Šī lekcija tika
nolasīta 2015. g. 30. janvārī Nafpaktas svētajā metropolē (Grieķijā) par godu
Triju Hierarhu[1] svētkiem.
Trīs Hierarhi un
islāms
Šīs nodaļas nosaukums izskatās nedaudz paradoksāls, jo Trim Hierarhiem
nekad nav bijis attiecību ar islāmu, nedz viņi ar to sastapās, jo Vasīlijs
Lielais un Gregorijs Teologs dzīvoja 4. gadsimtā, bet Jānis Zeltamute
nomira 5. gadsimta sākumā, turpretim islāms parādījās 7. gadsimtā, un
nākamajos gadsimtos tas izplatījās uz austrumiem un rietumiem. Tomēr ir
iespējams saskatīt negatīvu attiecību pazīmes Triju Hierarhu un islāma starpā.
Saskaņā ar arābu tradīciju Muhameds esot piedzimis 6. gadsimta
beigās pēc Kristus, ap 570. gadu. Ap 610. gadu kādā alā, Mekas tuvumā, vīzijā
viņš esot redzējis eņģeli, kurš viņam licis lasīt. Tā kā Muhameds neprata
lasīt, tad eņģelis lasīja viņam priekšā, un Muhameds atkārtoja sakot, ka Kungs,
radījis visas lietas, radīja cilvēku no asins recekļa, un ka Kungs ir žēlsirdīgs,
dodot viņam spēju rakstīt un mācot viņam to, ko viņš iepriekš nav pratis. Šī
epizode tiek uzskatīta par Korāna stūrakmeni.
Muhameda kustības oficiālais sākums minams ar 613. gadu
Mekā, un šeit viņš darbojās līdz 622. gadam, saskaroties ar dažāda veida
reakciju pret savu mācību. Islāma galīgais apveids ir tapis Medinas periodā
starp 622.-632. gadu, līdz viņa nāvei 632. gadā. Muhameds dzīves sākuma posmā
bija gans, un vēlāk kļuva par tirgoni. Pēc piedzīvotajām vīzijām viņš kļuva par
pravieti, vēlāk kļūstot par teokrātiskas valsts vadītāju un jaunās reliģijas
dibinātāju.
Vārds “islāms” ar komerciālu nozīmi pastāvēja jau pirms
Muhameda parādīšanās. Tas nozīmēja vienošanos ar nosacījumiem, cienījams vārds,
ar kuru varēja noslēgt darījumu. Muhameds deva šim vārdam jaunu nozīmi, tādēļ
islāms nozīmē personas pakļaušanos Allaha aicinājumam, un pat vairāk – tas
nosaka viņa sekotāju mērķi un ievirzi. Tie,
kuri pieņem šo attiecību formu ar Dievu, tiek saukti par “musulmaņiem”, kas
apzīmē viņu paklausību vai padevību Dievam.
Muhameds to noformulēja un izveidoja, balstoties uz trim
faktoriem:
1. Pirmsislāma arābu reliģiju, ko Muhameds sastapa Arābijā;
2. Dažādām jūdaisma ietekmēm, ko viņš sastapa šajos
apgabalos;
3. Kristīgo ietekmi, ko viņš sastapa Tuvajos un Vidējos
Austrumos.
Muhameds veica šo triju elementu apkopošanu pievienojot tiem
savus uzskatus, un noformulēja šo reliģiju.
Mēs galvenokārt esam ieinteresēti ietekmē, kuru Muhameds uzņēma
no kristietības. Kas bija šie kristieši? Jāatzīmē, ka Muhameds neietekmējās no
Pareizticīgās Baznīcas uzskatiem, kā tos skaidri izteica Baznīcas lielie Tēvi,
starp kuriem ir ierindojami Trīs Hierarhi, bet viņš pieņēma herētiķu[2]
idejas, kuri cīnījās pret Baznīcas Tēviem. Tieši šī iemesla dēļ es redzu
negatīvas attiecības starp Trim Hierarhiem un islāmu.
Sīrijā un apgabalā, ko šodien sauc par Bagdādi, vienmēr ir
bijuši hellēnisko pētījumu centri. Tur plauka klasiskā filosofija un vēlāk
neoplatonisma filosofija. Antiohija, kur dzīvoja, uzauga un kļuva slavens
svētais Jānis Zeltamute, tika saukta par “Sīrijas Atēnām”.
No 5. gadsimta sīriešu valodā tika tulkoti dažādi
filosofiskie darbi, sevišķi ar to nodarbojās herētiķi. Bagdāde kļuva par grieķu
tekstu tulkošanas centru, kurā sīriešu un arābu valodās tulkoja Platonu,
Aristoteli un neoplatoniķus. Tā tas turpinājās līdz 10. gadsimtam. Uz Bagdādi
900. gadā tiek pārcelta arī Antiohijas neoplatonisma skola.
Visvairāk dominēja Aristoteļa filosofija, kas dažos kristiešos
veicināja tādu uzskatu nostiprināšanos, kas bija pretrunā ar Kristus, Apustuļu
un Apustulisko Tēvu[3] Atklāsmes
teoloģiju.
Atcerēsimies, ka Atanāsijs Lielais, Vasīlijs Lielais un
Gregorijs Teologs savā laikā vērsās pret Āriju[4], Einomiju[5] un Maķedoniju[6] starp pārējiem
herētiķiem, kuri iekļāva filosofisko domu savos uzskatos, lai noliegtu Kristus,
Svētās Trijādības Otrās Personas, dievišķumu. Tādā veidā attīstījās ariānisms,
nestoriānisms[7] un vēlāk
monofizītisms[8] un monotelētisms[9].
Ariānisms radās no Samosatas Pāvila
un viņa mācekļu uzskatiem, kuri dzīvoja austrumu reģionos, un kuru uzskatos
bija Aristoteļa filosofijas ietekme. Samosatas Pāvils dzīvoja Sīrijas pilsētā
Antiohijā un nepieņēma mūžīgo Dieva Dēla un Vārda hipostāzi[10].
Viņa māceklim Luciānam, kurš dzīvoja 3. gadsimta beigās un 4. gadsimta sākumā,
bija tādi paši uzskati. Ārijs un Eusēbijs no Nikomidijas klausījās Luciāna
sprediķos, kuros viņš sludināja Samosatas Pāvila mācību. Tādējādi Ārijs sāka
mācīt par Beziesākuma esošo un mūžīgo Dievu, Kurā ir bezpersoniskie spēkie,
proti, Gudrība un Vārds. Einomijs mācījās sofisma mākslu no ariāņu teologa
Aēcija, kurš mācīja, ka Dievs Savā būtībā bija vienkāršs, nedalāms un
beziesākuma. Viņš teica, ka tieši Dieva vienkāršības dēļ mēs nevaram zināt
Dieva būtību. Jo Dieva būtība ir vienkārša un beziesākuma, tas nozīmē, ka Viņš
nevar būt sadalīts un iedots citām radībām, tāpēc Dēls un Svētais Gars nav
vienlīdzīgi ar Viņu un ir radīti no nekā. Vēlāk Nestorijs, Severijs un Dioskors
nevarēja saprast, kā Kristū savienotas divas dabas, jo filosofijai tas ir neizprotams.
Es to visu rezumēju, jo šie uzskati ir izcēlušies no
Aristoteļa entelehijas filosofijas[11],
kas ir filosofiska teorija par spēkiem un enerģijām, no kuras izcēlās debates
par Dieva būtību un enerģijām, un pat kā tas, kas atbilst dabai, atbilst arī
nepieciešamībai. Šie Aristoteļa uzskati vedināja filosofiskos teologus uz domu
atbildēt aristoteliskajiem filosofiem par kosmosa radīšanu un attīstīja mācību
par Dieva būtību un enerģijām, un vēlāk viņi runāja par Dieva vārdu kā Tēva
racionālu enerģiju. Citi filosofiskie teologi apgalvoja, ka Kristus bija Tēva
brīvās gribas radība, un tāpēc Viņš ir no visas radības pirmā radība, nevis
Dievs.
Baznīca nostājās pret šiem herētiķiem Vispasaules Koncilos. Romas
impērija[12] saprata,
ka kristietība ar tās tradīciju kopumā sniedz garīgo veselību un spēj dziedināt
cilvēci, tādējādi radot savstarpēju mieru un
mīlestību iedzīvotāju starpā. Tāpēc Romas impērija pieņēma pareizticīgo
mācību kā valsts reliģisko ideoloģiju un herētiķus izsūtīja no valsts.
Tādēļ šie herētiķi – ariāņi, einomiāņi, nestoriāņi,
monofizīti, monotelīti – bija ierobežoti Romas impērijas austrumu apgabalos un
ārpus tās robežām: Arābijā un tai tuvajos apgabalos. Tas nozīmē, ka izkropļotas,
herētiskas kristīgās mācības ļoti agri iespiedās Arābijas ziemeļos, kur
misionāru darbu pie arābiem veica mūki no Sīrijas, Palestīnas un Mezopotāmijas.
Sevišķi lielu misionāru aktivitāti arābu vidū pirms Muhameda parādīšanās veica monofizīti
un nestoriāņi. Arī ariāņu imperators Konstancijs sūtīja Teofilu Indieti veikt
misionāru darbu Arābijas dienvidos, lai šajos apgabalos varētu paplašināt
Bizantijas ietekmi.
Tādēļ 7. gadsimtā Muhameds sastapa šos herētiķus, kuri viņam
šķita esam kristieši, un viņš pieņēma dažus no to herētiskās kristietības
uzskatiem. Tādejādi musulmaņi bija ietekmējušies no ariāņiem, noraidot doktrīnu
par Dievu kā Tēvu, noraidīja vispār Dievu kā Trijādību, un, noraidot Kristus
dievišķību, viņi savā kristoloģijā[13]
saglabāja ariāņu un nestoriāņu herētiskās mācības. Korānā Kristus tiek saukts
par pravieti, apustuli, Dieva kalpu, Mesiju, Dieva vārdu, un viņš tiek
uzskatīts par otro Ādamu, jo Viņš bija piedzimis īpašā pārdabiskā veidā
atšķirībā no citiem mirstīgajiem. Muhameds respektēja Mesijas brīnumainās slimo
dziedināšanas spējas. Tādā veidā izveidojās divi Islāma pamatprincipi: Pirmais
princips, Dievs ir viens un bez dēla; Otrais Princips, Kristus un Muhameds ir
pravieši, bet Muhameds ir diženāks, jo viņš bija pēc Kristus.
Musulmaņi ciena “Jaunavu Mariju”. Daļa no informācijas, kas
viņiem ir par Mariju, nāk no apokrifiskiem Evaņģēlijiem. Viņi runā arī par
Labās Vēsts Pasludināšanu Jaunavai Marijai.
Muhameds noliedza Kristus krustā sišanu un augšāmcelšanos,
jo viņš bija ietekmējies no senām kristietības herēzēm, piemēram, no dokētisma[14],
kas mācīja, ka Kristum nebija īsta cilvēka ķermeņa un ka krustā sišana “šķita”
notiekam, proti, tā bija ilūzija, kas nozīmē, ka Kristus izvairījās no krustā
sišanas. Tomēr Muhameds atzina Kristus uziešanu debesīs - Viņš bija Dieva
pacelts debesīs un apbalvots kā viens no Dieva apustuļiem, nevis kaunināts kā
nelietis. Joprojām Islāma tradīcijā tiek atbalstīta ticība par Jēzus
atgriešanos pirms Pastarās Tiesas, lai uzvarētu Antikristu.
Turklāt Korānā ir mājieni par Svēto Garu. Musulmaņi to
neinterpretē attiecībā uz Dievu Svētās Trijādības Trešo Personu, bet viņi runā
par Dieva garu, garu, kurš iedrošina praviešus, it īpaši divus pēdējos, proti,
Jēzu un Muhamedu. Parasti musulmaņi ar Svēto Garu saprot Virseņgeli Gabriēlu,
kurš uzņēmās Dieva labā dažādus uzdevumus. Protams islāma zinātnieki, kuri ir
studējuši Korāna uzskatus par Svēto Garu, apzinās, ka tā ir sarežģīta
interpretācijas problēma islāma teoloģijai, bet viņi vispirms pasvītro, ka
Svētais Gars nozīmē “elpu”, Dieva spēku un enerģiju, un tas parāda agrās
kristietības pneimatomahu herēzes[15]
ietekmi.
Musulmaņi netic Baznīcai un grēku atlaišanai kristīgā
nozīmē, bet pastāvīgi runā, ka Dievs ir žēlsirdīgs, augstsirdīgs un līdzjūtīgs,
gatavs piedod cilvēkiem grēkus, kad tie pie Viņa atgriežas. Kā arī musulmaņi
netic pirmatnējam grēkam, ne arī tā grēcīgām sekām uz cilvēka dabu. Tomēr viņi
atzīst mirušo augšāmcelšanos un tic mūžīgai dzīvei.
Vispār daudzi musulmaņi tic, ka kristietība ir islāma
sagrozījums, kamēr daudziem kristiešiem islāms šķiet tik sabojāts, ka musulmaņi
nevar labi saprast un pieņemt kristietību.
Šajā nozīmē es runāju par pretējām attiecībām starp Trim
Hierarhiem un islāmu, proti, ka musulmaņi ir iedvesmojušies no ariāņiem un
citiem pirmo gadsimtu kristiešu herētiķiem, pret kuriem nostājās Trīs Hierarhi
un vēlākie Tēvi.
Četras attiecību
fāzes ar islāmu atbilstoši Baznīcas Tēvu uzskatiem
Kad 7. gadsimtā islāms parādījās un sāka izplatīties uz
rietumiem, bīstami iekļūstot kristīgajā Romas Impērijā, tad Baznīcas Tēvi
nostājās pret to.
Mēs izšķiram četras attiecību fāzes saskarē ar islāmu no Pareizticīgās
Baznīcas puses.
Pirmajā fāzē (no
8. gs. līdz 9. gs. vidum) islāms parādījās kā kristietības herēze, un Tēvu
attieksme pret to bija drīzāk izsmejoša un nevērīga.
Tipisks paraugs ir svētais Damaskas Jānis, kurš bija
piedzimis un uzaudzis Damaskā, Sīrijā, kas bija Arābu Kalifāta[16]
galvenā pārvaldes vieta. Viņa tēvs Sergijs bija Kalifāta valsts kases vadītājs
un nodokļu iekasētājs un ieņēma stāvokli atbilstošu kalifa ministra amatam tolaik
paverdzināto kristīgo iedzīvotāju jautājumos, it īpaši nodokļu sadalē.
Šādos apstākļos svētais Damaskas Jānis iepazinās ar islāmu
un aizsāka pirmo attiecību fāzi ar islāmu, uzskatot to par kristietības herēzi.
Viņš islāmu sauc par “ismaēliešu
reliģiju, kas tura cilvēkus maldos” un par “Antikrista priekšteci”.
Islāma sekotājus viņš sauc par “ismaēliešiem”,
jo viņi cēlušies no Ismaēla, kurš piedzima no Ābrahāma nevis caur Sāru, bet
caur Hagari, tādēļ viņš viņus sauc arī par “hagariešiem”[17].
Vēl viņš viņus sauc par “saracēņiem”, kas ir cēlies no “Sāras aizbēgušie”,
Hagare teica eņģelim: “No savas valdnieces Sārajas es esmu bēgusi.”[18]
Svētais Damaskas Jānis nostajās pret ismaēliešu uzskatiem,
un rakstīja, ka Korāns ir “smieklu cienīgs”. Attiecībā uz Muhamedu, kuru viņš
sauc par “Mamedu”, viņš rakstīja, ka viņš sastādīja likumkrājumu savai
grāmatai, proti Korānam, kura ir “smieklu cienīga”, un tās dīvainie brīnumi ir
“smieklu cienīgi”, bet šajā grāmatā ir arī daudz “pļāpāšanas”.
Savā tekstā svētais Damaskas Jānis uzskaita dažus tipiskus
uzskatus par Korānu, un dažas diskusijas, kas viņam bija ar
musulmaņiem/ismaēlītiem.
Saskaņā ar svētā Damaskas Jāņa uzskatiem, ismaēlieši
sākotnēji bija elku pielūdzēji, kuri kalpoja rīta zvaigznei un Afrodītei, un
kad parādījās viltus pravietis Muhameds, viņš “izdomāja pats savu herēzi,” pēc
Vecās un Jaunās Derības izlasīšanas un sarunām “ar ariāņu mūku”. Te redzams, ka
viņš redz islāmu kā kristietības herēzi un ka Muhameds bija ietekmējies no kāda
ariāņu mūka.
Muhameds sludināja, ka Dievs radīja visu un ka nedz Viņš
bija dzemdināts, nedz arī Viņš dzemdināja. Kristus ir Viņa Vārds un Gars, tomēr
Viņš ir radīts un kalps, kurš bija piedzimis no Mozus un Ārona māsas Mirjamas
“bez sēklas”. Dieva Vārds un Gars iegāja Mirjamā, un viņa dzemdēja Jēzu, Kurš
bija Dieva pravietis un kalps. Jūdi gribēja Viņu sist krustā, bet pēc
apcietināšanas viņi sita krustā Viņa ēnu, bet Kristus nebija sists krustā, tomēr
neskatoties uz to, Viņš nomira. Dievs, Kurš Viņu mīlēja, uzveda Viņu debesīs
pie Sevis tuvumā. Svētais Jānis norāda daudz pļāpu, kas sarakstītas Korānā, lai
parādītu tā smieklīgumu.
Izskatās, ka svētais Damaskas Jānis savas dzīves laikā
ielaidās dialogā ar musulmaņiem. Viņš pat uzskaita dažus no jautājumiem, ko
viņš tiem prasīja, kā arī atbildes, ko viņam viņi sniedza. Viņš liecina, ka
musulmaņi sauca kristiešus par “eteriastiem”[19],
jo tie pievienoja Dievam biedru, apgalvojot, ka Kristus ir Dieva Dēls un Dievs.
Vēl viņi apsauc kristiešus par elku pielūdzējiem, jo tie godā Krustu.
Otrajā fāzē (no
9. gs. vidus līdz 13. gs.) attīstījās polemika pret islāmu, un tā koncentrējās
Konstantinopolē. Islāms bija apsūdzēts par bezsakarīgu reliģiju. To jau
uzskatīja par lielām impērijas briesmām, jo islāms iespiedās tās teritorijā,
tādēļ bija nepieciešams pret to vērsties ar nesaudzīgu
polemiku.
Tipisks piemērs ir Bizantijas Nikita, pazīstams kā
“filosofs” un “skolotājs”, Fotija Lielā laikabiedrs un nedaudz jaunāks par
viņu. Viņš dzīvoja 9. gadsimtā, un bija apoloģēts pret armēņiem, musulmaņiem un
latīņiem[20].
Bizantijas Nikita uzrakstīja trīs grāmatas pret islāmu.
Pirmās grāmatas nosaukums ir “Arāba Muhameda izgudrotās grāmatas atspēkošana”,
kurā viņš pierāda atsevišķas Korāna nodaļas par nepatiesām un kurā ir daži
raksti par Muhameda reliģiju. Otrai grāmatai nosaukums ir “Pārliecinošs
kristīgās doktrīnas izklāsts, izstrādāts balstoties uz vispārīgiem jēdzieniem,
izmantojot dialektisko metodi, racionālos argumentus un daudzējādus silloģiskos
pieradījumus, kas sekoja atspēkojumu vēstulei, ko hagarieši sūtīja imperatoram
Mihaelam, Teofila dēlam, lai celtu neslavu kristīgajai ticībai”. Trešā grāmata
saucas “Otrās hagariešu sūtītās vēstules imperatoram Mihaelam, Teofila dēlam,
lai celtu neslavu kristīgajai ticībai, atspēkošana un apgāšana”. Pēdējie divi
darbi aplūko Svētās Trijādības doktrīnu divās saracēņu vēstulēs imperatoram
Mihaelam III.
Pirmo grāmatu viņš sarakstīja nesaudzīgā manierē pret
Muhameda maldiem un mītiem. Ir svarīgi, ka šajos tekstos viņš Muhamedu attēlo
kā “neizglītotu barbaru” un bieži runā, norājot dažādus islāma uzskatus, par
“mītu radīšanu”, “mītiskiem vārdiem”, “mitoloģiju”, “mīti”, “daudzi mīti”,
“mītiska grāmata”, un šīs reliģijas sekotājus viņš sauc par “barbariem”.
Savas otrās grāmatas sākumā viņš sniedz ieskatu pareizticīgajā
mācībā, un tad viņš sāk Muhameda grāmatas, proti Korāna, asu kritizēšanu. Starp
jautājumiem, ko viņš kritizē, ir dažādas islāma doktrīnas, tādas, kuras
attiecas uz mācību, ka Dievs ir grēka avots, ka pēc augšāmcelšanās cilvēki dzīvos
laulībā, par sieviešu dzimtas eņģeļiem, par eņģeļu pārākumu, cik Dievs ir viss-sfērisks,
cik ismaēliešu tauta sveša ir Dieva derībai, par apgraizīšanu, par Muhameda
Dievu, par Muhameda uzpūtību, un par daudzām citām lietām. Šīs runas beigās
viņš atzīmē, ka viss, ko viņš ir sarakstījis, ir “pļauka maldus runājošai
Muhameda bezkaunīgajai personai... kurš runāja netaisnības vārdus”.
Trešajā fāzē (no
14. gs. līdz 15. gs.) pirms Romas impērijas krišanas līdz ar Konstantinopoles[21]
iekarošanu bija dialogs starp pareizticību un islāmu, jo Osmaņu musulmaņi guva
virsroku Mazāzijā un Austrumu un Rietumu Trāķijā un draudēja Konstantinopolei.
Tipisks paraugs ir svētais Gregorijs Palama, kurš dzīvoja
14. gadsimtā, kritiskajā periodā attiecībās ar turkiem seldžukiem, kuri par
savu vadoni ieguva Osmanu (Otomanu), kurš izveidoja Osmaņu dinastiju, un kura
sāka pārņemt savā varā dažādus Mazāzijas apgabalus. 1354. gada 2. martā osmaņi
pirmo reizi uzkāpa uz Eiropas zemes, Gallipolē Trāķijā, un viņi sagūstīja kuģi,
kura pasažieris bija svētais Gregorijs Palama. Tādā veidā viņu sagūstīja.
Svētais Gregorijs tika turēts osmaņu gūstā vienu gadu.
Šī gadu ilgā gūsta laikā viņš veica trīs teoloģiskus
dialogus ar osmaņiem, kurus viņš apraksta vēstulē savai Baznīcai, Tesaloniku
metropolei.
Pirmais dialogs notika Bursā, kas bija osmaņu galvaspilsēta,
ar emīra Orhana mazdēlu, kura vārds bija Ismaēls. Sarunas tēmas bija gavēnis,
žēlastības dāvanu došana, Muhameds un Kristus kā Dieva Vārds. Svētais Gregorijs
izmantoja argumentus no Korāna, lai apklusinātu Ismaēlu, kas norāda uz viņa
zināšanām par to, ko Korāns saka par Kristu. Ismaēls izsmejoši provocēja viņu,
apgalvojot – ja Kristus bija piedzimis no Tēva, tas nozīmē, ka Dievam Tēvam ir
sieva. Svētais Gregorijs atbildēja, ka tieši kā kristieši apgalvo, ka Kristus
bija piedzimis no Jaunavas Marijas, bez vīra, vēl jo vairāk tāpat tas varēja
notikt ar Dievu, kurš dzemdināja Savu Vārdu Dievam piedienošā manierē bez
miesas, bez sievietes.
Otrais dialogs notika ar hioniem, kas bija tā laika
sinkrētiska[22] grupa,
kas pārzināja teoloģiskos strīda jautājumus starp abām reliģijām. Diskusija
notika ap hioniešu pacelto jautājumu, kāpēc kristieši apliecināja, ka Kristus
bija Dievs, kaut Viņš bija cilvēks un piedzima kā cilvēks. Svētais Gregorijs
vērsās pie šī jautājuma, balstoties uz islāma mācības pamatiem, kas māca, ka
Kristus ir Dieva Vārds, un vēsta, ka pasaules radīšana ir viens jautājums,
kamēr Dieva Vārda dzimšana ir cits jautājums. Tad diskusija pievērsās
Muhamedam, un hioni prasīja svētajam Gregorijam, kāpēc kristieši viņu nemīl.
Svētais Gregorijs atbildēja, ka Kristus deva bausli mīlēt apustuļus, nevis
Muhamedu. Tad bija diskusija attiecībā uz apgraizīšanu un ikonām. Šajā posmā
diskusija beidzās, un turku amatpersonas pēc godbijīgas atsveicināšanās no
svētā Gregorija aizgāja, kamēr viens no hioniem viņu nolādēja un iesita viņam
pa seju.
Trešais dialogs norisinājās Nīkejā ar kādu musulmaņu bēru vadītāju.
Dialogs bija par lūgšanu un Kristu. Klātesošie turki prasīja svētajam, kāpēc
viņš nepieņem pravieti Muhamedu un viņa mācību. Svētais atbildēja, ka viņam nav
pavēles godāt Muhamedu, un ka islāms ir izplatījies pa visu pasauli ar sātana
spēku, karu, zobenu, izlaupīšanu, paverdzināšanu un nogalināšanu, un Muhameds
pielietoja vardarbību un izpriecas, lai dabūtu savā pusē sekotājus. Klātesošie
kļuva naidpilni pret svēto Gregoriju Palamu, bet viņš lūdzās par laiku, kad
būtu iespējams vienoties un ticēt vienām un tām pašām doktrīnām.
Ceturtajā fāzē (no
15. gs. līdz 19. gs) Romas impērija jau bija likvidēta, Konstantinopole krita,
un dialogs starp Pareizticīgo Baznīcu un islāmu bija atkarīgs no vietējiem
apstākļiem. Šeit es minēšu divus piemērus.
Pirmais ir Genādijs Sholārijs, kurš bija pirmais
Konstantinopoles patriarhs pēc tās krišanas. Pats sultāns Mehmeds Iekarotājs
norīkoja viņu par patriarhu un piešķīra viņam daudz privilēģiju. Kaut arī pēc
Konstantinopoles krišanas viņš bija sagūstīts un kļuvis par vergu, apkalpojot
Adrianopoles ierēdni. Tomēr viņš tika atbrīvots un kļuva par patriarhu. Sultāns
ar viņu veica dialogus par reliģiskiem jautājumiem.
Genādijs Sholārijs bija sarežģītā
pozīcijā pret iebrucējiem, šī iemesla dēļ viņš pasniedza kristīgo pozīciju
pretēju islāmam, bet tas tika pasniegts lēnprātīgākā veidā nekā iepriekš.
Izklāstot tēmu, viņš pasvītroja punktus, kuros abas reliģijas atšķiras, tie ir
eshatona[23] garīgums,
Kristus dievišķums un Trīsvienīgais Dievs.
Viņš dievišķās namturības[24]
izklāstā attīstīja augšupejošu tendenci, kurā dabiskais likums nepieciešami deva Mozus likumu, un tas savukārt -
evaņģēlisko likumu. Evaņģēlisko likumu attīstīja Kristus, un tas bija
pilnīgs likums, Mozus likuma piepildījums. Evaņģēliskajam likumam ir spēks vest
cilvēci uz paklausību Dievam, un tas dod iespēju nicināt pārejošos labumus dēļ mīlestības
pret patiesību un mūžīgo dzīvi. Šī likuma dievišķumu pierāda mocekļi, kuri bija
nogalināti tāpēc, ka nekļuva neuzticīgi Kristus likumam. Pat visus trīssimt pirmos
kristietības vajāšanas gadus tā bija spējīga izplatīties un plaukt.
Genādijs Sholārijs teica Mehmedam Iekarotājam, ka nav
pilnīgāka likuma par evaņģēlisko likumu, ar to domājot, ka te nav vietas islāma
pravieša likumam un mācībām. Protams, attīstot savas domas, viņš argumentēja,
ka brīžiem parādās cilvēki, kuri saka, ka viņi ir saņēmuši kādus citus likumus
no Dieva, bet to arī pieļauj Dievs un no evaņģēliskās mācības viedokļa tam
iemesls ir zināms.
Genādijs Sholārijs runāja šādā mazliet apslēptā manierē, lai
neaizkaitinātu savu sarunu biedru, citējot Kristus mācību, ka parādīsies viltus
pravieši, kuri ievedīs cilvēkus maldos un pārbaudīs kristiešu ticību. Tas ir
tas, ko viņš domāja, kad teica, ka iemesls (viltus pravieši) bija ierakstīts
evaņģēliskajā mācībā, bet viņš neatklāja un neteica to taktisku un saprātīgu iemeslu
dēļ, jo kristieši atradās sarežģītā stāvoklī, un viņš gribēja pasargāt viņus
pēc lielā slaktiņa, kas nesen bija noticis.
Otrs paraugs ir svētais Vatopēdas Maksims (1470-1556), vēl
arī pazīstams kā svētais Maksims Grieķis. Svētais Maksims bija Vatopēdas
klostera mūks, kurš bija nosūtīts no Atona kalna uz Krieviju, pēc krievu
valdnieka Vasīlija Ivanoviča lūguma, lai varētu tulkot skaidrojošo Psalmu
grāmatu. Galu galā viņš iztulkoja svēto dzīves, kanonus un svēto tēvu darbus no
grieķu uz krievu valodu, jo viņš bija dziļi izglītots. Vēl viņš veica labojumus
liturģiskajās grāmatās. Starp citiem jautājumiem, ar ko viņš sastapās, bija arī
attiecības ar islāmu, jo tas bija Krievijā nepieciešams un viņš gribēja
atbrīvoties no apsūdzībām, ka viņam ir aizdomīgas attiecības ar Turcijas
vēstnieku Maskavā.
Svētā Maksima Grieķa uzskati par islāmu bija pierakstīti
trijās antiherētiskās runās, kurās viņš iekļāva Tēvu un rakstnieku uzskatus,
kuri dzīvoja kristīgajā Romas impērijā, tā sauktajā Bizantijā.
Pirmā runa saucas “Atspēkojošā runa pret maldiem, ko
ieviesis zemiskais suns Muhameds”. Otra runa saucas “Otrā runa par šo pašu
jautājumu dievbijīgajiem pret Dievu apkarojošo suni Muhamedu, ar dažiem
norādījumiem par šīs pasaules beigām”. Trešajai runai ir nosaukums “Kristīga
atbilde pret hagariešu sacelto neslavu mūsu pareizticīgo kristiešu ticībai”.
Es piedāvāšu sākumu no pirmās runas, kas uzdod toni tam, kā viņš apspriež šo jautājumu: “Atbilstoši
mūsu dzīvās ticības mēram un, cik mūs atbalstīja Svētā Gara žēlastība, mēs jau
atmaskojām jūdu nodevību, hellēņu negodu, latīņu herēzi; bet, ja atstāsim
neatmaskotu daudzveidīgo pretdievīgo hagariešu negodu un dēmonisko pievīlumu,
tad neviens mūs par to nepaslavēs, bet gluži pretēji, ikkatrs mūs nosodīs par
galīgo nevērību un dievišķās dedzības trūkumu pret pareizticību. Tādēļ,
pieaicinot dievišķā un pielūdzamā Iepriecinātāja (Svētā Gara) bezgalīgo
žēlastību, sāksim ar Dieva palīdzību runāt, aizstāvot nevainojamo, dievmīlošo
un vienīgo pestījošo ticību.”
Svētais Vatopēdas Maksims veic asu salīdzinājumu starp Kristu
un Muhamedu. Viņš uzstāj uz brīvību un pilnīgi jebkādas piespiešanas neesamību
Kristus dāvātajā cilvēkiem, kontrastējot ar vardarbību un postu, ko sola
Muhameds tiem, kuri nepieņem viņa mācību. Runājot par Dievu, kādu sludināja
Kristus, viņš raksturo Viņu kā cilvēku mīlošu, augstsirdīgu, patīkamu un
taisnīgu, Kurš nevēlas grēcinieku nāvi, bet viņu atgriešanos pie dzīvības,
nevienu nepiespiežot, un nepavēl nevienu nogalināt. Pretēji, Muhameds ir
Antikrista priekštecis un velna mājoklis. Viņš raksta: “No viņa rupjās reakcijas,
kā arī no daudzām citām viņa rīcībām, ir redzams, ka šis nelietis [Muhameds]
nav no Dieva sūtīts – jo labais Dievs nepiespiež nevienu – bet viņš ir no Dievu
apkarojošā velna, kurš ienīst cilvēci, par mūžīgu lāstu visiem viņa sekotājiem.
Velns no sākuma ir bijis cilvēku slepkava (Jņ.8:44), un kā spīdzinātājs
priecājies par cilvēku asiņu izliešanu; jo viņš ir mūsu nesamierināmais
ienaidnieks un ar visiem līdzekļiem viņš, neķītrais, piespiež un vilina visus
līdz ar sevi nokļūt elles ugunī.”
Protams, kā ir novērots, turku okupācijas laikā nenotika
nopietns dialogs starp kristietību un islāmu. Daži teksti
atrodami vairākos eksemplāros, daži rakstīti dialoga formā, bet neviens no šiem
dokumentiem nav bijis publicēts, un īstenībā te nebija teoloģiska dialoga par
Svēto Trijādību un Muhameda pravietību. Pat pareizticīgo sludinātāju
pamācības bija piesardzīgas un nevērsās pret apspiedēju reliģiju, bet tās bija
galvenokārt ieinteresētas Pareizticības katehēzē[25],
lai novērstu islamizāciju. Galvenais islāmistu-kristiešu dialogs turku
okupācijas periodā notika starp apliecinātājiem[26]
un mocekļiem, kuri apliecināja savu ticību un atmaskoja islāmu un Muhamedu
tiesnešu priekšā, kad tie viņus izjautāja. Tādējādi martirologu[27]
teksti ir vienīgie teksti no turku valdīšanas laika, kuros mēs sastopam
islāmistu - kristiešu teoloģisko dialogu.
Runājot par dialogu starp Pareizticīgo Baznīcu un islāmu
turku okupācijas periodā, mēs nevaram aizmirst, ka šajā periodā Pareizticīgā Baznīca
bija drausmīgā situācijā, islāma tauta atradās varas pozīcijā, un tādējādi
dialogs nebija līdzvērtīgs. Ir daži modernie labējā spārna rakstnieki, kuri
nosoda šādu Baznīcas attieksmi turku okupācijas laikā, domājot, ka tā
nepretojās Islāma valsts brutalitātei. Diemžēl viņi pauž šādus uzskatus, jo
viņi runā un raksta, atrodoties drošos apstākļos un nopietni neņemot vērā tā
laika apstākļus.
Ko Baznīca bija izcietusi šī perioda laikā, parāda mūsdienu
notikumi. Šodien džihādisti rada paniku visā pasaulē ar savu teroristisko
darbību, terorizē tautas, kurām ir stipra policija, armija, un vispār viss, kas
ir nepieciešams valsts iestādei un darbībai. Par spīti tam pastāv bailes. Tad
ir jautājums: kā Baznīca varēja pretoties varenajai Islāma valstij ar tās
rīcībā esošajiem nabadzīgajiem līdzekļiem?
Taču Pareizticīgā Baznīca aktīvi pretojās turku okupācijas
laikā, lai izglābtu paverdzinātos romiešus, lai netiktu izlietas viņu asinis.
Visās zemes malās bija jaunmocekļi, kuri upurēja sevi – tie tika noslepkavoti,
pakārti un tiem nocirta galvas, jo musulmaņi gribēja tos piespiest mainīt
ticību. Lasot svētā Nikodēma Svētkalnieša “Jauno martirologu”, šī realitāte
kļūst saprotama. Tāpat top skaidrs arī tas, kā Baznīca dzīvoja
un izdzīvoja, un saprotama top svētā Etolijas Kosmas sludināšana un moceklība.
Tomēr Baznīcas Tēvi un rakstnieki uzrakstīja islāma kritiku
atbilstoši tā laika politiskajiem un sociālajiem notikumiem un apstākļiem. Viņi
nekad nesamierinājās ar to, jo viņi saprata šīs reliģijas antropocetrismu[28],
ar musulmaņu mītiskajiem ticības uzskatiem, kā arī ar viņu naidu pret citu
reliģiju pārstāvjiem.
Pašreizējā realitāte
Vidējos Austrumos
Mūsdienās islāms ir izplatījies visā pasaulē. Visām tautām
ir problēmas ar viņu uzskatiem, kā tie ir pierakstīti Korānā un kā tos piemēro
dzīvē radikālie islāmisti.
Protams, mēs nedrīkstam neievērot faktu, ka islāmā ir
cilvēki, kuri ir ievērojami ar humānistiskiem ideāliem, mīlestību pret citiem
un mieru, kā arī ir kristieši, kuri par spīti Kristus mācībai, ir apsēsti ar
asinskārīgām kaislībām. Esmu sastapis musulmaņus, kuri ciena cilvēkus un viņi
skaidro džihādu kā karu pret ļauno, kas ir viņos, pat pret saviem valdniekiem,
kuri ļaunprātīgi izmanto savu varu. Arī islāmā no 13. gadsimta attīstījās
mistiska garīguma kustība, vārdā sūfisms, kas bija ietekmējies no grieķu
filosofijas un pareizticīgās isihastiskās tradīcijas[29].
Šajā ziņā ir reprezentējoši Rūmī[30] un
citu dervišu mistiskie rakstu darbi.
To, ka pastāv dažādas tendences arī islāmā, var redzēt pēc
tā, kas notiek Vidējos Austrumos. Tur ir musulmaņi, kuri dzīvo mierā ar pareizticīgajiem
kristiešiem, un tur ir fanātiski musulmaņi, kuri tiecas iznīcināt visu kristīgo
Vidējos Austrumos – Sīrijā, Libānā un Irākā.
Es pazīstu šo reģionu pateicoties savām daudzkārtējām
vizītēm, kaut arī neviens nevar tieši zināt, kas notiek šajā reģionā, jo tiek
izspēlētas dažādas ģeopolitiskās spēles. Protams, katrā reliģijā lielu lomu
spēlē teorētiskā mācība, bet ir arī lielo nāciju intereses, kuras cenšas
dominēt šajos apgabalos. Par spīti reliģiskajām atšķirībām, ģeopolitiskās
intereses kūda reliģijas uz karu un militāriem konfliktiem.
Nesen Grieķijā vizītē bija ieradies Antiohijas patriarhs
Jānis, kurš ir mans labs draugs, jo, kad es pasniedzu Balamandas Teoloģiskajā
skolā Libānas Ziemeļos, viņš bija šīs Teoloģiskās Skolas profesors un dekāns. Tur
mums izveidojās mūsu ciešās brālīgās draudzības saites. Viņš pauda savas domas
par šo jautājumu, proti, ka gadsimtiem ilgi kristieši un musulmaņi Vidējos
Austrumos dzīvoja mierā, un ka bez kristīgajiem iedzīvotājiem nebūtu iedomājams
šis reģions. Intervijā viņš izteica divas interesantas domas par problēmām, kas
pastāv tajos apgabalos.
Viņa pirmā doma bija, ka džihādisti ir svešāds gars Vidējos
Austrumos. Žurnāliste Marija Antoniadu sacīja patriarham: “Kad pirms diviem
gadiem Antiohijas patriarhāta pilnvarotie paziņoja, ka džihādistiem nav
saistību ar islāma tradīciju Vidējos Austrumos, daudzi kļuva nemierīgi, kad
sadzirdēja šo pozīciju.” Patriarhs atbildēja: “Tas ir svešāds gars. Tāda gara
nebija nedz Sīrijā, nedz Libānā. Šis fenomens diemžēl ir ienācis no ārpuses un
par to atbildīgi ir zināmi lielāki spēki. Šis ekstrēmistu fenomens, kurš ir
sasniedzis kulmināciju, kad nogalina viens otru Dieva vārdā, iepriekš nekad
nepastāvēja. Kurš to pieņem? Neviens. Pat musulmaņi to nepieņem.”
Otra doma bija, ka daudzus gadus kristieši un musulmaņi
dzīvoja kopā. Žurnāliste viņam jautāja: “Vai arī musulmaņiem ir problēmas?”, ar
to domājot, vai džihādisti izraisa problēmas citiem musulmaņiem. Patriarhs
atbildēja: “Visiem ir problēmas. Gan Sīrijai, gan Libānai. Visiem pastāvīgajiem
iedzīvotājiem, visiem vietējiem: kristiešiem un musulmaņiem. Un mums kā
patriarhātam jāsaka, ka mēs no šejienes esam cēlušies, mēs esam šeit
piedzimuši. Mūsu tēvi un vectēvi bija no šejienes. Mēs bijām te pirms islāma,
ar islāmu un pēc islāma, un mums bija labākās attiecības ar vietējiem
musulmaņiem. Un mēs vienmēr sakām, ka mums ir kopīga vēsture un ir arī kopīga nākotne
mums visiem, un, kas notiks ar vienu personu, tas notiks ar mums visiem. Šī
iemesla dēļ mēs uzsveram, ka visi piederam pie tās pašas
valsts. Katram kristietim un katram musulmanim ir tiesības. Un, kā jūs zināt,
Sīrijā tādi kristiešu svētki kā Pasha un Kristus Piedzimšana ir oficiālas
brīvdienas. Šie cilvēki (džihādisti) ir fanātiķi, svešķermenis. Mēs patriarhātā
sakām taisnību. Tas noder. Kad kaut kas notiek ar izraēliešu kareivi, ir
vispasaules sacelšanās, bet, kad ir citi upuri, tad ir klusums.”
Es vēlos pabeigt savu runu ar lūgumu, lai mēs lūdzamies par
kristiešiem Vidējos Austrumos, jo dažādu iemeslu dēļ tur notiek “kristiešu
tīrīšana”, ja es varu lietot šādus terminus, atdarinot terminu “etniskā
tīrīšana”. Tajā pašā intervijā Antiohijas patriarham žurnāliste jautāja: “Ko
jūs vēlaties, kā jūs redzat kristiešu nākotni?” Viņš atbildēja: “Mums vienmēr
ir cerība. Mēs esam godīgi un stipri par spīti pārbaudījumiem. Mēs nevēlamies,
lai atkārtojas tas, kas notika Irākā, kur kristieši lēnām izzūd, samazinoties
no pusmiljona līdz šodienas 300 000 kristiešiem, kuri tur dzīvo.”
Slavēsim Dievu par brīvību, kas mums ir, kaut arī ārēju, un
lūgsimies par tiem, kuri cīnās par izdzīvošanu un bieži tiek aicināti
apliecināt ticību un ciest moceklību.
[1] Par
Triju Hierarhu svētkiem rakstā sauc sauc 30.janv. (12.janv.) svinamo
Vispasaules mācītāju un svētītāju Vasīlija Lielā, Gregorija Teologa un Jāņa
Zeltamutes kopējo godināšanu. Latviski nelieli dzīves apraksti ir pieejami par
diviem no šiem trim Baznīcas Tēviem:
Svētītājs
Jānis Zeltamute http://www.eleison.lv/ir/sveetie/viiri/sveetitaji/zeltamute.htm
Svētītājs
Gregors Teologs http://www.eleison.lv/ir/sveetie/viiri/sveetitaji/GregorsTeologs.htm
[2] Herētiķi
ir maldu mācību nesēji, kas māca pretrunā Dieva Atklāsmei.
[3]
Apustuliskie Tēvi ir Baznīcas rakstnieki, kuri bija Apustuļu laika biedri,
mācekļi un līdzstrādnieki, kas dzīvoja I gs. otrajā pusē un II gs. Nosaukums
“Apustuliskie Tēvi” norāda uz viņu tiešo saistību ar Apustuļiem, kurus daudzi
no viņiem pazina personīgi.
[4] Ārijs (256.-336.
g.) bija ariānisma herēzes aizsācējs, kurš sludināja, ka Dieva Dēls ir radīts
un ir bijis laiks, kad Viņš nav bijis, tādejādi noliedzot Dieva Dēla
dievišķību, Svēto Trijādību un cilvēka dievišķošanās iespēju.
[5] Einomijs
(nomira ap 394. g.) bija galēja ariānisma skolotājs.
[6]
Maķedonijs (nomira pēc 360. g.) bija makedonisma jeb pneimatomahu (no grieķu
val. ‘gara apkarotāju’) herēzes aizsācējs un mācīja, ka Svētais Gars nav Dievs.
[7]
Nestoriānisma herēzes aizsācējs bija Nestorijs (~386.- 451. g.). Šī mācība radās
mēģinot racionāli izskaidrot un saprast dievišķā Vārda, Svētās Trijādības Otrās
Personas, iemiesošanos Dievcilvēkā Jēzū Kristū. Nestoriānisms māca, ka Kristus
cilvēka būtība un dievišķā būtība ir atdalītas un ka ir divas personas: cilvēks
Jēzus Kristus un dievišķais Vārds, kurš mājoja cilvēkā.
[8]
Monofizītisms ir herēze, kas izplatījās V gs. un kas mācīja, ka Jēzus Kristus
personā cilvēka dabu absorbēja dievišķā daba līdzīgi kā cukura grauds izšķīst
ūdens glāzē. Tādejādi Kristum atstājot tikai vienu dabu – dievišķo, un
noniecinot Viņa cilvēcisko dabu.
[9] Monotelētisms ir herēze, kas izplatījās VII gs. un māca,
ka Kristum ir divas dabas (dievišķā un cilvēciskā), bet ir viena griba, kas ir
pretrunā ar pareizticīgo mācību, ka Kristum ir divas gribas, kas atbilst Viņa
divām dabām. Monotelētisms ir attīstījies no monofizītisma.
[10] Hipostāze
– pareizticīgās teoloģijas jēdziens, kas pieņemts, lai izteiktu Dievišķās dabas
(būtības) esības veidu, kas ir vienādas nozīmes jēdzienam “seja”. Vasīlijs
Lielais māca, ka: “Svētajā Trijādībā viens ir kopīgs un ir cits ir atšķirīgs:
kopīgs tiek pierakstīts būtībai, bet hipostāze apzīmē katras Personas
īpatnību.” Svētais Gregorijs Teologs māca tāpat: “Pirmais [būtība] apzīmē
Dievības dabu, bet pēdējais [hipostāze] – Triju personīgās īpašības.” Svētais
Nisas Gregorijs skaidroja, ka trīs Hipostāzes attiecas uz atšķirīgo Dievā, bet
Dievs ir vienotās un nedalāmās būtības vārds.
[11] Entelehija – Aristoteļa filosofijā –
iekšējs spēks, kas sevī potenciāli satur mērķi un galējo rezultātu, piemēram,
spēks, pateicoties kuram no valrieksta izaug koks.
[12] Romas
Impērija – 325.-1453. g.
[13]
Kristoloģija – mācība par Kristu.
[14]
Dokētisms (ilūzionisms) ir kristoloģiska herēze, ka Jēzus Kristus tikai
šķietami bija cilvēks, bet tā nebija īstenība. Pēc dokētu (iluzionistu)
uzskatiem, mūžīgais Dievs Dēls patiesībā nekļuva par cilvēku, nepieņēma fizisko
ķermeni, necieta uz krusta; viņš to darīja tikai škietami, t.i., viņa ķermenis
un arī viņa krustā sišana bija ilūzija. Dokētisms bija izplatījās I gs.
[15] Skatīt
sākumā minēto piezīmi par Maķedoniju.
[16]
Kalifāts ir islāma valsts. To vada kalifs, kurš ir politiskais un reliģiskais
līderis, kura spēks un ietekme ir absolūta.
[17]
1.Moz.16. un 17. nodaļa
[18]
1.Moz.16:8
[19]
Eteriasti no grieķu ἑταιρία, eteria – ‘biedriskums’,
t.i., tie, kas Dievam pievieno klāt kādu citu.
[20] Latīņi
– tā izsenis pareizticīgajā tradīcijā apzīmē tā saucamo ‘Romas katolicismu’.
[21]
Konstantinopoli jeb Jauno Romu musulmaņi pārsauca par Stambulu. Konstantinopole
bija Romas impērijas galvaspilsēta pēc tās kristianizācijas, kad Romas
impērijas galvaspilsētu pārcēla no pilsētas Romas uz Konstantinopoli (330.g.).
[22]
Sinkrētisms – filozofisku vai reliģisku uzskatu sajaukšana, savstarpēji
nesaistīto uzskatu pretrunām paliekot apslēptām.
[23] Eshatons
(no grieķu val éskhatos, “beigas”) – teoloģijā tiek lietots
attiecībā uz laiku beigām, pēclaika beigu periodu, kad Dievs atklās Savu
valdīšanu, vēl arī par pēcnāvi. Eshatoloģija ir mācība par pasaules un cilvēces
pēdējiem laikiem un katra cilvēka pēcnāves likteni.
[24]
Dievišķā namturība (ikonomija) – Dievišķā nodoma īstenošana cilvēces
atpestīšanai. No cilvēces grēkā krišanas skatpunkta dievišķās namturības mērķis
ir pestīšana vai glābšana, no cilvēka galējā aicinājuma skatpunkta –
dievišķošanās. Mūsu glābšanas namturību veic Kungs Jēzus Kristus ar Dieva Tēva
labvēlību un ar Svētā Gara līdzdarbību. Jēzū Kristū piepildās Dieva Nodoma
iecere par visu pasauli, kas virzīta uz visu glābšanu, iesvētīšanu un
dievišķošanu Dievcilvēkā.
[25]
Katahēze (no grieķu val. ‘kateheo’ –
mutiski apmācīt) – ievadīšana ticības pamatos.
[26]
Apliecinātāji ir svēto kārta, ko Baznīca godina par savas ticības Kristum
apliecināšanu vajāšanu laikā, kuri, izciezdami spīdzināšanu, palika dzīvi,
atšķirībā no mocekļiem.
[27]
Martirologs ir mocekļu saraksts vai katalogs, kas ir izveidots atbilstoši viņu
nāves dienai, tas ir, dzimšanai jaunai dzīvei mūžībā. Martirologs arī satur
svēto dzīves stāstus un viņu moceklības aprakstus.
[28]
Antropocetrisms – ir kritušā cilvēka reliģiskās projekcijas, kuras ir pretrunā
Dieva Atklāsmei un kuras ir egocentriska, grēcīga, kaislīga cilvēka izdomas par
Dievu.
[29]
Isihastiskā tradīcija – pareizticīgās Baznīcas iekšējās lūgšanas un Dieva
pieredzes tradīcija.
[30] Džalāl’ād Dīns Rūmī ir Rietumu
pasaulē pazīstamākais islāma mistiķis.