
(Γρηγόριος Ναζιανζηνός —
Григо́рий Назианзи́н) Konstantinopoles arhibīskaps, Vispārējo baznīcas Koncilu tēvs un Baznīcas skolotājs, piedzima augstdzimušu kristiešu ģimenē 329. gadā Arinazē (netālu no Kapadokijas pilsētas Nazianzas). Viņa tēvs, arī bīskaps Gregorijs, bija Nazianzas bīskaps (piem. 1. janvārī).
Gregorija māte, svētā Nonna (+374, piem. 5. augustā), lūdza Dievam, lai Viņš dāvā dēlu, dodot solījumu, ka dēlu novēlēs Kungam. Pirmdzimto viņa nosauca par Gregoriju, kā viņai tika atklāts sapnī. Kad dēls iemācījās lasīt, māte uzdāvināja viņam Svētos Rakstus. Svētais Gregorijs ieguva pašu pilnīgāko un vispusīgāko izglītību; pēc mājas nodarbībām ar tēvoci Amfilohiju, pieredzējušu retorikas pasniedzēju, viņš mācījās Palestīnas Cēzarejas skolās, kur bija bagātīga mocekļa Pamfilona sakrāta bibliotēka, tad Aleksandrijā, kur mācījās Origēna darbus, un beidzot Atēnās, kur īpaši satuvinājās ar sv. Vasīliju Lielo, ar kuru bija pazīstams nedaudz iepriekš un viņa draudzību sv. Gregorijs uzskatīja labāku par augstāko skolu. Ceļā no Aleksandrijas uz Hellādu (352. gadā), briesmīgas ilgas vētras laikā, viņš baidījās tikai par to, ka „nāvējošie viļņi viņu šķirs no attīrošajiem ūdeņiem”. „Divpadsmit dienas un naktis – stāsta svētais Gregorijs, - es gulēju uz kuģa klāja, lūdzot žēlsirdīgo Dievu par glābšanu, un šajās briesmās es devu solījumu veltīt sevi Dievam un solījuma dēļ tiku glābts”.
Sv. Gregorijs
Atēnās pavadīja sešus gadus, mācoties retoriku, poēziju,
ģeometriju un astronomiju, viņa skolotāji bija slaveni pagānu retori Timerijs
un Proresijs.
Atēnās sv. Gregorijs iepazinās ar Juliānu (ar pievārdu Atkritējs, kad viņš kļuva par imperatoru, atteicās no kristietības un mēģināja atjaunot Romas impērijā pagānismu (361-363. g)). Pazīšanās ar Juliānu, atkritēju no Kristus ticības, drīz pārvērtās nesamierināmā naidā.
Atēnās sv. Gregorijs iepazinās ar Juliānu (ar pievārdu Atkritējs, kad viņš kļuva par imperatoru, atteicās no kristietības un mēģināja atjaunot Romas impērijā pagānismu (361-363. g)). Pazīšanās ar Juliānu, atkritēju no Kristus ticības, drīz pārvērtās nesamierināmā naidā.
Pēc skolu
beigšanas, sv. Gregorijs, kādu laiku palika Atēnās un pasniedza daiļrunāšanas
stundas. Viņš lieliski pārzināja pagānisko pirmskristīgo filozofiju un
literatūru.
358. gadā
sv. Gregorijs pameta Atēnas un atgriezās pie vecākiem Nazianzā. Šeit
viņš, gandrīz 30 gadīgs, pieņēma no sava tēva svēto Kristību. Tagad viņš,
katram „vairāk nozīmēja būt pie Dieva pēdējam, nekā pirmajam pie ķēniņa”,
šaubījās tikai tajā, kuram ceļam „dot priekšroku: apcerei vai darbībai”.
Pēc svētā Vasīlija ielūguma, viņš devās uz tuksnesi, lai garīgajā cīņā būtu kopā ar viņu.
Pēc tēva lūguma, sv. Gregorijs 361. gadā atgriezās Nazianzā un pieņēma presbitera
kārtu. Tomēr jūtot, ka vientulība un bezvārdu lūgšanas ir neizmērojami tuvākas
nekā priestera darbība, svētais Gregors atkal aizsteidzās uz tuksnesi pie svētā Vasīlija. Tur vientulībā, viņš stiprinājās garā, atrada spēkus atgriezties pie
draudzes un godīgi izpildīt savu pienākumu. Drīz svētajam Gregorijam nācās
samierināt bīskapu ar draudzi, kura apvainoja savu priesteri par divdomīgu
ticības dogmu izskaidrošanu. Svētais Gregorijs deva laiku draudzei, lai
nomierinātu pirmās jūtas, bet pēc tam pārliecināja tēvu atklāti atzīt savu
kļūdu. Pēc tam sakot sprediķi par izlīgšanas nepieciešamību, panāca vēlamo.
Pa to laiku,
viņa draugs Vasīlijs Lielais, jau sasniedza augsto arhibīskapa kārtu. Svētais Vasīlijs, piedāvāja viņam galvenā protobresbitera vietu savā katedrālē, bet
svētais Gregorijs atteicās no šī godājamā un ietekmīgā amata. Neilgu laiku pēc
tā, notika Gregorija iesvētīšana pilsētas Sasminas bīskapa kārtā. Bet lai
palīdzētu savam sirmajam tēvam, svētītājs Gregorijs palika Nazianzā. Pēc tēva nāves, kādu laiku vadīja šīs pilsētas draudzi, bet tad viņš smagi saslima.
Izveseļojies, viņš devās uz vientuļu mitekli, kur gavēnī un lūgšanās pavadīja
apmēram trīs gadus.
Bet svētais
nevarēja paslēpties mūka cellē. Pēc Konstantinopoles patriarha Valenta nāves
378. gadā, Antiohijas koncils uzaicināja svētītāju Gregoriju, lai viņš palīdzētu
Konstantinopoles baznīcai, kura tajā laikā vairāk nekā citas bija herētiķu
izpostīta. Viņš tur ieradās pašā spēcīgākajā ariāņu valdīšanas laikā, kad
viņi bija sagrābuši visas pilsētas baznīcas. Sv. Gregorijs apmetās radinieku
mājā. Vienu istabu viņš pārveidoja par baznīcu, nosaucot to par Anastasiju, kas
nozīmē „atdzimšana”, ar cerību, ka šeit atdzims Pareizticība, un sāka sludināt.
Visur valdīja herētiķi – ariāņi un apolonāristi. Ariāņi apbēra viņu ar
izsmieklu un lamām, apmētāja ar akmeņiem, uzsūtīja slepenus slepkavas. Jo
skaļāk skanēja sv. Gregorija sludināšana, jo lielāks bija to skaits, kas nāca uz
baznīcu, jo lielāka auga herētiķu pretošanās.
Naktī un
Lieldienām, 379. gadā 21. aprīlī, kad svētītājs Gregorijs veica jaunatgriezto
kristīšanu, apbruņots herētiķu pūlis iebruka baznīcā, un meta ar akmeņiem uz pareizticīgajiem, nogalinot vienu bīskapu un ievainojot sv. Gregoriju.
Pacietība un tikumība bija svētajam labākās bruņas, bet vārds sapulcināja
pareizticīgos. Ar saviem spēcīgajiem sprediķiem, ar savas dzīves piemēru
un priesterisku centību viņš uzvarēja Baznīcas ienaidniekus. Ļaudis ieradās no
visām malām, lai klausītos viņa iedvesmojošos sprediķus. Klausītāji viļņojās ap
katedrāli līdzīgi vētrainai jūrai, skaļi paužot piekrišanu ar roku
plaukšķināšanu un izsaucieniem, bet ātrrakstītāji iemūžināja viņa vārdus. Katru
dienu tūkstošiem cilvēku no herētiķiem atgriezās pie Pareizticīgās Baznīcas.
Svētītāja
Gregorija rakstu darbi – sprediķi, vēstules, dzeja parāda, ka viņš tiecās būt
cienīgs Kristus patiesības sludinātājs. Viņam tika dāvāta runas dāvana, un
svētais to gribēja pienest kā dāvanu Dievam – Vārdam: „Šo dāvanu es pienesu
manam Dievam, šo dāvanu es veltu Viņam: - tas ir vienīgais, kas man palicis un
ar ko es esmu bagāts, no visa pārējā es atteicos pēc Gara pavēles, visu, kas
man bija iemainīju pret dārgu pērli. Tikai vārds man pieder kā Vārda kalpam.
Nekad labprātīgi negribētu nicināt šo bagātību, es cienu to, tā man ir dārga,
remdinos ar to vairāk kā citi remdinās ar visas pasaules bagātībām. Tā – visas
manas dzīves pavadone, labs padomdevējs un sarunu biedrs, vadonis ceļā un
Debesīm un centīgs cīņu biedrs.” Lai cienīgi sludinātu Dieva vārdu, svētais
rūpīgi gatavoja un apstrādāja savus darbus.
Piecās runās
(sprediķos) – „runās par Teoloģiju” pierādot Eudomija sekotāju slieksmi uz daudzvārdīgu
spriedelēšanu, svētītājs Gregorijs, pirmkārt, dod tiešus norādījumus, kurš ar ko
un kad var runāt teoloģiju (teoloģizēt). Par Dievu var spriest tikai
pieredzējuši, veiksmīgi apcerējumos un pirmkārt, tīri miesā un dvēselē, vai
vismaz attīrījuši sevi. Spriest par Dievu var tikai ar to, kas tuvojas tam ar
centību un dievbijību. Paskaidrojis, kāpēc Dievs apslēpa cilvēkiem Savu būtību,
svētais Gregorijs norāda, ka „miesā ietērpts nevar ieraudzīt garīgas lietas bez
miesiskā izmešanas”. Teoloģizēt ir tikai tad atļauts, kad mēs esam brīvi no
iekšējo iespaidu matērijas un no sirds nemiera (dumpīguma), kad mūsu vadonis –
prāts, nepieaug pie netīrām iznīcīgām domām, tēliem. Atbildot eunomiāniešiem,
kuri uzskata, ka ar loģiskiem prāta slēdzieniem var saprast (sasniegt) Dievišķo
būtību, svētītājs paskaidroja, ka cilvēks iepazīst Dievu, kad viņa Dieva
līdzībā radītais un dievišķais sākums, tas ir – prāts savienojās ar radniecisko
Būtību. Tālāk ar Vecās Derības patriarhu, praviešu un apustuļu piemēriem ir
parādīts, ka zemes cilvēkam Dieva būtība ir neizprotama. Svētais Gregorijs citēja
arī Eunomija nīcīgo aplamo prātuļojumu: „Dievs dzemdināja Dēlu, vai nu pēc
Savas gribas, vai arī pret gribu. Ja Viņš dzemdināja pret gribu, tad Viņu
piespieda vajadzība. Ja pēc Savas gribas, tad Dēls ir gribēts Dēls”.
Atspēkojot
tādus spriedumus, svētītājs parāda ļaunumu, ko tas nodara cilvēkam: „Tu pats,
kas runā tik neapdomīgi, pēc vēlēšanās vai ne pēc sava tēva vēlēšanās esi
cēlies? Ja ne pēc vēlēšanās, tad ja tavs tēvs ir cietis vardarbību. No kā tad
tas ir? Uz dabu tu norādīt nevari: tā godā šķīstību. Bet ja pēc vēlēšanās, tad
ar nedaudziem vārdiem tu pats sev zaudē tēvu; vai arī kļūsti nevis tēva, bet
vēlēšanās dēls.” Pēc tam svētais Gregorijs vērsās pie Svētajiem Rakstiem, ar
īpašu uzmanību atlasot tās vietas, kur norādīts uz Dieva Dēla Dievišķo dabu.
Svētā Gregorija daudzie Svēto Rakstu skaidrojumi veltīti, lai izskaidrotu domu,
ka Pestītāja Dievišķais spēks darbojās pat tad, kad cilvēku pestīšanas labad
Viņš pieņēma nevarīgo dabu. Svētītāja Gregorija runās īpašu vietu ieņem polemika
pret eunomiāņiem, kuri zaimoja Svēto Garu. Uzmanīgi izpētot visu, kas Evaņģēlijā
ir par Vissvētās Trijādības Trešo Personu, svētītājs atspēko eunomiāņu herēzi,
kas noliedza ka Svētais Gars ir Dievs. Viņš nonāk pie diviem pamatsecinājumiem.
Pirmkārt, lasot Svētos Rakstus, jāatsakās no aklā burtiskuma un jāiemācās
saprast tā garīgo jēgu. Otrkārt, Vecajā Derībā Svētais Gars darbojās slēptāk,
bet Jaunajā Derībā „Svētais Gars mājo ar mums un visskaidrākajā veidā mums sevi
atklāj. Kamēr neatzina Tēvu par Dievu, bija nedroši sludināt par Dēlu, un kamēr
nepieņēma Dēlu, bija nedroši, izteikšos mazliet drosmīgi, apgrūtināt mūs ar
Svēto Garu. Svētā Gara Dievība – augsta mācība. Tavā priekšā ir daudzas
liecības. Piedzimst Kristus – pirms tam nonāk Svētais Gars; Kristus Kristības –
Gars liecina; Kristus veic brīnumus – Gars pavada; Kristus Debesbraukšana –
Gars atnāk Viņa vietā. Un kas gan ir varens un Dievišķs, ko Viņš nevarētu? Kāds
Vārds, Dievībai piederošs nepieder Viņam izņemot nepiedzimis un piedzimis?...
Es izbrīnos, kad redzu tādu nosaukumu bagātību, - trīcu, kad padomāju, kādus
Vārdus zaimo tie, kas saceļas pret Garu!”
Svētītāja
Gregora runu saturs ar to nebeidzas. Viņš sarakstījis: piecas slavinošas runas,
deviņas svētkus skaidrojošas runas, divas atmaskojušas runas pret Juliānu Atkritēju – „divi stabi, uz kuriem pēctečiem neizdzēšami uzrakstīts Juliāna negods” un
runas par citām tēmām. Pavisam ir saglabājušās 45 svētītāja Gregorija runas.
Svētītāja vēstules pieder pie labākajiem teoloģijas darbiem. Tās visas ir
meistarīgi nostrādātas un vairākumā tās ir īsas. Savās himnās svētītājs
Gregorijs, kā arī visā, dzīvoja Kristum. „Ja herētiķiem ir garas runas (sprediķi)
– jauni psalmi, pretrunā ar Dāvidu, un jauka (patīkama) dzeja tiek uzskatīta
par trešo Derību, tad arī mēs dziedāsim psalmus, un mēs sāksim rakstīt daudz un
sastādīsim paraugus” – saka svētītājs. Par savu poētisko dāvanu svētītājs
rakstīja tā: „Es – Dieva miesas loceklis, un saldā rakstītā dziesmā augsti
slavēju Visaugsto Ķēniņu; visi Viņa priekšā dreb.”
Slava par pareizticīgo sludinātāju
izplatījās gan Austrumos, gan Rietumos. Bet svētītājs impērijas galvaspilsētā
dzīvoja kā tuksnesī – „viņa ēdiens bija tuksneša ēdiens; apģērbs – vienkāršs,
izturēšanās vienkārša, statuss galmā – galmā viņš neko nemeklēja”. Slimības
laikā svētītājam tika izdarīts trieciens. Tas, kuru viņš uzskatīja par savu
draugu, filozofs Maksims, slepeni tika iesvētīts svētītāja Gregorija vietā pašā
Konstantinopolē. Maksima nepateicības satriekts, svētītājs nolēma atstāt
katedru (bīskapa vietu), bet uzticamā draudze viņu aizturēja. Tauta padzina
viltvārdi no pilsētas. 380. gada 24. novembrī galvaspilsētā
ieradās ķeizars Teodosijs Lielais un, apstiprinājis savu dekrētu pret
herētiķiem, atgrieza pareizticīgajiem galveno dievnamu, kur svinīgi ieveda
bīskapu Gregoriju. Drīz pēc tam pret svētītāju tika rīkots atentāts, bet tas, kuram vajadzēja kļūt par slepkavu, pats ieradās pie svētītāja ar nožēlas asarām. 381.
gadā Otrajā Vispasaules Koncilā svētītājs Gregorijs tika apstiprināts par
Konstantinopoles Patriarhu. Pēc Antiohijas Patriarha Meletija nāves svētītājs
bija priekšsēdētājs Koncilā. Cerot samierināt Rietumus ar Austrumiem, viņš
piedāvāja atzīt Paulīnu par Antiohijas Patriarhu. Kad ieradās tie, kuri arī
agrāk darbojās pret svētītāju Gregoriju uzurpatora Maksima labā, daudzi, īpaši no ēģiptiešu un
maķedoniešu bīskapijas, nevēlējās uzskatīt svēto par Konstantinopoles
Patriarhu. Svētītājs izlēma atkāpties Baznīcas miera labad: „Lai es esmu
pravietis Jona! Es neesmu vainīgs pie vētras, bet upurēšu sevi, lai glābtu
kuģi. Ņemiet un pārmetiet mani... Es nepriecājos, kad kāpu katedrā un tagad ar
prieku nokāpju no tās”. Paziņojis imperatoram par savu vēlmi atstāt
galvaspilsētu, svētītājs Gregorijs vēl vienu reizi aizgāja uz Koncilu un atvadu runā
palūdza atlaist viņu ar mieru. Pēc atgriešanās dzimtenē, rūpējoties par
apolonāristu verdzināto Nazianzas draudzi, viņš nozīmēja par bīskapu dievbijīgo
Eulāliju un apmetās, savai sirdij tik mīļajā vientulībā Arianzā. Neatstājot
tuksnesi, svētītājs ar centību par Kristus patiesību, apstiprināja
Pareizticību ar savām vēstulēm un poēziju. 389. gada 25. janvārī nomira tas,
kuru Baznīca godā ar vārdu (Teologs), ko pirmais ieguva Kristus
mīļākais māceklis – svētais evaņģēlists Jānis.
„Vīrišķīgi
un spēcīgi es vēlos runāt, kaut jūs kļūtu labāki, kaut ko no miesiskā jūs
pievērstos garīgajam, kaut jūs pareizā veidā paaugstinātos savā dvēselē”- teica
svētais Gregors Teologs.
Savos darbos
svētītājs Gregorijs, tāpat kā pirmais Teologs, viss vērsts uz Mūžīgo Vārdu. Arī Sirdsskaidrais Damaskas Jānis savā „Ticības izklāstā”, pirmkārt vadās pēc svētītāja Gregora darbiem
Par saviem
brīnišķīgajiem teoloģijas darbiem sv. Gregorijs no baznīcas ieguva cienījamo
Teologa un visas Baznīcas skolotāja vārdu, bet spēju ar domu iekļūt līdz
pašiem ticības noslēpumu dziļumiem un izteikt tās neizprotamo īstenību ar
skaidrību un stingru precizitāti, vienā no lūgšanām, Baznīca viņu nosauc par
visaugstāko prātu. Viņa runas ir piesātinātas ar tādu poēziju, ka daudzas
frāzes no tā tika izmantotas svētku dziedājumiem (sv. Damaskas Jānis un citi).
Sv.
Gregorijs tika apglabāta Nazianzā. 950. gadā svētā mirstīgās atliekas
tika pārnestas uz Konstantinopoli un noliktas Svēto Apustuļu baznīcā. Kad katoļu krustneši 1204. gadā nodevīgā uzbrukumā Konstantinopolei izlaupīja pilsētu, viņi daļu Gregorija mirstīgās atliekas pārveda uz Romu. 2004. gadā, 26.novembrī Romas pāvests Jānis Pāvils II izlēma Svētītāja pīšļus atgriezt Konstantinopoles Pareizticīgajai Baznīcai. Pašreiz Sv. Gregorija netrūdošās mirstīgās
atliekas atrodas svētā Georgija dievnamā, Stambulā.
Vairāk par svēto Nazianzas Gregoriju lasiet šeit (krievu valodā)