Diakons Andrejs Kurajevs. No grāmatas "Protestantiem par pareizticību",
Vai drīkst kristīt bērnus?
Pareizticības un protestantisma atšķirības bērnu kristīšanas jautājumā-
tā nav tikai rituāla problēma. Aiz šīs atšķirības stāv jau atzīmētā austrumu un
rietumu kristietības principiālā atšķirība. Protestantisms saprot glābšanu kā
pie-došanu, ko Kristus paziņo tam, kurš noticēja Viņam. Pareizticība saprot
glābšanu kā Kristus dzīvi cilvēkā, kā dziedināšanu.
Protestanti saka, tā kā zīdaiņi juridiski nav rīcībspējīgi un nav
saprātīgi, viņi nevar apliecināt Evaņģēlija doktrīnu un, atbilstoši, nevar būt
Dieva tautas locekļi. Pareizticīgie tomēr vadās no atziņas, ka zināt, kas ir
gaiss- tas ir viens, bet to elpot – pavisam kas cits. Zīdainis nepazīst piena
īpašības un izcelsmi- bet bez tā dzīvot nevar. Kura māte gan teiks saslimušam
bērnam: “tu vispirms izaudz, pabeidz medicīnas institūtu, tikai tad tu sapratīsi,
kā uz organismu iedarbojas šīs zāles, un, kad tu apsolīsi vairāk nekad neēst
sniegu, tad es tev iedošu zāles!”
Skaidrs, ka noziedznieks, kurš apzināti nenožēlo, nevar tikt apžēlots.
Bet vai ārstam jāatsaka palīdzība
slimniekam tikai tādēļ, ka viņš vēl nav sapratis savas slimības avotu?
Jā, bērns nezin, kas ir Baznīca un uz kādiem principiem tā veidojas. Bet
Baznīca- tas nav filozofisks pulciņš, nav vienkārša vienādi domājošo sapulce.
Baznīca- tā ir dzīve Dievā. Vai bērni ir nošķirti no Dieva? Vai viņi ir sveši
Kristum? Vai nav absurdi atstāt viņus ārpus Kristus (bet kristības visi
kristieši saprot kā durvis, kas ved Kristus Baznīcā) tikai tā iemesla dēļ, ka
romiešu tiesību normas neredz viņos “tiesībspējas” pazīmes?
Patiesi, nevar vardarbīgi izturēties pret cilvēku. Bet kādēļ zīdaiņus
uzskatīt par dēmoniem? Kāds pamats domāt, ka viņi pretojas savienoties ar
Kristu? Vai protestanti piekrīt Tertuliāna domām, ka cilvēka dvēsele pēc savas
dabas jau ir kristiete? Tātad, dabiska ir cilvēku tiekšanās pēc Kristus, bet ne
pretošanās Viņam? Tātad, tikai ļaunā cilvēku griba noraida viņa tiekšanos pēc
dzīvības Avota? Un kas tad notiek- izrādās zīdaiņi ir tik ļauni, ka viņiem nav
vietas Baznīcā un viņu kristīšanu nevar vērtēt savādāk kā vardarbību pret viņu
gribas izpausmi?
Tagad vērsīsimies pie Bībeles. Jebkurš
cilvēks, kurš lasa Rakstus, pateiks, ka Vecajā Derībā bija vairāki Jaunās
Derības kristību pirmtēli. Un visi tie Vecās Derības notikumi un priekšraksti,
kas kļuva par Jaunās Derības kristību pirmtēliem,- visi ietvēra sevī bērnus.
Pirmais pirmtēls bija iziešana caur Sarkano jūru. Izgāja cauri viss
Izraēls ar zīdaiņiem- bet ap. Pāvilam tā jau ir kristību zīme: “Negribu atstāt
jūs, brāļi, neziņā, ka mūsu tēvi ir visi bijuši apakš padebeša un visi gājuši
caur jūru, un visi padebesī un jūrā uz Mozu kristīti” (1.Kor. 10,1-2). Ja
zīdaiņi piedalījās Vecās Derības kristībās, uz kāda pamata viņiem vajag atteikt
pieņemt Jaunās Derības kristību?
Otrs Kristību sakramenta pirmtēls bija
apgraizīšana. Apgraizīšana bija zīme ieiešanai Dieva tautā, Derības zīme. Tā
notika astotajā dienā pēc zēna piedzimšanas (1.Moz. 17,9-14). Tātad, līdz
Kristum zīdainis varēja būt Baznīcas loceklis, Dieva tautas loceklis, bet pēc
Viņa atnākšanas un upura tas izrādījās neiespējami? Vai tad Kristus atnāca, lai
atvieglotu ļaudīm ceļu pie Dieva vai lai to apgrūtinātu? Laikam taču, lai
atvieglotu. Viņš atnāca tikai pie pieaugušajiem vai arī pie bērniem? Laikam
taču, arī bērniem Viņš atvieglina nokļūšanu Tēva mājās... Apgraizīšana tika
nomainīta ar to, kā pirmtēls viņa bija- ar kristībām (Kol. 2,11). Vai tiešām
Derību maiņas rezultātā zīdaiņi zaudēja iespēju kļūt par Baznīcas locekļiem?
Protestanti saprot kristības pārāk vienpusīgi: viņi tajās redz tikai
negatīvo jēgu: nomazgāšanu no grēka sārņiem (ja reiz bērni negrēko (???), tad
viņiem nevajag kristības). Bet kristībai ir arī pozitīva jēga, pie tam
virssubjektīva. Kristības nav tikai vienkārša ārēja iekšējās cilvēka apņemšanās
izpausme (“labas sirdsapziņas apsolījums Dievam”). Kristības – tas ir notikums,
kas maina to pasauli, kurā cilvēks dzīvo. Kristības ir ieiešana Dieva tautā,
pie tam tā nav juridiska “pilsonības tiesību iegūšana”, bet pievienošanās
Kristus miesai, svētīga patvēruma un palīdzības saņemšana.
Lai izprastu Vecās Derības pirmtēlu saistību ar Jaunās Derības kristību
praksi, ir vērts pajautāt, kurš personīgi bija Derības objekts. Derība- tas ir
līgums. Ar līgumu saprot divas puses, kuras savā starpā iestājas noteiktās attiecībās.
Viens bibliskās Derības subjekts ir Dievs. Bet ar ko tieši viņš slēdz Veco
Derību? Ar Mozu? Ar Āronu?- Nē, ar visu Izraēla tautu. Evaņģēlija lappusēs mēs
redzam, ka Kristus neslēdz Jauno Derību ar Pēteri, un ne ar Jāni, bet ar jauno
Dieva tautu: pie Derības Kausa, izlieta “par jums un daudziem citiem”, Kristus
aicina “visus”. Dievs dod Savu svētību un aizsardzību ne vienkārši vienam
indivīdam, bet cilvēku savienībai- Baznīcai. “Kristus ir ne tikai mūžīgās Vēsts
nesējs, ko Viņš atkārto vienam pēc otra katram pārsteigtajam cilvēkam”116.
Viņš runā Baznīcai.
Tādēļ ļoti svarīgi saprast, ka apgraizīšana un kristības nav personisks
upuris. Tas nav vienkārši personisks vai ģimenes notikums. Tas ir visas tautas
notikums. Iestāties Derībā- nozīmē iegūt Dieva tautas pilsoņa tiesības, nozīmē
sākt dzīvot tādu dzīvi, kura arī bez manis, un pirms manis dzīvo citos ļaudīs,
caur kuriem es satiekos ar Radītāju. Ne atdalīt mūs vienu no otra atnāca
Glābējs, bet apvienot. Tādēļ nevajag samulst par to, ka pašā Jaunajā Derībā
vārds “baznīca” tiek pieminēts 110 reizes. Lai iegūtu glābšanu vajag ieiet
“svētajā zemē”, tajā ļaužu savienībā, caur kuru svētības gaisma izplatās
pasaulē. Baznīca- Dieva tauta. Bet vai var būt tauta bez bērniem?
Vecās Derības likums, izredzētība,
tiesības un apsolījumi attiecas arī uz bērniem. Iestāties Derības stāvoklī
nozīmēja vispirms kļūt par Dieva tautas locekli. Dieva tautā ļaudis iegāja
bērnībā. Tādēļ bija nepietiekami piedzimt ebreju ģimenē- vajadzēja iziet caur
apgraizīšanas sakramentu. Tāpat šodien- par maz ir piedzimt kristieša ģimenē,
jāiziet cauri kristības sakramentam.
Ar šiem sakramentiem vecāki ieslēdz savus bērnus Derības stāvoklī, Dieva
tautas sastāvā tādēļ, lai pār mazuļiem izplatītos svētīgā Dieva aizsardzība, kas
apsedz visu tautu. Kad kādreiz ebreju bērni pašā briesmīgākajā ēģiptiešu nāves
soda naktī glābās no pazudināšanas ar upurjēra asinīm, kas bija uztrieptas uz
durvju stenderēm, tā kristietības laikmetā no nāves eņģeļa, bērni aizsargājās
ar patiesā Upurjēra Asinīm un Viņa zīmogu- kristībām117.
Protestanti runā, ka cilvēkam nav un
nevar būt tādu darbu, kuri palīdzētu viņam iegūt glābšanu. Bet šī protestantu
teoloģijas formula atrodas pārsteidzošā pretrunā ar viņu kristību izpratni.
Kristības- tā ir tikai cilvēka darbība vai kristībās izņemot cilvēku, bez
cilvēka darbojas vēl arī Dievs? Kristības ir tikai tas, ko es vēlos apliecināt
Dieva priekšā, vai kristībās ir arī Radītāja atbildes darbība, svētības
sūtījums. Ja pareizs ir tikai pirmais, tad kristības nav nekas vairāk kā
dīvains, tīri cilvēcisks rituāls, bezsvētīga cilvēku darbība. Un Kristus
vēlējums par kristībām izskatās dīvains: “kurš ticēs un veiks tādu rituāla
darbību, būs glābts, bet, ja kāds neizpildīs tieši šādu rituāla formu, tiks notiesāts
pat tajā gadījumā, ja viņam bija ticība”. Ja atzīst, ka kristībās darbojas Pats
Dievs, tad tas nozīmē, ka kristības ir sakraments, tā ir tāda cilvēciska
darbība, kas piesauc Dieva svētību cilvēka pasaulē. Bet, ja galveno kristībās
paveic Gars- tad no kurienes protestantiem tāda pārdroša vēlēšanās ierobežot Tā
darbības lauku, Kurš elpo, kur grib? Kāpēc viņi ir tik pārliecināti par to, ka
Gars negrib darboties bērnos?
Jaunās Derības tekstos ir tieša Kristus pavēle: “Netraucējiet viņiem- bērniem-
nākt pie manis” (Mat. 19,14). Taču vienīgās durvis pie Kristus- “ja kāds
neatdzimst ūdenī un Garā, netikt tam Dieva valstībā“ (Jāņ. 3, 5). Kristus,
bērnus ieraudzījis, “Viņš tos apkampa, rokas tiem uzlika un tos svētīja”
(Mk. 10,16). Tātad, Kristus svētī bērnus, Viņš var tos svētīt. Tāpat
pareizticīgie cer, ka Kungs svētīs arī viņu bērnus118.
Dievs iesvēta bērnus pat pirms viņu dzimšanas. Kā piemērs- Jānis
Kristītājs (Lk. 1,15). Var atcerēties pravieti Jeremiju(“Pirms Es tevi radīju
mātes miesās, Es tevi jau pazinu, un, pirms tu piedzimi no mātes miesām, Es
tevi svētīju” -Jer. 1,5) un apustulis Pāvils: “Dievs, kas mani no mātes miesām
izredzējis un Savā žēlastībā aicinājis“ (Gal. 1,15). Kā redzam, svētība var
pieskarties bērniem bez viņu apziņas. Kāpēc tad atteikt bērniem kristību un
Svētā Vakarēdiena svētību?
Vecajā Derībā mēs redzam pirmdzimto veltīšanu Dievam četrdesmitajā
dienā. Vai viņi varētu paši šajā vecumā dot Dievam solījumu, ka neatlaidīgi
kalpos Viņam visu savu dzīvi (skat. 2.Moz. 13,2 un 1.Sam. 1,28)? Vecāki deva solījumus savu bērnu vietā vēl pirms viņu
piedzimšanas, un Dievs svētī šo viņu apņemšanos (1.Sam. 1,11; Soģu 13,7). Jaunajā Derībā mēs tāpat redzam, kā Dievs glābj
bērnus pēc vecāku ticības: dēmonu apsēsts pusaudzis tiek dziedināts pēc tēva
ticības (Mk. 9,17-27). Pēc kanāanietes lūgšanas tika glābta viņas meita
(Mt. 15,22-28). Pēc Kapernaumas galma vīra ticības tika izdziedināts viņa dēls
(Jņ. 4,46-53). Pēc Dieva svētības pie vecākiem atgriezās viņu mirušie bērni
(Lk. 7; Mk. 5; Lk. 8)119.
Mums saka, ka bērnus nevar
kristīt, tādēļ, ka viņi nevar zvērēt pie Evaņģēlija, bet kristības, kā saka
apustulis Pēteris, ir “apsolīt Dievam labu sirdsapziņu” (1.Pēt. 3, 21).
Šis arguments tiek veidots uz nepareiza Rakstu tulkojuma. Ar nožēlu
jāsaka, ka pat sinodālie tulki šajā vietā ir kļūdījušies. Tuvāk oriģinālam ir
baznīcas- slāvu tulkojums: Kristības nav “apsolīt Dievam labu sirdsapziņu”, bet
“izlūgt Dievam labu sirdsapziņu”. Šeit kristības izrādās ne pienesums, bet-
lūgums...
Varbūt sv. Kirils un Metodijs slikti
saprata grieķu valodu? Bet, lūk, vēl diezgan agrīnu laiku grieķis un kristietis
svētais Grigorijs Teologs (IV gadsimts) apstiprina, ka apustulis Pēteris runā
par labas sirdsapziņas velti kristībās (40 Vārds, kristībās). Pie tam svētā
Grigorija teoloģija vispār nepieļauj kristības skaidrot kā solījumu:
atsaucoties uz Ekleziastu (5,4) Grigorijs Teologs raksta: Neko nesoli Dievam,
pat ne mazumiņu; tāpēc, ka viss ir Dieva, pirms pieņemts no tevis”120.
Darbības vārds ἐπηρώτησαν klasiskajā grieķu valodā var nozīmēt
solījumu. Bet Jaunās Derības kontekstā tas viennozīmīgi nozīmē jautāt, lūgt.
Piemēram, Mt. 16,1: farizeji „ἐπηρώτησαν“-
“lūdza” Kristum. Šis darbības vārds ir sastopams arī Mt. 22,46; Mk. 9,32; 11,29;
Lk. 2,46; 6,9; Rom. 10,20; 1.Kor. 14,35. No darbības vārda veidots lietvārds no tā
arī sastopams 1.Pēt. 3,21. Un nav neviena gadījuma, kad šis darbības vārds
Jaunās Derības tekstu korpusā tiek lietots kā apsolījums, pienesums. Pavisam
loģisks ir šī vārda interrogare, rogare, latīņu tulkojums, tas ir
tāpat- jautājums un lūgums. Un pat protestantu literatūrā jau var sastapt
pareizu šī panta izpratni: kristības ir lūgums121.
Par ko šis lūgums? Apustuļa Pētera frāzes turpinājums izskaidro:
“Kristības... glābj ar Jēzus Kristus augšāmcelšanos”. Kristības dod velti no
Dieva (εἰς θεόν)
caur Jēzus Kristus augšāmcelšanos (δι’ ἀναστάσεως). Velti nenes Dievam, bet tiek gaidīta palīdzība no
Dieva. Kristības neglābj ar to, ka tajās mēs kaut ko apsolām Dievam, bet ar to,
ka Glābējs dāvā mums Savas augšāmcelšanās augli. Kristībās mēs izlūdzam Dievam labas, atjaunotas
sirdsapziņas dāvanu. Sirdsapziņas velte,
kas atļauj atšķirt labu no ļauna, atjaunojas ar Kristus augšāmcelšanos. Pagāni
tiek tiesāti ar sirdsapziņas likumu- un katrs cilvēks tiek tiesāts ar to, bet
kristiešu sirdsapziņa ir apgaismota ar glābšanas dāvanu.
Apustuļa vēstules konteksts runā par to, ka jādzīvo labā sirdsapziņā.
Bet, ja jau nu man arī bez Kristus ir laba sirdsapziņa (kuru aicina mani apsolīt Kristum)- tad kamdēļ Viņš man vispār vajadzīgs? Ja es tāpat esmu labs
un taisns – kamdēļ Kristus krusts? Sanāk, ka vajag “prāta atjaunošanu”, vajag
prasīt Dievam garu atšķiršanas dāvanu Bet tā arī ir radikālākā pārmaiņa
cilvēkā, kas nevar notikt bez Dieva ieiešanas cilvēkā, nevar notikt tikai ar
cilvēka gribas un apziņas pūlēm. Tātad, kristības- tas nav zvērests, nav
svinīgs solījums, nav juridiskas saistības, kā pie baptistiem, bet cilvēku
iekšējas izmaiņas, kuriem “jūtas ir iemācītas atšķirt labu no ļauna”
(Ebr. 5,14).
Un šis tīras sirdsapziņas dāvanas lūgums- vai tas ir priekšlaicīgs
zīdainim? Jā, zīdainis neko nevar apsolīt, bet vai viņš nevar prasīt? Vai visa
viņa esamība nav- lūgums? “Dievs ir lielāks par mūsu sirdi” (Jņ. 3, 20), un šo
savu lielumu Viņš tomēr dāvā mums, ievieto mūsos.
Bērniem ir vajadzīgs Kristus vai nē? Lūk, pamatjēga jautājumam par
kristībām. Kā bērniem sniegt Kristus patvērumu, kā viņiem apgūt Kristus
varoņdarba svētīgo velti? Vai baptistu bērni ir Kristū? Ja jā- tad kā viņi
nokļuva Kristus varā? Dažreiz baptisti pat paši atzīst, ka viņu bērni ir ārpus
Kristus122. Ja zīdaiņi nav pie Kristus, ja viņi nav Baznīcas Galvas
Miesā, tas nozīmē, ka viņi ir pie “šīs pasaules valdnieka”. Un tikai, skatoties
garām sava bērna šūpulim, rakstu par zīdaiņu kristību nepieļaujamību var
pabeigt ar apgalvojumu “Kristības- tās ir vienīgās durvis, lai stātos saskarsmē
ar baznīcu... Pievienoties baznīcai citā veidā nevar”123. Patiesi.
Bet pasakiet to, skatoties sava bērna sejā: “Tu esi ārpus baznīcas. Tu esi
ārpus Kristus. Es tev ne ar ko palīdzēt nevaru. Man mana dogmatika liek domāt,
ka vienīgais veids kā pievienoties Baznīcai, tev nav pieejams.”
Tā kā ne katrs baptists var apmainīt tēva sirdi pret dogmatikas mācību
grāmatu, tad protestantu literatūrā parādās dīvaini spriedumi, kas izskaidro
iespēju glābties bez kristībām, iespēju attīrīties bez personīgas derības ar
Kristu. Tā, savas pārliecības attaisnošanai par to, ka viņu nekristītie bērni
ir tīri, baptisti piesauc apustuļu vārdus par to, ka “grēks ir iznīcināts ar
Kristus Upuri”. Bet šis upuris taču ir par visu pasauli. Ja uzskatītu, ka šis
upuris dara bērnu kristīšanu par nevajadzīgu, tad nevajag kristīt arī
pieaugušos. Bet, ja “evaņģēliskās ticības kristietis” uzskata, ka Upura veltes
dara kristību par nevajadzīgu, tad lai norāda savas pārliecības biblisko
pamatu.
Un labāk neatsaukties uz Kristus vārdiem par bērniem: “Tādiem pieder
Debesu Valstība”124. Jo šajā Evaņģēlija tekstā nav norādāmais
vietniekvārds “šiem”, bet “tādiem” (τοιούτων), tātad tiek runāts par to, ka ļaudis,
līdzīgi bērniem pēc dažām rakstura iezīmēm, mantos Debesu Valstību. Šo tekstu
nedrīkst saprast kā Debesu Valstības apsolījumu vienkārši vecuma dēļ. Bez tam,
Kristus ir teicis: “kas Dieva valstību nedabū kā bērniņš, tas nenāks tur iekšā”
(Mk. 10, 15)125. Ja sektantiem bērni pieņem Debesu Valstību bez
kristībām, tad lai arī pieaugušos viņi pieņem Baznīcā “kā bērnus”, tas ir bez
kristībām.
Rakstos nav speciālas pavēles kristīt bērnus? Bet nav arī tiešas pavēles
kristīt sievietes un vecos ļaudis. Kungs teica “kristiet visas tautas” (skat.
Mt. 28, 19). Un šeit nav izņēmumu pēc nacionālās pazīmes, dzimuma vai vecuma.
Parasti Rakstos ir atsauce, ja neiekļauj norādāmo personu skaitā sievietes un
bērnus (skat. Mt. 14, 21). Nekādu atrunu attiecībā uz bērnu kristīšanu nav.
Jaunās Derības tekstos mēs redzam aprakstītus tādus notikumus, kas
paredz bērnu kristīšanu kopā ar pieaugušajiem. Kristījās Lidija un viņas
mājinieki (Ap. d.16, 15); cietumsargs “un viss viņa nams” (Ap.d. 16, 31);
Pāvils “kristīja Stefana namu” (1. Kor.1, 16). Apustuļi kristīja veselu
samariešu kopienu (Ap.d. 8, 14-17)- un pilnīgi iespējams, ka tur bija arī
nepilngadīgi bērni.
Apustulis Pēteris saka tiem, kas pievērsās ticībai: “Šis solījums dots
jums un jūsu bērniem” (Ap.d. 2. 39). Pēc ap. Pāvila vārdiem, ir “uzticami
bērni” (par presbiteriem var būt tikai cilvēki, kuriem ir šādi bērni- skat.
Tit.1,6). Šeit uzticami ir domāti tieši ticīgi (pista, pistoV”uzticams,
ticīgs”). PistoV Rakstos nozīmē tieši
kristieti, kurš ir pieņēmis kristību un kļuvis Kristus daļa: “kad viņa un viņas
mājinieki kristījās, tad lūdza mums, sakot: ja jūs atzināt mani par uzticīgu
Kristum, tad ienāciet manā namā” (Ap.d. 16,15; Ef. 1,1; Ap.d. 10,45; Atkl. 17,14; 1; 1.Tim. 4,10; 1; 1.Kor. 7,14).
Lūk, vēl viena ne mazāk svarīga vieta: “Jo neticīgais vīrs ir svētīts
caur sievu, un neticīgā sieva ir svētīta caur vīru; jo citādi jūsu bērni būtu
nešķīsti, bet tagad tie ir svēti” (1. Kor. 7,14). Vai ļaudis var, atrodoties
ārpus derības, tas ir nekristīti bērni, tikt saukti par “svētiem”? Vai var būt
svēti tie, kuri nav uzpotēti vienīgajai svētajai saknei- Kristum (Rom. 11,16)?
Protestanti, skaidrojot šo biblisko vietu, saka, ka šie bērni ir “svēti”
vienkārši caur dzimšanu, ticīgas mātes iesvētīti un tādēļ viņus nevajag
kristīt. Bet to pašu tad vajag teikt par ticīgas sievas vīru: ja viņš, vēl
būdams pagāns, kļuva svēts pateicoties ticīgai sievai, tad var būt, arī viņu
vajag pieņemt kristietībā bez kristīšanas. Tad būs divas durvis ieiešanai
kristīgajā Baznīcā: tiem, kuriem nav radinieku-kristiešu, vajadzēs kristīties,
bet tiem, kuriem starp tuvākajiem būs kristieši, vajadzēs vienkārši no viņiem
atnest izziņu. Bet, ja tas ir absurds, tas nozīmē, ka spriedums par to, ka
mātes ticība iesvēta bērnus pati par sevi, bez Kristus atdzimšanas sakramenta
svētības, nav mazāks absurds. Tātad- nākas pieļaut, ka bērni kļuva “svēti” caur
viņu tiešu un personīgu iesvētīšanu, tas ir caur kristību.
Protestanti uzstāj uz pilnīgi burtisku evaņģēlisko vārdu “Kas
tic un top kristīts, tas tiks izglābts” (Mk. 16,16) izpratni. Ja
nav ticības- tad nav arī kristības. Bērniem ticības nevar būt- tātad, viņus
nevar pievest kristāmajam traukam. Taču, ja šo tekstu piemērot visiem kopumā,
ne tikai pieaugušajiem, sanāks šaušalīga lieta. Jo šai Kristus frāzei ir
turpinājums: “bet, kas netic, tiks pazudināts”. Bērni ticēt nevar, no tā
izriet, ja viņiem ir piemērojama šī formula, tad viņi jau ir nosodīti. Un, ja
bērns mirst- viņam nav glābšanas. No tā izriet, ka kristību formulas pēc
mācībām un ticības apliecināšanas attiecas tieši uz pieaugušajiem, bet ne uz
bērniem.
No kāda gan vecuma baptisti uzskata par iespējamu cilvēku kristīšanu?
Kad beidzas bērnu nesaprātīguma vecums? Risinot šo jautājumu baptisti parasti
vadās pēc laicīgo tiesību noteikumiem: laicīgā vara izdod pases cilvēkiem 16
gados, tātad, arī mēs kristīsim tikai 16-gadīgos...Lūk, gadījums pārdomām par
garīgās pieaugšanas vecumu: Sibīrijas pilsēta Nojabrska. Pilsēta bez
pareizticīga garīdznieka. 1996. gada decembris. Ģimenē, kas nesen pārgājusi
pareizticībā, mani iepazīstina ar jaunāko, sešgadīgo Maksimu. Un tēvs stāsta: “Pagājušajā
nedēļā man bija osteohondrozes lēkme un diennakti nevarēju pat piecelties no
gultas. Nākošajā rītā Maksims uzmanīgi ieskatās manā istabā un jautā: tēt, nu
kā tu jūties? Lūk, es saku, mazliet labāk, jau varu piecelties, Maksims
pagriežas, izskrienot no istabas, un skriedams noteica: nu, labi, tēt, es tad
vēl par tevi palūgšos!”. Jautājums protestantiem: lūk, Maksimka, lūk, viņa
ticība, lūk, ūdens. Kas viņam traucē kristīties?
Metropolīts Benjamins (Fedčenko)
stāsta par gadījumu, kad meitenīte no protestantu ģimenes, kura nomira
nekristīta, redzējumā lūdza garīdzniekam
lūgšanas126. Tā kā kristietība- tas ir prakses lauks, šī
liecība nevar tikt vienkārši atmesta. Tāpat nevar ievietot protestantu
dogmatikas rāmjos tūkstošu krievu askētu garīgo pieredzi, kuri bija kristīti
bērnībā, bet kuri viennozīmīgi bija ieguvuši garīgo pieredzi. Vai tad- Optinas
starecs Ambrosijs tā arī vispār nebija kristietis, nebija Baznīcas loceklis
tikai tādēļ, ka kristījās bērnībā, bet ne pēc baptistu rituāla sasniedzot
pilngadību?
Baznīca vienmēr ir uzskatījusi par
iespējamu kristiešu bērnu kristīšanu. Par to runā svētais Lionas Irenejs
(†202): “Kristus atnāca glābt visus caur sevi,- visus, saku, kuri atdzimst no
Viņa Dievam- zīdaiņus, pusaudžus, jauniešus un vecos” (Pret maldu mācībām, 2, 22,4;
skat. turpat 5,15,3). Origēns saka par bērnu kristīšanu kā par apustuļu
vēstījumu: ”Baznīca saņēma no apustuļiem vēstījumu dot kristības arī zīdaiņiem”
(На Рим. кн. 5, гл. 6).
252. gadā Kartāgas koncils noteica:
“Mums nevienu nevajag atstādināt no kristībām un Dieva svētības, visā
žēlsirdīgas, labestīgas un pretimnākošas. Ja pie tā turas attiecībā pret
visiem, tad, kā mēs domājam, vajag to ievērot arī attiecībā pret jaundzimušiem,
kuri jau ar to galvenokārt pelna mūsu palīdzību, ka no pašas savas piedzimšanas
sākuma viņi ar savām raudām un asarām izsaka vienu lūgšanu” (Cit. sv. Kartāgas
Kiprians 46. Vēstule bīskapam Fidam).
Un pat protestantu kustības
iniciators Mārtiņš Luters 1522. gadā nosodīja bērnu kristības noraidošos
anabaptistus Niklosu Štorhu, Tomasu Drekseli un Marku Štubneru. Pats Luters
bija kristīts bērnībā un atteicās pārkristīties, minot pats sevi kā piemēru, kas
pierāda bērnu kristību svētīgumu: ”Ka bērnu kristības Kristum ir vēlamas, tiek
pierādīts ar Viņa paša darbībām, tieši, ar to, ka Dievs no viņiem daudzus dara
svētus un dod viņiem Svēto Garu, kuri tādi bija kristīti, un tagad vēl ir daudz
to, pēc kuriem redzams, ka viņiem ir Svētais Gars, kā pēc viņu mācības, tā pēc
viņu dzīves; kā arī mums tas pēc Dieva žēlastības ir dots”. Un tālāk: “Ja Dievs
nepieņemtu kristītus bērnus, tātad, visos laikos līdz šai dienai neviens
cilvēks uz zemes nebūtu kristietis... Tādēļ mēs sakām, ka mums nav pats
svarīgākais, tic vai netic kristāmais; jo no tā kristības nekļūst nepatiesas,
bet viss ir atkarīgs no vārda un Dieva baušļa. Kristības nav nekas cits kā
ūdens un Dieva vārds, viens pie otra. Mana ticība nerada kristības, bet uztver
tās”127.
Luteram, tāpat kā pareizticīgiem
kristiešiem, kristības ir nomazgāšana ūdenī, kas ir Kristus svētības caurausts,
tas ir tieši sakraments. Baptisti tomēr ir pārliecināti, ka viņu kristībās
Svētais Gars viņiem netiek dots. Tad iznāk, ka viņiem paliek tikai tukšs
rituāls, mirusi forma, pilnīgi bezjēdzīga seno baznīcas vēstījumu atdarināšana.
Un bērni, no kuriem Kristu noslēpa aiz ”dogmatiskās teoloģijas” lappusēm”.
turpinājums sekos...
117.skat. св. Григорий Богослов.
Творения. Т. 2. — М., 1994, lpp. 37.
118. Šeit ir problēma: Evaņģēlijā
Kristus svētīja atklāti nekristītus bērnus, kas nozīmē iespēju svētīt ārpus
baznīcas un ārpus sakramentiem. Taču, ja viens svētības veids tika dots bērniem,
kādēļ tad kristības svētība nevar tikt viņiem dota?
119. Var atcerēties arī citus viena
cilvēka glābšanas gadījumus pēc cita lūguma un ticības: pēc simtnieka ticības
tika dziedināts viņa kalps (Mat. 8). Pēc nesēju ticības tika Kapernaumā
dziedināts tizlais: “Redzot viņu ticību”, Kristus runā par citu: “tavi grēki
tev tiek piedoti” (Mk. 2,5). Vispār mēs viens ar otru esam saistīti daudz ciešāk
un noslēpumaināk, kā liekas pozitīvismam un individuālismam. Protestantisms
aizmirsa šo sakarību. Un tagad par to uzstājīgi atgādina okultisms (bet jau
parādot kā savu atklājumu un skaidrojot savās interesēs), ar savām senču, pēcteču, ģimenes u.c. “karmu
diagnostikām”.
120. св.
Григорий Богослов. Мысли, писанные четверостишиями, 8. // Творения. Т.
2. — М., 1994, lpp. 226.
121. Skat.
Котрелл Дж. Крещение. — М., 1993.
122.”Mēs pozitīvi apgalvojam, ka
zīdaiņi, ne mūsu bez kristībām, ne vispār jebkādi ar kristībām, Kristus Baznīcā
aiz pieaugušajiem bez grēku nožēlas un personiskas ticības nav tikuši un mūžam
netiks” (Баптист. 1912, № 2, lpp. 17).
123. Рогозин П. И. Откуда все это
появилось? — Ростов на Дону, 1993, lpp. 68.
124.”Bērniem nevajag kristības.
Kristus saka, ka tādiem ir Dieva valstība” (Рогозин П. И. Откуда все это появилось?,
lpp. 66-67). Cita starpā avīzē “Protestants” viens no dzejoļiem bērniem
beidzas, starp citu, ar vārdiem: “Nožēlojiet grēkus bērni, citādi jūs aiziesit
bojā”.
125. Šeit un tālāk kursīvs Rakstu
tekstos pieder autoram,-Red.
126. Skat. митр. Вениамин
(Федченков). О вере, неверии и сомнении. — СПб., 1992, lpp. 207.
127. Лютер М. Большой Катехизис. —
Lahti, 1996, lpp. 126.