Diakons Andrejs Kurajevs, "Protestantiem par Pareizticību."
divpadsmitais turpinājums
244. Par šo tā saukto
“juridisko glābšanas teoriju” pie protestantiem skat. nodaļā “Kristus-Glābējs:
skats no Austrumiem un no Rietumiem”.
divpadsmitais turpinājums
Pareizticība un protestantisms: strīds par
matēriju un enerģiju
Tātad, pareizticību un
protestantismu visvairāk atšķir jautājums par Mantojumu. Savukārt, jautājums
par Mantojumu – tas ir jautājums par to, vai Kristus ir klātesošs vēsturē pēc
Savas Debesbraukšanas, ja jā, tad kā.
Pēc protestantu mācības
loģikas, Kristus atstāja vēsturē ne lielākas pēdas kā jebkurš cits talantīgs
reliģijas sludinātājs. Galvenais Viņa darbs- tas ir tas, kas notika debesīs,
bet ne uz zemes.
Debesīs Viņš kā Lūdzējs un
Starpnieks pārliecināja Tēvu nomainīt dusmas uz žēlastību. Dievs vairāk
nedusmojās par mūsu grēkiem un nepieskaita mums tos, jo Kristus izpirkšanas un
aizstājošā upura izrāde rosināja Viņu uzskatīt, ka Dievišķais taisnīgums ir
apmierināts, un uz ļaudīm var attiecināt Kristus nopelnus un ar to pasludināt
mums piedošanu244. Kristus neizmainīja ļaudis (ļaudis bija
grēcinieki- un palika grēcinieki; ļaudis bija mirstīgi- un palika mirstīgi),
bet Dieva Tēva attieksmi pret ļaudīm.
Bet šeit zemes plānā, nekas
neizmainījās. Ļaudis bija Kristus nāves, Viņa upurēšanās satriekti- nu, gandrīz
tā, kā viņus iepriekš satrieca Sokrāta nāve. Viņi iemīlēja Kristus mācību- nu,
gandrīz tāpat kā iepriekš Buddas mācību. Ļaudis ir pateicīgi Kristum- tāpat kā
miljoni cilvēku ir pateicīgi Mozum...
Bet Kristus Augšāmcelšanās augli
ļaudis neapguva. Kristus Krustā sišana atnesa savu augli: tas apmierināja Tēvu.
Bet augšāmcelšanās palika ne vairāk kā paša Pestītāja Dievišķīguma pierādījums.
Cita efekta, kā tikai pedagoģiskā, tai zemes vēstures robežās nebija. Līdz
vispārējās Augšāmcelšanās laikam Kristus uzvara pār nāvi savu augli nenes.
Kristus upuris kaut ko tikai izmainīja reliģijas pasaulē, bet ne
Augšāmcelšanās. Protestantiskā pasaule vairāk atceras Krustā sišanu, nekā
Lieldienas; ar lielākām jūtām skatās uz Kristus nāvi, nekā uz nāves
pārvarēšanu.
Pareizticība uzskata, ka Kristus
dāvāja ļaudīm visus Savas kalpošanas augļus: gan Savu mācību, gan Savu Upuri,
gan Savu Augšāmcelšanos. Un mēs varam būt visām šīm dāvanām līdzpiederīgi. Mēs
ne tikai varam dzirdēt Kristu, bet vēl varam līdzi ar Viņu mirt un
augšāmcelties (Rom. 6,2-5).
Kristus vienmēr Sevi dod mums.
Bet Viņš nav tikai Dievs. Viņš ir Dievcilvēks. Ar tēva Georgija Florovska
formulu “apustuļi nodeva Baznīcai, bet Baznīca apustuļu pēcteču personā pieņēma
ne tikai mācību, bet arī Svēto Garu” (Cit. no: - Staniloae D. Teologia
dogmatica ortodoxa. vol. 1. Bucuresti, 1996, lpp. 45.), kuru mēs aizstāvējām
iepriekšējā nodaļā, vairākums protestantu veselīgās pārdomās, visdrīzāk piekristu.
Bet pareizticīgās teoloģijas apgalvojums ir sarežģītāks. Mēs sakām, ka Kristus
ir Dievcilvēks. Viņš “ontoloģiski ir mums radniecīgs” (Staniloae D. Iisus
Hristos sau restaurarea omului. Craiova, 1993, lpp. 378.). Un Viņš sūta mums ne
tikai Savu Dievišķību, bet arī Savu cilvēcisko dabu. Viens no pašiem galvu
reibinošiem teoloģijas jautājumiem: Vai Kristus no zemes aiznesa Savu Ķermeni,
ja uz zemes palika Baznīca, kas arī ir Viņa Miesa? Virspriestera Sergija Bulgakova
un viņam sekojošā garīdznieka Dimitrija Staniloe atbilde ir tāda: “Debesis,
kurās Jēzus uznesa savu ķermeni, sakrīt ar apslēptu Baznīcas centru... Un tā kā
caur Dievcilvēka Debesbraukšanu ir uznesta cilvēciska daba, cilvēciska sirds
sitas Universuma augstumos” (Staniloae D. Iisus Hristos sau restaurarea omului.
Craiova, 1993, lpр. 382 un 393.).
Bet Kristus ne tikai ir paņēmis
no mums (caur Mariju) mūsu dabu, ne tikai ir uznesis to Trīsvienības iekšienē.
Viņš to vēl arī atgrieza mums, pie tam atgrieza pārveidotu, izdziedinātu,
augšāmcēlušos.
Debesbraukšanas auglis tiek
dots ļaudīm. Mantojumam mums jānodod pilnīgs Kristus: ne tikai Viņa vārdus, bet
arī Viņa Garu un Viņa Miesu.
Mantojumā Kristus Savu
augšāmcēlušos un apskaidroto cilvēcisko būtību izplata pasaulē. Caur Mantojumu
izplatās Kristus izglābtā cilvēce. Caur Mantojumu mēs savienojamies un
līdzdarbojamies izglābtajā cilvēcē. Pēc svētā Kartāgas Kipriana domas “Kristus
vēlējās būt par to, kas ir cilvēks, lai arī cilvēks varētu būt par to, kas ir
Kristus” (св. Киприан Карфагенский. Книга о суете идолов // Отцы и учители
Церкви III века. Антология. 2. sēj. - М., 1996, lpp. 275.).
Pirmkārt, ar šiem vārdiem
vēlreiz var apstiprināt iepriekšējās nodaļas galveno tēzi: Kristus mērķis nav
tajā, lai tikai ļaudīm paziņotu par Sevi, bet tajā, lai ar Sevi pārveidotu
katru noticējušo. Un kā gan tas ir iespējams, ja Kristus nav starp mums? Kā var
bez Kristus ielaist Kristu dzīvot sevī? Bez savienošanās tas nav iespējams.
Mantojums kā ontoloģisks akts,
kas dāvā pārveidotajam cilvēkam līdzdalību Kristus noslēpumā, nevar tikt
ievietots grāmatās. Tas, ko izdarīja Kristus, ar vārdiem nav izsakāms, bet tas
nozīmē, ka nevar arī tālāk tikt nodots tikai ar vārdiem. Kristus novēlēja mums
Pats Sevi, bet ne grāmatu komplektu. Tātad arī turpmāko kristietības dzīvi
nevar nonivelēt tikai ar bibliskām studijām. “Kristietība ir līdzināšanās
Dievišķībai”, tā par apustulisko mantojumu izteicās svētais Nisas Grigorijs
(Св. Григорий Нисский. Творения. М., 1868. 7. d. lpp. 217.). Vienkārša stāsta
klausīšanās par kaut kad notikušiem notikumiem Palestīnā nav spējīga dot tādu
efektu. Tātad- vajag meklēt citā vietā Dievcilvēces Mantojuma translācijas
veidu.
Otrkārt, lai cilvēks varētu būt
par to, kas bija Kristus, cilvēkam ir jābūt iespējai ielaist sevī to
cilvēciskās dabas izmaiņu, kas notika Kristū. Tajā arī garīdznieks Dimitrijs Staniloe redz galveno Mantojuma
nozīmi: paziņot ļaudīm Kristus gala stāvokli, to cilvēcisko dabu, kas jau bija
Kristū izglābta, kas jau bija izgājusi cauri nāves vārtiem un tos sadragājusi
(Staniloae D. Teologia dogmatica ortodoxa. vol. 1. Bucuresti, 1996, lpp. 45 un
49.).
Gara kalpošana, Kas sastāda
Mantojuma ontoloģisko jēgu, tā ir tā īstenošana konkrētā cilvēkā, konkrētā
laikā un telpā, ko visai cilvēcei veica Kristus. Tradīcija internalizē to
objektīvo cilvēka dabas atjaunošanu, ko veica Kristus. Gars mums asimilē krusta
upura augļus. Saskaņā ar brīnišķīgu I. Kongara izteicienu, “Mantojums- tas ir
viss, kas mums tika dots, lai mēs varētu dzīvot Derībā” (Congar Y. La Tradition
et les traditiones. Essai theologique. Paris, 1963. lpp. 75.). Bet Derība tā ir
asinīs...Un vai var dzīvot Derībā, ja nenoliecas pie Kristus Asins Kausa?
Tātad, lai kristietība paliktu
vēsturē un darbotos ļaudīs, Kristus nedrīkst tikai vienu reizi iemiesoties,
Viņa Dievcilvēcībai ir jabūt ļaudīs, lai mūs dziedinātu un piesūcinātu ar
Mūžību.
Šeit ir galvenā līnija, kas
atdala protestantus un pareizticīgos. Šeit mēs sastopam to pareizticīgo
pārliecību, kas protestantos izsauc pašu lielāko sašutumu, un kas parāda
pareizticīgos protestantu acīs kā pašus īstākos pagānus. Savukārt, šīs prakses
un doktrīnas neesamība pie protestantiem piespiež pareizticīgos pilnīgi
nopietni jautāt par to- vai paši protestanti vispār ir kristieši? Vai protestantisms
nav reālās kristietības nomaiņa ar vārdiem par to? Vai ir iespējama glabšanās
kopienas robežās, kas, vārdos Kungu slavējot, savā praksē nemitīgi cīnās pret
Viņa reālu klātbūtni pasaulē?
Mūsu atšķirība nav rituālajos
ieradumos. Arī pareizticīgie var lūgties ģitāru pavadībā (atcerēsimies hieromūka Romāna vai Žannas Bičevskas dziesmas).
Arī pareizticīgie var izmantot roka mūziku savā sludināšanā (kas īpaši der
sludināšanai par apokaliptiskām tēmām- Sankt-Peterburgā ir tādas apzināti
pareizticīgas rokgrupas). /Šajā jautājumā par sludināšanu ar rokmūzikas palīdzību, Pareizticīgās Baznīcas un tās locekļu domas dalās. Šis ir tikai autora personiskais viedoklis, kuram ir ļoti daudz oponentu... -bloga autors/ Arī pareizticīgie var sludināt ne tikai dievnamos,
bet arī uz ielām un “kultūras namos”.
Mūsu galvenais strīds- par
matēriju un enerģiju. Vai miesas pasaule, matērijas pasaule var saņemt sevī
garīgās pasaules enerģijas. Vai miesa var tikt neradītas gaismas caurausta? Vai
Dievs var ar Sevi izgaismot un piesūcināt zemes reālijas?
Visas reliģiozās cilvēces, visas
reliģijas vēstures kopēja pārliecība: jā, var. Garīgās enerģijas var caururbt
un pārveidot materiālus priekšmetus. Tieši tādēļ, ka tā ir vispārcilvēciska
pārliecība, tā ir raksturīga ne tikai pareizticīgajiem un koatoļiem; tā ir
raksturīga arī pagāniem. To ievērojot, protestanti iekrita nepatīkamā, bet
diemžēl bieži sastopamā kļūdā: ja kaut kas ir manam ienaidniekam- tas ir slikti
pats par sevi, un tādēļ nevar tikt pieļauts pie manis. Tā daudzi pareizticīgi
ļaudis, redzot, ka televīzija un citas informācijas sistēmas aktīvi tiek
izmantotas antikristīgiem mērķiem, pārāk steidzīgi nonāk pie secinājuma par to,
ka pašas par sevi šīs informācijas sistēmas ir sātana darbs, un ka
pareizticības tīrību var ievērot tikai sasitot televizoru un datoru ne
vienkārši pret “ticības akmeni”, bet burtiski- pret ielas bruģi.
Tā kā par materiālās pasaules
atvērtību garīgajām enerģijām runāja ēģiptieši, indusi, šamaņi, raganas un
okultisti, protestanti izdarīja secinājumu: analoģiska pareizticīgo un katoļu
ticība arī ir pagānisma atskaņa. Un, tātad, baznīcas rituāli nav nekas vairāk
kā okulti-pagāniskas ceremonijas, no kurām patiesi garīgs kristietis var tikai
aizgriezties.
No protestantu viedokļa svētums
nav ontoloģisks, bet funkcionāls. Pareizticīgajiem “svētais” vispirms nozīmē
savienošanos ar To, Kurš Vienīgais ir Svēts, tas ir apgaismots un piesūcināts
ar Dievišķām enerģijām. Protestantiem “svēts” nozīmē kaut ko, kas tiek
izmantots reliģisku domu un jūtu paušanai. Svēts ir tas, kas tiek lietots
reliģiskā kalpošanā. Svēts- “atdalīts”, bet ne “piederīgs”.
Protestantiem svētums pauž
cilvēka attieksmi pret priekšmetu, bet ne Dievišķās enerģijas klātbūtni viņā.
Luteram un Kalvinam, Cvinglijam un Hobsam kaut kādas vietas vai tēla atzīšana
par svētu nozīmē tikai to izņemšanu no ikdienas lietošanas: vārda “svēts” jēga
“nozīmē ne Cita reālu klātbūtni vietā vai tēlā, bet tikai jaunu cilvēka attieksmi
pret tiem, pateicoties tam, ka to vai citu lietu viņš uzskata par Dievu
atgādinošu. Tādēļ Luteram ūdens kristāmā traukā nav atšķirams tā, kas skalojas
govs dzeramtraukā (kristību “ūdens ir ūdens, kas kvalitatīvi ne ar ko nav
labāks par to, ko dzer govs” (Cit. no: Косарева Л. М. Социокультурный генезис
науки Нового Времени. Философский аспект проблемы. М., 1989, lpp. 75.). Vispār
“Lutera un Kalvina pasaules attēlā nav speciālu “sakrālu” punktu ne telpā, ne
laikā, jo sakrāls ir viss. Šajā pasaules attēlā nav ontoloģiski vairāk vai
mazāk cildenu, esamības nicināto apakšu, sfēru...No kalvinistu viedokļa,
piemēram, organisma izdalījumos Radītājs ir parādījis ne mazāk patiesības, kā
Rakstos” (Косарева Л. М. Социокультурный генезис науки Нового Времени. Философский
аспект проблемы. М., 1989, lpp. 80.).
Pareizticība sajūt pasauli
savādāk. Nē, arī mēs esam pārliecināti par to, ka vienīgais svētības avots ir
Radītājs. Arī mēs uzskatām, ka vienīgi vienam Dievam padodas labie brīnumi. Arī
mēs saprotam visu ikonu saukšanas par “brīnumdarošām” nosacītību. (“Kāpēc dažas
ikonas ir brīnumdarošas?- Tādēļ, ka Dievs tā vēlas. Brīnumdarīšana nemēdz būt
ne no viena cita kā tikai no Dieva. Spēks te nav ikonās un ne pienākušajos
ļaudīs, bet Dieva žēlastībā. Kā visa valdnieks, Dievs jebkuru lietu var
pārvērst par Savas žēlastības ieroci...Par brīnumdarošajām ikonām Jūs nonācāt
pie patiesas domas. Šīs ikonas nesatur brīnumdarošu spēku, bet Kungs vēlas
darīt brīnumu caur viņām vai to klātbūtnē ticības pamodināšanai”- svētais
Teofans Vientuļnieks (св. Феофан
Затворник. Собрание писем. 5. izlaid. М., 1994, lpp.224 un 6. izlaid. М., 1899,
lpp. 31.).
Bet, iepazīstoties ar protestantu
doktrīnu, mēs vispirms jautājam: ja sakramenti ir tikai mūsu attieksmes pret
Dievu zīmes, tad kādēļ vajadzēja nomainīt apgraizīšanu pret kristībām? Labāk atcerēsies “labas sirdsapziņas apsolījumu Dievam”, ja tas būs
saistīts ar sāpēm un apgraizīšanas asinīm, bet ne ar sekundes pagremdēšanu
kristāmtrauka ūdenī.
Otrkārt, mēs atceramies tās bibliskās
vietas, kur tiek runāts par zemes matērijas starpniecību Dieva brīnumu
izpausmēs. Pestītājs būtu varējis tiešā ceļā izdziedināt akli piedzimušo- tikai
ar Savu vārdu. Bet Kungs rīkojās savādāk: “Viņš spļāva uz zemes “Viņš spļāva
zemē, taisīja no siekalām svaidāmo, uzlika šo svaidāmo uz viņa acīm” (Jņ. 9,6).
Un Dieva Eņģelis dziedināja slimos
Betzata dīķī ne vienkārši ar Dieva gribas paziņošanu, bet ar “ūdens
sakustināšanu”.
Lūk, tas arī ir tas, ko Baznīca dara uz
zemes: “sakustina ūdeni”. Pasaule, cilvēka vainas dēļ, bet ne pēc savas gribas, atkrita no
Dieva tuvuma un pakļāvās steigai, trūdēšanai, sairšanai un nāvei (skat. Rom. 8,20),
gaida savu atbrīvošanu. Tā ir gatava sacelties pret trūdēšanas ķēdēm, ar kurām
tā ir saslēgta. Tās ūdeņi ir gatavi pretēji to saldējošā šīs pasaules valdnieka
gribai kļūt vētraini “par ūdeņiem, kas auļo mūžīgajā dzīvē” (pareizticīgās
ūdensiesvētīšanas lūgšanas izteiciens). Zeme ir gatava mesties uz debesīm, lai
nebūtu atstarpes starp debesīm un zemi, lai pārietu debešu un zemes atdalītība-
un lai šajās pārmaiņās tiktu atmesta vecā likuma jūgs. (Skat. Lk. 16,17).
“Vārds kļuva par miesu”. Vai
tiešām miesa to nekādi nesajuta? Vai tiešām pasaulei nekas no tā neizmainījās,
ka tās Radītājs ienāca tajā un kļuva par tās daļu? “Vārds kļuva par miesu”, pie
tam tādu, kas bija “pilna ar svētību un patiesību” (Jņ. 1,14). Vai tiešām miesa
neapvārdojās, vai tiešām miesai no tā nepievienojās ne Dzīvība, ne Patiesība,
ne svētība? Vai tiešām Kristus ķermenis bija svēts tikai tādēļ, ka ļaudīm
vajadzēja pret to izturēties kā pret līdzekli, kas palīdz sadzirdēt Dieva
Vārdu? Vai tiešām Kristus miesa nebija iesvētīta, nebija piesūcināta ar Dieva
enerģijas straumēm. Vai protestanti var kaut ko tādu pateikt?
Bet, ja ir redzami zaimojoši
noliegt Kristus miesas piederību garīgām enerģijām, tad kādēļ uzskatīt, ka
Dievs nevar iesvētīt arī citas materiālās pasaules daļas- bez tās, ko Viņš
izprasīja Marijai?
Pēc protestantu priekšstata
Dievs izmantoja Dēla iemiesošanos tādēļ, lai izmainītu Savu attieksmi pret
ļaudīm. Pēc pareizticīgās uztveres Evaņģēlija jēga ir tur, ka Dievs iegāja
radības esamības iekšienē, lai darītu pasauli neatraujamu no Sevis, lai miesa
nebūtu sveša Vārdam. Ar Sevi, ar Savu Mūžību Radītājs aizsargā Savu pasauli no
nāves un tukšuma, no tās bojāšanās, ko Visumam uzsūtīja eņģeļu un cilvēku
brīvais neprāts.
Daļu Visuma Kungs paņēma pie
Sevis, piepildīja ar Sevi un izveda caur nāves telpu. Jā- tieši tā rūda
tēraudu: cilvēciskā miesa tika ievietota Apskaidrošanas ugunī, bet pēc tam
nebūtības aukstumā. Un to noturību pret nāvi, ko pauda šī radītās pasaules
daļiņa, Viņš grib iepotēt visai pārējai pasaulei. “Jūs gan to biķeri dzersit,
ko Es dzeru, un tapsit kristīti ar to kristību, ar ko Es topu kristīts”
(Mk. 10,39).
Savu miesu, kas nav vienkārši
cilvēka ķermenis, bet Dievcilvēka, Kristus sadala ļaudīm, lai arī viņi varētu
būt ne tikai cilvēki, bet arī Dieva dēli. Miesa, ko ir piesūcinājusi
Dievišķība, mums tiek dota, lai arī mūsu ķermeņi kļūtu spējīgi piedalīties
netrūdēšanas Lieldienās.
Pirmo kristiešu paaudžu apziņā
Svētā Vakarēdiena Sakraments bija cieši saistīts ar Lieldienu noslēpumu.
Gnosticisms neredzēja nekādu labu nākotni matērijai. Dvēseles un gari piedalās
nākamajās pasaulēs un ceļojumos, bet matērijai nākotnē nav nekas cits kā
iznīcība. Kristiešu Lieldienu cerība prasīja izskaidrojumu: kas tieši var dot
matērijai mūžīgās dzīves spēju, pie tam tādu, kas netraucētu Dievsaskarsmē un
savienošanai ar Dievu. Cilvēks pats nevar glābt ne savu dvēseli, un vēl mazāk
savu miesu. Ar savām pūlēm cilvēks nevar izstrādāt personisko nemirstību.
Tātad- nemirstības dāvanai jānāk no augšas, un tai ir jābūt apgūstamai ne tikai
dvēselei, bet arī miesai, tas ir- visam cilvēkam.
“Es dziedināju visu cilvēku”
(Jņ. 7,23)- šos Kristus Vārdus ļoti labi atcerējās senie kristieši, un tādēļ
sludināja ne tik daudz “dvēseles nemirstību”, cik cilvēka veseluma
dziedināšanu, tas ir- “mirušo augšāmcelšanos”.
Tātad: miesa var
augšāmcelties tādēļ, ka tai ir spējas augšāmcelties, un tā nepelna pazušanu.
Miesa tik augsti var tikt vērtēta tikai tādā gadījumā, ja tā nav izpostīta ar
gara pieskārienu tai, bet Kristus dziedināta. Kristus tik saudzīgi varēja
izturēties tikai pret Savu paša radību, bet ne kāda ļauna demiurga darbu.
Tātad, ja mēs ceram uz Lieldienām, tad mums vajag mūsu miesas Augšāmcēlējā,
Augšāmcēlušajā un mūsu materiālās pasaules Radītājā atzīt Vienu un To pašu
Personu. Tas Dievs, Kurš kaut kad mūs radīja, Viņš atnāca pie mums ķeizara
Augusta laikā, tika sists krustā un augšāmcēlās Poncija Pilāta laikā, šajā laikā
mūs Sev pievieno un izsauks mūsu ķermeņus no trūdēšanas laiku beigās.
No šejienes priecīgais svētais
Lionas Ireneja apgalvojums: “Mūsu mācība ir saskaņā ar Eiharistiju, un Eiharistija
savukārt apstiprina mūsu mācību (Pret maldu mācībām, 4,18,5). Kuru no kristīgajām
mācībām apliecina Eiharistija? Vispirms cieši ir saistītas eiharistija prakse
un Lieldienu dogmāts: “Kā maize ir no zemes, un, pēc Dieva vārda piesaukšanas
pār to, vairs nav parasta maize, bet Eiharistija, kas sastāv no divām daļām, no
zemes un debesu: tā arī mūsu miesas, pieņemot Eiharistiju, vairs nav trūdošas,
jo tām ir Augšāmcelšanās cerība” (turpat). Atbilstoši, Mantojuma ontoloģija
izrādās tāda: “Tēva gaisma nogāja mūsu Kunga miesā un no Viņa mirdzošās Miesas
pārgāja uz mums un tādā veidā cilvēks, iekļauts Tēva gaismā, ieguva
netrūdēšanu” (Pret maldu mācībām, 4,20,2).
Svētajam Irenejam Eiharistija
ir kāds apgalvojums par mūsu pasauli, ne tikai par Dievu un Kristus Upuri. Viņa
teoloģijā ir klātesošs ļoti priecīgs kosmoloģisks aspekts, kas ir pavisam svešs
protestantu teoloģijai. “Līdzīgi arī kausu no mūs ieskaujošās radības Viņš
apliecināja ar Savām Asinīm un iemācīja Jaunās Derības jaunu pienesumu, kuru
Baznīca, saņemot no apustuļiem, visa pasaule pienes Dievam” (Pret maldu mācībām,
4,17,5). Ireneja akcents ir antignosticisks: Kristus izmanto radību un svētī
to, tātad neuzskata materiālo radīto pasauli par ļaunā demiurga darbu.
Lai arī nereti Irenejs runā par
to, pievienošanās ir pievienošanās Garam un Dieva Vārdam, kas var tikt iekļauts
protestantu Eiharistijas ekseģēzē, bet tomēr tā ir pilnīgi sveša vienpusīgam
spiritismam. “Kausu no radītā Viņš nosauca par Savām Asinīm, no kurām Viņš
apūdeņo mūsu asinis un maizi no radības apliecināja par Savu miesu, ar ko
stiprina mūsu ķermeņus. Kad kauss un maize pieņem Dieva Vārdu un kļūst par
Kristus miesas un asins Eiharistiju, no kā stiprinās un tiek uzturēta mūsu
miesas būtība, tad kā gan viņi (maldu mācītāji) saka, ka miesa nav līdzdalībā
ar Dieva dāvanu, tas ir mūžīgo dzīvi- miesa, kas tiek barota ar Kunga Miesu un
Asinīm arī ir Viņa loceklis”. Un svētais Irenejs saka: “jo mēs esam Viņa miesas locekļi no Viņa miesas un no
Viņa kaula” (Ef. 5,30),- to sakot ne par kaut kādu garīgu un neredzamu cilvēku-
jo “garam nav ne kaulu, ne miesas”- bet par patiesa cilvēka uzbūvi, kurš sastāv
no miesas, nerviem un kauliem, un šī miesa tiek barota no Viņa kausa, kas ir Viņa asinis
un aug no maizes, kas ir Viņa miesa...Mūsu ķermeņi, kas tiek baroti no Eiharistijas,
apglabāti zemē un sadaloties tajā, savā laikā celsies augšā, jo Dieva Vārds
tiem dāvā augšāmcelšanos, lai mēs uzzinātu, ka Viņa visuvarenībā, bet ne mūsu
dabas dēļ mums ir mūžīga atrašanās: (Pret maldu mācībām, 5,2,2-3).
Atšķirībā no svētā Lionas Ireneja,
daudzas protestantu denominācijas noliedz Liturģijas realitāti. Viņiem “maizes
laušana”- ir vienkārši “atcerēšanās”.
“Mēs neatdzīstam maizes pārvēršanos
Kristus Miesā un vīnogu vīna- Pestītāja Asinīs sakramentu, un to, ka ticīgie it
kā bauda ne maizi un vīnu, bet patiesu Kristus Miesu un Asinis”- apgalvo
mūsdienu baptistu dogmātikas mācību grāmata (Догматика. Заочные библейские
курсы ВСЕХБ. Москва, 1970. lpp. 262.). “Protestantu vairākumam Svētais
Vakarēdiens nav glābšanai, bet atgādinājumam par to, ko mūsu glābšana maksāja
Kristum” (Подберезский И. В. Быть протестантом в России. М., 1996, lpp. 33.).
Dīvaini, ka protestanti, kuri tā uzstāj
uz to, ka cilvēks neko nevar izdarīt savai glābšanai, ka viņu glābj tikai
svētība, evaņģēlisko sakramentu izpratnē kļūst kaut kādi miesiski aktīvisti.
Sakramentos viņi redz tikai cilvēka darbību, tikai žestu, ko izdara ticīgais:
kristības- tās ir mūsu apsolījums Dievam. Maizes laušana- mūsu Kristus
pieminēšana...Bet vai Dievs var darboties baznīcas dzīvē? Vai šeit visu laiku
notiek tikai mūsu darbības, tikai mūsu pieminēšana, vienīgi mūsu pateikšanās un
tikai mūsu apsolījumi?
Protestantu Kausa kā “simbola” un kā
“piemiņas”, bet ne kā Realitātes izpratne ir ontoloģijas nomaiņa ar
psiholoģiju; Dieva darbības aizvietošana ar cilvēka darbību.
Baptistiem Maizes laušanas realitāte ir rokām
taisīta. Tas vienkārši ir simbols, ar ko cilvēki atdzīvina savas atmiņas un
rosina sevī dievbijīgu emociju lēkmes. “Ne kristībās, ne Kunga Pēdējās
Vakariņās neparādās īpašas svētības izpausmes” (Тиссен Г. К. Лекции по
систематическому богословию. Спб., 1994, lpp. 351.). Tie ir patiesi vārdi. Bet
kādēļ gan tā apkopot? Ja protestantu pseidobaznīcas darbībās pēc viņu pašu
atzīšanās “nav redzamas īpašas svētības izpausmes”, tad vai tas ir pietiekams
pamats uzskatīt, ka tikpat bēdīgas lietas ir arī visā pārējā kristīgā pasaulē?
Es atceros savas Kristības (deviņpadsmit
gadu vecumā). Svētīgākas un laimīgākas dienas manā mūžā nav bijis. Es atceros
dažu savu grēku sūdzēšanas un Liturģiju prieku...Ko nu es, paņemiet labāk
izlasiet tēva Kronštates Jāņa dienasgrāmatu “Mana dzīve Kristū”. Un kļūs skaidrs, ka protestantiem neklājas savu
“teatralizēto uzvedumu” pieredzi uz- skatīt par vispārkristīgu.