Diakons Andrejs Kurajevs, "Protestantiem par Pareizticību."
četrpadsmitais turpinājums
četrpadsmitais turpinājums
SLĒPTAIS SAKRAMENTU MANTOJUMS
Tagad, beidzot, varam griezties pie
normālām sholastiskām definīcijām un atšķirībām. Ir mūžīgs Mantojums un ir
Mantojums, kas sevi īsteno laikā.
Mūžībā no Tēva dzimst Dēls un iziet Gars.
Ārpus laika, ārpus jebkādas laika atstarpes un līdz laika izveidošanai
Dievišķās dabas pilnība visā savā pilnībā pārplūst no Tēva (kā vienīgā Visa
avota) uz Dēlu un uz Garu. Tas ir mūžīgs un pilnīgs Mantojums.
Laikā Dieva svētība darbojas ārpus
Dieva no tā laika, kad radās pats laiks un kad pēc Dievišķā radošā “lai ir!”
radās šis “ārpus”. Šajā Mantojumā Dievs tāpat nodod līdzdalības Sevī dāvanu,
līdzdalības dāvanu Savā pilnībā, bet šeit ir savi pakāpieni un mēri. Pat Dieva
Valstībā, pat svētajiem ir sagatavota pakāpšanās “no slavas uz slavu” (2. Kor. 3,18)
atbilstoši viņu Dievtuvības mēram, jo “arī zvaigzne no zvaigznes atšķiras ar
slavu” (1. Kor.15,41). Mantojuma gala mērķis: “esiet pilnīgi, kā pilnīgs ir
jūsu Tēvs Debesīs” (Mt. 5,48). Bet atšķirībā no Vienpiedzimušā Dieva Dēla,
radībai, lai sasniegtu šo Mērķi, ir nepieciešams bezgalīgs pilnveidošanās un
pakāpeniskas bagātināšanās ceļš.
Tātad, Mantojuma mērķis- ir dievišķošana249.
Mantojuma saturs- Dievišķības izplatīšana radības pasaulē, tas ir Dievcilvēka
izplatīšana.
Šajā perspektīvā var teikt, ka augstākā
vārda Mantojums jēga gandrīz saplūst ar vārda glābšana jēgu.
Sākoties Mūžībā, Mantojums pie Mūžības arī
aizved, bet pie tam tas iet cauri laikam. Pie šī avota, kur sākās Mantojums,
tam arī jāatgriežas: pēdējais vēstījums- “kad Viņš nodod Valstību Dievam un
Tēvam, kā pēdējais ienaidnieks tiks iznīcināta nāve” (1. Kor. 15,24-24)250.
Tradīcija iziet no Dieva Tēva caur Kristu, lai ar Kristu atgriezos atpakaļ-
kopā ar pasauli, kopā ar mums. Tātad Mantojums nav tikai pagātne un tikai
tagadne, bet tam nāksies īstenoties nākotnē. Kristiešu Mantojums, tādā veidā,
nav vērsts uz pagātnes notikumu, bet uz nākotnes, uz pasaules vēstures pēdējo
punktu. Mantojums ir eshatoloģisks.
No tā, ka Mantojums iziet no viena Punkta
un tajā tam arī jāatgriežas, neizriet, ka vēsture, kas atrodas starp Alfu un
Omegu, ir bezjēdzīga.
Šajā ceļojumā Mantojumam sevī jāuzņem kaut
kas, kas viņā nebija no sākuma: tam jāpaspēj piesūcināt ar mūžīgajām enerģijām
laika pasaule un vēsture. Līdzībā par
talantiem Kungs paradidonai savu īpašumu vergiem (“nodeva tiem
savu mantu”- (Mt. 25,14). Un, tas nozīmē, Mantojums (Paradiosis) tāpat ir arī
uzdevums. Mantojums ieved cilvēku un pasauli sevī ne tikai tadēļ, lai kaut ko
piedāvātu mums, bet, lai pēc tam saņemtu atpakaļ pavairotu “talantu”.
Mantojums nevar īstenoties pasaulē bez
cilvēku līdzdarbošanās un bez cilvēku darbības formu ieņemšanas. Pēc savas
būtības Mantojums ir radības iesaistīšana sinerģijā, sadarbība ar Dievu (“jo
mēs esam Dieva darba biedri- sunergoi-1. Kor. 3,9). Bet tas
nozīmē, ka kristiešiem jābūt tādām darbībām, kas veicina Dieva svētības
piesaistīšanu, tas ir- Mantojuma īstenošanu. Šīs cilvēku darbības, kas piesauc
un saņem Dieva svētību, var nosaukt par Mantojuma īstenošanas formām. Kā mēs
atceramies tēvs Dimitrijs Staniloe teica, ka tajā vispār arī ir kalpošana
Baznīcai: Gara piesaukšana un Viņa saņemšana, tas ir- epiklēzes īstenošana.
Tātad, Mantojuma īstenošanas forma- tie ir
sakramenti. Runa nav tikai par “Dieva likuma” mācību grāmatu “septiņiem
sakramentiem”. Agrīnā kristiešu literatūra nepazina mācību par septiņiem
sakramentiem, ko izstrādāja katoļi savā polemikā ar protestantiem, un kas no
turienes pārgāja uz pareizticīgo katehēzi. Tēvi zin vienu sakramentu- “mūsu
glābšanas sakraments”, dievišķošanas sakraments.Un šis sakraments īstenojas
neskaitāmā daudzumā kristieša darbību. Iesvētīšana mūku kārtā, apglabāšana,
Evaņģēlija lasīšana un krusta zīme- arī ir sakramenti.Vēl ir vēršanās
sakraments. Sakraments ir jebkāda darbība, ko cilvēks veic kā Baznīcas,
vispārējās kristietības visu tautu garīdzniecības nesējas un Dieva svētības
piesaucējas251, loceklis.
Mantojums- tā ir Baznīcas dzīve. Ne
“otrais baznīcas ticības mācības avots pēc Rakstiem”, bet pati tās dzīve.
Jaunajā Derībā vārds “baznīca” tiek pieminēts 110 reizes (Иларион (Троицкий),
архиеп. Христианства нет без Церкви. - Монреаль, 1986. lpp. 32.). Tātad tā nav
kaut kas “vēsturiski piejaucies” tīram “evaņģēlismam”252.
Baznīca papildina Rakstus ar to, ar ko
prakse papildina teorētisku aprakstu. Raksti- ir ticības norma; Mantojums-
dzīves veids. Mantojuma miesa aizpilda Evaņģēlija Vārdu253.
Mantojums ir praktiska Atklāsmes pielietošana. Šī atklāsme ir iemiesota ticīgu
cilvēku sabiedrībā, tas ir Baznīcā. “Mantojuma saturs ir kaut kas cits nekā
Rakstu saturs. Bet, piemērots cilvēka dzīvei, tas ir iegājis viņā caur Baznīcu” (Staniloae D. Teologia dogmatica ortodoxa.
vol. 1. Bucuresti, 1996, lpp. 45.).
Mūsu tēmai ir svarīgi atzīmēt, kad senie
baznīcas rakstnieki runā par apustuļu mantojumu, kas jāatšķir no apustuļu
rakstiem, viņi vispirms runā par baznīcas dzīves praktisko pusi. Vairums
“mantojumu”, kas tiek minēti agrīnās kristietības avotos, skar Baznīcas
liturģisko dzīvi. Saruna par vēstījumu risinās liturģiskās teoloģijas
kontekstā. Bet kas ir liturģiskā teoloģija? – Tas ir stāsts par tām darbībām,
kuras jāizpilda cilvēkam tādēļ, lai atvērtu sevi un savu pasauli Dieva darbībai
tajā. Liturģiskā dzīve, kristiešu lūgšanu prakse- tā ir cilvēciska forma, kurā
sevi īsteno Mantojuma Dievišķais saturs.
Vienu no pirmajām reizēm Mantojums ir
pieminēts Vēstulē Diognetam (II gadsimta sākums): “Kristieši dzīvo kā atnācēji
trūdošajā pasaulē... jo ne zemes izgudrojums viņiem ir nodots, ne kāda mirstīgā
izdomājumu viņi tik centīgi cenšas saglabāt, un ne rīcība ar cilvēku
noslēpumiem viņiem ir uzticēta. Bet Pats Visasaturētājs un Radītājs Pats visu
ielika cilvēkos un ierakstīja viņu sirdīs debesu patiesību un Savu svēto
nesasniedzamo Vārdu” (Vēstule Diognetam,6-7).
No Mantojuma satura viedokļa, autora paustā Vēsts, - Tas ir Pats
Kristus, atkal un atkal piedzimstošs ļaudīs. Un tikai tādēļ, ka pats Vārds
dzīvo ļaudīs- kristieši ir spējīgi uz moceklību- “tas nav cilvēku darbs, tas ir
Dieva spēks; tas ir Viņa atnākšanas pierādījums” (Хомяков А. С. Несколько слов
о философическом письме // Сочинения. 2. sēj. М., 1994, lpp. 455.). Šī viņa
pārliecība ir pilnīgā saskaņā ar tiem apustuļa Pāvila vārdiem, kas, ja kas, arī runā par nerakstītu
mantojumu: “un, ko tu esi dzirdējis no manis, daudziem lieciniekiem klāt esot,
to cel priekšā uzticīgiem cilvēkiem, kas būs noderīgi mācīt atkal citus…Patiess
ir šis vārds: ja mēs esam līdzi miruši, tad mēs arī līdzi dzīvosim” (2. Tim. 2,2-11).
Pēdējā frāze – tā ir Pāvila kristību un Eiharistijas teoloģijas pamattēze. Caur
sakramentiem mēs savienojamies ar
Kristu, un pēc tam katrs no kristiešiem nedzīvo, necieš un nemirst vienatnē.
Kristus ir mūsos- lūk, kam jāstiprina Timotejs. “Šo atgādini “, arī citiem (2. Tim.
2,14).
Grūtāk ir saprast, kā “Vēstules Diognetam” autors saprot Mantojumu no tā
formas viedokļa, kurā tas sevi īsteno. Kas tieši ļaudīm ir uzticēts? Grieķu
teksts pēc visu pētnieku domām šeit ir ļoti sarežģīts. Cilvēks “rīkojas” ar ne
cilvēku noslēpumiem. Tas, kas P. Preobraženska tulkojumā ir nosaukts kā
“rīkošanās ar noslēpumiem”, grieķu valodā skan oikonomian misteriwn, ko pilnīgi var tulkot arī kā “noslēpumu veidošana”.
Katrā gadījumā Mantojums ir tajā, kas ir uzticēts ļaudīm- kalpošana
slepenai Vārda Iemitināšanai ne tikai Marijas Dēlā, bet arī Viņa mācekļos.
Senajai Baznīcai šis noslēpums vienmēr bija saistīts tieši ar Eiharistijas
noslēpumu.
Būt Kristū var tikai caur eiharistisko
pievienošanos Viņam – tā par to raksta svētais Kartāgas Kiprians: “Turpinot
lūgšanu, mēs izsakām lūgumu mūsu dienišķo maizi dod mums šodien. Kā mēs
sakām: mūsu Tēvs, jo Dievs ir Tēvs tiem, kuri viņu pazīst un tic Viņam,
tā arī Kristu mēs saucam par savu maizi, jo Viņš arī ir to maize, kuri
pieskaras Viņa Miesai. Mēs katru dienu prasām, lai mums dod šo maizi, lai mēs,
atrodošies Kristū un katru dienu saņemot Eiharistiju kā glābšanas ēsmu, esot
kaut kāda smaga grēka dēļ atšķirti no savienošanās un zaudējuši debesu maizi,
neatdalītos no Kristus Miesas” (Grāmata par Kunga lūgšanu. Отцы и учители Церкви III века.
Антология. 2. sēj. - М., 1996, lpp. 315.).
Svētajam Kiprianam Mantojuma forma ir liturģiska. Nerakstītais apustuļu
mantojums nerunā par citām pasaulēm, bet par Dievkalpojumu. “Es zinu, ka
lielākā daļa bīskapu sargā evaņģēliskās ticības un Kunga mantojuma noteikumus,
neatkāpjoties no tā, ko mācīja Kristus Mācītājs un ko darīja Viņš Pats” (sv.
Kartāgas Kiprians. 63. vēstule Cecīlijam par Kunga kausa sakramentu Отцы и учители Церкви III века. Антология. 2.sēj. - М., 1996, lpp. 368.).
Šajā tekstā ir vērojams noteikts
simetriskums: evaņģēliskā ticība attiecas uz to, ko mācīja Kristus, bet
Kunga Mantojums- uz to, ko Viņš darīja. Ticība glabā Kristus mācību.
Mantojums- ir Viņa darbību auglis. Ticība barojas no Evaņģēlija. Mantojums- no
Liturģijas. Mantojuma un Liturģijas saistību svētais Kiprians paskaidro šeit
pat: “Tā kā daži iesvētīti pie Kunga kausa gara tumsības vai vienkāršības dēļ
neievēro to, ko darīja un lika darīt šīs upurnešanas Vaininieks un Skolotājs
mūsu Kungs Jēzus Kristus, tad es uzskatīju par nepieciešamu tev uzrakstīt...Bet
mēs, lai tev ir zināms, esam saņēmuši bausli sargāt Kunga mantojumu Kunga kausa
pienešanā un nedarīt neko citu, kā tikai to, ko mūsu dēļ iesākumā darīja pats
Kungs”254.
Vēl agrāk II gadsimtā Lionas Irenejs
pieminēja nerakstīto mantojumu arī kontekstā ar kristiešu praktiskās lūgšanu
dzīves apspriešanu. Viņam apustuļu mutiska Mantojuma piemērs ir aizliegums
mesties ceļos Lieldienu dienā (nozaudētais sacerējums “Par Lieldienām”(
skat.Congar Y. La Tradition et les traditiones. Essai historique. Paris, 1960.
lpp. 106.), Lieldienu svinēšana ir obligāta svētdienā un pirms tam ir
pirmslieldienu gavēnis. (skat. Eusēbijs. Baznīcas vēsture. 5,24,11).
Origēnam (III gs.) mutisks mantojums-
bērnu kristīšana (Levitam. 8,3); lūgšanās pagriešanās uz Austrumiem,
kristību un Eiharistijas secība (На
Числа. 5, 1).
Tertuliānam apustuļu mantojums- trīskārtīgā
iegremdēšana kristībās, eiharistija, krusta zīme, kas skar pieri, gavēņa un
ceļu locīšanas svētdienās aizliegums, kā arī aizliegums nest vainagus255.
Svētajam Aleksandrijas Dionīsijam (IV gs.
sākums) apustuļu nodibinājums- svētdienas svinēšana (5 Беседа на книгу Чисел,
1).
Svētajam Kipras Epifānijam (IVgs. beigas)
bez Eiharistijas kā apustuļu mantojums ir “mirušo vārdu pieminēšana” (Панарий,
76).
Un svētajam Vasīlijam Lielajam (IV gs.
vidus) nerakstītais mutiskais mantojums nerunā par ticības mācību, bet par
liturģisko dzīvi: krusta zīme, vēršanās uz austrumiem, nestāvēšana uz ceļiem
svētdienās. Un pats galvenais- epiklēze: “Mums nepietiek ar tiem vārdiem, ko ir
pieminējuši Apustuļi vai Evaņģēlijs, bet gan pirms, gan pēc tiem izrunājam
citus, kuriem ir liels spēks sakramentu veikšanā, pieņemot tos no Rakstos
neizteiktas mācības...” (Par Svēto Garu, 27). Bez tam, svētais Vasīlijs turpat
raksta: “No Baznīcā saglabātajiem dogmātiem (dogmaton) un sludinājumiem (khrugmaton) daži mums ir
no rakstiskas pamācības, bet dažus pieņēmām no Apustuļu Mantojuma pārņemot
slepenībā”. Acīmredzams, spriež virspriesteris Livbērijs Voronovs, pēdējo frāzes daļu vislabāk būtu
pārtulkot šādi: “Bet daži pieņēma no Apustuļu mantojuma kā nodotu mums
noslēpumainajās garīdznieciskajās darbībās”... Kas attiecas uz izteicienu
“nodotu mums noslēpumainajās garīdznieciskajās darbībās”, tad tas, visai
iespējams, nozīmē: “nodots mums sakramentu ceremoniju secībā” (Skat. Воронов Ливерий, прот. К вопросу о так называемом “тайном” чтении
священнослужителем евхаристических молитв во время Божественной Литургии. //
БТ. М., 1968. №4. lpp. 179-180.). Vēlāk arī sirdsskaidrais Damaskas Jānis teiks
“tas ir nerakstītais apustuļu mantojums” paskaidrojot lūgšanas praksi,
vēršoties uz austrumiem (Par pareizticīgo ticību. 4,12,16).
Vai var iedomāties, ka apustuļi
interesējās tikai par to, lai viņu mācekļiem būtu pareizi uzskati un
neinteresējās par viņu dzīves praktisko pusi? Vai var pieļaut, ka apustuļi nemācīja
kristiešiem lūgšanu un neveidoja viņu izveidotajās kopienās liturģisko dzīvi?
Nevajag aizmirst, ka pirmās kristiešu
svētās grāmatas parādījās tikai 20 gadus pēc
Kunga Debesbraukšanas,
tad, kad Pēdējās Vakariņas notika pirmajās dienās pēc Svētā Gara nonākšanas uz
apustuļiem. Ne visi apustuļi ir aiz sevis atstājuši rakstus. Vai viņu darbs ir
palicis bez pēdām un bez augļiem? Ja nē- tad kā un ko nerakstošie apustuļi
nodeva saviem mācekļiem? Un vai var, pētot kristiešu vēsturi, neņemt vērā
apustuļu liturģiju esamības faktu- Apustuļa Jēkaba Liturģija, apustuļa Marka
Liturģija un apustuļa Pētera Liturģija?
Šo Liturģiju teksti, acīmredzami, vēlāk
tika apstrādāti, bet no seniem laikiem tie bija saistīti tieši ar šiem vārdiem.
Nepievērst uzmanību apustuļu liturģiskajam mantojumam, nozīmē
nesadzirdēt Kristus tiešos vārdus: “Es esmu dzīvā maize, kas nākusi no debesīm,
kas ēdīs no šīs maizes, tas dzīvos mūžīgi, un maize, ko Es došu, ir Mana miesa,
kas dota par pasaules dzīvību" (Jņ.
6,51).
Senās Liturģijas, bez šaubām, ir Mantojuma
balss. Tā noliegšanu svētais Vasīlijs Lielais vērtē kā Evaņģēlija sabojāšanu
“galvenajā”, kā kristiešu dzīves “saīsināšanu” līdz kristīgiem vārdiem (Каноны
или книга правил. Монреаль, 1974, lpp. 272.).
Nu, lūk, kas ir pārsteidzoši: seno
Liturģiju teksti maz ar ko ir līdzīgi savā starpā. Vienos nav epiklēzes, citos
nav nodibinošo vārdu...
Svētais Hipolīts, paredzot Romas baznīcas
lūgšanu veidu, tūlīt saka: “Nav nekādas vajadzības, lai viņš atkārtotu tos
pašus vārdus, kurus mēs teicām agrāk un mācītos tos no galvas, pateicoties
Dievam” (Св. Ипполит Римский. Апостольское Предание. // БТ. М., 1970. №5, llp.
286.). Tātad, Mantojums nav Eiharistiskā kanona vārdos, bet pašā Eiharistijā.
Kopējais visās senajās Liturģijās- tas ir to auglis. Lūgšanas ir dažādas. Bet
vienota ir Sakramenta realitāte- un tādēļ vienota eiharistiskās maizes kā
Dzīvības Maizes uztvere, kā savienošanās ar Kristu. Būt apustuļu Mantojumā-
nozīmē dzīvot ar Eiharistiju.
Dievbijības tēlam un lūgšanai pēc
būtības bija veltīts 1. Apustuļu koncils, kas atcēla Vecās derības ritualitāti.
Liturģijas jautājums kļuva par galveno arī 2. Apustuļu koncilā: 69. gada
Jeruzālemes koncils (to piemin Cēzarijas Eusēbijs) izskatīja jautājumu par
apustuļu kalpošanas pārņemšanu sakarā ar apustuļa Jēkaba Sirdsskaidrā nāvi (par Jeruzālemes
kopienas galvu izvēlēja Simeonu, Pestītāja tēvoci). Svētais Irenejs teica par
to koncilam: “Tie, kuri pazīst otro apustuļu rīkojumu, zin, ka Kungs Jaunajā
Derībā ir noteicis jaunu pienesumu. Eiharistijas pienesums nav miesisks, bet
garīgs... Veicot pienesumu, piesaucam Svēto Garu, lai Viņš padarītu šo upuri-
maizi par Kristus Miesu un kausu par Kristus Asinīm, lai šo pieņēmuši, saņemtu
grēku piedošanu un mūžīgo dzīvību” (Св. Ириней Лионский. Творения. - М., 1996,
lpp. 543.). Un atkal tiešā sakarā ar “apustuļu rīkojumiem”, tas ir ar
Mantojumu, izrādās epiklēzes lūgšana, Svētā Gara piesaukšana.
Otrā Apustuļu koncila
lēmumu būtību svētais Romas Klements, agrīnāks autors nekā Irenejs, izskaidro
šādi: “Un arī mūsu apustuļi caur Kungu Jēzu Kristu zināja, ka būs strīdi par
bīskapa cieņu”- un šī iemesla dēļ nodibināja bīskapu pēctecību (См. Поснов М. Э. Гностицизм 2 века и победа христианской церкви над ним.
Киев, 1917. lpp. 613-614.). Saistībā ar šo nevar nepieminēt virspriestera Nikolaja Afanasjeva skaidrojumu par to, ka bīskapu
kalpošana agrīnajā Baznīcā nebija administratīvas varas, bet vispirms
liturģiska- tas nozīmē, ka jautājums par pēctecību, tas ir 2 Apustuļu koncila
pamatjautājums, nebija disciplinārs, bet liturģisks: kurš veiks sakramentu,
kurš Mielastā veiks svētdarbību Jēzus vietā.
Bīskapa īpašo pilnvaru nodibināšanā
Mīlestības Vakariņās “apustuļu dogmātu” redz arī svētais Ignātijs Dievnesējs (I
gadsimta beigas). Viņa vēstulē Magnēziešiem (13. nodaļa) mēs redzam vienu no
kristīgajā literatūrā pašiem pirmajiem vārda “dogmāts” pieminējumiem:
“cenšaties iesakņoties Kunga un apustuļu mācībā (en tois dogmasin). Vēstules būtība ir bīskapu tiesību aizsardzībā: “daži vārdos atzīst
bīskapu, bet dara visu bez viņa” (4), bet eiharistiskajā sapulcē “bīskaps vada
Dieva vietā, presbiteri ieņem apustuļu koncila vietu”. Par šo tēmu ir piecas
nodaļas no piecpadsmit. Pārējās ir pret gnosticismu; jo pamācība piedalīties Eiharistijā
nav iedomājama bez Kristus fiziskās un miesiskās realitātes apliecināšanas ar
visu spēku. Vēstules struktūra ir saprotama: cīņa ar gnosticismu bija cīņa par
Liturģiju, par Eiharistiju. Bet apustuļu “dogmāts” – Baznīcas izveidošana ar
Liturģiju.
III gadsimtā svētais Romas Hipolīts teiks:
“mēs esam pienākuši pašam Mantojuma avotam (Св. Ипполит Римский. Апостольское
предание. // БТ. N. 5, М., 1970. lpp. 283.) tieši pirms tam, kad stāstām par
bīskapa iesvētīšanu, un pēc tam- par pašas Eiharistijas veikšanu. Analoģiski
arī svētais Kartāgas Kiprians bīskapa kalpošanas pienācīgas izpildes
raksturošanai piemēro sekojošu raksturojumu: “Dievišķs mantojums un apustulisks
skatījums” (Vēstule 67,5).
Kādēļ tik ļoti ir svarīga apustuliskā
pēctecība pēcapustuļu gadsimtā? Lieta ir tajā, ka Mantojums nav zināšanu
kopums, ko var apgūt tieši, izlasot kaut kad dzīvojoša nepazīstama cilvēka grāmatiņu. Mantojums- tā
ir cilvēka ievešana Kristus Miesā, Dievcilvēcē. Kā šeit var ievest svešu kāds,
kurš pats tam ir svešs? Apustulis Pāvils kādu reizi jautā: ‘Kas tev ir, ko tu
neesi saņēmis” (1. Kor. 4,7). Bet, ja neesi saņēmis- ko vari nodot?
Lieta ir tieši tajā, ka ne Baznīca sargā
Mantojumu, bet Mantojums sargā Baznīcu, atkal un atkal ceļot to, “pieliekot”,
pēc apustuļa Lūkas vārdiem, ļaudis Baznīcai (Ap.d. 2,47). Dievnamā ienāca
parasti ļaudis no ielas. Kā viņi kļūst ne vienkārši par “vienādi ticīgo
sapulci”, bet par “Kristus Miesu” (Ef. 1,23)? Vai viņi var paši sevi par tādiem
padarīt? Nē- “Jo no žēlastības jūs esat pestīti ticībā, un tas nav no jums, tā
ir Dieva dāvana” (Ef. 2,8). Tātad, ne Baznīca veic Liturģiju, bet Liturģija
dara Baznīcu. Epiklēzes lūgšanā garīdznieks lūdzas: “sūti lejā Tavu Svēto Garu
uz mums un uz priekšā esošajām Veltēm”. Ļaudis, kuri ir atnākuši uz dievnamu uz
Liturģiju, uz “kopējo lietu”, tad arī ir pirmais priekšmets, kas jaiesvēta.
Savienojoties ar Kunga Miesu viņiem pašiem no vienādi ticošo pūļa jāpārvēršas
par dzīvu Kristus Miesu. Tieši tā apustulis Pāvils dēvē Baznīcu (1. Kor. 1,24).
Dzīvudarošais Dieva Gars, Mantojuma Gars caur Maizes baudīšanu pievieno mūs
Kristus Miesai. “Un nu jau ne es dzīvoju, bet manī dzīvo Kristus”...
Kristus Baznīcu nenosauca par “Savu garu”,
bet par “Savu Miesu”. “Gars” var būt neredzams, “miesa” ir pārāk būtiska
kategorija, pārāk redzama. Tādēļ protestantu mēģinājums attaisnot savas
neskaitāmās šķelšanās ar “neredzamās vietotās Baznīcas” teoriju- tā ir
teoloģijas saskaņošana nevis ar Rakstiem, bet ar romantisma un pietisma
gadsimtiem. Ļaudis, kuri bija maksimāli tuvu apustuļu laikmetam, uzskatīja
savādāk: “Neviens lai nemaldina sevi! Kurš nav upurtraukā, tas atņem sev Dieva
maizi” (svētais Ignātijs Dievnesējs. Ef. 5).
Svētais Kiprians atgādina, ka “Lieldienu
sakraments pēc likuma arī prasīja, lai jērs, kaujamais Kristus tēlā, tiktu
baudīts vienā namā. Dievs saka tā: “Vienā namā to ēdiet. No gaļas neko nenesiet
ārā un nelauziet kaulus tam Pashā upurim. ” (2.
Moz. 12,46). Kristus Miesa ir Kunga svētums, tāa nevar tikt iznesta no nama; bet
ticīgiem nav cita nama kā vienota Baznīca” (св. Киприан Карфагенский. Книга о
единстве Церкви // Отцы и учители Церкви III века. Антология. 2. sēj. - М.,
1996, lpp. 299.).
Pēc “Divpadsmit apustuļu mācības” tieši
atvērta, kopīga savienošanās redzamajai noslēpumainajai maizei arī rada un
parāda kristiešu vienotību, Baznīcas vienotību: “Kā šī maize bija izsēta pa
pakalniem, un savākta, kļuva vienota, tā lai sanāk Tava Baznīca no zemes galiem
Tavā Valstībā” (9. nod.).
No tā izriet- kur nav Liturģijas, tur nav
Baznīcas. “Tīru pienesumu tikai viena baznīca pienes Radītājam, un viss lielais
maldu mācību daudzums nepienes Dievam. Mūsu mācība ir saskaņā ar Eiharistiju,
un Eiharistija, savukārt, apstiprina mūsu mācību”- liecina svētais Irenejs (III
gadsimts) (Св. Ириней Лионский. Цит.: Успенский Н. Анафора. // БТ. М., 1975.
№13. lpp. 73.)256. Tīru Upuri Dievam var pienest tikai patiesa
Baznīca, bet patiesa var būt tikai tā Baznīca, kuru izveidoja patiess Upuris.
Lūk, no kurienes apustuļu pēctecības nozīme un šai pašā perspektīvā
noskaidrojas arī bīstamība nosliekties uz sašķelšanos. No Baznīcas sev līdz var
aiznest Bībeli. Var aiznest mācību. Nevar aiznest Kristus Kausu. Tādēļ- nevar
būt self-made-Church, paštaisītas Baznīcas, kas radīta ar entuziasmu no
vēsturiska un ontoloģiska tukšuma. “Jo, kā ir viena maize, tā mēs daudzi esam
viena miesa, jo mēs visi esam šīs vienas maizes dalībnieki” (1. Kor. 10,17).
Liturģija kā Dievcilvēciskās realitātes
pilnība var nākt tikai no pilnības. No šejienes apustuļu sludināšanas refrēms:
“ko mēs saņēmām, to arī nododam”. Ko apustuļi saņēma no Kristus, to viņi nodeva
saviem mācekļiem, un to, ko apustuļi nodeva Baznīcai, to Baznīca arī no viņiem
saņēma. Tā no rokas rokās pāriet Kristus Kauss. “Līdzīgi arī kausu no mūs
ieskāvušās radības Viņš apliecināja ar Savām asinīm un iemācīja jaunu Jaunās
Derības pienešanu, ko Baznīca, saņemot no apustuļiem, visā pasaulē pienes
Dievam” (svētais Lionas Irenejs. Pret maldu mācībām. 4,17,5). Ja Baznīca no
apustuļiem pieņēma tieši Eiharistisko pienešanu, tas nozīmē, ka tieši to
apustuļi tai arī ir nodevuši. Mantojums ir identisks Eiharistijai.
No šejienes svētais Lionas Ireneja
pārliecība, ka “Kristus Miesas pazīme ir bīskapu pēctecība” (Pret maldu
mācībām. 4,33,8). Izveidot no jauna Baznīcu bez apustuliskās pēctecības varētu
tikai pēc atkārtotām Pēdējām Vakariņām. Bet tieši šis Upuris pēc skaidra
apustuļa Pāvila vārda ir veikts vienu reizi.
Tādēļ tie, kuri cenšas izraut kristietību
no vēstures, paliek viens pret vienu ne ar Derības Dievu, bet ar neaptveramu
patvaļīgu fantāziju jūru. Un tieši kā teoloģisks savu kopienu ontoloģiskā
tukšuma attaisnojums viņiem dzima “simboliska” Liturģijas izpratne. Kristus
vārdus par kausu ar Viņa Asinīm, par Mūžības Asinīm – “dzeriet no tām visi”-
viņi nomaina ar savu aicinājumu: “atceraties par to visi”. “Atceraties”- jo
saikne starp Golgātu, Pēdējam Vakariņām un jauno maizes laušanu nav vairāk kā
simboliska, “atceroša”. “Atceraties”, jo mēs jau vairs sevi nesajūtam kā
Valdnieka Miesu. “Atceraties”- jo tikai kā cilvēcisku, pārāk cilvēcisku sapulci
mēs sajūtam sevi savu no Baznīcas atrauto siržu dziļumos.
Taču dvēsele jūt, ka ar atcerēšanos viņas
bads nevar tikt remdināts. Vai ne tādēļ mirstošais Luters- pirmais protestants,
bet tomēr protestants, kurš atzina Eiharistiju- savu pēdējo “Mīlestības
Dziesmu” veltīja Baznīcai: “Lai neviens nedomā, ka viņš ir pietiekami iepazinis
Rakstus tā iemesla dēļ, ka ir tos lasījis... Mēs bez Baznīcas- esam nabagi. Tā
ir patiesība”. Tās bija pēdējās Reformātora rokas uzrakstītās rindas (Skat.
Кречмар Г. Предание древней Церкви в Церкви Евангелической. // БТ. М., 1968.
№4. lpp. 227.)...
Vēl viena detaļa, kas nepieciešama
apustuliskās Baznīcas izpratnei, atklājas tur, kur mēs atceramies Rakstu
semītisko sākotni. Lieta ir tajā apstāklī, ka semītu valodās (ne bibliskajā
ivritā, ne aramiešu, ne senajā arābu) nebija darbības vārda “būt”. Mantas
īpašnieks tika identificēts ar to (vai tā ar viņu). Lai pateiktu “man ir šī
māja”, vajadzēja izteikt uzskatu “šī māja esmu es”, ir mana daļa. Radīta
realitāte vēl vairāk nav atdalāma no tās radītāja. Radība ir tieši Dieva miesa,
bet Izraēls- Viņa acuraugs (“kas pieskaras jums, pieskaras Manam acuraugam” –
Cak. 2,8). Kristus, veicot Pēdējās Vakariņas aramiešu valodā ļaudīm, kuri
domāja semītiski, saka: “Šī ir Mana Miesa- tā ir maize un jūs. Jūs esat Es,
esat Mana daļa; jūs esat Mana āda, Mans nervs, Mana sāpe. Kurš pieņēma jūs,
Mani uzņēma, Jūs atstūmušais iesita Man”. Lūk, šie, pavisam konkrētie ļaudis
viņu dzīvajā iemiesotajā realitātē, bet ne tikai mistiski- neredzamā dziļumā ir
nosaukti par Dievu- par Viņa daļu, Viņa miesu, identificēti ar Viņu pašu.
Semītu domāšanā subjekts ir neatdalāms no tā atribūtiem. Kristus identificēja
sevi ar to konkrēto sapulci (eklēzi). Un turpmāk Baznīcai var tikai
pievienoties. Pie šīs jau piedzimušās Miesas var piepotēties, bet to nevar
radīt no jauna ārpus tā un neatkarīgi no tā.
Dzīva miesa nevar sākt kaut kur augt otru
reizi, tā nevar sākt jaunu, atsevišķu dzīvi, saraujot tiešo un fizisko saiti ar
to ķermeni, kas tai tika dots piedzimstot. Tas ir pareizi attiecībā uz cilvēka
ķermeni. Bet tāpat arī Kristus Miesa nevar augt no tukšuma. Atdalīšana no
ķermeņa ir tā pašidentitātes sašķelšana. Apustuliskā pēctecība- ne vienkārši
kanoniskā, bet ontoloģiskā realitāte, ontoloģiskās prasības, kā Baznīcas
esamības, kā Kristus īpašuma noteikums, kā Dieva cita esamība.
Atklāsme- tā nav vienkārši Dieva vārdi, tie
ir arī Viņa darbi. Un galvenais Viņa darbs- “dievcilvēce”. Baznīca. Jēzus bija
vēsturiskas kustības iniciators- un tādēļ bez uzticības Baznīcai un bez ticības
Baznīcai Viņš mums ir pilnīgi aizvērts. Viņš atnāca vēsturē, lai tajā darbotos,
lai dotu tai grūdienu. Protestantisms saka, ka tieši to Kristus nav izdarījis-
kristīgā vēsture nav bijusi, kopiena tikai pēc nosaukuma kļuva kristīga un
pazaudēja Kristus mācības tīrību jau Evaņģēlijos un apustuļu laikā (kā saka
protestanti-modernisti) vai nedaudz vēlāk (kā apgalvo
protestanti-fundamentālisti). Vienoti viņi ir vienā: vēsturē Kristus darbība ir
noslāpusi. Dievs ir Savu miesu izšķiedis. Viņš nespēja saglabāt Savu
iemiesošanos cilvēces vēsturē (kuru Viņš centās padarīt par savu personīgo jau
no Ābrahama laikiem). Bet, tas, kas nav pa spēkam Dievam, izrādījās pa spēkam
“reformātoriem”. Viņi zin, kā no tukšuma un bez vēsturiskā Kristus izveidot
“jaunapustulisku baznīcu”.
Kristus visu veica vienu reizi: vienu reizi
iemiesojās, vienu reizi cieta, vienu reizi svētīja un sūtīja apustuļus. Vai šī
kustība ir apstājusies vēsturē? Kristus noslēdza ar cilvēci Jauno Derību. No
Vecās Derības vēstures mēs zinām brīnišķīgu lietu: cilvēku neuzticība
neiznīcina Dieva uzticību. Dievs ir gatavs paciest nepakļāvīgus bērnus. Derība
nezaudē savu spēku no cilvēciskās puses neuzticības un nepatstāvības. Tikai
Dievam ir vara iznīcināt vai papildināt Savu Derību. Protestanti, uzskatot, ka
kristīgā Baznīca kā jaunā Dieva tauta nodeva Kristu, izšķīda vēstures smiltīs
un izkūpēja “neredzamā baznīcā”, parāda savu virspusējo priekšstatu par Dieva
mīlestību. Dievs ir Tas pats. Viņs ir uzticīgs. Un tādēļ arī Derība nav
iznīcināta, un Kunga Gars, kurš mums ir apsolīts šajā Asins Derībā, turpina
elpot Baznīcā.
Kristus uzticība Viņa apsolījumiem un Viņa
tautai- tas arī ir Mantojuma iespējamības nosacījums, jo “Mantojums ir dialoga
starp Baznīcu un Kristu nemainīgums” (Staniloae D. Teologia dogmatica ortodoxa.
vol. 1. Bucuresti, 1996, lpp. 43.).
Atšķirībā no protestantu utopijām,
Pareizticība ir uzticēšanās Dievam (Kurš saglabā Savu Derību cauri cilvēku
grēkiem un dumpjiem), uzticēšanos vēsturei un ļaudīm, kuri ir dzirdējuši
Kristus aicinājumu257. Pareizticība ne sliktāk kā protestanti zin
savu nespēku un grēkus. Bet mēs zinām arī ko citu- to, ka ne tik daudz mēs
turamies Baznīcā ar savu uzticību, cik Dievs ar savu uzticību notur mūs derībā.
Derības slēgšana bija Viņa iniciatīva, ne mūsu. Mēs uz kaut ko tādu pat
nevarējām cerēt. Un lauzt Derību var tikai Viņš. Dievs mūs pacieš. Mēs zinām
sevi, zinām mūsu niecīgumu un neuzticību, bet tieši tādēļ mēs Dievu iepazinām
kā “ilgi pacietošu un daudz žēlsirdīgu”. Dievs piekrita paņemt mūs kā Savu
miesu, lai mūs atdzīvinātu ar Savām asinīm. Šī Viņa lēmuma cena- nav tikai
Golgātas diena. Tie vēl ir arī gadsimti racionāli neizskaidrojamas, metafiziski
neiespējamas plaisas starp Vienpiedzimušo un Vienas būtības Dēlu un Tēvu. Pareizticīgajā
mistikā, sākot ar apustuli Pāvilu, dažreiz ir sastopama dīvaina doma: kamēr
ļaudis patiesi un pilnīgi nesavienosies ar Kristu, Kristus nevar kļūt patiesi
Dievišķs: “Ja mēs visi būtu Kristū un Kristus būtu Dieva, būtu pakļāvies. Bet,
ja mēs vēl neesam Kristū, tad Kristus, slimojošs par mums, arī nav Dieva.
Tātad, kad visi būsim Kristū, tad arī Kristus būs Dieva” (sv. Nīsas Grigorijs
(Св. Григорий Нисский. Творения. 7. d. М., 1868, lpp. 12.)).
Baznīca tiek celta ar Liturģiju un tikai
Sakramenti to sargā labās un ļaunās dienās. “Ne tādēļ Baznīcai ir patiesa
ticības mācība, ka tā to ņem no Rakstiem un Mantojuma, bet tikai tādēļ, ka tā
ir tieši Dzīvā Dieva Baznīca Svētā Gara vadīta” (Иларион (Троицкий),
архимандрит. Священное Предание и Церковь. // Голос Церкви, 1914, N. 3, lpp.
16.0. Liturģija Baznīcā paliek tā pati, bet tas nozīmē, ka tā pati paliek arī
Baznīca un tās daudzveidīgā liecība par Dievu un par sevi.
Protestantiem diez vai izdosies izveidot
tādus secinājumus, ar kuru palīdzību varētu pierādīt, ka Pestītāja apsolījumi
attiecas tikai un vienīgi uz apustuļiem un neizplatās uz turpmākiem kristiešiem
un uz apustuļu pēctečiem. Jāņa Evaņģēlija 14. un 16. nodaļās daudzkārt tiek
teikts “jūs”, “jums”. Vai šajā “jūs” ietilpst arī pēcapustuļu paaudžu ļaudis?
Baznīca- tā arī ir tas “mēs”, kas saņēma Veltes, ko apsolīja Kristus “jums”.
Bet “tikai tas saprot Baznīcu, kurš saprot Liturģiju” (Хомяков А. С. Сочинения.
lpp. 49.).
Bet kādēļ Raksti par to tik maz runā?
Rakstos ir daudz vietu, kas runā par Eiharistijas nepieciešamību. Bet tomēr to
nav pietiekoši, ja ņem vērā to izšķirošo vietu, ko aizņem Liturģija Baznīcas
dzīvē. Kādēļ Raksti tik maz runā par kristiešu lūgšanu dzīvi?
Reliģija ir saikne ar Dievu. Reliģijas
prakse- lūgšana. Un, lūk, Jaunā Derība izrādās nepavisam nav mistiska, lūgšanu
un reliģiska grāmata. “Lūgšanu noteikumu” neesamība Jaunajā Derībā ir tik
negaidīta, ka V. Rozanovs kādu reizi dumpīgi iesaucās (Розанов В. Уединенное.
М., 1990. lpp. 427.)- kāpēc Kristus, nopostot viņu iepriekšējo Dievnamu,
neiemācīja ļaudīm lūgties? Tikai vienu lūgšanu Kristus ir atstājis ļaudīm-
“Mūsu Tēvs”, viena lūgšana septiņās rindās. Salīdzinājumā ar psalmiem “Mūsu
Tēvs” ir sausa proza, pieklājīgs vajadzību uzskaitījums. Dziļākā lūgšana pēc
savas jēgas, bet acīmredzami atpaliek no Psalmiem pēc emocionālās, sirds
piesātinātības, pēc poētisma. Bet, kad Jaunās Derības Baznīca sāka pati
lūgties, tai nekas cits neatlika, kā paņemt priekš sevis Vecās Derības Baznīcas
lūgšanas- Psalmus.
Reliģija, kam nav lūgšanu iedvesmas un
jaunrades- nav reliģija. Katrā gadījumā, tai nav tiesību saukties par “Jauno”.
Taču, ja Jaunās
Derības ģenialitāte tomēr ir jūtama gan tieši, gan neapgāžami, tad jaunu
lūgšanu neesamība tajā var nozīmēt tikai vienu: Jaunā Derība atklāj iespēju
nepsalmiskai Dievsaskarsmei. Radās iespēja iestāties īpašā Derībā ar Kungu,
tādās attiecībās ar Radītāju, kas nevar tikt iekļautas himnās un psalmos. Un šo
jauno Dievsaskarsmes iespēju kristieši negribēja publiskot.
Pilnīgi dīvains
ir Evaņģēlija ezotērisms, kas noslēpj Kristus sarunas ar mācekļiem tajās
dienās, kad viņi vislabāk varēja Viņu saprast. Evaņģēlijā nav Kristus pamācību
no Augšāmcelšanās līdz Debesīs braukšanas dienai. Tas ir, ir teikts, ka Viņš
viņiem ir teicis par Dieva Valstību (Ap.d. 1,3), bet ko tieši- nav pierakstījis
ne Lūkass, ne kāds cits. Visas apustuļu tikšanās ar Kristu šajā periodā ir
centrētas ap maltītēm. Vai ir nejaušība vārdu un pamācību trūkums un kopēju
maltīšu pārpilnība? Un vai mēs varam iedomāties, ka šīs sarunas un šīs maltītes
tā arī paliks bez pēdām, nefiksētas Baznīcas atmiņā?
Ja šāds
pieņēmums izskatās pārāk drosmīgs, tad rodas jautājums: kur meklēt šo sarunu
pēdas, ko nepārstāsta Raksti? Tā baznīcas dzīves vēsture, ko neaptver Raksti,
tiek saukta par Mantojumu. Tātad, tieši agrīnās kristietības mantojumā mums
jāmeklē kaut kas, kas, esot kristiešu dzīvē, ieņemot tajā svarīgu vietu (diez
vai “Debesu Valstības noslēpumi” bija saistīti ar kaut ko mazsvarīgu), tomēr
palika nepublisks, slēpts.
Svētlaimīgais
Augustīns savā Jāņa Evaņģēlija (96. nod.) skaidrojumā saka, ka uzsauktajiem
neatklāja pilnībā divas kristīgās patiesības: par Sv. Trīsvienību un par Eiharistiju.
Tādas slēpšanas iemeslu Augustīns norāda gluži neezoterisku: lai rosinātu uz
Baznīcu nākošajos stiprāku vēlēšanos iepazīt šos noslēpumus. Augustīns apraksta
tradīciju, kas viņa laikā bija vispārpieņemta un tai pašā laikā kļuva lieka un
nesaprotama. Pasaulē, kurā dzīvoja Augustīns, jau gandrīz vairs nebija pagānu.
Tādēļ arī skaidrojumu, kādēļ dažas kristīgās mācības puses vajadzēja slēpt no
neiesvētītajiem, Augustīns dod virspusīgu, tīri pedagoģisku.
Bet vēl simts
gadus agrāk attiecībā pret baznīcas dzīves apslēptību izturējās daudz
nopietnāk. Cik dedzīgi pret Eiharistiskā sakramenta publiskošanu izturējās
Baznīcas tēvi III un IV gadsimtos, var redzēt no baznīcas hierarhu reakcijas uz kādu gadījumu, kas notika Atanāsija
Lielā vajāšanu laikā, ko veica ariānieši.
Ķeceri
apsūdzēja svēto Atanasiju tajā, ka viņš it kā Liturģijas laikā ir ielauzies
dievnamā, kur kalpoja ķeceri, un apgāzis Kausu ar Svēto Vakarēdienu. Pret Atanasiju
tika ierosināta lieta laicīgā tiesā. Kad par to kļuva zināms Romā, toreizējais
bīskaps Jūlijs I vērsās ar speciālu vēstuli pie slepenā ariāņu labvēļa un
ietekmīgā galma locekļa Konstantinopoles bīskapa Eusēbija. Šajā vēstulē
(15-ajā) pāvests ar nepatiku saka: “Mums ir kļuvis zināms, ka ir tikusi veikta
nopratināšana par kausu un mielastu prefekta un viņa pietuvināto priekšā
pagānu, ebreju un neiesvētīto klātbūtnē. Tas šķita neticami līdz brīdim, kad
tika apstiprināts dokumentāli”(Cit. no: Рудзянский А. Христианство и древние
эзотерические школы. // Вера и знание. 1914. №7, lpp. 5.).
Ne tikai Romas
pāvests, bet arī Aleksandrijas bīskapu koncils iestājās svētā Atanāsija
aizstāvībai, izsakot tos pašus sašutuma pilnos vārdus: “Un viņi nekaunas izlikt
noslēpumus tādam kaunam pagānu priekšā, kad ir rakstīts, “Baznīcas noslēpumu
labi glabā” (Tob. 12,7); un Kungs novēlēja: “Nedodiet svētumu suņiem un
nemetiet savas pērles cūkām priekšā” (Mat. 7,6). Slēpto nedrīkst izlikt kaunā
nesvētīto priekšā, lai nezināšanas dēļ pagāni nesmietos, un uzsauktie nekristu
kārdināšanā, paliekot ziņkārīgi (св. Афанасий Великий. Защитительное слово
против ариан. // Творения. 1. sēj. — Троице-Сергиева Лавра, 1902, lpp. 301.).
Lūk, vēl
brīnišķīgs Eiharistijas sakramenta apklāšanas ar klusēšanu piemērs. Svētais
Kipras Epifānijs , kaut arī piemin Eiharistiju, bet tās būtību noslēpj starp
rindām: “Redzam, ka mūsu Pestītājs, pieceļoties no maltītes, paņēma to
un, svētījis, teica: Tas ir Mans tas-tas” (Якорь, 57).
Tā nebija
vienkārši spēle noslēpumos. Kristiešiem bija jāmaksā ar savu dzīvību par
klusēšanu par saviem sakramentiem.
Lieta ir tajā
apstāklī, ka galvenais daudzo gadsimtu vajāšanu attaisnojums bija apsūdzība
kanibālismā. Galvenā kristiešu apsūdzība- kā redzams, piemēram, no Plīnija
Jaunākā Trajānam sūtītajās vēstulēs- ...ir dīvainajās nakts maltītēs... Un kaut
arī pats Plīnijs neapsūdz kristiešus kanibālismā, šī apsūdzība kļuva par pagānu
antikristīgās polemikas refrēnu, un pat, lai cik dīvaini tas nebūtu, ir
nodzīvojusi līdz šim. Neviens cits kā Kārlis Markss nopietni apsūdzēja
kristiešus zīdaiņu aprīšanā: “Kā ir zināms, kristietība ir nogājusi līdz
cilvēku upuru pienešanai. Daumers savā nesen iznākušajā grāmatā apgalvo, ka
kristieši pa īstam kāva ļaudis un savās svētajās maltītēs savienojās ar cilvēku
gaļu un cilvēku asinīm. Pats Pāvils karsti cīnījās pret cilvēku pielaišanu pie
maltītes, kuri vēl nebija pilnīgi iesvētīti kristietības noslēpumos. Tagad ir
viegli izskaidrot, no kurienes ir radušās 11000 jaunavu relikvijas... Cilvēku
upuru pienesumi bija svētums un eksistēja realitātē. Visas šīs lietas, kā tās
ir Daumera parādītas, dod kristietībai pēdējo triecienu. Tiek jautāts: kāda tam
ir nozīme mums? Tas viss mums dod pārliecību, ka vecā sabiedrība ir tuvu beigām
un visi šie apmāna un aizspriedumu veidojumi brūk” (Маркс К. О “Тайнах древнего
христианства”. No runas, kas izteikta
“Strādnieku izglītošanas biedrībā” Londonā 30. 11. 1847. // Г. Даумер. Тайны
древнего христианства. - М., Атеист, 1927, lpp. 1.). Pēc Daumera domām, Jūda
denunciēja par kanibālismu, kas bija Pēdējās Vakariņās. Šīs līnijas nobeigumā
tikai piezīmēsim, ka jau pēc gada pēc savas grāmatas publikācijas Daumers
sajuta sevi kā dēmonu apsēstu un bija spiests griezties pie katoļu
garīdzniekiem- ekszorcistiem. Bet pat viņa atgriešanās baznīcā nevarēja viņu
glābt- pēc 10 gadiem viņš dzīvi pabeidza pašnāvībā258...
Atbildot uz
līdzīgām apsūdzībām, Tertuliāns jautā baumu izplatītājiem: “Jūs zināt mūsu
sapulču dienas, tādēļ arī mūs aplenc un apspiež, un ķer pašās mūsu slēptākajās
sapulcēs. Bet vai kāds ir atradis pusapēstu līķi? Vai kāds ir ievērojis uz ar
asinīm aplietās maizes zobu pēdas?” (Тертуллиан. Избранные сочинения. - М.,
1994, lpp. 45.).
Kristieši
varētu novērst lauvas tiesu uzbrukumu sev, ja pastāstītu par savām nakts
sapulcēm, ja nopublicētu “Svētkalpotāja rokasgrāmatu”. Taču viņi to nedarīja.
Un pat Tertuliāns, aprakstot pagāniem savā “Apoloģijā” nakts sapulču kārtību,
sīkumos izskaidrojot “agapi”, ne vārdu nemin par Eiharistiju.
Eiharistijas
būtība tiek slēpta pilnīgi praktiska pieņēmuma dēļ, ka pagānam pārāk ilgi būs
jāskaidro, kas tieši notiek, bet viņā sašutums var rasties pēc pirmajiem
vārdiem. No sašutuma vairs nav tālu līdz durvju ciršanai un skriešanai ar
denunciāciju uz policiju...
Tā
Tertuliāns, pārliecinot kristiešu sievieti neiziet pie vīra pagāna, brīdina, ka
neticīga vīra klātbūtnē diez vai viņa varēs katru dienu baudīt Svēto
Vakarēdienu (tieši ikdienas savienošanos ar krājumu Veltēm, kas glabājās katram
pasaulīgajam mājās laikā starp svētdienām, noteica Senās Baznīcas prakse): “Vai
tiešām vīrs neievēros, ka tu slepus ēd pirms katras ēdienreizes? Bet, kad viņš
uzzinās, ka tā ir tikai maize, tad ko viņš savā nezināšanā padomās par tevi?”
(Тертуллиан. Избранные сочинения. lpp. 342.).
Bez tam,
sakramentus nedrīkstēja dot pagānu mistiķu rokās, kuri būtu gatavi atkārtot to
ārējās formas paši, iztulkojot svētumu pēc sava prāta, ar tiem raksturīgo
“plašumu”. Apustuļi nesludināja padomju Krievijā. Viņu priekšā bija diezgan
reliģiska pasaule, pie tam tīri plurālistiski noskaņota. Grieķis vai romietis,
uzzinājis par jauno mistēriju, ar prieku tajā piedalītos, bet pēc tam ar ne
mazāku prieku ietu “uzlādēties” Dionīsa vai Mitras mistērijās. Šī pasaule bija
gatava paķert jebkuru lūgšanu, lai to izmantotu kārtējā “sazvērestībā” (kā to
dara mūsdienu pūšļotāji).
Un tādēļ mēs
redzam, ka visa apustuļu sludināšana ir iekļauta trīs tēzēs pirmā kerigma
(“sludināšana”)- Lieldienu. Otrā- pamācošā (piedalīšanās Baznīcā un tās
sakramentos nedod tiesības uz netikumību), un trešā- aizliedzošā: Kristus kauss
nevar komunicēt ar dēmonu kausu.
No šejienes
senajā Baznīcā attīstījās liturģiskā disciplīna, kas no paša sākuma izslēdza
iespēju piedalīties Eiharistijā personām, kuras nav atdzimušas Svētajā Kristību
sakramentā. “Neviens lai ne ēd, ne dzer no jūsu Eiharistijas, kā tikai kristītie
Kunga vārdā” (Didahe, 9). Nevar būt pat runas par plašu “kalpošanas grāmatu” un
“Liturģiju” tekstu izplatīšanu, jo “ar klusēšanu tiek sargāts sakramenta
svētums” (Каноны или книга правил. Монреаль, 1974, lpp. 273.).
Zinot, kādēļ
parādījās slepenās lūgšanas Bizantijā259, mēs varam noprast, kādēļ
vispār kristietības sākumā lūgšanas bija slepenas. Un otrādi- ja mēs redzam
pirmo kristiešu lūgšanu dzīves noslēpumainību, mistisko noslēptību un redzam
Kristus pēdējo sarunu apslēptību, mums ir tiesības pieņemt, ka šīs sarunas bija
par mācekļu lūgšanu dzīvi. Caur šo klusēšanu, ar kuru evaņģēlisti ir ieskāvuši
pēclieldienu Kristus sarunas, mēs varam saskatīt atbildi uz pašu svarīgāko
ticīgas sirds prasību: “Kungs, iemāci mums lūgties”. Atbilde ir: “ Es došu jums
lūgšanu Garu. Jūs būsiet Manī- un Es lūgšos jūsos”260. Tieši tāpēc,
ka Liturģija ir kristīgās dzīves kalngals, tiem, kas atrodas pakājē, tā šķiet
aizklāta ar noslēpuma un neskaidru mājienu mākoņiem.
Vienīgais
detalizētais un pilnais agrīnās kristietības Liturģijas apraksts ir svētā Romas
Hipolīta “Apustuļu mantojumā”, bet pats autors tā saka par savu grāmatu: “Šo
mēs jums īsumā pavēstījām par svētajām kristībām un par svēto pienesumu, jo jūs
jau esat apmācīti par miesas augšāmcelšanos un citu ko, kā rakstīts” (Св.
Ипполит Римский. Апостольское Предание. // БТ. М., 1970. №5, lpp. 290.). Tātad,
tajā, kas ir uzrakstīts, tas ir Evaņģēlija patiesībās, “Apustuļu mantojuma”
lasītāji jau ir apmācīti. Tādēļ viņiem jau vajag atklāt sakramentu. Viņiem var
uzticēt Mantojumu.
Un vēlāk, kaut
arī dievnami bija atvērti visiem, pirms paša sakramenta veikšanas, no
dievnamiem palūdza iziet neiesvētītajiem.: “Skūpstiet viens otru ar svēto
skūpstu, un tie no jums, kuri nevar savienoties ar šo Dievišķo sakramentu, lai
iziet aiz durvīm”- brīdina diakons Armēņu liturģijā (Cit. Воронов Ливерий, протоиерей. К вопросу о так
называемом “тайном” чтении священнослужителем евхаристических молитв во время
Божественной Литургии. // БТ. М., 1968. №4. lpp. 172.), bet mūsu- viņš vēl līdz
šim paziņo: “Uzsauktie, izejat”.
Ja aiz šī
uzsaukuma sekotu “apokrifu” vai traktātu lasījums, kas izskaidrotu Visuma
materiālo struktūru- mūsdienu okultiem “ezoteriskās kristietības” izveidotājiem
būtu taisnība. Bet mēs precīzi zinām, kas tieši notika pēc uzsaukto iziešanas
no dievnama. Notika Eiharistijas Sakraments. Tieši “Uzticamo Liturģija”, kuras
kalngals bija baudīšana no Kunga Kausa, un bija tas sakraments, ko slēpa no
neiesvētītajiem. Tā kā bija gadījumi, ka cilvēks kā uzsauktais bija vairākus
gadus (aiz bailēm pēc kristībām atkal iekrist grēkā), saprotama kļūst Nīsas
Grigorija pamācība kādam viņa paziņam: “Man tavā vietā ir kauns, ka tu, jau
kļuvis vecs, līdz šim vēl joprojām attālinies no piedalīšanās liturģijā, kā
nesaprātīgs puisītis, kuram nevar uzticēt noslēpumu. Savienojies ar mistisko
tautu un sāc mācīties noslēpumainās runas” (Cit. no: Рудзянский А. Христианство
и древние эзотерические школы. // Вера и знание. 1914. № 7, lpp. 5.).
Kristietībā
neeksistē ezoteriskas mācības.
Tās nebija,
pirmkārt, tādēļ, ka pēc Vasarsvētku brīnuma bailes pameta apustuļus. Kristieši
tik lielā mērā nebaidījās tā, ka viņu ticība ir tik skandaliozi atšķirīga no
apkārtējās vides ticībām, ka simtiem un tūkstošiem gāja nāvē. “Apustuļi ne no
kā nebaidījās, kā man ir zināms,- raksta Tertuliāns,- ne no jūdiem, ne
pagāniem, tāpat kā, protams, kā brīvi Baznīcā sludināja tie, kuri neklusēja
sinagogās un sabiedriskās vietās” (Тертуллиан. Об отводе еретиков // Вера и
жизнь христианская по учению святых Отцов и учителей Церкви. Сост. проф. Н.
Сагарда. вып. 2. М., 1996, lpp. 269. ). Kādēļ vajadzēja slēpt no pagāniem
okultās doktrīnas, ja tieši tās pagāni uzņēma ar sajūsmu? Kādēļ kristiešiem vajadzēja mirt par savu
ticību, ja to nevarēja atšķirt no pitogoriešu un Hermesa Trismegista pielūdzēju
ticības. Vai nebija pietiekoši “ezoteriskajiem kristiešiem” personiskās
glābšanas dēļ tikai pačukstēt tiesnesim: “Es, tāpat kā jūs, ticu tam pašam un
man ir zināmi tie paši sakramenti, kas arī jums, bet tos dīvainos dogmātus, kas
ir piefiksēti mūsu atklātajos evaņģēlijos, es sludināju tikai uzmanības
novēršanai”? Un kā vispār varēja pazīt kristiešus un par ko viņus varēja sodīt
ar nāvi, ja viņu mācība bija slepena, nefiksēta grāmatās un netika izpausta
svešiniekiem? Un vai varēja būt slēgts ezoterisks pulciņš pati aktīvākā,
veiksmīgākā un, tātad, atvērtā misionāru kopiena cilvēces vēsturē?261
Bez
tam, taisnīgs pēc būtības (bet ne pēc intonācijas) ir viena no Nabokova
varoņiem aizrādījums “Aicinājumā uz nāves sodu” skan, ka “kristietībā ir kaut
kāda dīvaina vispārpieejamība”. Kristietība patiešām atnāk pasaulē kā
vispārējas garīdzniecības reliģija. Kristieši ir garīdznieku tauta (1. Pēt. 2,5
un 9), un tādēļ šīs tautas iekšienē nevar būt sadalījums “iesvētītos
ezotēriķos” un “profānos”. Kristus Upura un Viņa Augšāmcelšanās noslēpumā ir
iesvētīti visi. Un kā vienots ir Kristus- vienotai jābūt arī Viņa baznīcas
Miesai. Tādēļ Tertuliāns pavisam taisnīgi atzīmēja psiholoģisko neiespējamību
apustuļiem savienot ekzoterisko un ezoterisko sludināšanu: “Nevar ticēt, ka
vienu Dievu viņi pasludina baznīcā, bet citu- mājās, vienu Kristus būtību
attēloja atklāti, citu- slēpti, vienu cerību uz augšāmcelšanos sludināja
visiem, bet citu- nedaudziem. Viņi taču paši lūdza savās vēstulēs, lai visi
runātu vienu un to pašu, un lai Baznīcā nebūtu dalīšanās un nesaprašanās”
(Тертуллиан. Об отводе еретиков // Вера и жизнь христианская по учению святых
Отцов и учителей Церкви. Сост. проф. Н. Сагарда. вып. 2. М., 1996, lpp. 269.).
Jā, okultistiem un mūsdienu “ezoteriskās
senās kristietības” izgatavotājiem par sarūgtinājumu, kristietībā nebija
“slepenu mācību”.
Bet
kristietība bija un ir sakramenti. Tajās 40 dienās, kad Augšāmcēlušais
Pestītājs runāja ar mācekļiem par Debesu Valstību, runa nebija par zonu
struktūrām un “kosmosa herarhijām”. Runa bija par to, kā Debesu Valstību ievest
zemes pasaulē, ievest cilvēku siržu iekšienē. Ne apustuļu ziņkāre par kosmosa
struktūru tajās dienās tika apmierināta (kaut gan tieši tā domā gnostiķi un
okultisti). Kristus gatavoja apustuļus viņu galvenajai kalpošanai uz zemes.
Viņi gatavojās celt Baznīcu. Tieši par Eiharistiju un Baznīcas kā Kunga Miesas
izveidošanu bija runa. Ne liturģiskās formulas Viņš nodeva apustuļiem, bet
runāja par pašu Dievsaskarsmes realitāti, par savienošanās ar Dievu noslēpumu.
Un tas, kas
tika uzticēts apustuļiem, nenomira līdz ar viņiem, bet palika Baznīcā. Lūk, kā
par to raksta svētais Teofans Vientuļnieks: “Ja tu satiktu Apustuli, vai tu
paietu garām, viņu par visu neizjautājis? Tā tas bija arī tad. Un nav nekādu
šaubu, ka viss ko izdarīja un novēlēja Kungs, kaut arī nav pierakstīts, bet tas
viss ir nodots ticīgajiem, tika glabāts Baznīcā un ir nonācis līdz mums. Tas ir
pazudis tikai tiem, kuri ir pārāk gudri un kliedz: negribu zināt neko citu, kā
tikai to, kas rakstīts Evaņģēlijā... Kungs pēc augšāmcelšanās četrdesmit dienas
stāstīja apustuļiem visu, kas attiecās uz Debesu Valstību, tas ir par Baznīcas
celšanu... Domā, ka tas ir kaut kas ārpus zemes, neizmērāmi augsts, tāds, kas
tiek darīts debesīs?- Nē. Visas šīs sarunas bija par to, kā uz zemes ierīkot
svēto Baznīcu: kā sludināt, kā ticīgos kristīt, kā viņiem iedot Svēto Garu, kā
pievienot svētajiem noslēpumiem, kā viņiem ievēlēt un iesvētīt garīdzniekus, kā
viņiem sanākt lūgšanai- rītā, vakarā, pusdienā,- ko dziedāt, ko lasīt. Un visu
pārējo, kas attiecas uz izpatikšanu Dievam un dvēseles glābšanu. Tas viss nav
uzrakstīts. Bet Apustuļi pēc tam, kad dibināja baznīcas, visu to ieviesa
darbībā... Svētdarbību veikšanas veidu, īpaši sakramentu veikšanas veidu,
ticīgie glabāja noslēpumā un tālāk nodeva vārdos tikai ar pašu darbību, un
tīšām neko nepierakstīja, lai to neuzzinātu neviens no neticīgajiem un nekļūtu
vainīgi Dieva baušļu priekšā: nemetiet savas pērles cūkām priekšā (Mt. 7,6)”
(Свт. Феофан Затворник. Собрание писем. 5. izlaid.- М., 1994, lpp.54-57.).
Ko paši Raksti
saka par Mantojumu?- Lūk, apustuļa Pāvila atslēgas teksts, kurš trīs reizes
runā par mantojumu: “Jo no Tā Kunga es esmu saņēmis, ko arī jums mācīju: ka Tas
Kungs tanī naktī, kad tas tapa nodots, ņēma maizi...” (1.Kor. 11,23). Mantojums-
tas ir Kristus Eiharistiska klātbūtne kristiešos.
Bet vai
“Cilvēkmīlestības Dievs”, kuru sludināja apustuļi, atnāca tikai, lai savienotu
ar Sevi 12-t aplaimotus ebrejus, jeb vai Viņš vēlas ieturēt maltīti ar (Atkl.
3,20) katru no ļaudīm, neatkarīgi no viņu dzimšanas laika un vietas? Pēdējie
Kristus vārdi uz zemes- “Es esmu ar jums līdz pasaules galam”. “Ar jums”- vai
tikai ar apustuļiem (kuri noteikti nenodzīvoja līdz “pasaules galam”), vai arī
ar mums, ar visiem dzīvojošajiem telpā no Iemiesošanās līdz Parūsijai?
Pēdējais ir
iespējams tikai tajā gadījumā, ja tiem, kuri manto no apustuļiem, būs iespēja
ieiet Derībā, kas ir slēgta ar maizes laušanu Sionas jumtistabā un izpildīta ar
Gara sūtīšanu. Tas nozīmē, ka Kristum vajadzēja atstāt mums iespēju kļūt kā par
Pēdējo Vakariņu, tā arī par Vasarsvētku līdzdalībniekiem. Tas nozīmē, ka ar
Svētā Gara darbību, ko mēs izprasām Liturģijā, pazūd laika un telpas siena, kas
mūs atdala no Sionas jumtistabas , un mēs kopā ar apustuļiem piedalāmies Tajā
pašā Upurī un baudām tās pašas Veltes. Šīs iespējas atklāšana tad arī ir
kristietības Mantojuma mistērisms.
Baznīcas Sakraments- tā ir Eiharistija, piedalīšanās
Pēdējās Vakariņās. Ar to Baznīca dzīvo, un to- slēpj. Ar to dzīvo, jo tikai
Kristus Miesas Sakramentā Baznīca sevi izveido: “Viņš arī devis citus par
apustuļiem, citus par praviešiem, citus par evaņģēlistiem, citus par ganiem un
mācītājiem, lai svētos sagatavotu kalpošanas darbam, Kristus miesas radīšanai,
lai patiesi būdami mīlestībā, visās lietās pieaugsim Viņā, kas ir mūsu galva,
proti, Kristus no Kura... visa miesa saņem savienošanos pašai sevis veidošanai
mīlestībā” (Ef. 4,11-16). Tas arī ir tas sakraments, kas dod nepsalmisku
savienošanos ar Dievu, vairāk kā lūgšanu vienotība ar viņu, jo “Ne tikai garā
vien Kristus vēlējās savienoties ar ticīgajiem, bet arī miesā un asinīs”
(Хомяков А. С. Сочинения... lpp. 42.). Un tieši šo Saskarsmi kristieši padarīja
par sakramentu un slēpa no citiem. Slēpa par tūkstošu savu dzīvību cenu.
249. Dievišķošana kā kristieša dzīves mērķis ir aizdomīgs
baptistu acīs. Sv. Ireneja vārdi ”Dievs kļuva cilvēks, lai cilvēks varētu kļūt
Dievs” baptistu biedē: “Tiešām baismīgi kļūst: tik ļoti šie vārdi ir līdzīgi
kārdinātājam Ēdenes dārzā: “Esiet kā dievi...” ”(Пушков Е. Н. Не смущайся!
Интернет-версия: http://glaznayamaz.org/html/ne_smushaysya.html).
250. Mantojuma analoģisku triadoloģisku struktūru cenšas
ieraudzīt Maskavas sv. Akvīnas Toma katoļu kolēdžas rektors tēvs Bernardo
Antonini II Vatikāna Koncila dokumentos. Viņa skaidrojuma Koncila konstitūcijas
7. panta “Dei verbum” piedāvā sekojošu Mantojuma loku: “kustība sākas Dieva
plānā un lēmumā, Dievs- Tēvs sūta Savu Dēlu šī plāna īstenošanai; Kristus ar
savu varu sūta apustuļus; apustuļi sludina un raksta, un kā savus pēctečus
nozīmē bīskapus; Baznīca turpina savu misiju līdz pat galīgai atgriešanās pie
Tēva” (о. Бернардо Антонини. Божественное откровение. - М., 1992. lpp. 55-56).
Šajā shēmā, manuprāt, ir nopietns trūkums. Tēvs dod Dēlam Dievišķās dzīves
pilnību – un tieši to Dēls vēlas paziņot ļaudīm. Tātad, tieši savienošanos ar
Dievišķo pilnību tālāk jānodod Tradīcijai. T. Antonini shēma ontoloģisko
piesātinājumu nomaina ar kādu tīri organizatorisku darbību: apustuļi “sludina,
raksta, nozīmē”. Tas ir- ir redzama nopietna daudzveidība starp to, ko Tēvs
nodeva Dēlam, un to, ko apustuļi nodod saviem pēctečiem: Dievs mums dod Dēlā
Mūžīgo Dzīvi, bet apustuļi tālāk dod tikai varu un ticības mācību. Taisnības
labad ir vērts atzīmēt, ka pats Dei Verbum teksts satur norādi uz apustuļu
kalpošanas ontoloģiskumu (apustuļi “sludināja visiem, dodot dievišķās veltes”).
Bet, t. Antonini uzsvērtais triadoloģiskais Mantojuma konteksts, pilnībā
Vatikāna konstitūcijas tekstā nav atrodams un, visdrīzāk, ir apzināts vai
neapzināts autora mēģinājums pietuvināt katoļu Mantojuma izpratni
pareizticīgajai.
251. Presbiteru kalpošana tiek noteikta garīdznieku
tautas vidū (tāpat kā Izraēla- garīdznieku tautas- vidū bija dievnamu
garīdznieki) un tas ir saistīts vispirms ar Eiharistijas sakramentu un tām
baznīcas darbībām un sakramentiem, kas grupējas apkārt Eiharistijas noslēpumam.
252. “Brīvās kristietības” piekritēju uzmanībai, tas ir
kristietības “bez Baznīcas”: vārds baznīca Jaunajā Derībā tiek lietots
visai uzstājīgi, bet, lūk, vārda kristietība tur vienkārši nav.
253. Piesaucot apustuļa Jēkaba vārdus “Bet esiet vārda
darītāji un ne tikai klausītāji” (Jēk.1,22). K. Androņikovs jautā- “Vai ir vēl
precīzāka Mantojuma un tā saites ar Rakstiem definīcija?” (Andronikof C.
Tradition et devenir de la vie chretienne // La Tradition. La pensee or-thodoxe
№ XVII/5. Paris,1992, lpp.14)
254. Отцы и учители Церкви III века. Антология. 2. sēj. -
М., 1996, lpp. 368-369. Vēstules būtība ir tajā, ka Liturģijā var izmantot
vīnu, bet ne ūdeni, kā uzskatīja galēji askētiski strāvojumi.
255. “Sākšu ar kristībām. Gatavojoties pieiet ūdenim, zem
baznīcas pārziņa rokas mēs liecinām, ka atsakāmies no velna, no maldiem un viņa
eņģeļiem; pēc tam trīs reizes pagremdējamies, atbildot nedaudz plašāk kā Kungs
noteica Evaņģēlijā. Esot no tās uzņemti, baudām piena un medus maisījumu, un no
tās dienas veselu nedēļu atturamies no ikdienas mazgāšanās. Eiharistijas
sakraments, ko Kungs iedibināja pusdienu laikā un novēlēja visiem, mēs pieņemam
arī pirmsausmas sapulcēs, un ne citādi kā no vadošo rokām; mirušo atceres
dienās nesam pienesumus par mirušajiem, par mocekļu nāvi; uzskatām par
necienīgu svētdienās (dio Dominico) gavēt vai lūgties uz ceļiem; šīs pašas
atlaides izmantojam arī no Lieldienām līdz Vasarsvētkiem. Rūpējamies, lai no
kausa vai maizes neko nenosviestu pie zemes. Pirms katra darba un pirms katras kustības uz priekšu, ienākot
un izejot, apaujot kājas, mazgājoties, sēžoties pie galda, iededzot sveci,
liekoties gultā, apsēžoties, lai ar kādu parunātos, uz pieres zīmējam krusta
zīmi. Ja tu pieprasīsi, kur rakstos ir likums par visu šo un citiem tādiem
pašiem iestādījumiem, nekur to neatradīsi: mantojums- tev teiks- tā māca,
paradums apstiprina, bet ticība glabā” (De corona militaris 3 un 4).
256. Starp citu, no augstāk teiktā būs saprotamāka ieturētā
pareizticības attieksme pret katolicismu: “Pareizticīgajā baznīcā tic, ka maize
un vīns Eiharistijas sakramentā pārveidojas, piesaucot un nonākot Svētajam
Garam. Bet Latīņi uzskatīja par nevajadzīgu šo piesaukšanu, un izslēdza to no
savas liturģijas. Un tā saprotošais- pats lai saprot Latīņu Eiharistiju”
(Собрание писем оптинского старца иеросхимонаха Амвросия. М., 1995, 1. d., lpp.
236).
257. Protesta evolūcija brīnišķīgi ir parādīta tēva
Dorofeja (VII gadsimts) stāstā: “Es pazinu vienu, kurš kaut kad nonāca
nožēlojamā stāvoklī. Sākumā, ja kāds no brāļiem viņam teica kaut ko, viņš katru
noniecināja un iebilda: “ko tāds nozīmē? Nav neviena cienīga, izņemot Zosimu un
viņam līdzīgu”. Pēc tam sāka arī viņus nosodīt un teikt: “ nav neviena, izņemot
Makariju”. Nedaudz vēlāk sāka teikt: “kas tāds ir Makārijs? Nav neviena,
izņemot Vasīliju un Grigoriju”. Bet drīz saka nosodīt arī viņus, sakot: “Kas
tādi ir Vasīlijs un Grigorijs? Nav neviena cienīga, izņemot Pēteri un Pāvilu”.
Es viņam saku: “patiesi, brāli, tu drīz arī viņus sāksi noniecināt”. Un ticiet
man, pēc neliela laika viņš sāka teikt: “ kas tas tāds Pēteris un kas tas tāds
Pāvils? Neviens neko nenozīmē, izņemot pašu Svēto Trīsvienību”. Beidzot viņš
kļuva lepns arī pret pašu Dievu, un tādā veidā zaudēja prātu” (авва Дорофей.
Душеполезные научения и послания. - Троице-Сергиева Лавра, 1900, lpp. 42). Vai
šī nav jaunās Eiropas progresa formula?
258. Vēl Dostojevskis atgādināja, ka uz zemes viss sākas,
bet nekas nebeidzas...Tā arī Celsa-Marksa līnija nekādi negrib beigties. Un
mūsu laikos tiek uzskatīts par pilnīgi pieļaujamu eleganti vērst uzmanību uz
tiem pašiem apstākļiem. Kā to sev atļāva, piemēram, Jevgēņijs Maiburds, pēc
kura domas- “Kristiešu kauns, ko kulturāli sauc par “asiņaino apmelojumu”- vai
tas nav radies Dieva dēļ vājprātīgās smadzenēs, kas ir audzinātas ar
eiharistiju?” (Neatkarīgā avīze, 23.9.93).
259. Slēptās lūgšanas Bizantijā parādījās divu iemeslu
dēļ. Pirmkārt, eiharistisko lūgšanu publiska lasīšana veicināja to, ka bērni,
kuri atradās vistuvāk pie altāra, vislabāk visu dzirdēja un redzēja, un savās
spēlēs atkārtoja Sakramentus (Skat. “Луг Духовный”, 196. nod.). Otrkārt,
kristiešu vispārējās garīgās nostājas krišana no tā laika, kad viņu ticība
kļuva valstiski obligāta, prasīja redzamu atgādinājumu, ka altārī notiek kaut
kas neparasts. Klusēšanas un atstādināšanas disciplīna kalpoja kā atgādinājums
par attālumu, kas atdala parastas maizes baudīšanu no Eiharistiskas Maizes un
par cilvēka atbildību par piedalīšanos sakramentā.
260. Atcerēsimies brīnumaino sv. Maskavas Filareta
lūgšanu : “Māci mani lūgties. Pats lūdzies manī”.
261. Islāms (vēlāk, VII-VIII gadsimtos) izplatījās ātrāk,
nekā kristietība I-IV gadsimtos, bet islāmu aktīvi ieviesa valsts vara un
karaspēks, tai laikā, kad kristieši sludināja, laikā, kad viņus vajāja
visspēcīgākā impērija.