Diakons Andrejs Kurajevs. "Protestantiem par Pareizticību
desmitais turpinājums
desmitais turpinājums
BAZNĪCAS MANTOJUMA KRISTUS
Pats sarežģītākais jautājums, kāds ir sastopams teoloģijā - tas ir jautājums, ko nozīmē “būt kristietim”. Pirmkārt, pieredze liecina, ka cilvēks pats sevi par kristieti padarīt nevar. Pievēršanās nav tas, ko daru es, bet tas, kas ar mani notiek. Šeit ne tik daudz ir mana iniciatīva, kas dzimusi no ziņkārības un vēl kaut kā, kā pēkšņi sajusts aicinājums.
Kādā fantastiskā romānā tika aprakstīta
pasaule (nebūt ne simpātiska), kurā pie varas ir telepātu oligarhija. Viņi
kontrolē cilvēku apziņu, bet pasaule nezin, kurš konkrēti un kā pārvalda
cilvēkus. Par nožēlu pārvaldītājiem, telepātiskās spējas nevar nodot mantojumā.
Tādēļ valdošā kasta nevar būt noslēgta; tai ir nepieciešama pastāvīga jaunu
cilvēku pieplūde. Taču- kā var vervēt ļaudis šai grupai, ja ļaudis nezin par
tās eksistenci un bieži pat nenojauš, ka viņos pašos ir šīs spējas, kas atver
durvis uz šo elitāro klubu? Romānā valdošās kastas reprodukcija tiek aprakstīta
šādi: iestājeksāmenu laikā universitātē aizslēgtā istabā netālu no galvenās
ieejas sēdēja spēcīgs telepāts un vairākumam nedzirdami nepārtraukti raidīja
vienu un to pašu paziņojumu : “Kas mani dzird, ienāciet istabā numur tādā...Kas
mani dzird, ienāciet istabā numur tādā...”. Tie nedaudzie abiturienti, kuriem
bija tieksme uz telepātiju, uztvēra šo balsi, un, ja viņi neatmeta no sevis
jauno pieredzi, nosaucot to par “halucināciju”, gāja uz nosaukto istabu.
Jautājums par viņu iestāšanos universitātē un par viņu turpmāko karjeru līdz ar
to atrisinājās nu jau pilnīgi noteikti. Pārējie eksāmeni jau tika noturēti
vairāk formas pēc.
Kaut ko līdzīgu var teikt arī par
Baznīcu. Baznīca - tā ir cilvēku kopiena, kuri ir sadzirdējuši Kristus
aicinājumu un atsaukušies uz to. Ja cilvēks šo aicinājumu nav sajutis sevī, tad
viņš arī nevar kļūt par kristieti. Un tādēļ nevar būt instrukcijas par tēmu
“Kļūsti par kristieti”. Tā kā tiek runāts par Kristus aicinājumu, bet ne
misionāra aicinājumu, tad nevar būt arī instrukcijas par tēmu “Kā padarīt
tuvāko par Kristieti”. Misionārs var aicināt uz dievnamu, var piedāvāt palasīt
Evaņģēliju, bet viņš nevar garantēt, ka cilvēks kaut ko sajutīs. Pat blakus
Kristum bija ļaudis, kuri klausījās Viņā, redzēja Viņu un pat redzēja Viņa
brīnumus, bet savās sirdīs neko nejuta.
Otrkārt, jautājums par to, ko nozīmē “būt
kristietim” paredz arī pārdomas par to, kādēļ Kristus tieši mūs ir pasaucis. Ko
tieši Kristus vēlas mums nodot pēc tam, kad mēs atsauksimies. Pārdomas par šo
tēmu teoloģijā tiek sauktas par “objektīvo soterioloģiju” (“soterioloģija”-
mācība par glābšanu). Tas ir stāsts par to, ko izdarīja Kristus “mūsu - cilvēku,
un mūsu glābšanas labā”, un ko tieši Viņš nodod mums.
Treškārt, pārdomas par to, ko nozīmē “būt
kristietim” paredz tā izpratni, ko jādara pašam cilvēkam, lai kļūtu spējīgs
saņemt šīs dāvanas un tās neizkaisītu. Tas ir tas, ko var saukt par “subjektīvo
soterioloģiju”. Tajā tiek izskaidrota tā cilvēka personiskā piepūle, kas dara
par iespējamu katram apgūt to dāvanu, ko Kristus ir atnesis visai cilvēcei.
Atšķirības atbildēs uz šiem jautājumiem
(“Ko Kristus ir izdarījis mums?” un “Kas mums jādara Kristus dēļ?”) arī ir tās
atšķirības, kas ir dzemdinājušas visu kristīgo konfesiju daudzveidību.
Tādēļ dažādu kristietības strāvojumu
savstarpējai salīdzināšanai jāskar šīs problēmas. Protestantiem tikai liekas,
ka viņu atšķirība no pareizticības ir tikai rituālos: attieksmē pret ikonām,
kristīšanas veids, lūgšanas svētajiem... Vairākums protestantu, liekas, pat
nenojauš, cik daudz dziļākas ir mūsu atšķirības.
Ja iepriekš mūsu intonācija sarunās ar
protestantiem bija vairāk apoloģētiska un pareizticību aizsargājoša, tad tagad
runāsim par to kas pašā protestantismā ir nepārdomāts, neloģisks un virspusējs,
skatoties uz to no pareizticīgās tradīcijas skatupunkta. 232
“Subjektīvās soterioloģijas” jautājumus
es neskaršu. Šim terminam ir sinonīms. Tas ir vārds askēze. Askēze runā
par to, kas un kā cilvēkam jāmaina sevī, lai darītu sevi Kristus darbībai
pieejamu. Lai dziļi runātu par askēzi, nepieciešama personiska praktiska
piedalīšanās pieredze askēzes darbībā. Pie tam ieteicams būt mūkam un pat
garīdzniekam (lai būtu iespēja runāt, nebalstoties tikai uz savu pieredzi, bet
arī uz citu cilvēku pieredzi, kuru dvēseļu ceļi atklājas garīdznieka priekšā).
Tā kā es neesmu ne mūks, ne garīdznieks un ne askēts, tādēļ arī nejūtu tiesības
runāt par askēzi.
Bet ir
“objektīvās soterioloģijas” jautājumi. Ja reliģiju dzīvi izteiktu tikai cilvēku
darbības un centieni (tas ir rituāli un askēzes vingrinājumi), tad varētu atzīt
reliģiju ekumenisku vienlīdzību. Bet tiešām, vai nav vienalga: vai ļaudis savu
sajūsmu par dabu izsaka pantos, kas uzrakstīti heksametrā vai jambā, bil-ēs,
kas izpildītas simbolisma vai impresonisma stilā, vokālā vai instrumentālā
mūzikā… Smalkākā un savdabīgākā Japānas
un Ķīnas māksla taču netiek eiro-piešu uztverta kā kaut kas tāds, kas “cīnās
pretī” lielajai eiropiešu meistaru mākslai. Ķīnas vāzes mūsu muzejos nav
ierobežojušas Rafaela gleznas. Analoģiski varētu teikt, ka arī dažādās
reliģijās dažādos savos rituālos izsaka cilvēka labvēlību augstākā Noslēpuma
priekšā- un šajā daudzējādībā nav nekā noziedzīga vai necienīga. Askēzes
paņēmieni jūtu, miesas un prāta disciplinēšanai ir diezgan līdzīgi dažādās
reliģijās. Cik daudz ir runāts par apziņas koncentrācijas ceļiem, ko piedāvā
budismā un pareizticīgajā isihasmā…
Jā, ja reliģija būtu tikai cilvēka darbība, tā vienkārši būtu cilvēces
kultūras daļa, bet kultūras tiesības uz daudzveidību nav apstrīdāmas. Tādēļ
nereliģiski ļaudis, kuri reliģisko tematiku uztver sev pieejamā perspektīvā,
saka, ka reliģiju strīdi savā starpā ir “analfabētisms” un “nekulturālisms”.
Muzeja apmeklētājs vismazāk vēlas redzēt ikonu rakstītāju strīdu ar renesanses
skolas pārstāvjiem. Pats gan viņš ir gatavs visur ievērot un kā pienākas
novērtēt skaistumu, izsmalcinatību un “redzējuma svaigumu”. Un ja kāda
“lietiņa” izpildīta patiesi un ar gaumi-
tad kādēļ gan noliegt tiesības pastāvēt šim radošajam produktam kultūras pasaulē?
Bet reliģija ir kaut kas vairāk, kā kultūra, jo reliģija nav vienkārši
cilvēku darbība. Reliģija- tā ir savstarpēja saikne, dialogs, tajā ir kaut kas,
ko Cita puse pati pavēsta par sevi. Dievs nav vienkārši Noslēpums. Viņš iziet
no Savas nesasniedzamības, pietuvojas cilvēkiem, runā uz mums un darbojas “mūsu
vidū”. Un tieši ar šo, ne cilvēku, ne-subjektīvo reliģijas pusi ir saistīts
pats galvenais reliģiju pasaulē. Pats galvenais un pats bīstamākais: bet varbūt
tu nesadzirdēsi šo Dieva aicinājumu? Varbūt paiesi garām tev pasniegtai rokai?
Cilvēki var izgatavot jebkādus traukus. Cilvēku piedāvātās formas var
būt jebkādas. Bet trauku piepildīšana var būt dažāda: vienā- tukšums; otrā-
rūgtena eļļa; trešā- saskābis vīns, ceturtā- ūdens, bet kaut kur- visdārgākais
Dzīvības Nektārs.
Ja reliģijas veidotos tikai no apakšas, tad tās būtu vienlīdzīgas un
vienotas. Bet pašā būtībā reliģija veidojas no augšas. Un šeit nākas uzdot
jautājumu: kur Dievs visvairāk pietuvojās cilvēkiem, kur un kā Viņš mums deva
visvairāk? Tieši tādēļ, ka Dievs ir nesasniedzams Noslēpums, šis jautājums ir
tik svarīgs. Ja mēs paši nevaram izstrādāt patiesas zināšanas par Viņu- tas
nozīmē, ka mums jāieklausās Viņa pašatklāsmē. Kur tad šis Vārds skanēja
visskaidrāk un vispilnīgāk? Un vai viņš tikai skanēja, vai varbūt arī darbojās
un kaut ko izmainīja un izdarīja cilvēku siržu iekšienē?233
Tādēļ arī nav iespējama “reliģiju samierināšana”. Baseinā strīds starp
dažādu peldēšanas stilu piekritējiem izskatītos muļķīgi. Bet vai būs muļķīga
cilvēku neatlaidība, kas aicina “Titānika” pasažierus tikt ārā no ūdens un
uzkāpt uz tikko kā pienākušā glābšanas kuģa klāja? Ja kāds gribēs pārliecināt
cietušos, ka peldēt uz glābšanas kuģi nevajag, tādēļ ka cietušajiem ir “tāda
karma”, vai tad ar tādu cilvēku var diskutēt?234
Ja kāds teiks, ka atpeldējušais kuģis ir mirāža, ilūzija, un ka ir tikai
okeāns, kurā tad arī mums ir pienācis laiks izkust- vai tad varēs viņam
iebilst?
Ja patiesi Dievs atnāca pie cilvēkiem Kristū- vai tādā gadījumā ir
vienalga: atnākt pie Kristus, Viņu ignorēt vai sist Viņu krustā?
Tātad, reliģiju fundamentālā atšķirība nav rituālos, ne tajā, ko ļaudis
dara Dievišķībai. Galvenā atšķirība ir saistībā ar pavisam citu jautājumu: vai
Dievišķība veic kaut kādas darbības attiecībā uz ļaudīm, kādas ir šīs darbības
un kādi ir to mērķi.
Tas arī ir “objektīvās soterioloģijas” darbības lauks. Šeit ir divi
pamatjautājumi. Pirmais- ko Kristus ir izdarījis mūsu labā Savas zemes dzīves
laikā. Un otrs- kāda ir Kristus darbība turpmākajā cilvēces vēsturē. Tieši
pēdējam jautājumam tad arī ir veltīta šī grāmata.
Ko Kristus ir atstājis pēc Savas Debesbraukšanas? Ar diezgan rupju
vienkāršojumu var teikt, ka pēc protestantu uzskatiem Kristus pēc Sevis ļaudīm
ir atstājis Bībeli. Pēc katoļu sajūtas- Viņš ir atstājis pasaulei Savu
vietvaldi- Pāvestu. Saskaņā ar pareizticīgo pieredzi- Viņš atstāja Pats Sevi.
Vai Kristus darbība ir ierobežota ar Bībeli? Vai mēs varam apgalvot, ka
Viņš turpina darboties vēsturē? Ja jā- tad kā? Tieši šie jautājumi rodas tikko
kā mēs aizdomājamies par slaveno teoloģisko diskusiju, kas sakās vēl
pustūkstošgadi atpakaļ starp protestantiem un katoļiem. Tā ir diskusija par
Rakstu un Tradīcijas savstarpējām
attiecībām.
Protestanti apgalvoja un apgalvo, ka ticības mācības avots ir tikai
viens- Raksti. Baznīcas cilvēku tik iecienītie svēto tēvu darbi, Koncilu darbi,
baznīcas vēstures liecības nevar tikt ņemtas vērā risinot dzīves un teoloģiskos
jautājumus. Tikai Raksti. Sola Scriptura. “Ticīgais pat nevar spriest, kas
viņam ir prioritārāks- Raksti vai tradīcija? Viņam vienīgais Dievizziņas
autoritārais avots ir tikai Svētie Raksti”, -tāda bija protestantu recenzenta
reakcija uz manas grāmatas pirmo izdevumu (Владимир Солодовников. Самообличающая претензия, или сказ про то,
как один диакон Библию «дополнял» // Право славить Бога Спб., 2001.).
Pareizticīgie ir pārliecināti, ka
Evaņģēlijā netika iekļauts viss tas, ko Kristus paziņoja cilvēkiem. Ir Svētais
Mantojums, ir mutiski baznīcas vēstījumi. Par ko tie runā? Kā pret tiem
izturēties? Un varbūt eksistēja kāds “slēpts mantojums” patiesi garīgiem
kristiešiem, kas nebija fiksēts vispārēji pieejamās kanoniskās Bībeles
grāmatās? Ko tieši Kristus nodeva ļaudīm tādu, kas nebija iekļauts bibliskajās
lappusēs?
Vispirms- par to, Kurš tieši bija kristīgā
Mantojuma sākums. Par Kristu.
Kristus pats Sevi
neuztvēra kā Skolotāju. Tāds Skolotājs, kurš ļaudīm atstāj kādu “Mācību”, ko
var izplatīt pa pasauli un pa gadsimtiem. Viņš ne tik daudz “māca”, cik
“glābj”. Un visi Viņa vārdi ir saistīti ar to, kā tieši šis “glābšanas”
notikums ir saistīts ar Viņa personiskās Dzīves noslēpumu.
Viss, kas ir jauns Kristus mācībā, ir
saistīts tikai ar Viņa Personas Būtības noslēpumu. Vienīgais Dievs bija jau
praviešu pasludināts, un monoteisms jau sen bija nodibināts. Vai par Dieva un
cilvēka attiecībām var pateikt ar vārdiem, vēl augstākiem, kā to izdarīja
pravietis Miha: “Tev, cilvēk, ir sacīts, kas ir labs un ko Tas Kungs no tevis
prasa, proti - darīt taisnību, mīlēt žēlastību un pazemīgi staigāt sava Dieva
priekšā” (Mihas. 6,8)? Jēzus morālajā sprediķī praktiski jebkuram tā atzinumam
var norādīt “paralēlu vietu” Vecās Derības grāmatās. Viņš piešķir tiem
aforistiskumu, pavada ar apbrīnojamiem un pārsteidzošiem piemēriem un līdzībām,
bet Viņa morālajā mācībā nav nekā tāda, kas nebūtu Likumā un Praviešos.
Ja mēs uzmanīgi izlasīsim Evaņģēliju, tad
redzēsim, ka Kristus sprediķa galvenais priekšmets nav žēlsirdības, mīlestības
vai grēku nožēlas aicinājumi. Kristus sprediķa galvenais priekšmets ir Viņš
Pats. “Es esmu ceļš, patiesība un dzīvība” (Jņ. 14,6), "Jūsu sirdis lai
neizbīstas! Ticiet Dievam un ticiet Man” (Jņ. 14,1). “Es Esmu pasaules gaisma”
(Jņ. 8,12). “Es Esmu dzīvības maize” (Jņ. 6,35).
“Neviens netiek pie Tēva kā vien caur Mani” (Jņ. 14,6). “Pētiet Rakstus: tie
ir, kas dod liecību par Mani” (Jņ. 5,39).
Kādu vietu no senajiem rakstiem Jēzus
izvēlas sprediķim sinagogā?- Ne praviešu aicinājumus uz mīlestību un tikumību.
“Dieva Tā Kunga Gars ir pār mani, jo Tas Kungs mani svaidījis sludināt
nelaimīgajiem prieka vēsti” (Jesajas. 61,1).
Lūk, pati strīdīgākā vieta Evaņģēlijā: “Kas
tēvu vai māti vairāk mīl nekā Mani, tas Manis nav vērts, un, kas dēlu vai meitu
vairāk mīl nekā Mani, tas Manis nav vērts. Un, kas savu krustu neuzņemas un Man
neseko, tas Manis nav vērts” (Mat. 10,37-38)235. Šeit nav teikts-
“patiesības labad” vai “Mūžības labad” vai “Ceļa labad”. “Manis dēļ”.
Un tā nebūt nav ierindas attieksme starp
skolotāju un skolnieku. Neviens skolotājs tik tendenciozi viscaur nav
pretendējis uz varu pār savu mācekļu dvēselēm un likteņiem: “Kas savu dvēseli
manto, tas to zaudēs, bet, kas savu dvēseli zaudē Manis dēļ, tas to iemantos”
(Mat. 10,39).
Pat Pastarajā tiesā sadale notiek pēc
cilvēku attieksmes pret Kristu, bet ne vienkārši pēc Likuma ievērošanas
pakāpes. “Ko man izdarīja...”- Man, bet ne Dievam. Un tiesnesis- tas ir
Kristus. Pēc attieksmes pret Viņu notiek sadale. Viņš nesaka: “Jūs bijāt
žēlsirdīgi un tādēļ svētīgi”, bet- “Es biju izsalcis un jūs Man devāt ēst”.
Lai attaisnotos Tiesā, būs nepieciešama ne
tikai iekšēja, bet arī ārēja, publiska griešanās pie Jēzus. Bez šīs saiknes ar
Jēzu redzamības glābšana nav iespējama: “Tad nu ikvienu, kas Mani apliecinās
cilvēku priekšā, to arī Es apliecināšu Sava Tēva priekšā, kas ir debesīs; bet,
kas Mani aizliegs cilvēku priekšā, to Es arīdzan aizliegšu Sava Tēva priekšā,
kas ir debesīs” (Mat. 10,32-33).
Kristus apliecināšana ļaužu priekšā var būt
bīstama. Un briesmas draudēs ne par mīlestības un grēku nožēlas sludināšanu,
bet par sprediķi par Pašu Kristu. “Svētīgi jūs esat, ja jūs lamā un vajā un ar
meliem par jums runā visu ļaunu Manis dēļ” (Mat. 5,11). “un jūs vedīs Manis dēļ valdnieku un
ķēniņu priekšā” (Mat. 10,18). “Un jūs būsit
visu ienīsti Mana Vārda dēļ. Bet, kas pastāv līdz galam, tas taps
izglābts” (Mat. 10,22).
Un
pretējais: “Un, kas uzņem tādu bērnu Manā Vārdā, tas uzņem Mani”
(Mat. 18,5). Šeit nav teikts “Tēva vārdā” vai “Dieva dēļ”. Tāpat Savu klātbūtni
un palīdzību Kristus apsola tiem, kuri pulcēsies ne “Lielā Neiepazīstamā”
vārdā, bet Viņa vārdā: “Jo, kur divi vai trīs ir sapulcējušies Manā Vārdā, tur
Es esmu viņu vidū” (Mat. 18,20).
Vēl vairāk, Pestītājs skaidri norāda, ka
tieši tajā arī ir reliģiskās dzīves novitāte, ko ir atnesis Viņš: “Līdz šim jūs
neko neesat lūguši Manā Vārdā; lūdziet, tad jūs dabūsit, ka jūsu prieks būs
pilnīgs” (Jņ. 16,24).
Un Bībeles pēdējā frāzē atskan aicinājums:
“Nāc, Kungs Jēzu!” Ne “Atnāc Patiesība” un ne “Apgaismo mūs, Gars!”, bet –
“Nāc, Jēzu”.
Kristus jautā mācekļiem ne par to, kāds
ir ļaužu viedoklis par Viņa sprediķiem, bet par to- “par ko ļaudis Mani
uzskata?” Šeit būtība nav sistēmas, mācības pieņemšanā, bet Personības
pieņemšanā. Kristus Evaņģēlijs atklāj sevi kā Evaņģēlijs par Kristu, tas nes
Vēsti par Personību, bet ne par koncepciju. Tagadējās filozofijas terminos var
teikt, ka Evaņģēlijs- ir personālisma, bet ne konceptuālisma vārds. Kristus
neizdarīja neko tādu, par ko varētu runāt, atšķirot un atdalot to no Viņa Es.
Citu reliģiju dibinātāji neuzstājās kā
ticības priekšmeti, bet kā tās starp-nieki. Ne Budas, ne Muhameda, ne Mozus
personības bija īsts jaunas ticības saturs, bet to mācība. Katrā gadījumā
varēja atdalīt viņu mācību no viņiem pašiem. Bet- “Un svētīgs ir, kas pie Manis
neapgrēcinās." (Mat. 11,6).
Tas Kristus vissvarīgākais bauslis, ko
Viņš pats nosauca par “jauno”, arī runā par Viņu Pašu: “Es jums dodu jaunu
bausli, ka mīlat viens otru, kā Es mīlēju jūs”. Kā Viņš mīlēja mūs- mēs zinām:
līdz krustam.
Ir vēl viens principiāls šī baušļa skaidrojums.
Izrādās, kristieša atšķirības pazīme- nav mīlestība pret tiem, kuri viņu mīl,
(“jo vai ne tā dara pagāni?”), bet mīlestība pret ienaidniekiem. Bet vai var
mīlēt ienaidnieku? Ienaidnieks- tas ir cilvēks, kuru es, maigi sakot, nemīlu.
Vai es spēšu viņu mīlēt pēc kāda pavēles? Ja guru vai sludinātājs teiks savai
draudzei: rīt no astoņiem rītā sākat mīlēt jūsu ienaidniekus- vai tiešām tieši
mīlestības jūtas varēs atrast viņa mācekļu sirdīs desmit minūtes pāri astoņiem?
Meditācija un gribas un jūtu treniņi var iemācīt vienaldzīgi, bez afektiem
attiekties pret nedraugiem. Bet priecāties par viņu veiksmēm kā savām, cilvēkam
nav iespējams. Pat cita bēdas ir vieglāk dalīt ar viņu. Bet svešā prieku
līdzdalīt nav iespējams... Ja es kādu mīlu, jebkura vēsts par viņu mani
iepriecina, par katru domu par drīzu tikšanos ar mīļoto cilvēku es priecājos...
Sieva priecājas par vīra panākumiem darbā. Vai viņa spēs ar tādu pašu prieku
saņemt vēsti par dienesta paaugstinājumu tam, kuru viņa uzskata par savu
ienaidnieku? Pirmo brīnumu Kristus veica kāzās. Runājot par to, ka Pestītājs
paņēma uz Sevi mūsu ciešanas, mēs bieži aizmirstam, ka Viņš bija solidārs ar
ļaudīm arī mūsu priekos...
Tad ko, ja bauslis par mīlestību pret
ienaidniekiem mums nav aptverams- kādēļ tad Kristus mums to dod? Vai viņš
slikti zin cilvēka dabu? Vai viņš vienkārši grib mūs visus pazudināt ar Savu
rigorismu? Jo, kā apstiprina apustulis, kas pārkāpj vienu bausli, ir vainīgs
visa likuma iznīcināšanā. Ja es pārkāpu likuma vienu paragrāfu, (piemēram,
nodarbojos ar izspiešanu)- tiesā man nepalīdzēs atsauce uz to, ka es nekad
neesmu nodarbojies ar zirgu zagšanu. Ja es neizpildu bausli par mīlestību pret
ienaidniekiem, kāds man labums no īpašuma izdalīšanas, kalnu pārcelšanas un pat
ķermeņa atdošanas sadedzināšanai? Es esmu nolemts. Un nolemts es esmu tādēļ, ka
Vecā Derība izrādījās vairāk žēlsirdīga pret mani, kā Jaunā Derība, kas piedāvā
tādu “jauno bausli”, kas pakļāva savai tiesai jau ne tikai likumam pakļautos
jūdus, bet arī visu cilvēci.
Kā gan man to izpildīt, vai es sevī
atradīšu spēkus paklausībai Skolotājam? Nē. Bet- “Cilvēkiem tas nav iespējams,
Dievam gan ir iespējams... Esiet Manā mīlestībā...Esiet manī , un Es- jūsos”.
Zinot, ka mīlēt ienaidniekus ar cilvēka spēkiem nav iespējams, Pestītājs
savieno ar Sevi uzticamos, kā zari savienojas ar stumbru, lai tajos atklātos un
darbotos- Viņa mīlestība. “Dievs ir mīlestība...Nāciet pie manis visi, kas esat
bēdīgi un grūtsirdīgi”...”Likums lika to, ko nedeva. Svētība dod to, ko
pieprasa” (Паскаль Б. Мысли о религии. М. , 1905. lpp. 265.)
Tātad, šis Kristus bauslis nav iedomājams
bez Viņa piedalīšanās Noslēpumā. Evaņģēlija morāli nevar atdalīt no tā
mistikas. Kristus mācība nav atraujama no baznīcas kristoloģijas. Tikai tieša
savienošanās ar Kristu, burtiski- pievienošanās Viņam, dara par iespējamu
izpildīt Viņa jaunos baušļus.
Parasti ētiska un reliģiska sistēma ir
ceļš, pa kuru ejot cilvēki nonāk pie noteikta mērķa. Kristus sāk tieši ar šo
mērķi. Viņš runā par dzīvi, kas iziet no Dieva pie mums, bet ne par mūsu
centieniem, kas var mūs uznest pie Dieva. Kam citi strādā, to Viņš dod. Citi
skolotāji sāk ar prasību, Šis- ar Dāvanu: “Jūs ir sasniegusi Debesu Valstība”.
Bet tieši tādēļ Kalna svētruna nepasludina ne jaunu morāli un ne jaunu likumu.
Viņa pavēsta iestāšanos kaut kādā pilnīgi jaunā dzīves līmenī. Kalna svētruna
ne tik daudz izklāsta jaunu morāles sistēmu, cik atklāj jaunu lietu stāvokli.
Ļaudīm tiek dota dāvana. Un tiek teikts, kādos apstākļos viņi to var
neizsviest. Svētība nav balva par varoņdar-bu. Debesu Valstība neseko pēc
garīgas nabadzības, bet izšķīst viņā. Saite starp stāvokli un apsolījumu ir
Pats Kristus, bet ne cilvēka pūles vai likums.
Jau Vecajā Derībā pilnīgi skaidri tika
sludināts, ka tikai Dieva ienākšana cilvēka sirdī var piespiest viņu aizmirst
visas iepriekšējās nelaimes: “Tu, Dievs, atspirdzināji nelaimīgos ar Saviem
labumiem” (Ps. 67,11). Dievam ir tikai divas atrašanās vietas: “Es dzīvoju augšā
un svētnīcā un pie tiem, kam sagrauzts un pazemīgs gars, lai atdzīvinātu garu
pazemotiem un spirdzinātu sirdi sagrauztiem” (Jes. 57,15). Un tomēr viena lieta-
mierinošs Gara svaidījums, kas ir sajūtams “salauztas” sirds dziļumos, un cits-
mesiānisks laiks, kad pasaule kļūst neatraujama no Dieva...Tādēļ “svētīgi
nabagie”: Debesu Valstība jau ir viņu. Ne “būs jūsu”, bet – “ir jūsu”. Ne
tādēļ, ka jūs to esat atraduši vai nopelnījuši, bet tādēļ, ka Viņa pati ir
aktīva, Viņa pati jūs atrada un sasniedza.
Un cits evaņģēliskais pants, kurā parasti
redz Evaņģēlija kvintesenci, tāpat runā ne tik daudz par labām attiecībām starp
ļaudīm, cik par nepieciešamību atzīt Kristu: “Pēc tā visi zinās, ka jūs esat
mani mācekļi, ja jūsu starpā būs mīlestība”. Tad kāda tad ir pirmā kristietības
pazīme? -Nē, ne “būt mīlestībai”, bet “būt Manam māceklim”. “Pēc tā visi
uzzinās, ka jūs esat studenti, ka jums ir studentu apliecība”. Kas šeit ir jūsu
galvenais atribūts- studentu apliecība vai pats studēšanas fakts? Citiem
vissvarīgāk ir saprast, ka jūs esat Mani! Un, lūk, jums- Mans zīmogs. Es jūs
esmu izredzējis. Mans Gars ir uz jums. Lai Mana mīlestība ir jūsos.
Tātad, Kungs miesā atnācis, vispirms no
mums prasīja, lai mēs pazītu Viņu, un to mums mācīja, un pie tā nekavējoši piesaistīja;
pat vairāk: šīs sajūtas dēļ Viņš atnāca un tādēļ Viņš visu darīja: “Tāpēc Es
esmu dzimis un pasaulē nācis, lai apliecinātu patiesību” (Jņ. 18,37). Bet tā kā
Patiesība bija Viņš Pats, tad gandrīz nepateica: “Es parādīšu Sevi Pašu” (svētais
Nikolajs Kasavila), (Cit. Черемухин П. А. Учение о Домостроительстве спасения в
византийском богословии (епископ Николай Мефонский, митрополит Николай Кавасила
и Никита Акоминат). // Богословские труды. М. , 1964, №3. lpp. 168.) Galvenais
Jēzus darbs nebija Viņa vārds, bet Viņa esamība: Esamība ar ļaudīm; esamība uz
krusta.
Kristus mācekļi- apustuļi- savās svētrunās
nepārstāsta “Kristus mācību”. Izejot sludināt par Kristu, viņi nepārstāsta
Kalna svētrunu. Atsauču uz Kalna svētrunu nav arī Pētera
runā Vasarsvētku dienā, tāpat Stefana
svētrunā viņa mocekļa nāves dienā. Apustuļi vispār nelieto tradicionālo
skolnieku formulējumu: “Kā mācīja Skolotājs”.
Vēl vairāk, pat par Kristus dzīvi apustuļi
runā ļoti skopi. Lieldienu gaisma viņiem ir tik spilgta, ka viņu skatījums
nesniedzas desmitgades atpakaļ, kas bija pirms gājiena uz Golgātu. Un pat par
Kristus Augšāmcelšanās notikumu Apustuļi sludina ne kā par Viņa dzīves faktu,
bet kā par notikumu to dzīvēs, kuri pieņēma Lieldienu labo ziņu, jo “jūsos mājo
Tā Gars, kas Jēzu uzmodinājis no miroņiem” (Rom. 8,11); “Ja arī mēs Kristu esam
pazinuši pēc miesas, tomēr tagad vairs nepazīstam” (2. Kor.5,16).
Apustuļi runā par vienu: Viņš mira par mūsu
grēkiem un augšāmcēlās, un Viņā Augšāmcelšanās ir mūsu dzīves cerība. Nekad
neatsaucoties uz Kristus mācību, apustuļi runā par Kristus faktu un Viņa Upuri,
un par Viņa iedarbību uz cilvēku. Kristieši netic kristietībai, bet Kristum.
Apustuļi sludina ne Kristu Mācītāju, bet Kristu Krustā sisto- morālistiem
kārdinājums un teosofiem neprāts.
Mēs varam iedomāties, ka visi evaņģēlisti
būtu nogalināti kopā ar ap. Stefanu. Pat mūsu Jaunajā Derībā pusi no grāmatām
ir uzrakstījis ap. Pāvils. Veiksim domās eksperimentu. Iedomāsimies, ka visi 12
apustuļi ir miruši. Tuvu Kristus dzīves un sludināšanas liecinieku nav. Bet augšāmcēlušais
Kristus parādās Saulam un dara viņu par Savu vienīgo apustuli. Pāvils pēc tam
uzraksta visu Jauno Derību. Kas mēs tad būtu? Kristieši vai pāvilieši? Vai šajā
gadījuma Pāvils varēja saukties par Glābēju? Pāvils, it kā paredzot šādu
situāciju, atbild diezgan asi: kāpēc
“pie jums visur dzird runājam: “Es turos pie Pāvila”, “Es pie Apolla”,
“Es pie Kēfas”, “Es pie Kristus”? Vai tad Pāvils ir par jums krustā sists?” (2.
Kor. 1,12-13).
Šo apustuļu koncentrēšanos uz paša
Kristus noslēpumu ir mantojusi arī senā Baznīca. 1. tūkstošgades teoloģijas
pamattēma- nav disputs par “Kristus mācību”, bet strīdi par Kristus fenomenu:
Kas pie mums ir atnācis?
Un senā Baznīca savās Liturģijās pateicas
Kristum pavisam ne par to, par ko ir gatavas Viņam izrādīt cieņu mūsdienu
ētikas vēstures mācību grāmatas. Senajās lūgšanās mēs nesastapsim tādus
slavinājumus kā: “Pateicamies Tev par likumu, Kuru Tu mums atgādināji”?
“Pateicamies Tev par svētrunām un skaistajām līdzībām, par gudrību un
pamācībām”? “Pateicamies Tev par vispārcilvēciskajām morālajām un garīgajām
vērtī-
bām, ko Tu mums sludināji”.
Lūk, piemēram, “Apustuļu lēmumi”-
piemineklis, kas nāk no II gadsimta: “Pateicamies, mūsu Tēvs, par dzīvi, ko Tu
mums atklāji ar Jēzu, Tavu pusaudzi, par Tavu Pusaudzi, Kuru arī sūtīji mūsu
glābšanai kā cilvēku, Kuram atradi par vajadzīgu ciest un nomirt. Vēl
pateicamies, Mūsu Tēvs, Par Jēzus Kristus godīgajam asinīm, kas ir izlietas par
mums un par godīgo miesu, kuru mēs uzskatām tēlu vietā, ka Viņš noteica mums pasludināt Viņa nāvi” (Cit. Успенский Н.
Анафора. //Богос-ловские труды. М., 1975, №13. lpp. 58.).
Lūk, svētā Hipolīta “Apustuļu vēstījums”:
“Mēs pateicamies Tev, Dievs, caur Tavu mīļoto Pusaudzi Jēzu Kristu, kuru Tu
pēdējos laikos mums sūtīji kā Pestītāju, Izpircēju un Savas gribas Paudēju,
Kurš ir Tavs Vārds, neatdalāms no Tevis, Kurš visu ir radījis pēc Tavas
vēlēšanās, Kuru Tu sūtīji no debesīm Jaunavas miesā. Izpildot Tavu gribu, Viņš
izstiepa rokas, lai atbrīvotu no ciešanām tos, kas Tev tic...Un, atceroties
Viņa nāvi un augšāmcelšanos, Tev pienesam maizi un biķeri, pateicoties par to,
ka pagodināji mūs stāties Tavā priekšā un kalpot Tev” (Св. Ипполит Римский.
Апостольское предание. // Богословские труды. М. , 1970, №5. lpp. 284.).
Un visās turpmākajās Liturģijās- līdz pat
svētā Jāņa Zeltamutes Liturģijai- kas tiek svinētas mūsu dievnamos līdz
šodienai, pateicība tiek sūtīta par Dieva Dēla Krusta Upuri, bet ne par
svētrunu gudrību.
Un, veicot citu lielu Baznīcas
Sakramentu- Kristības, mēs iegūstam līdzīgu liecību. Kad Baznīca uzsāka savu
briesmīgāko cīņu, pretošanos tumsības spēkiem aci pret aci, viņa sauca palīgā
savu Kungu. Bet, atkal, Kādu tā Viņu redzēja tajā minūtē? Līdz mums ir nonākušas
seno eksorcistu lūgšanas. Savas ontoloģiskās nopietnības dēļ tās tūkstošgadu
laikā gandrīz nav mainījušās. Sākot Kristību sakramentu, garīdznieks lasa
unikālu lūgšanu- vienīgo baznīcas lūgšanu, kas vērsta ne pie Dieva, bet sātana.
Viņš pavēl pretestības garam atstāt jauno kristieti un vairāk no šī brīža
viņam, kurš ir kļuvis Kristus Miesas loceklis, nepieskarties. Tad ar kādu Dievu
garīdznieks nobur velnu?- “Tev, velns, aizliedz Kungs, kurš ir atnācis pasaulē,
iemājojis cilvēkos, lai sagrautu tavu moceklību un cilvēkus atbrīvotu, jo uz
koka pretojošos spēkus uzvarēja, nāvi ar nāvi iznīcināja un likvidēja to, kam
bija nāves valstība, citiem vārdiem sakot, tev ir beigas, velns...” Un nezin
kāpēc šeit nav aicinājuma: “Baidies Skolotāja, kurš mums ir pavēlējis
nepretoties ļaunumam ar spēku”...
Tātad, kristietība- tā ir cilvēku kopums,
kuri ne tik daudz ir pārsteigti ar kādu līdzību vai kādu augstu morālu Kristus
prasību, bet cilvēku kopums, kuri ir sajutuši Golgātas noslēpumu. Tādēļ Baznīca
tik mierīgi izturas pret “biblisko kritiku”, kas atklāj bibliskajās grāmatās
iespraudumus, pārrakstīšanās vai izkropļojumus. Bībeles teksta kritika var būt
bīstama kristietībai tikai tajā gadījumā, ja kristietību uztvert islāma
manierē- kā “grāmatas reliģiju”. XIX gadsimta “bībeles kritika” bija spējīga
radīt antibaznīcas triumfu tikai pārnesot uz kristietību kritērijus, kas ir
svarīgi islāmā un, konkrēti, jūdaismā. Bet pat Senā Izraēļa reliģija netika
būvēta ne tik daudz uz kādu iedvestu mācību no Augšas, cik uz Derības
vēsturisko notikumu. Kristietība vēl vairāk – tā nav ticība grāmatai, kas
nokritusi no debesīm, Bet Personībai, tam, ko viņa teica, darīja, pārcieta.
Baznīcai ne tik svarīgs ir Dibinātāja
vārdu pārstāsta īstums, cik Viņa dzīve, kuru viltot nav iespējams. Lai arī cik
nebūtu ieviesušies iespraudumu, izlaidumu vai defektu kristietības
rakstiskajos avotos, tai tas nav nāvējoši, jo tā neveidojas uz grāmatas, bet uz
Krusta pamata236.
Vai tā Baznīca izmainīja “Kristus mācību”,
pārnesot visu savu uzmanību un cerības no “Kristus baušļiem” uz pašu Pestītāja
personību un Viņa Esamības Noslēpumu? Protestantu liberālais teologs A. Harnaks
uzskata, ka- jā, izmainīja. Apstiprinot savu ideju par to, ka Kristus svētrunās
svarīgāka par Kristus Personību ir ētika, viņš min Jēzus kristoloģiju: “Ja jūs
Mani mīlat, pildiet Manus baušļus”, un no tā izdara secinājumu: “Darīt
kristoloģiju par Evaņģēlija pamatjautājumu ir izkropļojums, par to skaidri runā
Jēzus Kristus svētruna, kas savās pamatnostādnēs ir ļoti vienkārša un katru
tieši noliek Dieva priekšā” (Гарнак А. Сущность христианства. М. , 1907. lpp.
168.). Bet taču- Mani mīliet un baušļi arī ir Mani...
Vēsturiskās kristietības kristocentrisms,
kas tik acīmredzami atšķiras no mazreliģiozu cilvēku Evaņģēlija morālistiskas
izlasīšanas, nepatīk daudziem mūsu laikabiedriem. Bet, tāpat kā I gadsimtā,
kristietība arī tagad ir gatava izsaukt uz sevi pagānu antipātijas ar skaidru
un viennozīmīgu savas ticības apliecināšanu Vienam Kungam, Kurš ir iemiesojies,
sists krustā un augšāmcēlies- “mūsu cilvēku un mūsu glābšanas dēļ”237.
Kristus nav tikai Atklāsmes līdzeklis,
caur kuru Dievs runā ar cilvēkiem. Tā kā Viņš ir Dievcilvēks, tad Viņš vēl ir
arī Atklāsmes subjekts. Vēl vairāk- Viņš izrādās ir arī Atklāsmes saturs. Kristus
ir Tas, Kurš iestājas saskarsmē ar cilvēku, un Tas, par ko šī saskarsme runā.
Dievs ne tikai no tālienes mums paziņoja
dažas patiesības, ko Viņš uzskatīja par nepieciešamu mūsu izglītošanai. Viņš
Pats kļuva par cilvēku. Par Savu jauno, nedzirdēto tuvību ar cilvēku Viņš arī
runāja katrā Savā zemes svētrunā.
Ja eņģelis atlidotu no Debesīm un
paziņotu mums kādu vēsti, tad viņa vizītes sekas pilnīgi varētu būt ievietotas
šajos vārdos un to rakstiskajā fiksācijā. Tas, kurš precīzi atcerējās eņģeļa
vārdus, saprata to jēgu un nodeva to savam tuvākajam, precīzi izpildīja šī
Vēstneša kalpošanu. Vēstnesis ir identisks savam uzdevumam. Bet vai mēs varam
teikt, ka Kristus uzdevums bija tikai vārdi, tikai kādu patiesību atskaņošana.
Vai mēs varam teikt Vienpiedzimušais Dieva Dēls izpildīja to kalpošanu, kuru ne
ar mazākiem panākumiem varētu izpildīt jebkurš no eņģeļiem un jebkurš no
praviešiem?
-Nē. Kristus kalpošana nav tikai Kristus
vārdi. Kristus kalpošana nav identiska Viņa vārdiem, tātad, Viņa kalpošanas
auglis nevar būt identisks Viņa svētrunu evaņģēliskajai fiksācijai. Ja Viņa
mācība ir tikai viens no Viņa kalpošanas augļiem- tad kas ir pārējie? Un kā
ļaudis var kļūt par šo augļu mantiniekiem. Kā tiek nodota mācība, kā tā tiek
fiksēta un glabāta- ir saprotams. Bet- pārējais? Tas, kas Kristus kalpošanā
bija pāri vārdiem, nevar tikt nodots ar vārdu palīdzību. Tātad- jābūt citam
veidam kā līdzdarboties Kristus kalpošanā, bez Rakstiem.
232. Atkal
atgādinu, ka šajā grāmatā ar vārdu “protestanti” tiek aptvertas vispirms tās
protestantu reliģiskās grupas, kas visaktīvāk darbojas mūsdienu Krievijā-
baptisti, adventisti, vasarsvētnieki un harizmātiskie strāvojumi. Jau iepriekš
esmu gatavs atzīt, ka ne viss pateiktais šajās grāmatās par protestantismu var
tikt attiecināts uz tādām tradicionālām protestantu kopienām kā luterāņi,
anglikāņi, kalvinisti.
233. Par to- mana
grāmatā “Dāvanas un anafēmas”.
234. Mahtama
Gandi, piemēram, iebilda pret slimnīcu atvēršanu uz tā pamata, ka labdarība
tikai novilcina grēku izpirkšanu (Борхес
Х. Л.
Коллекция: Рассказы, эссе, стихотворения. — СПб.,
1992, lpp. 522).
235. Atgādināšu, ka pēc Aleksandrijas Klementa
skaidrojuma šajā Kristus vārdā runa ir par to, ka jābūt gatavam atteikties
sekot sabiedriskajiem aizspriedumiem (dabiski, pat tajā gadījumā, ja šie
aizspriedumi rosina vecākus audzināt dēlu pretošanās garā Evaņģēlijam
236. “Kristus brīnumi varēja būt apokrifiski vai leģendāri. Vienīgais un
galvenais brīnums, pie tam pilnīgi neapstrīdami, ir Viņš pats. Izdomāt tādu
Personu ir tikpat grūti un neiedomājami, un būtu brīnišķīgi, ka arī tādai
Pesonai būs būt. Розанов В. Религия и культура. т. 1. М., 1990, lpp53).
237. “Precīzāku Evaņģēlija kristocentrisko vietu analīzi skat. nodaļā “Par
ko sludināja Kristus” manas grāmatas “Sātanisms inteliģencei” otrajā sējumā.