Romas Klementa 1. vēstule
korintiešiem[1]
1. nodaļa
Dieva baznīca, kura piemājo[2]
Romā, Korintā mītošajai baznīcai, pēc Dieva gribas aicinātajiem un svētītajiem,
caur mūsu Kungu Jēzu Kristu. Žēlastība un miers no Dieva Visuvaldītāja lai
vairojas pie jums caur Jēzu Kristu!
1. Pēkšņās, viena pēc otras notikušās nelaimes un atgadījumi tikai ar
novēlošanos, kā domājām, ļāva mums pievērsties tām strīdīgajām lietām, kuras
notiek pie jums un kas ir svešas un nepieņemamas Dieva izredzētajiem. Netīram
un nesvētam dumpim, kuru daži, būdami pārsteidzīgi un iedomīgi, ir uzkurinājuši
līdz tādam bezprātam, ka jūsu cienījamais, visiem pazīstamais un pie visiem
cilvēkiem patiesi mīlētais vārds tiek visai zaimots.
2. Kurš gan no tiem, kas ir ciemojušies pie jums, neslavēja jūsu pilnīgo un
visās lietās stiprināto ticību? Kurš gan nebrīnījās par jūsu izpratnes un
pazemības pilno dievbijību Kristū? Kurš gan nedaudzināja jūsu pārpārēm dāsno
viesmīlības tikumu? Kurš gan neuzteica jūsu pilnīgo un neizšaubāmo atziņu?
3. Jo jūs to visu darījāt, neuzlūkodami cilvēka vaigu, staigādami Dieva
baušļos, pakļaudamies saviem virsvadītājiem un dodami pienācīgu godu vecajiem[3],
jauniešos ieaudzinādami atturību un krietnumu, pamācīdami sievas visu darīt
neaptraipītā, krietnā un šķīstā sirdsapziņā un mīlēt savus vīrus, mācījāt viņām
palikt paklausības likumos, cienīgi veikt mājas pienākumus un būt saprātīgām
visās lietās.
2. nodaļa
1. Jūs nebijāt lielībā, bet prāta pazemībā, vairāk pakļaudamies, nekā
gribēdami pakļaut citus, labprātāk dodot, nekā no citiem pieņemot. Jūs bijāt
apmierināti ar to ceļamaizi, ko Dievs jums devis, jūs Viņa vārdus turējāt sev
tuvus, cenzdamies tos paglabāt savu dvēseļu dziļumos, un Viņa (Kristus)
ciešanas bija jūsu acu priekšā.
2. Tādēļ visiem tika dots dziļš un bagātīgs miers, līdz ar nerimtīgu
vēlēšanos darīt labu, un Svētais Gars visā pilnībā tiks pār jums izliets.
3. Piepildīti ar dievišķo gribu iekārot labu, jūs dievbijīgā uzticībā
izstiepāt savas rokas pret Visvareno Dievu, izlūgdamies Viņa žēlastību par to,
kur negribot bijāt grēkojuši.
4. Dienu un nakti jūs cīnījāties par brāļu kopību, lai bijībā un
vienprātībā tiktu izglābti visi Dieva izredzētie.
5. Jūs bijāt nesaduļķoti un skaidri, aizmirsdami to, kas vienam bija pret
otru.
6. Ikkatrs dumpīgums un šķelšanās jums bija negantība. Jūs raudājāt par
savu tuvāko kritieniem un viņu trūkumus uzskatījāt par savējiem
7. Labdarības dēļ jums nebija žēl itin neko, jūs bijāt gatavi uz ikvienu
labu darbu.
8. Jūs dievbijībā pavaicāt visu, būdami izrotāti ar šiem tikumiem un
vispārēju cieņu, tā Kunga pavēlēs un taisnīgums „bija rakstītas uz jūsu siržu
plāksnēm.”
3. nodaļa
1. Jums bija dota visa godība un pilnums, taču notika tas, kas ir rakstīts[4]:
„Viņš (Israēls) rija un dzēra, un aptaukojās, un kļuva resns un pretestīgs
mīļotais!”[5]
2. No turienes arī greizsirdība un skaudība, ķildas un dumpis, vajāšanas un
nepastāvība, karš un gūsts.
3. Tā sacēlās nekrietnie pret cienījamajiem, bezgoži pret godājamajiem,
bezprāši pret saprātīgajiem, jaunie pret vecajiem.
4. Tādēļ tālu palika taisnība un miers, jo ikviens atmeta dievbijību un
kļuva savā ticībā tuvredzīgs, neviens nestaigā pēc Dieva likumu pavēlēm, nedz
arī dzīvo Kristus cienīgu dzīvi, kā tas pienāktos, bet katrs seko paša ļaunās
sirds iegribām, atpakaļgriezdamies pie tās netaisnās dedzības un bezdievības,
caur kuru nāve ienāca pasaulē.
4. nodaļa
1. Jo šādi ir rakstīts: „Un notika pēc tām dienām, - Kains pienesa upuri
Dievam no zemes augļiem. Tāpat arī Ābels pienesa no avju pirmdzimtajiem un viņu
taukums.
2. Un uzlūkoja Dievs Ābelu un viņa dāvanu, bet Kainam un viņa upurim
netuvojās.
3. Un Kains ļoti noskuma, un viņa vaigs sakritās.
4. Tad sacīja Dievs uz Kainu: „Kāpēc tu esi tik pārlieku noskumis, un kāpēc
tavs vaigs ir sakrities? Vai nav tiesa, ka tu grēko, kad pēc taisnības pienes
savu upuri, bet taisnīgi to nesadali?
5. Esi mierīgs, tas upuris atgriežas pie tevis, un tu pats būsi noteicējs
par to!”
6. Un sacīja Kains uz Ābelu, savu brāli: „Ejam uz lauku!” Un notikās,
viņiem esot uz lauka, sacēlās Kains pret savu brāli Ābelu un to nonāvēja.”[6]
7. Redziet, brāļi, skaudība un nenovīdība ierosina brāļa slepkavību
8. Skaudības dēļ mūsu tēvs Jēkabs aizbēga no sava brāļa Ēzava vaiga.
9. Skaudība darīja to, ka Jāzeps līdz nāvei vajāts, līdz pat ievešanai
verdzībā.
10. Greizsirdība pamudināja Mozu bēgt no faraona, Ēģiptes ķēniņa vaiga, kad
viņš dzirdēja savu ciltsbrāli sakām: „Kas tevi iecēlis par šķīrēju vai tiesnesi
pār mums, vai negribi arī mani nokaut, līdzīgi kā vakar
ēģiptieti!”
11. Greizsirdības dēļ Ārons un Miriama tika izdzīti ārpus apmetnes.
12. Greizsirdības un dumpja dēļ, ko tie bija cēluši pret Dieva kalpu Mozu,
Dātāns un Abirāms tika dzīvi novesti ellē.
13. Greizsirdības dēļ Dāvids tika ne tikai apskausts no visiem
ciltsbrāļiem, bet tika Saula vajāts.
5. nodaļa
1. Pārtrauksim senos piemērus un uzlūkosim mūsu dienu ticības cīnītājus,
ņemsim cienīgus piemērus no mūsu paaudzes.
2. Skaudības un nenovīdības dēļ tika vajāti dižākie un taisnākie draudzes
pīlāri.
3. Uzlūkosim cienījamos apustuļus;
4. Pēteri, kurš skaudības dēļ nevis vienu vai divas, bet daudzas reizes
tika pakļauts ciešanām, un, šādu liecību liecinājis, iegāja viņam novēlētajā
godības vietā.
5. Pret viņu vērstās skaudības un naida dēļ Pāvils saņēma balvu par
pacietību.
6. Viņš septiņas reizes nesis važās, bijis vajāts, akmeņiem nomētāts. Ar
visu to sludinājis Austrumos un Rietumos un saņēmis pienācīgu ticības balvu.[7]
7. Viņš mācīja taisnīgumu visai pasaulei, aiziedams līdz pat Rietumu
robežai un liecinājis valdnieku priekšā. Tāpēc, pametis šo pasauli, nogāja uz
svētu vietu, kļūdams par diženākās pacietības paraugu.
6. nodaļa
1. Visiem šiem vīriem, kuri svēti dzīvojuši savu dzīvi, ir pievienots liels
daudzums izredzēto, kuri skaudības dēļ cietuši daudzus apvainojumus un mokas un
parādījuši mūsu vidū brīnišķus pacietības piemērus.
2. Skauģu dēļ tika vajātas sievas: Danaīda un Dirka[8],
tās pacieta bezdievību un briesmīgas mokas; un kaut arī miesā viņas bija vājas,
taču pabeidza drošo ticības skrējienu un saņēma cienīgu godu.
3. Skaudība atsvešināja sievas no vīriem, un tās dēļ tika nievāts mūsu tēva
Ādama sacītais: „Šis ir kauls no mana kaula un miesa no manas miesas.”[9]
4. Skaudība un nesaskaņas sagrāvušas lielas pilsētas un iznīcinājušas
varenas tautas.
7. nodaļa
1. To rakstām, mīļotie, ne tikai jūsu pamācīšanai, bet arī sev pašiem par
atgādinājumu, jo mēs esam tajā pašā darbā un cieņā.
2. Tādēļ, pametuši tukšas un nīcīgas raizes, nāksim pie mums nodotā slavenā
un cienījamā likuma
3. un uzlūkosim to, kas labs, kas patīkams un atzīstams mūsu Radītāja priekšā.
4. Īpaši ņemsim vērā Kristus asinis atzīsim, cik tās ir dārgas Viņa Tēvam.
Tās tika izlietas mūsu glābšanai un pasaulei deva grēku nožēlas un atgriešanās
žēlastību.
5. Iziesim cauri visām paaudzēm un izpratīsim, ka visās paaudzēs Valdītājs[10]
devis grēku nožēlu un atgriešanos tiem, kuri vēlējušies atgriezties pie Viņa.
6. Noass sludināja atgriešanos no Grēkiem, un tie, kuri paklausīja, tika
izglābti.
7. Jona sludināja niniviešiem izpostīšanu, un tie, atgriezdamies no saviem
grēkiem, izlūdzās Dieva žēlastību un saņēma pestīšanu, kaut arī viņi bija
svešinieki Dievam.
8. nodaļa
1. Dieva žēlastības kalpotāji Svētajā Garā sludinājuši grēku nožēlu un
atgriešanos.
2. Arī pats Valdītājs runājis par atgriešanos, zvērēdams: „Tik tiešām, kā
Es dzīvoju, saka Kungs, man nepatīk bezdievīgā nāve, bet ka bezdievīgais
atgriežas!”[11] Tālāk Viņš tam
pievienojis brīnišķīgu atziņu:
3. „Atgriezies, Israēļa nams, no visiem saviem pārkāpumiem”[12],
„Saki Manas tautas dēliem: pat ja jūsu grēki sniegtos no zemes līdz pat debesīm,
pat ja jūsu sarkanāki par sarkanumu un melnāki par sēru drēbēm, bet ja jūs
atgriezīsieties pie Manis no visas savas sirds un teiksiet: „Tēvs!”, tad Es
uzklausīšu jūs itin kā svētu tautu.”[13]
4. Un citā vietā Viņš saka šādi: „Mazgājieties un topiet šķīsti, izmetiet
ļaunu no savām dvēselēm Manu acu priekšā, mitējieties no sava ļaunuma,
mācieties labu darīt, meklējiet taisnu tiesu, glābiet netaisnības nomākto,
dodiet taisnu tiesu bārenim un attaisnojiet atraitni. Tad nāciet, un turēsim
taisnu tiesu, saka Kungs, kaut arī jūsu grēki būtu kā purpurs, tos darīšu
baltus kā sniegs, un, ja tie būtu kā sarkanums, tos darīšu baltus kā vilna. Ja
vien gribēsiet un paklausīsiet Mani, tad jūs baudīsiet zemes labumu. Bet ja
negribēsiet un nepaklausīsiet Mani, tad zobens jūs izdeldēs, jo Kunga mute to
ir runājusi.”[14]
5. Tad nu Viņš visus savus mīļotos grib darīt par atgriešanās
līdzdalībniekiem un ir apliecinājis to ar Savu visvareno gribu.
9. nodaļa
1. Tādēļ pakļausimies Viņa varenajai un godības pilnajai gribai un cienīgi
nāksim ar pielūgšanu pie Viņa apžēlošanas, zemosimies Viņa labestības priekšā,
pievērsīsimies Viņa piedošanai, pametīsim tukšos darbus, šķelšanos un skaudību,
kura ved nāvē.
2. Pastāvīgi uzlūkosim tos, kuri visā pilnībā kalpojuši Viņa varenajai
godībai.
3. Atcerēsimies Enohu, kurš savā pazemībā tika atrasts taisns, un neredzēja
viņa nāvi.
4. Noass tika atrasts uzticams viņa kalpošanas dēļ, kurā viņš sludināja
pasaules atdzimšanu, un Valdītājs caur viņu izglāba šķirstā vienprātīgi
iegājušos dzīvniekus.
10.nodaļa
1. Par Dieva draugu nosauktais Ābrahams tika atrasts uzticams viņa
paklausības dēļ Dieva vārdiem.
2. Paklausībā viņš izgāja no savas zemes un no saviem radiem, un no sava
tēva nama, lai atstātu mazo zemi un nespēcīgos radus, un niecīgo namu un iemantotu
Dieva apsolījumus. Jo tā Dievs viņam bija sacījis:
3. „Aizej no savas zemes un no saviem radiem, un no sava tēva nama uz to
zemi, kuru Es tev parādīšu. Un Es tevi darīšu par lielu tautu, svētīšu tevi,
darīšu lielu tavu vārdu, un tu būsi svētīts. Un Es svētīšu tos, kuri tevi
svētī, un nolādēšu tos, kas tevi nolād, un tevī taps svētītas visas zemes
tautas.”[15]
4. Un atkal, kad viņš bija izšķīries ar Latu, Dievs viņam sacīja: „Pacel
savas acis un skaties no šīs vietas uz Ziemeļiem un uz Dienvidiem, uz Austrumiem
un uz jūru (t.i. Rietumiem), jo visu to zemi, kuru tu redzi, Es došu tev un
tavai sēklai mūžīgi.
5. Un darīšu tavu sēklu kā zemes smiltis, un, ja kāds spēj saskaitīt zemes
smiltis, tas spēs saskaitīt arī tavu sēklu.”[16]
6. Un atkal ir sacīts: „Dievs izveda Ābrahamu un sacīja viņam: „Uzlūko
debesis un saskaiti zvaigznes pie tām, ja vien spēsi tās saskaitīt. Tāpat būs
arī ar tavu sēklu.” Un Ābrahams noticēja Dievam, un tas viņam tika pielīdzināts
par taisnību.”[17]
7. Ticības un viesmīlības dēļ viņam vecumā tika dots dēls, un paklausībā
viņš to upurēja Dievam uz kalna, kuru Dievs bija viņam norādījis.
11. nodaļa
1. Viesmīlības un dievbijības dēļ Lats izglābās no Sodomas, kad visa
apkārtne tika nosodīta ar uguni un sēru. Ar to Valdītājs skaidri atklājis, ka
Viņš nepametot tos, kuri savu cerību liek uz Viņu, bet tos, kuri citur
nosliecas, pakļauj sodam un mocībām.
2. Bet viņam līdzi izgājusī sieva, citas domas paturēdama un nebūdama
vienprātībā, tika darīta par zīmi, palikdama par sālsstabu līdz pat šai dienai,
lai visi zinātu, ka tie, kuriem dalīta dvēsele un kas Dieva varenību šaubās, ir
tapuši par nosodījumu un par zīmi visās audzēs.
12. nodaļa
1. Ticības un viesmīlības dēļ netikle Rahaba tika izglābta,
2. kad Jozua Nūna dēls sūtīja izlūkus uz Jēriku, bet tās zemes ķēniņš,
uzzinājis, ka atnākuši izlūkot viņa zemi, sūtīja savus vīrus tos sagūstīt un
sagūstītus nonāvēt.
3. Bet viesmīlīgā Rahaba, izlūkus pieņēmusi pie sevis, tos paslēpa
istabaugšā zem linu kūlīšiem.
4. Un, kad ieradās pie viņas no ķēniņa un sacīja: „Pie tevis ir iegājuši
tie, kas mūsu zemi izlūko. Izved tos ārā, jo tā pavēl ķēniņš!”, viņa tiem
atbildēja: „Bija gan tie pie manis ienākuši tie vīri, kurus jūs meklējat, bet
drīz tie aizgāja un devās ceļā.” Un norādīja viņiem uz citu pusi.
5. Un viņa sacīja tiem vīriem: „Zinādama zinu, ka Kungs, jūsu Dievs, nodos
jums šo pilsētu, jo izbailes un drebēšana no jums ir uznākušas visiem, kas tajā
mīt. Tad nu, kad jums izdodas to ieņemt, pasaudzējiet mani un mana tēva namu.”
6. Un tie atbildēja viņai: „Lai notiek tā, kā tu mums esi sacījusi. Tad nu
tiklīdz tu uzzini, ka mēs tuvojamies, sapulcini visus savējos zem sava jumta,
un tie būs pasargāti, bet kuri tiks atrasti ārpus nama, tie tiks pazudināti.”
7. Redziet, mīļotie, ne tikai ticība vien bija sievai bet arī pravietiskas
spējas.
13. nodaļa
1. Tad nu, brāļi, būsim pazemīgi, noliksim katru lielību, tukšu uzpūtību,
neprātu un dusmas, darīdami pēc tā, kas ir rakstīts. Jo tā saka Svētais Gars:
„Lai nelielās gudrais savā gudrībā, nedz stiprais savā bagātībā, bet kurš
lielās, lai lielās savā Kungā, Viņu meklēdams un darīdams tiesu un taisnību.”[18]
Īpaši atcerēsimies mūsu Kunga Jēzus vārdus, kuri māca pazemību un augstsirdību.
2. Viņš ir sacījis šādi: „Apžēlojieties, lai taptu apžēloti, piedodiet, lai
jums taptu piedots; kā jūs dariet, tā darīs arī jums, kā jūs dosiet, tā tiks
dots arī jums. Kā jūs tiesāsiet, tā arī jūs tiesās; kā jūs iežēlosieties, tā
arī par jums iežēlosies; ar kādu mēru jūs mērosiet, ar tādu jums taps atmērīts.”[19]
3. Ar šo pavēli un pasludinājumu stiprināsim sevi uz to, lai staigātu
pazemībā un paklausībā Viņa svētajiem vārdiem, Jo svētais vārds saka:
4. „Kuru Es uzlūkošu? Tikai zemo un kluso, un to, kurš dreb no Maniem
vārdiem.”[20]
14. nodaļa
1. Tad nu, brāļi, ir taisnīgi un svēti vairāk klausīt Dievam, nekā sekot
tiem, kuri tukšā lielībā un uzpūtībā kļuvuši par nicināmās skaudības
aizsācējiem.
2. Jo mēs tiksim pakļauti nevis maznozīmīgam ļaunumam, bet pakļaujamies
lielām briesmām, ja pārgalvīgi nododams to cilvēku gribai, kuri pamudina mūs uz
šķelšanos un nesaskaņām, lai atsvešinātu mūs no tā, ka mums būtu kas labs.[21]
3. Būsim krietni viens pret otru, kā ir žēlsirdīgs un labs Tas, kurš mūs ir
radījis.[22]
4. Jo ir rakstīts: „Krietnie mājos uz zemes, un tie, kuri sargās ļauna,
tiks uz tās paturēti, bet ļauna darītāji tiks no tās izdeldēti.”[23]
5. Un atkal Raksti saka: „Es redzēju bezdievīgo, kurš bija sakuplojis un
paaugstinājies kā Libānas ciedrs, un, kad es pagāju garām, redzi – viņa vairs
nebija, un es meklēju viņa vietu un neatradu to. Atturi sevi no ļauna un ievēro
taisnīgumu, jo miermīlīgam cilvēkam būs paliekams labums.”[24]
15. nodaļa
1. Tad nu pievienosimies tiem, kuri dievbijībā mieru saglabā, bet ne tiem,
kuri mieru grib liekuļot.
2. Jo ir sacīts: „Šie ļaudis gan godina Mani ar savām lūpām, bet viņu
sirdis ir tālu prom no Manis.”[25]
3. Un atkal citur: „Ar savu muti tie svētī, bet savā sirdī nolād.”[26]
4. Un atkal citur ir sacīts: „Ar savu muti tie teicās Viņu mīlam, un tie
meloja Viņam ar savu mēli, bet patiesībā viņu sirdis nebija ar Viņu, un Viņa
derībai tie nebija uzticami.”[27]
5. Tādēļ lai top mēmas viņu lišķīgās lūpas, kuras uzdod ļaunu par
taisnību.”[28] Un atkal: „Kungs lai
izdeldē lišķīgās mēles, kuras runā nekautrīgi: „Savu mēļi mēs darīsim varenu,
un mūsu mute ir vienmēr mūsu rīcībā, kurš gan var pār mums valdīt?!”
6. Tad nu posta dēļ, kas ir nācis pār nabagajiem, un grūtdieņu nopūtu dēļ
Es tagad celšos,” saka Kungs: „Un gādāšu par pestīšanu,
7. un būšu patiess pret viņiem..”[29]
16. nodaļa
1. Jo Kristus ir pazemīgs, un ne tāds, kurš paaugstinās pār savu ganāmo
pulku.
2. Mūsu Kungs Jēzus Kristus, būdams Dieva varenības zizlis, nav nācis pie
mums augstprātībā, nedz arī spožā lieliskumā, lai gan to spēja, bet nāca
pazemībā, kā par Viņu runāja Svētais Gars, sacīdams:
3. Kungs, kurš gan ir ticējis mūsu pasludināšanai? Un kam ir atklājies tā
Kunga elkonis? Mēs pasludinājām Viņa priekšā, - Viņš ir kā bērns, kā atvase
izslāpušā zemē, Viņam nav nekāda skata, nedz godības, un, kad mēs redzējām
Viņu, patiesi Viņam nebija nedz kāda izskata, nedz skaistuma. Viņa izskatā
nebija nekādās godības, un tas bija zems citu cilvēku priekšā. Viņš bija
ciešanu un sitienu savainots cilvēks, kurš prata panest slimības, un tāpēc
kaunā novērsa savu vaigu, Viņš bija nicināts un zaimots.
4. Taču Viņš nesa mūsu grēkus un cieta mūsu vietā, lai arī mēs domājām, ka
Viņš ir pelnīti savainots un ļaunumam pakļauts.
5. Mūsu grēku dēļ Viņš bija ievainots un mūsu pārkāpumu dēļ mocīts, Viņam
bija uzlikta pārmācība, lai mums būtu miers, un ar Viņa brūcēm mēs esam
dziedināti.
6. Mēs visi klīdām kā avis, un katrs maldījās pa savu ceļu.
7. Un Kungs nodeva Viņu par mūsu grēkiem. Ciešanās Viņš neatdarīja savu
muti itin kā avs, ko ved nokaušanai; un kā jērs, kas paliek kluss sava cirpēja
priekšā, tā Viņš neatdarīja savu muti. Un pazemības dēļ tiesa tika noņemta no
Viņa.
8. Kurš gan izskaidros Viņa dzimumu, jo pacelta prom no zemes ir Viņa
dzīvība?
9. Manu ļaužu pārkāpumu dēļ Viņš tika nonāvēts.
10. Tāpēc došu ļaunos par Viņa kapu un bagātos par Viņa nāvi, jo nekādu
pārkāpumu Viņš nebija darījis, un Viņa mutē Es neatradu viltību. Un Kungs grib
šķīstīt Viņa brūces.
11. Ja gandarīsiet par saviem grēkiem, jūsu dvēsele skatīs dzimumu, kurš
dzīvos ilgi.
12. Kunga griba ir atņemt Viņa dvēseles ciešanas, dot Viņam gaismu un mācību
sapratnei un attaisnot to Taisno, kurš labi kalpojis daudzu labā, jo Viņš nesīs
viņu grēkus.
13. Tādēļ, ka Viņa dvēsele tika nodota nāvē un Viņš bija ļaundariem
pielīdzināts, Viņš mantos daudzus un dalīs laupījumu ar varenajiem.
14. Viņš daudzu grēkus nesa un tika nodots viņu grēku dēļ.”[30]
15. Un atkal Viņš saka: „Es esmu tapis kā tārps, un nevis kā cilvēks, par
izsmieklu cilvēkiem un nicināšanu ļaudīm.
16. Visi, kas uzlūko Mani, Mani apmēdī, ar savām lūpām runādami un galvas
kratīdami: „Viņš ir cerējis uz to Kungu, ka Tas viņu izraus un izglābs, jo Viņš
tā grib.”[31]
17. Lūkojiet, kāda priekšzīme mums ir dota, mīļotie brāļi, jo, ja Kungs
šādi lēnprātībā ir pazemojies, ko lai darām mēs, kas caur Viņu esam nākuši viņa
žēlastības jūgā?
17. nodaļa
1. Tad nu darīsim kā tie, kuri sludinājuši Kristus atnākšanu, kazu un aitu
ādās staigādami. Mēs domājam praviešus Eliju, Elīsu un Ecehiēlu, tāpat arī
visus tos, par kuriem ir liecināts Rakstos.
2. Vareni ir apliecināts Ābrahams un nosaukts par Dieva draugu, lai gan viņš
pats, uzlūkojis Dieva godību, ir sacījis: „Es esmu zeme un pīšļi.”[32]
3. Tā arī ar Ījabu ir rakstīts: „Ījabs bija taisns un nevainojams, patiess
un nevainīgs, un sargājas no visa ļauna.”[33]
4. Bet viņš pats sevi novērtē, sacīdams: „Nav neviena šķīsta no sārņiem,
kaut arī tikai vienu dienu tas būtu dzīvojis.”[34]
5. Mozus, kurš tika nosaukts par „uzticamu visā viņa namā,”[35]
caur kura kalpošanu Dievs ar mocībām un ciešanām sodīja Ēģipti, viņš, kurš tik
vareni tika pagodināts, nepaaugstinājies savās runās, bet, kas viņam tika dots
paredzējums no ērkšķu krūma, sacīja: „Kas gan es esmu, ka Tu mani sūti, jo es
esmu stostiķis, un mana mēle ir neveikla.”[36]
6. Un atkal saka: „Es esmu tvaiks no katla.”[37]
18. nodaļa
1. Ko tad lai sakām par slaveno Dāvidu, par kuru Dievs sacījis: „Es esmu
atradis vīru, kurš tīk manai sirdij, - Dāvidu, Isaja dēlu, kuru esmu svaidījis
ar mūžīgu žēlastību.”[38]
2. Bet viņš pats saka uz Dievu: „Apžēlojies par mani, Dievs, savā lielajā
apžēlošanā!
3. Mazgā mani labi no visas manas noziedzības un šķīstī mani no maniem
grēkiem, jo es apzinos visus savus noziegumus, un mani grēki ir mana vaiga
priekšā vienmēr!
4. Tev vienam es esmu grēkojis un ļaunu Tavu acu priekšā darījis. Tā Tu
paliec taisns savos vārdos un uzvarēsi, kad Tevi tiesās.
5. Redzi, noziedzībā es esmu ieņemts, un grēkos māte mani ir dzemdējusi.
6. Bet, raugi, Tu patiesību esi iemīlējis un esi darījis man zināmu
nepazīto un apslēpto gudrību.
7. Šķīsti mani ar īzapu – un es kļūšu šķīsts; mazgā mani, - un es būšu
baltāks par sniegu!
8. Dod man dzirdēt prieku un līksmību, un taps iepriecināti mani satriektie
kauli!
9. Apslēpt savu vaigu no maniem grēkiem un deldē visus manus noziegumus!
10. Radi manī, ak, Dievs, šķītu sirdi un atjauno manī pastāvīgu garu!
11. Nemet mani nost no sava vaiga un neatņem no manis savu Svēto Garu!
12. Atdod man atkal savas pestīšanas prieku un uzturi mani ar savu vadības
Garu!
13. Es mācīšu pārkāpējiem Tavus ceļus un atgriezīšu bezdievīgos pie Tevis!
14. Izrauj mani no asinsvainām, ak, Dievs, manas pestīšanas Dievs!
15.Mana mēle teiks Tavu taisnību. Kungs, atdari manas lūpas, un mana mute
teiks Tavu slavu!
16. Jo upuri Tu neesi gribējis, citādi es būtu to devis, un pie dedzināmiem
upuriem Tev nav labs prāts.
17.Upuris Dievam ir satriekts gars, un satriektu, pazemīgu sirdi Dievs
neatraidīs.”[39]
19.nodaļa
1. Šādu lielu liecību par parādīto pazemību tie saņēmuši ne tikai tādēļ,
lai mēs vien būtu paklausīgi, bet lai darītu labu arī tās paaudzes, kuras pirms
mums bijušas – tie, kuri Viņa vārdus saņēmuši ar bailēm un bez viltus.
2. Kad nu mūsu priekšā ir tik daudz varenu un slavas pilnu darbu,
pievērsīsimies un uzlūkosim mums no iesākuma atklāto miera mērķi, vērīgi
uzskatīsim Tēvu un visas pasaules Radītāju, pieķersimies Viņa dāvanu varenumam
un lieliskumam, kas mierā darbojas.
3. Uzlūkosim Viņu savās pārdomās un uzskatīsim ar savas dvēseles acīm Viņa
lēnprātības pilno gribu, lai saprastu, cik Viņš ir pacietīgs pret visu savu
radību.
20. nodaļa
1. Debesis sakustas, mierīgi pakļaudamās Viņa vadībai.
2. Diena un nakts, viena otrai netraucēdamas, pakārtojas tām nospraustajā
tecējumā.
3. Saule, mēness un zvaigžņu pulks izvēršas pēc Viņa sakārtojuma,
vienprātībā un bez mazākās novirzīšanās no tiem noteiktajām robežām.
4. Auglīgā zeme pēc Viņa gribas izdod savā laikā barības pārpilnību cilvēkiem,
zvēriem un visai radībai, kas ir uz tās, nepalēninot un neizmainot neko no tiem
noteiktā.
5. Neizdibināmais bezdibenis un pazemes vietas, kuras nav izskaidrojamas,
ir noteiktas ar tām pašām pavēlēm.
6. Viss neaptveramais jūras lielums nepārkāpj pēc Viņa izveidojuma noliktās
robežas, bet dara, kā tam nolikts.
7. Jo Viņš sacījis: „Līdz šai vietai tev būs nākt, un tad tavi viļņi tiks
satriekti.”[40]
8. Cilvēkam nepārejamais okeāns un pasaules, kuras aiz tā atrodas, tiek
noteikti ar tā paša Valdītāja pavēlēm.
9. Gadalaiki – pavasaris , vasara, rudens un ziema mierā nomaina viens
otru.
10. Īpaši vēji, katrs savā laikā netraucēti veic savu kalpošanu.
Neiznīkstoši avoti, kas radīti priekam un veselībai, dod bez pārtraukuma
cilvēkam nepieciešamo valgmi. Visbeidzot, - arī mazie dzīvnieciņi, vienprātībā
un mierā darbojoties, sadzīvo.
11. Varenais Radītājs un Visuvaldītājs ir noteicis tam visam būt mierā un
vienprātībā, to visu svētīdams, un vispirms mūs, kuri glābjamies Viņa žēlastībā
caur mūsu Kungu Jēzu Kristu.
12. Viņam lai gods un slava mūžu mūžos. Āmen.
21. nodaļa
1. Raugiet, mīļotie, lai Viņa daudzie, brīnišķie darbi netop par sodības
liecību pret jums, ja mēs, Viņa necienīgi dzīvodami, nedarīsim vienprātībā to,
kas ir labs un krietns Viņa priekšā.
2. Kaut kur ir sacīts: „Dieva Gars ir gaismeklis, kas izzina cilvēka
iekšējos kambarus.”[41]
3. Padomāsim par to, cik Viņš ir tuvu, un, ka Viņa priekšā nav aizmirsts
nekas, nedz tas, ko domājam, nedz tas, ko darām.
4. Tad nu taisnīgi, ka nenovēršamies no Viņa gribas.
5. Labāk nostāsimies pret bezprātīgiem un negudriem cilvēkiem, kuri
paaugstinājušies lepojas, lielīdamies savās runās, nevis Dievam.
6. Turēsim godā Kungu Jēzu Kristu, kura asinis par mums nodotas, godāsim
mūsu priekšgājējus un cienīsim mūsu vecajus. Jaunos audzināsim Dieva bijāšanā,
sievas virzīsim uz labu,
7. lai tās parādītu piedienīgu šķīstības tikumu, vēlēšanos pēc
neaptraipītas lēnprātības un ar klusēšanu atklātu savas mēles pazemību. Lai tās
savu mīlestību parādītu ne aiz cilvēciskas pieķeršanās, bet vienlīdz visiem
tiem, kuri svētbijīgi Dieva priekšā.
8. Jūsu bērni lai saņem audzināšanu Kristū, iemācīdams to spēku, kas Dieva
priekšā ir pazemībai, to, ko pie Dieva spēj mīlestība, cik brīnišķa un varena
ir Viņa bijāšana, kura glābj visus, kas šajā bijībā svēti un ar šķīstu prātu
staigā.
9. Viņš izmeklē mūsu domas un vēlmes. Vai gan Viņa dvaša nav mūsos? Un, kad
Viņš grib, tad paņem to.
22. nodaļa
1. Tā tiek apliecināta ticība Kristum, jo Viņš pats caur Svēto Garu sauc uz
mums: „Nāciet, bērni, klausiet Mani, un es jums mācīšu Dieva bijāšanu!
2. Kas ir tas vīrs, kurš grib dzīvot un kuram patīk redzēt labas dienas?
3. Atturi savu mēli no ļauna un savas lūpas no viltīgas valodas.
4. Atraujies no ļauna un dari labu.
5. Meklē mieru un dzenies pēc tā.
6. Kunga acis pievērstas taisnajiem, un Viņa ausis uzklausa viņu lūgšanu,
bet Kunga vaigs ir pret tiem, kas ļaunu dara, lai Viņš izdeldētu no zemes viņu
piemiņu.
7. Kad taisnais iesaucās, Kungs to uzklausīja un izglāba no visām viņa
bēdām.”[42]
8. „Bezdievīgajam daudz sitienu, bet, kas uz Kungu cerē, tos apkamps
žēlastība.”[43]
23. nodaļa
1. Apžēlotājs Tēvs savā visaptverošajā žēlastībā iežēlojas par visiem, kas
Viņu bīstas. Viņš ar mīlestību un labprātību izdod savas žēlastības dāvanas
visiem tiem, kuri tuvojas Viņam ar bezviltīgu prātu.
2. Tad nu nebūsim ar sašķeltu dvēseli, nedz arī paliksim savās pašu iedomās
attiecībā uz Viņa nesalīdzināmajām un godības pilnajām dāvanām.
3. Lai attālināmies no tā, par ko Rakstos sacīts: „Nelaimīgi tie, kuri
savās dvēselēs sašķelti un savā prātā šaubīgi, kuri saka: „To mēs esam
dzirdējuši jau mūsu tēvu laikos, un lūk, mēs esam kļuvuši veci, un nekas tāds
ar mums nav noticis.””[44]
4. Neprātīgie! Salīdziniet sevi ar koku, ņemiet par piemēru vīna stādu, -
iesākumā nokrīt lapas, tad top atvase, tad lapas, tad zieds, tad negatavas
vīnogas un, visbeidzot, - nogatavojušies ķekari. Redziet, cik īsā laikā ienākas
koka augļi!
5. Patiesi, drīz un pēkšņi piepildīsies viņa griba, par ko arī liecina
Raksti: „Viņš nāks drīz un nekavēsies, un Kungs negaidīti parādīsies savā
templī, tas Svētais, kuru jūs gaidāt.”[45]
24. nodaļa
1. Izpratīsim, mīļotie, kā Kungs nemitīgi norāda mums uz nākamo
augšāmcelšanos, par kuras iesākumu Viņš ir darījis Kungu Jēzu Kristu, to
pieceldamies no mirušajiem.
2. Uzlūkosim, mīļotie, augšāmcelšanos, kura notiek ik brīdi.
3. Diena un nakts norāda uz augšāmcelšanos. Nakts dodas pie miera –
iestājas diena, diena paiet – atnāk nakts.
4. Uzlūkosim zemes augļus un to, kā notiek sēja.
5. Izgāja sējējs un iemeta zemē sēklu. Tā, kura iekrīt sausā un kailā zemē,
iet bojā, un no šīs pazudināšanas tā tiek augšāmcelta Valdītāja varenās godības
spēkā, un no šīs vienas sēklas izaug daudzas un nes augļus.
25. nodaļa
1. Uzlūkosim pārsteidzošo zīmi, kura notiek Austrumu zemēs pie Arābijas.
2. Tur dzīvo kāds putns, saukts par Fēniksu, viņš piedzimst pats no sevis
un dzīvo piecsimt gadus. Kad viņš ir tuvu nāvei, viņš taisa sev ligzdu no
Libāna, smirnas un citām aromātiskām vielām, un, piepildoties laikam, ieiet
tajā un nobeidzas.
3. No sapuvušās miesas izceļas tārps, kurš pārtiekot no beigtā dzīvnieka
slapjuma, iegūst apspalvojumu un, tapis pienācīgā veidā, ņem savu ligzdu, kurā
ir viņa senča kauli, un šo nastu nes no Arābijas līdz Ēģiptei, uz tā saucamo
Heliopoli.
4. Un dienas laikā, visiem redzot, pamet to, nolikdams uz Saules altāra, un
tad griežas atpakaļ.
5. Priesteri izpēta hronikas un atrod, ka viņš ieradies kad ir pagājuši
piecsimts gadi.[46]
26. nodaļa
1. Vai tad nu sauksim par pārlieku lielu un brīnumainu to, ja Visuradītājs
uzcels tos, kuri bijuši svēti, Viņam uzticīgi kalpodami krietnā ticībā, ja pat
pie putna Viņš mums parādījis sava apsolījuma varenību.
2. Kaut kur Rakstos ir sacīts: „Un Tu mani celsi augšām, un es Tev
pateikšos.”[47] Un vēl: „Es aizmigu un
dusēju, un uzcēlos, jo Tu esi mani.”[48]
3. Un atkal Ījabs saka: „Un Tu uzcelsi manu miesu, kura pacietīs to visu.”[49]
27. nodaļa
1. Šajā centībā lai mūsu dvēseles pieķeras Tam, kurš ir uzticams savos
apsolījumos un taisns savās tiesās.
2. Tas, kurš ir pavēlējis nemelot, arī Pats vēl jo vairāk nesamelos. Nekas
Dievam nav neiespējams, tikai samelot Viņš nevar.
3. Tad lai Viņa ticības uguns iedegas mūsos un lai mēs saprotam, ka viss
Viņam ir tuvu.
4. Sava Vārda varenībā Viņš visu ir uzcēlis ar savu Vārdu var to arī
nopostīt.
5. „Kurš vaicās Viņam: „Ko Tu esi darījis?” vai arī – kurš pretī stāsies
Viņa varenības spēkam?”[50]
Viņš visu dara, kad grib un kā grib, un nekas no Viņa nospriestā nepaiet secen.
6. Viss Viņa priekšā ir atklāts, un nekas netaps apslēpts Viņa gribai.
7. „Ja debesis izteic Dieva godību, tad izplatījums – Viņa roku darbu,
diena dienai nodod runas, un nakts naktij pasludina atziņu, un nepastāv nedz
vārda, nedz runas, kuru balss nebūtu dzirdama.”[51]
28. nodaļa
1. Ja Dievs visu redz un dzird, atraisīsimies no negantās iekāres ļaunajiem
darbiem, lai patvertos Viņa žēlastībā no nākamās sodības.
2. Kur gan kāds no mums varētu paslēpties no Viņa spēcīgās rokas? Kura no
pasaulēm gan uzņems to, kas pārbēdzis no Viņa? Jo Raksti saka:
3. Kurp es aizbēgšu no Tava vaiga? Ja uzkāpšu debesīs – Tu esi tur, ja es
noiešu uz zemes galu, arī tur ir Tava labā roka; ja es arī noietu uz
pazudināšanas bezdibeni, arī tur ir Tavs Gars.”[52]
4. Uz kurieni gan kāds var aiziet un kur aizbēgt no Tā, kurš sevī ietver
visu?
29. nodaļa
1. Tuvosimies Viņam ar svētām dvēselēm, paceldami uz Viņu šķīstas un
neaptraipītas rokas, mīlēdami mūsu pazemīgo un žēlsirdīgo Tēvu, kurš mūs
izredzējis par savu daļu,
2. jo tā ir rakstīts: „Kad Visuaugstais sadalīja tautas un izsēja Ādama
dēlus, Viņš nolika tautām robežas pēc Dieva eņģeļu skaita, un par Kunga daļu
tapa Viņa tauta – Jēkabs, un Israēlis par viņa īpašuma robežu.”[53]
3. Un kādā citā vietā ir sacīts: „Lūk, Kungs izvēlas sev tautu no tautu
vidus , itin kā cilvēks ņem pirmajus no sava klona, un cels no šīs tautas
svētuma svētumu.”[54]
30. nodaļa
1. Tad nu būdami svēta daļa, darīsim visu, kas svēts, bēgsim no
aprunāšanas, no nešķīstām un nesvētām saistībām, no tieksmes pēc jaunievedumiem
un negantām iekārēm, no nešķīstas netiklības un negantas lepnības.
2. Ir sacīts: „Jo Dievs lepnajiem stājas pretī, bet pazemīgajiem dod
žēlastību.”[55]
3. Pieķersimies tiem, kuriem dota žēlastība no Dieva, nodosimies pazemīgai
vienprātībai, būsim atturīgi, turēsimies tālu prom no katra melīguma un
aprunāšanas, taisnodami sevi darbos un ne vārdos.
4. Jo ir sacīts: „Tas, kurš daudz runā, lai savukārt klausās. Vai labs
runātājs no savām runām domā būt taisns?
5. Svētīgs esi, no sievas dzimušais, kas dzīvo mazu brīdi, - netopi
daudzvārdīgs!”[56]
6. Mūsu uzslava lai ir Dievā, bet ne no mums pašiem; kurš pats sevi liela,
to Dievs ienīst.
7. Lai citi dod liecību par mūsu labajiem darbiem, kā tā ir dota mūsu
taisnajiem tēviem.
8. Nekaunība, lielība un pārgalvība piemīt tiem, kurus Dievs ienīst;
pazemība, lēnprātība un lēnība – tiem, kas no Dieva svētīti.
31. nodaļa
1. Pieķersimies Viņa svētībai un skatīsimies, kas ir šīs svētības ceļi. No
jauna pārdomāsim to, kas bija no sākuma.
2. Kādā žēlastībā tika svētīts mūsu tēvs Ābrahams? Vai tad ne par to, ka
ticībā darīja to, kas tiesa un taisnība.
3. Īzāks, uzticībā zinādams to, kas būs, paļāvībā kļuva par upuri.
4. Jēkabs, savu brāļu dēļ, ar pazemīgu prātu aizgāja no savas zemes, devās
pie Lābāna un tam kalpoja, un viņam tika doti Israēla divpadsmit scepteri.
32. nodaļa
1. Kas to visu skaidri apdomā, tas atzīs Jēkabam doto dāvanu lieliskumu.
2. Jo no viņa (t.i. Jēkaba) priesteri un levīti, visi, kas kalpo pie Dieva
altāra; no viņa pēc miesas Jēzus Kristus, no viņa jūdu ķēniņi, priekšnieki un
valdītāji, arī visi pārējie viņa scepteri valda lielā godībā, kā bija apsolījis
Dievs: „Un būs tava sēkla kā zvaigznes pie debesīm.”[57]
3. Tie visi iemantoja godību un varenību no sevis, ne savu darbu dēļ, ne
dēļ tā, ka būtu darījuši taisnību, bet vienīgi caur Viņa (t.i. Dieva) gribu.
4. Tā arī mēs caur Viņa gribu Jēzū Kristū esam aicināti, ne tādēļ, ka paši
sevi būtu taisnojuši, nedz mūsu gudrības, saprašanas, dievbijības dēļ, nedz no
mūsu darbiem, kurus darām sirds svētumā, bet ticības dēļ, caur kuru mūs ir
attaisnojis tas, kurš no mūžības ir Visuvaldītājs Dievs. Viņam gods mūžīgi
mūžos. Āmen.
33. nodaļa
1. Ko tad nu darīsim, brāļi? Vai nievāsim labos darbus, vai atraisīsimies
no mīlestības? Nebūt nē! Nedod Dievs, ka ar mums tā notiktu! Steigsimies ar
uzticību un dedzību veikt katru labu darbu,
2. jo pats Visuradītājs un Visuvaldītājs priecājas par saviem darbiem.
3. Viņš savā lielajā varenībā ar spēku nostiprinājis debesis, tās
izgreznodams savā neaptveramajā gudrībā. Zemi Viņš norobežojis no viņai apkārt
esošā ūdens un tai licis pamatu, nostiprinādams savā nesatricināmajā gribā.
Viņš licis uz tās būt pēc Viņa izkārtojuma dažādiem klejotājiem dzīvniekiem.
Tāpat arī jūru un tai sagatavoto dzīvību Viņš apjozis ar savu spēku.
4. Un pāri pār to visu Viņš ir iecēlis un paaugstinājis cilvēku,
izveidodams to ar savām svētajām rokām pēc savas līdzības veida.
5. Jo tā saka Dievs: „Un darīsim cilvēku pēc mūsu tēla un līdzības,” un
darīja Dievs cilvēku, vīrišķo un sievišķo, Viņš tos radīja.
6. Pabeidzis visu, Viņš tos uzlūkoja un svētīja, sacīdams: „Audziet un
vairojieties!”[58]
7. Atzīsim, ka ar labajiem darbiem tiek taisnoti visi taisnie, tāpat arī
Kungs, kurš priecājies sevi ar tiem izgreznodams.
8. Kad nu mums ir tāds piemērs, tad nevilcināsimies pietuvoties Viņa
gribai, kura pavēl, ka mēs ar visiem saviem spēkiem darītu taisnības darbus.
34. nodaļa
1. Labs strādnieks saņem savu darba algu bez bažām, bet slinks un
vienaldzīgs nespēj pacelt acis uz savu darba devēju.
2. Arī mums ir nepieciešams būt dedzīgiem, darot to, kas labs, jo tas viss
ir no Viņa.
3. Raksti iepriekš pasludina: „Lūk, Kungs, un Viņa alga Viņa vaiga priekšā
– maksāt katram pēc viņa darbiem.”[59]
4. Tā Viņš pamudina arī mūs, kas ticam uz Viņu no visas savas sirds, lai
mēs nevienā labā darbā nebūtu kūtri un vienaldzīgi.
5. Mūsu uzslava un atspīdēšana ir Viņā, pakļausimies Viņa gribai.
Pārdomāsim arī par Viņa eņģeļu pulkiem, kuri, būdami Viņa priekšā, kalpo Viņa
gribai.
6. Jo tā saka Raksti: „Desmittūstoš reiz desmittūkstoši stāvēja Viņa
priekšā, un tūkstošu tūkstoši kalpoja Viņam[60]
un sauca: „Svēts, svēts, svēts ir Kungs Cebaots, un visa radība ir pilna Viņa
godības!””[61]
7. Tā arī mēs, vienprātīgi šai sanāksmei līdzi juzdami, itin kā ar vienām
lūpām bez mitēšanās sauksim uz Viņu, lai arī mēs kļūtu Viņa diženo un godības
pilno apsolījumu līdzmantinieki.
8. Jo ir sacīts: „Ko acs nav redzējusi un auss nav dzirdējusi, un kas
neviena cilvēka sirdī nav nācis, to Viņš sagatavojis tiem, kuri cer uz Viņu.”[62]
35. nodaļa
1. Mīļotie, svētīgas un brīnišķas ir Dieva dāvanas:
2. dzīvība nemirstībā, atspīdēšana taisnībā, patiesība atklātībā, ticība
uzticībā, atturībā skaistumā – un tas viss kļūst mums izprotams.
3. Ja vēl kas ir sagatavots tiem, kuri gaida uz Viņu, – visusvētais
Radītājs un mūžīgais Tēvs pats zina tā visa godību un skaistumu.
4. Tad nu cīnīsimies, lai tiktu atrasti to skaitā, kuri cer uz Viņu, lai
mums būtu līdzdala pie apsolītajām dāvanām.
5. Kā tas notiks, mīļotie? Tā, ka mūsu prāts būs stiprināts ticībā Dievam.
Tādēļ meklēsim to, kas Viņam ir krietns un tīkams, pildīsim to, kas ir saskaņā
ar Viņa svēto gribu, sekosim patiesības ceļam, nokratīdami no sevis visu
netaisnību un ļaunumu, pašlepnumu un ķildas, ļaunprātību un viltību, apmelošanu
un aprunāšanu, zaimošanu, uzpūtību un lielību, godkāri un neviesmīlību.
6. Jo, kas visas šīs lietas dara, tie izsauc Dieva dusmas; un ne vien tie,
kas tā dara, bet arī tie, kas tiem līdz domā.
7. Jo Raksti saka: „Bet grēcīgajam saka Dievs: „Kā tu drīksti daudzināt
Manus likumus un Manu derību ņemt savā mutē?[63]
8. Tu esi ienīdis Manu pārmācību un neievērodams atmeti Manus vārdus. Kad
tu redzi zagli, tad tu pievienojies viņam, un tu ņem līdzdalību pie netikļiem,
tava mute ir bijusi pārpārēm ļaunuma pilna, un tava mēle ir pinusi viltību. Tu
sēdi, savu brāli aprunādams, un savas mātes dēlam tu esi licis lamatas.
9. Tu visu to esi darījis, un Es klusēju, un tu, ļaundari, nolēmi, ka Es
būšu tāds pats kā tu.
10. Bet Es tevi ļoti apkaunošu un nolikšu tevi tava vaiga priekšā.
11. Saprotiet to, jūs, kas Dievu esat aizmirsuši; ka Viņš jūs nesagrābj kā
lauva, un atpestītāja nebūs!
12. Kas pateicību upurē, tas Mani tur godā, un tas ir ceļš, kur Es parādīšu
viņam Dieva pestīšanu.”[64]
36. nodaļa
1. Mīļotie, šis ir tas ceļš, uz kura mēs atrodam mūsu pestīšanu, - Jēzu
Kristu, mūsu pienesumu Augsto Priesteri, kurš mūs aizstāv un stiprina visā mūsu
nespēkā.
2. Caur Viņu mēs uzlūkojam debesu augstumus, Viņā uzlūkojam šķīsto un
godības pārpilno Tēva vaigu, caur Viņu mums atvērās mūsu sirds acis, caur Viņu
tas, kas pie mums ir bezprātīgs un patumšots, uzaust gaismai, un Valdītājs ir
gribējis, lai caur Kristu, kurš bijis Viņa varenības atspulgs un bijis tik
daudzkārt par eņģeļiem, cik augstāku vārdu Viņš pār tiem iemantojis, mēs
nobaudām nemirstīgu atziņu.
3. Jo ir rakstīts: „Viņš dara savus eņģeļus par gariem un savus kalpotājus
par ugunīgām liesmām.”[65]
4. Bet par savu Dēlu Valdītājs saka šādi: „Tu esi Mans Dēls, Es Tevi šodien
esmu dzemdinājis, lūdz no Manis, un Es tev došu tautas par mantojumu un zemes
galus par īpašumu.”[66]
5. Un atkal saka uz Viņu: „Sēdies Man pa labo roku, iekams Es lieku Tavus
ienaidniekus Tev par kāju pameslu.”[67]
6. Kuri tad nu ir tie ienaidnieki? Zemiskie un tie, kuri pretojas Viņa
gribai.
37. nodaļa
1. Tad nu cīnīsimies, brāļi, no visa spēka, palikdami Viņa svētajās
pavēlēs.
2. Iedomāsimies tos, kuri cīnās mūs valdītāju labā; cik kārtīgi, cik
neatlaidīgi, cik piedienīgi tie izpilda viņiem pavēlēto.
3. Ne visi ir pārvaldnieki, nedz priekšnieki pār tūkstošiem, simtiem,
piecdesmitiem vai kā savādāk, bet katrs pēc savas kārtas izpilda ķēniņa un
priekšnieka pavēles.
4. Ne lielie bez maziem ko spēj, ne mazie bez lieliem. Šī sakarība ir visos
un tā ir derīga.
5. Ņemsim mūsu ķermeni – nedz galva bez kājām ir kas, nedz kājas bez
galvas, un mazākie locekļi mūsu ķermenī ir nepieciešami un ļoti derīgi visam
ķermenim, bet visi kopā tie ir saskanīgi un pakārtoti kopējam labumam, lai viss
ķermenis būtu vesels.
38. nodaļa
1. Tad nu lai mūsu ķermenis Jēzū Kristū ir vesels un katrs lai pakārtojas
savam tuvākajam pēc tās dāvanas, kurā tas likts.
2. Stiprais, rūpējies par nespēcīgo, bet vājais lai pievēršas stiprajam!
Bagātais, pabalsti nabago, bet nabagais lai pateicas Dievam, ka Tas devis viņam
to, caur kuru piepildīt viņa trūkumu! Gudrais, parādi savu gudrību ne tikai
vārdos, bet arī labos darbos; pazemīgais, neliecini par sevi pats, bet ļauj,
lai cits liecina par tevi. Miesā šķīstais, nelielies, zinādams, ka cits ir tas,
kurš uztur tavu atturību.
3. Padomāsim, brāļi, no kādas vielas esam izcēlušies un kādi mēs ienācām
šajā pasaulē. No kāda kapa un tumsas mūsu Izveidotājs un Radītājs ieveda mūs
savā pasaulē un, pirms vēl mēs bijām, iepriekš sagatavoja savu svētību.
4. Kad nu Viņš mums ir devis to visu, tad mums arī par to visu Viņam ir
jāpateicas, jo Viņam ir gods mūžīgi mūžos. Āmen.
39. nodaļa
1. Bezprāši un neprātīgie, ģeķi un tie, kas pamācību nicina, jūs izsmies un
izņirgtās, ieplezdami pret jums savas nāsis, gribēdami paaugstināties savās
iedomās.
2. Bet ko gan spēj mirstīgais un kas par spēku tam, kurš no zemes cēlies?
3. Tā ir rakstīts: „Nebija it nekāda tēla manu acu priekšā, bet tikai pūsma
un balsi dzirdēju:
4. „Kas tad? Vai mirstīgais būs šķīsts Kunga priekšā, vai arī kāds vīrs var
palikt neaptraipīts pēc saviem darbiem, ja pat uz saviem kalpiem Viņš
nepaļaujas un savus eņģeļus atzīst par nepilnīgiem.””[68]
5. „Debesis nav šķīstas Viņa priekšā,”[69]
„Vēl jo mazāk tie, kas mīt māla namos, un arī mēs esam no tā paša māla. Tie ir
līdzīgi kožu saēstiem, - paiet laiks no rīta līdz vakaram un to vairs nav.
Tādēļ, ka tie nespēj sev palīdzēt, tie iet bijā.
6. Uzpūtīs viņiem un tie nomirs, jo tiem nav gudrības.
7. Sauc jel, vai būs kāds, kas tevi uzklausīs? Vai arī varbūt redzēsi kādu
svēto eņģeli? Jo neprātīgo aizrauj dusmas un nomaldījušos nonāvē cerība.
8. Es redzēju neprātīgo iesakņojušos, bet tūdaļ piepeši tika iznīcināta
viņa dzīve.
9. Lai tālu ir viņa dēli no pestīšanas. Tie taps satriekti vājākā vārtos un
nebūs, kas tos izrauj. Ko tie būs sev sagatavojuši, to ēdīs taisnie, bet viņi
paši no ļaunuma netaps izrauti.”[70]
40. nodaļa
1. Mums, kas esam pārliecināti par to, iedziļinoties dievišķās atziņas
dziļumos, kārtīgi jādara tas, ko Valdītājs pasludinājis piepildīt noteiktos
laikos.
2. Viņš pavēlējis pienest upurus un pildīt kalpošanas ne kā pagadās –
nekārtīgi, bet īpašos laikos un stundās.
3. Tāpat Viņš noteicis arī to, kur un kam tas jāpilda. Viņš pats ir
noteicis pēc savas visaugstās gribas, ka visam jānotiek svēti un labprātīgi, kā
tas Viņam labpaticis.
4. Tā nu tie, kuri izpilda upurēšanas noteiktos laikos, ir Viņam patīkami
un svētīgi, jo, sekodami Valdītāja baušļiem, tie nepagrēkojas.
5. Augstajam priesterim ir dota sava kalpošana, priesterim noteikta viņa
vieta, savukārt levītiem uzlikti viņu pienākumi, laicīgais cilvēks saistīts ar
laicīgiem noteikumiem!
41. nodaļa
1. Katrs no jums, brāļi, pēc noteiktās kārtības esiet patīkami Dievam,
palikdami labā sirdsapziņā un cieņā, nesniegdamies pāri mums noliktajam
kalpošanas mēram.
2. Ne visur, brāļi, tiek pienesti nepārtraukti upuri, solījumi, upuri par
grēkiem vai salīdzināšanās upuri, bet vienīgi Jeruzalemē; un arī tajā ne kurā katrā
vietā tiek upurēts, bet vienīgi tempļa priekšā uz upuru altāra, augstā
priestera un iepriekšminēto kalpotāju aplūkoti un pienesti.
3. Bet tiem, kuri dara kaut ko pret Viņa gribu, tiek piespriests nāves
sods.
4. Uzlūkojiet, brāļi, cik daudzkārt pilnīgāku atziņu mēs esam iemantojuši
un līdz ar to, - cik gan lielākai bīstamībai esam pakļauti!
42. nodaļa
1. Kungs Jēzus Kristus izsūtīja apustuļus sludināt Evaņģēliju, Jēzu Kristu
sūtīja Dievs.
2. Tātad, - Kristus sūtīts no Dieva un apustuļi no Kristus, gan viens, gan
otrs notika pēc kārtības, kas bija saskaņā ar Dieva gribu.
3. Apustuļi, saņēmuši Dieva pavēli, būdami pilnīgi pārliecināti un
nostiprināti ticībā Dieva Vārdam caur mūsu Kunga Jēzus Kristus augšāmcelšanos,
Svētā Gara pilnībā izgāja sludināt Dieva Valstības nākšanu.
4. Dažādās valstīs un pilsētās tie reizē ar sludināšanu, pēc garīgas
pārbaudes, iecēla savus ticības pirmajus par bīskapiem un diakoniem nākamajiem
ticīgajiem.
5. Un tas patiesi nav nekas jauns, jo jau pirms daudziem gadsimtiem ir
rakstīts par bīskapiem un diakoniem, jo kādā vietā saka Raksti: „Es likšu viņu
bīskapus taisnībā un diakonus ticībā.”[71]
43. nodaļa
1. Par ko lai brīnāmies, ja tie, kuriem Kristū no Dieva uzticēts šis darbs,
iecēla kalpošanai tos, par kuriem iepriekš sacīts? Tāpat arī visā savā namā
uzticamais kalps – svētīgais Mozus ir atzīmējis visu viņam pavēlēto svētajās
grāmatās, kurām ir sekojuši arī citi pravieši, apstiprinādami to, ko viņš bija
devis kā likumu.
2. Bet tad, kad sākās ķildas priestera amata dēļ un sacēlās Israēļa ciltis:
kura no tām tiks greznota ar šo godpilno nosaukumu, tad viņš, Mozus, pavēlēja
tiem divpadsmit cilšu vadoņiem atnest zižļus, uz kuriem rakstīti cilšu
nosaukumi un, paņēmis tos, sasēja, apzīmogoja ar cilšu vadoņu zīmogiem un
ielika tos liecības teltī uz Dieva galda.
3.Tad, noslēdzis telti, apzīmogoja atslēgas tāpat kā zižļus,
4. un sacīja tiem: „Brāļi, kuras cilts zizlis izplauks, to Dievs ir
izredzējis priesterībai un kalpošanai sev.”
5. Nākamajā rītā, sasaucis kopā visu Israēli – sešsimt tūkstošus vīru,
parādīja priekšniekiem viņu zīmogus, atslēdza liecības telti un iznesa zižļus;
un izrādījās, ka Ārona zizlis bija ne vien uzplaucis, bet uz tā bija arī augļi.[72]
6. Kā jūs domājat, mīļotie, vai tad Mozus neparedzēja iepriekš, kam vajadzēja
notikt? Protams, paredzēja, bet to darīja, lai Israēlī nesaceltos dumpis un lai
pagodinātu Vienīgo un Patieso. Viņam lai ir gods mūžu mūžos! Āmen!
44. nodaļa
1. Tāpat arī apustuļi zināja no mūsu Kunga Jēzus Kristus, ka notiks
šķelšanās bīskapa amata dēļ.
2. Un tāpēc, ka viņi jau iepriekš bija saņēmuši pilnīgu zināšanu par šīm
lietām, tie iedibināja iepriekšminētos kalpošanas amatus un pēc tam pievienoja
likumu, lai, kad šie būs aizmiguši, citi pārbaudīti vīri pieņemtu viņu
kalpošanu.
3. Mēs uzskatām, ka ir netaisnīgi piespiest atmest kalpošanu tiem, kurus,
piekrītot visai draudzei, iecēluši paši apustuļi vai citi ievērojami vīri, kas
nākuši pēc viņiem, tiem, kuri pazemīgi un nevainojami kalpojuši Kristus
ganāmajam pulkam ar lēnprātību un bez paviršības.
4. Un tas nav nekāds nieka grēks, ja mēs tiem, kuri nevainojami un svēti
pienes dāvanas, atņemam bīskapa amatu.
5. Laimīgi tie vecaji, kuri dzīvojuši iepriekš, kuri guvuši labus augļus un
piepildījumu un jau atraisījušies no dzīves, jo tiem vairs nav jābaidās, ka
kāds tos varētu nobīdīt no viņa vietas.
6. To mēs redzam, ka jūs dažiem, kuri, krietni dzīvodami, veikuši šo
kalpošanu, to tagad liedzat.
45. nodaļa
1. Brāļi, jūs mīlat strīdus un esat dedzīgi pie lietām, kuras neattiecas uz
pestīšanu!
2. Pievērsieties Svētajiem Rakstiem, patiesībai, kura nākusi caur Svēto
Garu!
3. Pārdomājiet – nekā netaisna vai sagrozīta tajos nav rakstīts; bet jūs
neatradīsiet tajos, ka taisnos būtu gāzuši svēti vīri!
4. Taisnie tika vajāti – bet no ļaundariem! Taisnie tika likti cietumos –
taču no nešķīstajiem; tika akmeņiem nomētāti – bet no noziedzīgajiem; tika
nokauti no sagānītajiem un no tiem, kuri iedegušies netaisnā skaudībā.
5. Visas šīs ciešanas tie panesuši ar godu!
6. Ko nu lai sakām, brāļi? Vai gan dievbijīgie iemeta Daniēlu bedrē?
7. Vai Ananju, Asarju un Misaēlu iemeta krāsnī tie, kuri ar godbijību
kalpoja Visaugstākajam? Nebūt, nē! Kas tad ir tie, kuri tādas lietas perina?
Tie, kuri, riebīguma un visādas negantības pilni būdami, nonākuši līdz tādai
siržu pretniecībai, ka nodeva mocībām tos, kuri ar svētu un nevainojamu gribu
kalpoja Dievam, jo tie nezināja, ka Visuaugstais ir aizstāvis un aizbildnis
tiem, kuri ar šķīstu sirdsapziņu godā Viņa svētības pilno Vārdu.
8. Bet viņi, palikdami paciešanā, iemantoja slavu un godu, un Dievs tos
pagodināja, iemūžinādams viņu piemiņu uz mūžu mūžiem. Āmen.
46. nodaļa
1. Šādiem piemēriem arī mums, brāļi, vajag sekot,
2. jo ir rakstīts: „Pieķeries svētajiem, jo, kas tiem pieķērušies, tie taps
svēti.”[73]
3. Un atkal citā vietā: „Ar nevainīgu būsi nevainīgs, ar izredzēto būsi
izredzēts, ar sagrozītu samaitāts!”[74]
4. Tad nu pieķersimies nevainīgajiem un taisnajiem, jo tādi ir Dieva
izredzēti!
5. Kādēļ pie jums šķelšanās, naids, nesaskaņas un kari?
6. Vai tad mums nav viens Dievs un viens Kristus, vai tad viens žēlastības
Gars nav izliets pār jums, vai tad Kristū neesat vienam aicinājumam aicināti?
7. Kādēļ staipām un plosām Kristus locekļus, saceļamies pret savu pašu
miesu un nonākam līdz tādam neprātam, ka jūs aizmirstat, ka esam locekļi viens
otram? Atcerieties mūsu Kunga Jēzus Kristus vārdus,
8. jo Viņš ir sacījis: „Vai tam cilvēkam! Tam būtu labāk, ja viņš nebūtu
dzimis, nekā tas apgrēcina vienu no Maniem izredzētajiem. Tam būtu bijis labāk,
ja tam uzkārtu dzirnakmeni un iemestu jūrā, nekā tas vienu no Maniem
izredzētajiem novērstu!”[75]
9. Jūsu šķelšanās ir daudzus novērsusi, daudzus iegrūdusi grūtsirdībā,
šaubās, bet jūs visus – skumjās. Taču jūsu dumpis paliek, kāds bijis.
47. nodaļa
1. Ņemiet svētīgā apustuļa Pāvila vēstuli.
2. Ko viņš jums visupirms rakstīja savas sludināšanas sākumā?
3.No patiesības iedvesmots, viņš rakstīja jums par sevi, Kēfu un Apollu
tādēļ, ka arī tolaik jums bija izveidojušies dažādi novirzieni.
4. Bet toreizējās noslieces jūs ieveda mazākā apgrēcībā, jo jūs
nosliecāties pie izslavētiem un cienītiem apustuļiem un pie vīra, kurš bija
viņu pārbaudīts.
5. Un tagad pārdomājiet, kādi ir tie, kas sagrozījuši jūs un mazinājuši
jūsu krietno un izslavēto brāļu mīlestību.
6. Apkaunojošas, brāļi, visai apkaunojošas un kristīgas dzīves necienīgas
lietas dzirdamas par jums – stiprā un senā Korintas baznīca kāda viena vai divu
dēļ sacēlusies pret presbiteriem.
7. Šī ziņa atskanējusi ne tikai mums, bet arī pie tiem, kas ir mūsu
pretinieki, tā ka Kunga vārds jūsu neprāta dēļ tiek pakļauts zaimošanai, bet
sevi pašus jūs atkal esat pakļāvuši briesmām.[76]
48. nodaļa
1. Nolikdami to visu pēc iespējas drīz, nometīsimies Valdītāja priekšā un
ar asarām izlūgsimies, lai Viņš savā žēlastībā salīdzinās ar mums, atjaunodams
mūs šķīstā dzīvošanā, kura būtu cienīgas brāļu mīlestības pilna.
2. Jo tie ir taisnības vārti, kas atvērti dzīvībā, kā ir rakstīts:
„Atdariet man taisnības vārtus, es ieiešu pa tiem un slavēšu Kungu.
3. Šie ir Kunga vārti, taisnie pa tiem ieies.”[77]
4. Daudzi vārti ir atdarīti, taču taisnības vāti ir Kristū, un svētīgi ir
visi, kuri pa tiem ieiet un dodas svētā un taisnīgā gājumā, bez saminstināšanās
piepildīdami visu, kas tiem nolikts.
5. Tad nu, ja kāds ir uzticams, ja spējīgs izteikt atziņu, ja gudrs izšķirt
mācību, ja šķīsts darbos,
6. un jo vairāk, kādam liekas, kāviņš ir liels, tad vēl jo vairāk viņam
pienākas būt pazemīgam un meklēt ne sava paša labuma, bet kopīgo.
49. nodaļa
1. Lai tas, kam Kristus mīlestība, dara to, ko Kristus ir pavēlējis.
2. Kurš var izskaidrot Dieva mīlestības saiti?
3. Kurš var cienīgi izteikt Viņa žēlastības varenību?
4. Neizskaidrojami ir tie augstumi, kuros ved mīlestība!
5. Mīlestība mūs vieno ar Dievu, mīlestība apklāj grēku daudzumu, mīlestība
panes visu, visu pazemībā pacieš, mīlestībā nav nekā zemiska, nekā uzpūtīga,
mīlestībā nav šķelšanās, mīlestība neceļ dumpi, mīlestība visu dara
vienprātībā, mīlestībā visi Dieva izredzētie sasnieguši pilnību. Bez mīlestības
Dievam nekas nav pieņemams.
6. Mīlestībā Valdītājs mūs ir pieņēmis. Mūsu Kungs Jēzus Kristus tās
mīlestības dēļ, kura Viņam bija uz mums, pēc Dieva gribas nodeva par mums savas
asinis un savu miesu, un savu dvēseli par mūsu dvēseli.
50. nodaļa
1. Mīļotie, redziet, cik mīlestība ir liela un brīnišķīga, un viņas
piepildījums nav izskaidrojams.
2. Kurš gan tajā var atrasties, ja Dievs to nav atzinis par viņas cienīgu?
Ilgosimies un lūgsim, lai varētu tapt atrasti mīlestībā šķīstīti no cilvēciskām
iegribām.
3. Ir aizgājušas visas paaudzes no Ādama līdz šai dienai, bet tie, kuri mīlestībā
tapuši pilnīgi, ir iemantojuši sev vietu līdzās dievbijīgajiem. Un tie taps
redzami, kad atklāsies Kristus Valstība,
4. jo ir rakstīts: „Ieejiet uz mazu brīdi šaurajos kambaros, līdz tam
laikam, kamēr pāries Manas dusmas un dedzība, un Es pieminēšu labās dienas un
piecelšu jūs no jūsu kapiem.”[78]
51. nodaļa
1. Ja mēs apgrēkojamies vai ienaidnieka pamudināti netīši kaut ko izdarām,
tad būsim cienīgi, lai saņemtu piedošanu. Tāpat arī tiem, kuri bijuši dumpja un
šķelšanās sācēji, pienākas skatīties uz kopīgo cerību.
2. Tie, kuri bijībā un mīlestībā dzīvo, vēlas labāk ciest paši, nekā
pakļaut briesmām savus tuvākos, labprātāk nodod nosodījumam sevi, nekā pakļauj
briesmām mums uzticēto labo un taisnīgo saskaņu.
3. Jo cilvēkam ir labāk atzīties savos pārkāpumos, nekā apcietināt savu
sirdi, kā apcietinājās sirdis tiem, kuri sacēlās pret Dieva kalpu Mozu, un viņu
tiesa bija visiem redzama.
4. Tie dzīvi nogāja ellē un nāve tos ganīja.
5. Faraons un viņa karaspēks, visi ēģiptiešu virsnieki un viņu kara rati
līdz ar jātniekiem noslīka un gāja bojā Melnajā jūrā, un tas notika tikai
tādēļ, ka tika nocietinātas viņu neprātīgās sirdis pēc visa tā, kad Ēģiptē caur
Dieva kalpu Mozu notika tik daudzas zīmes un brīnumi.
52. nodaļa
1. Brāļi, Valdītājam, kurš valda pār visu, nekas netrūkst, un ne no viena
Viņam neko nevajag, Viņš vienīgi prasa, lai grēcinieks atzītos savos grēkos.
2. Tā saka izredzētais Dāvids: „Es atzīšu Kungam savus pārkāpumus, un tas
patiks Viņam labāk nekā jauns teļš, kuram aug ragi un nagi. To redzēs nabagie
un priecāsies.”[79]
3. Un atkal viņš saka: „Pienes Dievam pateicības upuri un maksā
Visuaugstākam savus solījumus, un tad piesauc Mani savu bēdu dienā, un Es
izraušu tevi un tu godāsi Mani.”[80]
4. „Jo upuris Dievam ir satriekts gars.”[81]
53. nodaļa
1. Mīļotie, jūs ļoti labi pazīstat Rakstus un izprotat Dieva vārdus.
Atcerēsimies to, kas ir rakstīts.
2. Tajā laikā, kad Mozus uzkāpa kalnā un pavadīja tu četrdesmit dienas un
četrdesmit naktis pazemībā un gavēšanā, Dievs uz viņu sacīja: „Nokāp ātri no
šejienes, jo tava tauta, kuru tu izvedi no Ēģiptes zemes, ir noziegusies, ātri
novērsdamās no tā ceļa, kuru Es tiem esmu pavēlējis, un tie ir lējuši sev
tēlu.”
3. Un Kungs sacīja uz Mozu: „Es esmu runājis uz tevi vienreiz un arī
otrreiz, sacīdams: „Es uzlūkoju šo tautu, un raugi, - tā ir nepakļāvīga. Atļauj
Man, Es to izdeldēšu un izdzēsīšu viņas vārdu zem debesīm, un darīšu tevi par
lielu un brīnišķu tautu, lielāku nekā šī.”[82]
4. Un sacīja Mozus: „Nemūžam, Kungs! Piedod šai tautai viņas grēkus, vai
arī mani izdzēs no dzīvo grāmatas.”[83]
5. Ak, varenā mīlestība, ak, nepārspējamā pilnība! Kalps atklāti runā uz
savu Kungu, lūdz piedošanu daudziem vai arī vēlas pats būt izdeldēts līdz ar
tiem.
54. nodaļa
1. Tas, kurš jūsu vidū ir augstsirdīgs, laipns vai mīlestības pilns, lai
saka:
2. „Ja manis dēļ izcēlies dumpis, naids vai šķelšanās, tad es piekāpšos un
došos tur, kur gribēsiet, un darīšu to, ko noteiks vairums, lai tikai Kristus
ganāmais pulks būtu mierā ar ieceltajiem valdītājiem.
3. Tas, kurš tā izdarīs, iemantos lielu godu Kristū, un viņu uzņems jebkurā
citā vietā, „jo Kungam pieder zeme un viss, kas to piepilda.”
4. Tā ir rīkojušies un nekad nenožēlos tie, kuri dzīvo Kunga cienīgu dzīvi.
55. nodaļa
1. Aplūkosim notiekošo pie pagānu tautām. Daudzi ķēniņi un valdnieki,
izceļoties sērgām, pēc iepriekš pasludināta pareģojuma nodeva sevi pašu nāvē,
lai ar savām asinīm izglābtu pavalstniekus, daudzi dumpja laikā pametuši savas
pilsētas, lai dumpis neceltos vēl lielāks.
2. Un mēs pazīstam arī mūsu vidū daudzus, kuri nodevuši sevi važās, lai
atbrīvotu citus; daudzi pārdevuši paši sevi verdzībā un maksu saņemdami, to
izdalījuši citiem.
3. Dieva žēlastībā stiprinātas, daudzas sievietes veikušas vīrišķības
pilnus darbus.
4. Svētīgā Judīte tad, kad viņas pilsēta bija aplenkta, izlūdzās no tautas
vecajiem atļauju iet uz ienaidnieka nometni.
5. Mīlestības dēļ uz savu aplenkto tēvzemi un tautu, viņa gāja turp,
pakļaudama sevi briesmām. Un Kungs nodeva Oloferēnu sievietes rokās.
6. Nebūt ne mazākām briesmām pakļāva sevi ticībā pilnīgā Estere, lai
izglābtu no gaidāmās pazudināšanas divpadsmit Israēļa ciltis. Ar gavēni un
pazemību viņa pagodināja visuredzošo Valdītāju, mūžīgo Dievu, kurš, redzot
viņas dvēseles pazemību, izglāba tautu, kuras dēļ viņa bija pakļāvusi sevi
briesmām.
56. nodaļa
1. Lūgsim par tiem, kuri atrodas grēkā, lai arī viņiem tiktu dota
labprātība un pazemība, ka viņi paklausītu ne mums, bet Dieva gribai. Un lai
tiem šādā veidā būtu auglīga un pilnīga palikšana žēlastībā pie Dieva un Viņa
svētajiem.
2. Pieņemsim pamācību, mīļotie, un tās dēļ lai neviens nesaskaišas.
Pamudināšana, ar kuru viens otru pamudinām, ir laba un visai noderīga, jo tā
mūs pieved Dieva gribai.
3.Jo tā saka svētais Vārds: „Kungs pārmācīdams pārmācīja mani, taču
nenodeva nāvē.”[84]
4. „Jo, ko Kungs mīl, to Viņš pārmāca un šausta katru dēlu, ko Viņš
pieņem.”[85]
5. „Taisnais man atklās manus noziegumus un pārmācīs mani žēlastībā, bet
grēcinieka eļļa lai nesvaida manu galvu.”[86]
6. Un atkal saka Raksti: „Svētīgs tas cilvēks, kuram Kungs atklāj viņa
noziegumus, nevairies no Visuvaldītāja pārmācības, Viņš gan dara sāpes, gan
atkal pieceļ.
7. Viņš satriec, bet Viņa roka atkal dziedina.
8. Sešas reizes Viņš izglābs tevi no bēdām un septītajā ļaunums tevi
neskars.
9. Bada laikā Viņš izglābs tevi no nāves, bet karā tevi atpestīs no rokas
ar zobenu.
10. No šaustīgas mēles Viņš tevi paslēps un tu nenobīsies, ļaunumam
tuvojoties.
11. Par netaisnajiem un ļaundariem tu pasmiesies un neizbīsies no lauku
zvēriem,
12. jo lauku zvēri dzīvos mierā ar tevi.
13. Pēc tam tu atzīsi, ka tavs nams būs mierā un dzīve tavās teltīs būs bez
grēka.
14. Tu atzīsi, ka bagātīga būs tavs dzimums, ka tavu bērnu būs tik daudz,
cik uz lauka augu, kuri nes augļus.
15. Un tu noiesi savā kapā kā nobriedusi labība pļaujamā laikā, itin kā
kūlīši, kas savlaicīgi savesti no klona.”[87]
16. Redziet, mīļotie, kādā pasargājumā ir tie, kurus Valdītājs pārmāca, jo
labais Tēvs, kurš mūs pārmāca, dara to, lai mēs caur Viņa svēto pārmācīšanu
iegūtu žēlastību.
57. nodaļa
1. Tad nu jūs, kas esat iesākuši šo dumpi, pakļaujieties vecajiem un savās
sirdīs pazemodamies, topiet pārmācīti uz atgriešanos.
2. Mācieties pakļauties, nolieciet savas augstprātīgās un patmīlīgās runas,
jo labāk, ja jūs esat Kristus ganāmajā pulkā kā mazākie, nekā šķietami vareni
būdami, pazaudējat Viņa doto cerību.
3. Tā saka pilnīgā Gudrība: „Lūk, Es atklāšu jums manu runu garu un
iemācīšu jums savu Vārdu.
4. Bet Es saucu un jūs neklausījāt, Es izstiepu savus vārdus jums pretī, un
jūs tos nesaņēmāt, itin kā nederīgus atmetāt Manus padomus un nepakļāvāties
Manai pārmācībai. Tādēļ Es smiešos, kad nāks pār jums pazudināšanas, piepešs
apjukums vai izpostīšana, līdzīga vētrai, un kad nāks pār jums bēdas un spaidi.
5. Un tad notiks, ka jūs Mani piesauksiet, bet Es neuzklausīšu jūs. Ļaunie
meklēs Mani, bet neatradīs, jo viņi ir ienīduši gudrību un nav pieņēmuši Kunga
bijību, tie nav gribējuši pieņemt Manus padomus un izsmējuši Manu pārmācību.
6. Un tādēļ tie baudīs no savu ceļu augļiem un taps piepildīti ar savu
nešķīstību.”[88]
58. nodaļa
1. Visuredzošais Dievs, garu Valdnieks un Kungs pār visu miesu, izvēlējis
Kungu Jēzu Kristu un caur Viņu arī mūs sev par īpašu tautu. Viņš lai dod
ticību, bijību, mieru, pazemību, lēnprātību, atturību, šķīstību un saprašanu
katrai dvēselei, kura piesauc Viņa vareno vārdu. Un tādā veidā lai dara pilnīgu
savu vārdu caur Augsto Priesteri un mūsu Aizbildni Jēzu Kristu, kurā Viņa lai
gods, varenība, spēks un slava kā tagad, tā arī mūžīgi mūžos. Āmen.
59. nodaļa
1. Bet Klaudiju Efēbu un Valēriju Bītonu līdz ar Fortunatu, kurus mēs esam
pie jums sūtījuši, atlaidiet ātrāk pie mums priecīgi un ar mieru, lai viņi jo
drīz paziņotu mums par jūsu mieru un vienprātību, pēc kā mēs esam visai
ilgojušies. Lai arī mēs ātrāk varētu priecāties par jūsu labo pastāvību.
2. Mūsu Kunga Jēzus Kristus žēlastība lai ir ar jums visiem, kā arī ar
visiem tiem, kuri Dieva aicināti caur Kristu, kurā Viņam gods, slava, varenība
un mūžīgs tronis no mūžības uz mūžību. Āmen.
Tulkojis A. Bite
[1] Šī vēstule ir
oficiāls Romas draudzes vēstījums Korintas
draudzei un ir loģiski, ka vēstules
autoram bija jābūt oficiālam draudzes pārstāvim, visticamāk bīskapam. Tādēļ
kopš seniem laikiem par vēstules autoru tiek uzskatīts Romas bīskaps Klements.
Origēns (185.-254.), Eusēbijs (265.-340.), Epitānijs (315.-403.) un Hieronīms
(340.-420.) idenficē autoru ar Fil. 4:3 pieminēto Klementu, Iranejs
(?130.-202.) sauc Klementu par apustuļu mācekli: „Klements, kurš redzējis
svētīgos apustuļus.” Pēc Pareizticīgās Baznīcas Mantojuma Svētais apustulis
Pēteris neilgi pirms savām ciešanām ievētīja (ar roku uzlikšanu, рукоположил)
svēto Klementu par Romas bīskapu. Pēc apustuļa nāves, pēc svētā Lina (Linna),
Romas bīskapa nāves (67 – 79) un viņa pēcteča, svētā bīskapa Anaklēta (79 –
91), Romas katedrā atradās svētais Klements (no 92 – 101 gadam). Romas Klements
ir miris mocekļa nāvē noslīcinot 101. gadā Hersonesā.
[2] Klements sauc Baznīcu par „piemājotāju”, kas norāda uz Baznīcas svešniecību
šajā pasaulē. To pašu uzsver arī Smirnas Polikarps vēstulē
Filipiešiem1; 1.Pēt. 2:11; vēstulē Diognetam 5. nod. u.c.
[3] „vecajie” – burt. „presbiteri”, ar šo vārdu Klements apzīmē draudzes garīgo
vadību vispār, bīskapus un diakonus.
[4] “Raksti” un „ir rakstīts” domāti citāti no Vecās
Derības, jo Jaunā Derība Klementa laikā bija tikai atsevišķas vēstules
atsevišķās draudzēs, piemēram, Korintas draudzei Pāvils rakstīja, lai apvaldītu
pirmo dumpi, viss pārējais tika nodots mutvārdos.
[5] Dt. 32:15. Šeit un turpmāk citāti ņemti no Septuagintas (VD grieķu
tulkojuma), un tādēļ, ka Septuagintas teksts nesakrīt ar kanonisko ebreju
tekstu, no kura veikti visi latviešu Bībeles tulkojumi, vēstules tulkojumā
izmantoti citāti arī ir tulkoti no vēstules grieķu oriģināla.
[6] Gen. 4:3-8. Šajā vietā Septuagintas teksts mēģina skaidrot dažviet
neskaidro ebreju tekstu, teoloģiski pamatot un interpretēt notiekošo, dažviet
arī papildināt.
[7] Par apustuļa Pāvila atrašanos gūstā 7 reizes nav liecību ne Apustuļu
darbos, ne citur Jaunajā Derībā. Klements par to runā kā Pāvila laikabiedrs.
[8] Uzskata, ka Dinaīda un Dirka varētu būt kādas kristiešu mocekles, taču martīrijos
(mocekļu sarakstos) šādi vārdi nav minēti.
[9] Gen 3:23
[10] „Valdītājs” – vārda
„Kungs” ekvivalents pie Klementa. Vārdu „Kungs” Klements lieto tikai Rakstu
citātos un tur, kur tas attiecināts uz Jēzu Kristu. Vārda „Kungs” aizvietošana
ar „Valdītājs” varētu būt skaidrojama ar autora lielo bijību pret Dieva Svēto
Vārdu (Ex. 3:14).
[11] Eceh. 33:11
[12] Eceh. 18:30
[13] Tieši šādu vārdu Rakstos
nav, sasaucas ar Jes 1:18
[14] Jes 1:16-20
[15] Gen. 12:1-3
[16] Gen. 13:14-16
[17] Gen. 21:22
[18] Jer. 9:23-24; 1.Sam. 2:10
[19] Mat. 5:7; 6:14,15;
7:1,2,12; Lk. 6:31, 31-38
[20] Jes. 66:2
[21] Jes. 39:13
[22] Ps. 61:15
[23] Ps. 78:36,37
[24] Ps. 12:4-6
[25] Jes. 39:13
[26] Ps. 62:5
[27] Ps. 78:36-37
[28] Ps. 31:19
[29] Ps. 12:4-6
[30] Jes. 53
[31] Ps. 22:7-9
[32] Gen. 18:27
[33] Ījaba 1:1
[34] Ījaba 14:4-5
[35] Num. 12:7
[36] Ex. 3:1; 4:10
[37] Rakstos nav
[38] Ps. 89:21
[39] Ps. 51:3-19
[40] Ījaba 38: 11
[41] Sal. pam. 20:27
[42] Ps. 34:12-18
[43] Ps. 32:10
[44] Tiešā veidā Rakstos nav,
sasaucas ar 2.Pēt 3:3-4
[45] Mal. 3:1; Jes. 14:1; Hab. 2:3
[46] Fēniksa mūžīgā atjaunošanās – nākamās augšāmcelšanās priekšvēstnesis. Mītu
par Fēniksu pieminējis arī sengrieķu vēsturnieks Hērodots. Ir uzskats, ka
Fēnikss pieminēts arī Ījaba 29:18 ebreju tekstā, kur var lasīt: „Un es sacīju:
„Es nomiršu savā ligzdā un manu dienu būs daudz kā Fēniksam”” (mūsu tulkojumā:
„daudz kā smilšu”). Vēlāk mītu par Fēniksu izmanto arī Tertuliāns.
[47] Ps. 28:7
[48] Ps. 3:6
[49] Ījaba 19:25-26
[50] Ps. 19:2-4
[51] Ps. 19:2-4
[52] Ps. 139:7-10
[53] Deut. 32:8-9
[54] Deut. 4:34; Num. 18:27
[55] Sal. pam. 11:2-3
[56] Atsaucas uz Jer. 9:23-24;
1.Kor. 1:31
[57] Gen. 22:17; 15:5
[58] Gen. 1:26-27
[59] Jes. 40:10; 62:11
[60] Dan. 7:9
[61] Jes. 6:3
[62] Rakstos nav. Zīmīgi, ka arī apustulis Pāvils (1.Kor. 2:19) gandrīz burtiski
min šo vietu, sacīdams: „Jo ir tā, kā rakstīts: „......””. Gan Pāvils, gan
Klements atsaucas uz šo citātu kā ņemtu no Rakstiem. Iespējams uz kādu
nekanonisku grāmatu. Sasaucas ar Jes. 64:4; Jes. 65:17
[63] Ps. 50:16
[64] Ps. 50: 17-24
[65] Ps. 104:4
[66] Ps. 2:7-8
[67] Ps. 110:1
[68] Ījaba 4:16-18
[69] Ījaba 15:15
[70] Ījaba 4:19 – 5:5
[71] Jes. 60:17 (citēts ar izmaiņām, „diakonus ticībā” vietā oriģinālā ir –
„priekšniekus mierā”)
[72] Num. 17
[73] Tiešā veidā Rakstos nav,
sasaucas ar Ps. 12:26a
[74] Ps. 18:26-27
[75] Kristus vārdu
komplitācija no Mt. 26:24; 18:6-7; Lk. 17:1-2
[76] Šī šķelšanās Korintas draudzē ir daudz bīstamāka par pirmo, kura notika
Pāvila laikā. Klements ar nicinājumu vēršas pret šķelšanās iniciatoriem, kuri
apzināti ir izraisījuši šo otro šķelšanos draudzē, un brīdina, ka šīs
nekārtības var izraisīt arī bīstamu reakciju (iespējams vajāšanas) no ārpuses
(resp. pagāniem).
[77] Ps. 118:19-20
[78] Jes. 26:20
[79] Ps. 69:31-33
[80] Ps. 50:15-16
[81] Ps. 51:19
[82] Ex. 32:7-10
[83] Ex. 32:31-32
[84] Ps. 118:18
[85] Sal. pam. 3:12
[86] Ps. 141:5
[87] Ījaba 5:17-26
[88] Sal. pam. 1:23-31