoriskā paņēmiena gadījums ikonogrāfijā. Mūsu priekšā ir tikko kā izteikto
apustuļa Pāvila vārdu ilustrācija. Kosmoss- visa pasaule ir gūstā, cietumā.
Viņš ir sagūstīts ne pēc saviem grēkiem un ne pēc savas gribas, un tādēļ kronis
kā zīme pasaules valdnieku sākotnējai brīvībai no steigas un trūdēšanas- ir uz
viņa. Viņš nav pārkāpis Dieva gribu- tādēļ nimbs kā svētuma un vienotības ar
Dievu zīme arī nav atņemta sagūstītajai pasaulei. Rokās viņš tur lakatu, kas
pēc Bizantijas etiķetes nozīmē gatavību pieskarties svētumam, gatavību to
saņemt (daudzās bizantiešu ikonās svētītāji netur tieši Evaņģēliju savās rokās,
bet starp plaukstu un Dieva Vārdu ieliek lakatu). Pasaule gaida atbrīvošanu, ir
gatava tai. Šie pirmie atbrīvošanas gaismas stari sāka ielauzties pie tās caur
apustuļiem, caur Baznīcu no Trīsvienības dienas.
Bet pēc protestantu domām matērijas
pasaule ir slēgta, lai tajā iekļūtu Dievišķās enerģijas. Rituālos nav reālas
iesvētīšanas. Augstāk minētais teksts no protestantu mācību grāmatas visvairāk
pārsteidz ar to, ka pēc tās autoru pārliecības pat Baznīcas kā Kristus Miesas
dibināšana notiek bez pašas Kristus Miesas- vienkārši cilvēku stāstu par Viņu
veidā.
Taču sprediķis un pamācības nevar būt
svarīgākas par mistisko Realitāti. Pareizticīgā Liturģija nav ierobežota ar
Evaņģēlija lasīšanu: liturgs lasa uzrakstīto Evaņģēliju, atgādina par Kristu,
Viņa kalpošanu un Viņa upuri- bet pēc tam viņš sāk veikt Sakramentu, īstenot
Mantojumu. Protestanti ir atstājuši pieaicināto liturģiju un atcēluši uzticamo
liturģiju- tas ir to, kuras sagatavošanai ir viss pārējais. Tas ir tāpat kā pie
vecticībniekiem- bezpopovciem: palika dievkalpojumu diennakts aplis, kas nav
nekas vairāk kā ceļš uz Liturģiju, bet mērķi novāca... Pēc būtības caur
Sakramenta redukcijai uz mācību un sprediķi protestantisma racionālistiskie
novirzieni atdzemdina vienu no senā gnosticisma veidiem. Reliģija ir nonivelēta
tīri līdz vārdiskai (šajā gadījumā- līdz sludinošai) darbībai.
Pareizticība pievieno kristiešus Dzīvības
Vārdam divos veidos: vārdu barības veidā caur Rakstu dzirdēšanu, un eiharistiskā
mielasta veidā. Protestantisms pazīst tikai pirmo veidu.
Ja Svētais Vakarēdiens ir tikai simbols,
vai tad visa Evaņģēlija jēga netiek izplatīta simbolismā? Ja jau šeit, mūsu
zemes dzīvē mēs nevaram satikties ar Kristu un savienoties ar Viņu ontoloģiski
un reāli, tad tas nozīmē, ka Evaņģēlijs bija tikai pravietojums, bet Kristus
pravietis” (Василий (Кривошеин), архиеп. Преподобный Симеон... lpp. 267.), bet
ne Pestītājs un mūsu dzīves Atjaunotājs.
Kristus pēc savas Debesbraukšanas atstāja
ne tikai Savus vārdus, ne tikai Savu Garu. Viņš mums atstāja sava Dievcilvēka
pilnību, tas ir Savas Miesas Sakramentu, kas noslēpumaini bija Dievības
apgaismots. Augšāmcēlušais Kristus ir starp mums.
Tādēļ nav pietiekami ļaudīm vienkārši
izstāstīt par Kristu, neielaižot viņus Sionas augšistabā. Tajā augšistabā, kurā
mūs ieved baznīcas Liturģija, lai dotu mums vietu līdzās ar apustuļiem un lai
kopā ar viņiem pieietu tam punktam, kur sākas Baznīca un tās Mantojums: “Jēzus,
paņēmis maizi un to svētījis, lauza to un, izdalot mācekļiem, teica: pieņemiet
un ēdiet; tā ir Mana Miesa. Un, ņēmis biķeri un pateicies, deva tiem,
sacīdams:dzeriet no tā visi, jo tās ir Manas Jaunās Derības Asinis, kas par
daudziem tiek izlietas grēku piedošanai”.
Tieši ar to arī atšķiras Baznīcas ticība
no visām citām ticībām, “ka viņa ir konkrēta, fiziski piederīga savam
objektam”(Успенский Л. А. Богословие иконы православ-ной Церкви. Париж, 1989.
lpp. 416.). Kristus pārveido uzticamos Sevī. Ticīgais netiek pievests
redzējumam un pārliecībai, ne pie atklāsmes, ko nodod debesu hierarhija, bet
pie Paša Kristus. “Viņiem Dievs gribējis darīt zināmu, cik varen liela ir šī
noslēpuma godība pagānu starpā, proti, Kristus jūsos, apskaidrošanas
cerība. Viņu mēs sludinām, paskubinādami
ikvienu cilvēku” (Kol. 1,27-28). Šeit mēs redzam svarīgāko kristietības vēsti:
“Kristus ir mūsos”. Un vēl redzam pārsteidzošu savienojumu: tas ir “noslēpums”,
ar kuru mēs “pārliecinam jebkuru”. Tai skaitā- protestantus.
245. Kristus ne Damasijs, ne Pēteris un ne Ambrosijs un
ne Grigorijs. Mēs izpildām savu darbu kā kalpotāji, bet sakramentu iedarbība ir
atkarīga no Tevis. Nav cilvēku spēkos darīt zināmus dievišķos labumus- tā ir
tava dāvana, Kungs” (святитель Амвросий Медиоланский. Cit. no: Биффи Дж. Я
верую. Рим,1985, lpp. 87). Lūk, kā attiecību starp garīdznieka un Dieva darbību
Liturģijā pārdzīvo XX gadsimta pareizticīgais apliecinātājs (jau nometnē
atceroties Altāra priekšā pavadītās minūtes): “Atgriešanās pie Altāra tagad
liekas ne tikai neīstenojama, bet vienkārši nesasniedzama. “Neesmu cienīgs”-
lūk, galvenā garīdznieka apziņa. Un, liekas, līdzīgi Dāvidam, nespētu tagad pat
pieskarties svētumam, bet tikai no tālienes skūpstīt zemi, no kuras ir redzama
svētuma zeme...Kungs! Dvēsele tā skumst pēc Liturģijas” (священник Анатолий
Жураковский. Материалы к житию. - Париж, 1984. lpp. 127 un 150).
246. Ar prieku varu atzīmēt, ka nopietnā protestantu
literatūrā jau sāk saprast šo Pareizticības atšķirību un pilnīgi pozitīvi uz to
reaģēt. Lūk, piemēram, protestantu teksts, kurā ir iepazīšanās ar pareizticību
pēdas kā ekumenisku sarunu sekas: “Austrumu baznīcās tieši Kristus
Augšāmcelšanās tiek uzskatīta par Dieva glābšanas darbu par excellence.
Melnburnas konferencē (1980. g.) IV sekcija sākumā saņēma nosaukumu “Krustā
sistais Kristus met izaicinājumu cilvēku varai un spēkam”. Taču pareiz-ticīgie
dalībnieki šādu formulējumu kritizēja. Rezultātā tēma tika pārdēvēta par
“Kristus- Krustā sistais un Augšāmcēlušais- met izaicinājumu cilvēku spēkam un
varai”. Pareizticīgo dalībnieku iejaukšanās bija vietā. Kristus nāvei uz krusta
bez augšāmcelšanās nav jēgas. Pats izplatītākais misionāru vēstījumu veids, ko
nesa agrīnā baznīca, bija liecināšana par Kristus augšāmcelšanos. Tas bija
prieka, cerības un uzvaras vēstījums, pirmais Dieva galīgās uzvaras pār ienaidnieku
auglis. Un šajā priekā un uzvarā ticīgie jau varēja piedalīties. To, cita
starpā, austrumu baznīca izpauž savā mācībā par dievišķošanu, tas ir sākums
“dzīvei netrūdēšanā” (Romas Klements). Kristus augšāmcelšanās nākotnes spēki
spēji ielaužas tagadnē un to pārveido, pat ja viss apkārt liekas neizmainīts.
Baznīca ir aicināta dzīvot Augšāmcelšanās dzīvi šeit un tagad” (Бош Д.
Преобразования миссионерства. Спб., 1997, lpp. 575).
247. Aizaltāra tēls, tas ir tā ikona, kas atrodas aiz
altāra, un skatoties uz kuru garīdznieks veic Liturģiju- tā ir ikona “Glābējs
spēkā”, tā ir Kristus Otrās Atnākšanas ikona.
248. “Jau pagānu neoplatoniķim Javliha laikā sholarha
doktrīna bija kā “dogma”, bet jebkāda cita doktrīna- “maldu mācība” mums
ierastajā veidā” (Аверинцев С. С. Эволюция философской мысли // Культура
Византии. IV- первая половина VII века. — М., 1984. lpp.70).